2017-10-15, 14:23
Medlem
Jag använder min egen logik, mina sinnen och det jag upplever som grund för påståendet att jorden är platt. Oavsett vilka bevis man tar fram kommer de inte accepteras såvida man inte är öppen för tanken för att den världsbilden man har inte behöver stämma överens med det man blivit skolad till.
Utav er som argumenterar för en rund jord, har ni kollat vad FE erbjuder ? För att förstå fienden måste du förstå dennes språk.
Innan man går i ämnet FE tycker jag att man måste ha större förståelse till andra saker, man måste även ha kännedom om historia, agendan i olika tidsperioder, religion, vetenskap och en massa annat. Det blir ofta fel om man går direkt in i ämnet FE utan att tidigare ha varit skeptisk till andra ting. Idag är jag skeptisk till det mesta men det har sina anledningar också.

"We accept the reality of the world with which we're presented. It's as simple as that".
Senast redigerad av Freetch 2017-10-15 kl. 14:26.
Citera
2017-10-15, 14:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freetch
Utav er som argumenterar för en rund jord, har ni kollat vad FE erbjuder ? För att förstå fienden måste du förstå dennes språk.

Ja det har jag och FE erbjuder ingenting.

FE kan helt enkelt inte förklara vardagliga observationer såsom polstjärnans läge, solnedgång, flygresor och tidszoner. FE kan inte ens förklara varför vi hittar på jorden trots att vi använder oss av en globmodell för att navigera.
Citera
2017-10-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fast hela ditt resonemang faller på att du, jag och alla andra själva kan kontrollera vilket form jorden har. Det finns mao ingen möjlighet för några "intressen" att "fördumma".
Resonemanget håller då jorden är platt. Du måste däremot omedelbart ut och förneka i enlighet med din propagandamodell, några bevis presenterar du inte. Bara dina ständiga upprepningar. Jag tycker du ska förnya din retoriska strategi. Den är så mossig och religiös.
Citera
2017-10-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ja det har jag och FE erbjuder ingenting.

FE kan helt enkelt inte förklara vardagliga observationer såsom polstjärnans läge, solnedgång, flygresor och tidszoner. FE kan inte ens förklara varför vi hittar på jorden trots att vi använder oss av en globmodell för att navigera.
Jag noterar att du nu utelämnat ett av dina trumfkort, gyrokompassen.
Citera
2017-10-15, 14:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Etern existerar. I mitt inlägg, länkat nedan, kan du läsa om Airy's Failure och även se en animering i länken som finns i inlägget.

Men snälla nån, utfallet av Airy's experiment kan förklaras på två sätt
- Det finns ingen eter
- Etern är stationär.

Experimentet bevisar med andra ord inte ett skit...

Och nej, det finns självklart inget som helst stöd för en "eter".
Citera
2017-10-15, 14:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freetch
Då har du verkligen inte gjort din läxa om det är frågor på den nivån du funderar på. Finns många svar på dina frågor. Jag kommer inte svara på dem. Jag tycker ej om att diskutera då det sällan leder till något vettigt. Diskussion slutar alltid med att man diskuterar för sakens skull och inte för att man är beredd att ta med sig något och lära sig något.

Det är du som är dåligt påläst.

FE ger inga svar på en så enkelt fråga som varför saker faller ned. Det finns gott om försök till förklaringar med de är inte hållbara.
Citera
2017-10-15, 14:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Resonemanget håller då jorden är platt. Du måste däremot omedelbart ut och förneka i enlighet med din propagandamodell, några bevis presenterar du inte. Bara dina ständiga upprepningar. Jag tycker du ska förnya din retoriska strategi. Den är så mossig och religiös.
Du presenterar inga bevis själv utan istället börjar du kalla dina motståndare för mossiga och religiösa. ”Resonemanget håller då jorden är platt” är ju inget bevis för någonting.
Citera
2017-10-15, 14:52
Medlem
Det är där din logik kommer in som människa, det som åker upp ska ner helt enkelt.
Atmosfären är som vatten. Om du tänker dig det och funderar på varför vissa saker når botten och andra når ytan i havet får du svaret.
Citera
2017-10-15, 14:53
Medlem
Citat:
Men snälla nån, utfallet av Airy's experiment kan förklaras på två sätt
- Det finns ingen eter
- Etern är stationär.

Experimentet bevisar med andra ord inte ett skit...

Och nej, det finns självklart inget som helst stöd för en "eter".
Ja, jag är snäll. Jag visade stöd för etern men du upprepar som vanligt inget bevis finns. Du måste ha osedvanligt mycket pannben för att orka med alla trådar där du sitter och upprepar förnekanden.
Citera
2017-10-15, 14:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst har jag det!
https://www.shutterstock.com/sv/image-photo/vintage-railroad-171153017?src=1qYXoyyW1SF1KsoPlk2Grg-1-6
Det jag menade var en bild "från sidan" där rälsen går från höger till vänster, så att man ser hur du tänker dig "uppförbacken" som skymmer det som är bakom horisonten. Ungefär så här:

http://sv.tinypic.com/r/2gy83ns/9
Citera
2017-10-15, 14:56
Medlem
madtops avatar
Citat:

Förklara hur något "intresse" kan göra så att jag observerar att polstjärnans vinkel över horisonten är samma som den breddgrad jag befinner mig.

Jag kan, helt utan inblandning av några frimurare/illuminati/judar/satan, med hjälp av ovan observation komma till slutsatsen att jorden inte är platt.
Citera
2017-10-15, 15:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, jag är snäll. Jag visade stöd för etern ...

Nej det gjorde du inte.
Utfallet av Airy's experiment kan lika gärna förklaras av att det inte finns en eter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in