Citat:
Ursprungligen postat av
OvanligtSpeciell
Först och främst: jag rapporterade dig för trams, då ditt inlägg är så pass kort.
Vill du utveckla det där med kultur?
I verligheten är det väl biologi och natur som en stark anhängare av determinism menar jag dock att allt är oberoende av oss men låt oss hålla oss på en mera idiotsäker nivå, så att alla förstår.
Ett skönt utseende är förknippat med högre intelligens och mindre sjukdomar och helt enkelt bättre gener.
Så utseende är en stark triggare för attraktion.
Men status, makt och pengar är givetvis också extrema triggers.
"Kultur är ett antal, av människor skapade, subjektiva och objektiva element vilka har ökat sannolikheten för överlevnad och resulterat i tillfredsställelse för medlemmarna i en ekologisk nisch och har därför blivit delade mellan dem som kunnat kommunicera med varandra eftersom de talat samma språk och levt på samma plats samtidigt."
– Psykologen Harry C. Triandis (1994)
Spelarenan såg annorlunda ut för 40 år sedan, kvinnor förvärvsarbetade inte i närheten av samma grad, de tog hand om barnen. Kvinnor behövde en man för att trygga barnens överlevnad. Jag väljer att utgå från reproduktionen som den centrala aspekten i hela samhällets utformning.
Idag har vi statligt finansierad utbildning, statligt finansierad vård, statligt finansierad dagisplatser, statliga barnbidrag, statliga allt, du kan lämna barnet på ett dagis finansierat av kollektivet för att förvärvsarbeta och därmed välja att tillfredsställa dig själv på någon annans bekostnad. Därmed har en ändring i kulturen skett, från att det är en direkt nödvändighet att ingå en relation till att vara ett alternativ.
Konsekvensen av kulturförändringen är att kvinnor inte behöver nöja sig med en okej man, hon kan välja att bli singelmamma som 50%+ av alla äktenskap slutar som, hon kan välja att skaffa flera barn och låta kollektivet finansiera hennes barn (vanligt bland slödderkvinnor). Helt enkelt det finns alternativ som inte fanns tidigare. Förr var det skambelagt att skilja sig, nu är det inget fel utan en norm.
Jag kan rabbla hundra sidor om det här men tänker inte fortsätta med det utan att nöja mig att konstatera att kvinnor som kollektiv har fått fler alternativ genom samhällsförändring, konsekvensen har blivit att vissa män som idag lever kommer ha annorlunda liv jämfört med sina föregångare trots de har samma egenskaper.
Min personliga åsikt är att jag har svårt att se att det inte ska komma en motreaktion mot rådande diskurs.