2017-10-15, 13:16
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var ju kapprustning som gällde mellan CS och Raket-Madsen - fram till dess att Nautilus försvann. - CS har valt att vänta med sin raketuppskjutning till sommaren 2018. Alla skriverier i pressen har inverkat menligt på CS:s verksamhet och det enda folk har pratat om är PM och u-båtsdramat:
https://ing.dk/blog/derfor-floej-nexoe-ii-ikke-2017-205498
Så var det uppmärksamhet PM ville ha... fick han som han ville.

Sågen är intressant och är väl fortfarande föremål för undersökning? - Det är ju inte uteslutet att sågen ansågs bara kunna vräkas överbord. - I sammanhanget kan man fråga sig varför inte KW:s trosor och strumpbyxor packades in i klädemballaget? - Fnero52 framför hypotesen att PM medvetet sparat ett par snuttesaker - vilket ju alls inte är uteslutet:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Mot den hypotesen kan ställas en annan: att han varit så stressad och uppskruvad att han förbisett ett par klädespersedlar - och att sågen pga tidspress bara kastades i väg. - Tycker nog att fnero52:s hypotes framstår som den starkare i detta sammanhang: Det är klart han bör ha sett både trosor och strumpbyxor; han hade ju i vart fall sinnesnärvaro att emballera och applicera tyngder på allt övrigt, även om torson for i väg utan något emballage (vilket kan ha varit en bristvara ombord - och i sin tur talar tyder på ingen planering bör ha ägt rum före utfärden). Med andra ord: Mycket talar för att det är fråga om ett anfallsliknande, obetvingligt, vansinnesstyrt impulsbrott.
PM skulle väl inte skjuta upp någon raket inom överskådlig tid, så varför han skulle bygga en ramp, i ubåten dessutom, samma dag som han skulle ut med KW, är då en gåta.

Att han glömde underkläderna kan ju vara att de togs av på annat ställe än resterande plagg i ubåten och blev kvar där. De hittades i maskinrummet men dit kan ju iofs vattnet fört dem.
Citera
2017-10-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Tack, men så har jag skrivit i över 10 år här utan att stöta på onöda förrän i denna tråd, och då även förvirring kring klarstående citat och länkkorrigering. Just “T&M” har jag däremot aldrig skrivit, i vad mån det nu kan spela för roll när detaljer inte tycks göra det, därtill i en tid när stavning ytgör krafset på en djupare rötad oförmåga till formulerad mening & tanke. Problemet ligger nog närmre den flaxande förfäran som så präglar läsarten hos det gruppinflux som dessa smaskiga incidenttrådar typiskt drar till sig, och här yttrat sig som kontextuell förutfattning (d.v.s. av någon sexuell fetish före en vedertagen uttrycksförkortning med fullgod lösning för det skrivna). Ingen fara, härav blott ett par inlägg bland 30 000 i långt längre härvor, och jag sitter fint som gammal hund.

En annan sak jag inte blivit klar över, som inte plöjt tråden helt igenom: Den 3:e GM som det talats en hel del om här på sistone hör väl till rena spekulationer kring vad halmstrån Madsen ännu skulle kunna fabulera efter – eller finns något som helst belagt korn att gro i yttre omständigheter / hans redogörelser (ännu oidentifierad person/båt konstaterad/rimlig i området)?

Den tredje mannen är något som nån här på forumet spekulerade fram. Någon som inte vill att Madsen skall vara skyldig till det här dådet. Dvs Madsen är ängeln som försökte ge Kim en värdig begravning, nån plockade upp kroppen, styckade henne och satte på sänken. Så det är enbart fabuleringar från en skribent här.
Citera
2017-10-15, 13:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det var mer vardagligt än i din fråga. Tredje person var ett vanligt sätt att tala förr, innan alla var du med alla. Du får nedan några vardagsexempel, där ordet du undviks, särskilt när det blir fel att använda ordet ni!

Kan mamma hjälpa mig med...

Kan mormor berätta hur det var när mormor var ung...

Kan lilla Lotta vara så snäll att hämta en tallrik i köket så blir mormor så glad...

Det är fortfarande så i tex england och italien, man använder tredje person då man pratar med någon man inte känner eller någon man anser är ” förmer”än en själv.

Det engelska You i tredje person, man säger inte you ( med liten bokstav) till denne. Det är av artighet och det var det även förr i Sverige.

Det är inte samma sak som att prata om sig själv i tredje person.

Madsen gör det eftersom han är galen. Om du stöter på någon i samhället i dag som talar om sig själv i tredje person är denne någon inte normal. Hävdar jag.

Det förekommer såklart mellan vuxna och bebisar även i dag. Tex mamma kommer strax säger modern till sitt barn. Detta är normalt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 13:21.
Citera
2017-10-15, 13:19
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
NEJ DET VILLE HAN INTE.
Han vägrade så de ville tvångslägga in honom.

”Anklageren tager ordet omkring, at Peter Madsen ikke ønsker at gå frivilligt med til mentalundersøgelse. Han anmoder derfor om, at Peter Madsen indlægges på et retspsykiatrisk afdeling. Mentalundersøgelse skal fastlægge, om PM var sindssyg i gerningsøjeblikket, eller om han er så farlig, at der skal overvejes forvaring.”

http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece
chilla lite.. caps är för arga fjortisar.

hade för mig det, måste blandat ihop med ett annat fall.

men nu vet jag, tack.
Citera
2017-10-15, 13:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det som avslöjar lögnen är ju att han påstår att han hängde tillbaka den, medan den visade sig saknas, och nu - sannolikt - är samma såg som har återfunnits på havets botten tillsammans med övriga fynd av KWs kropp, som bevisligen sågats i bitar av en likadan såg.
Citat:
Ursprungligen postat av Amdrahandskälla
Politiet fortalte, at vidnet beskrev saven som en almindelig fukssvans med et gult eller orange håndtag. Peter Madsen har selv forklaret, at han var på vej ned i ubåden med en sav, fordi han skulle bygge en form for plateau nede i ubåden. Ifølge Peter Madsen endte saven efterfølgende tilbage på værkstedet.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-10-12-sav-fundet-i-koege-bugt-i-forbindelse-med-ubaadssagen
Låter detta rimligt..? Vad skulle han bygga för ”plateau nede i ubåden”?

PM inför rätten (olika pressversioner):
Anklageren vil vide, hvad han skulle med en sav i ubåden.
- Jeg havde saven med dernede, jeg havde også en skruemaskine og skruer med dernede, som jeg skulle bruge, fordi jeg skulle lave noget på ubåden. Saven er taget med tilbage, og den hænger på sin plads, siger Peter Madsen.
/.../
Anklageren vil nu vide, om Peter Madsen har en sav i ubåden. Det bekræfter han. En sav med et orange håndtag. Anklageren siger, den ikke er blevet fundet efterfølgende. Heller ikke da Peter Madsens hjem blev ransaget. Forsvareren er uenig, og Peter Madsen fortæller, at man har fundet saven.
/.../
Anklageren gennemgår en række forskellige vidneforklaringer. Et vidne har set Peter Madsen gå mod ubåden med en fukssvans med orange håndtag. Forsvarer Betina Hald Engmark mener ikke, at vidnet med saven er troværdig.
Citera
2017-10-15, 13:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är udda i dagens Sverige. Men inte alls udda i Tyskand, och mittemellan udda i Danmark.

I belysning av vad vi vet nu och det Madsens omgivning visste innan bli allt en frågeställning där Madsen nu i efterhand, framstår som allt annat än normal. Nu blir till och med hans sätt och tala ett tecken på vad omgivningen missat.

Då, innan detta fasansfulla brott, var det lite kul att tala ålderdomligt och i tredje person, och en rest av att han växt upp med en åldrig och sträng far. Det kunde tolkas av omgivningen som självironi och distans till den store Raket-Madsen.

Din och min diskussion visar på hur svårt det är att hitta tecken på att vi kan ha en potentiell mördare mitt ibland oss.

Nej, det är inte vanligt i Tyskland , du blandar ihop artighets Sie med att tala om sig själv i tredje person. Precis som Englands You, Italiens Lei, Spaniens Ella osv

Dessa personliga pronomen används för att markera artighet och är fortfarande en aktiv del av ovannämnda språk.

De pratar inte om sig själva i tredje person i dessa länder. Absolut inte.

Naturligtvis menar jag inte att någon som gör så i dagens samhälle är en potentiell mördare! Långt ifrån! Jag menar bara att personen ifråga är udda.
Citera
2017-10-15, 13:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Att han glömde underkläderna kan ju vara att de togs av på annat ställe än resterande plagg i ubåten och blev kvar där. De hittades i maskinrummet men dit kan ju iofs vattnet fört dem.
Om jag förstått saken rätt så återfanns KW:s underkläder där PM sagt att hon hamnat efter fallet, och att PM:s kalsonger (eller annan typ av byxor) hittades i maskinrummet.
Citera
2017-10-15, 13:30
Medlem
Citat:
Om jag förstått saken rätt så återfanns KW:s underkläder där PM sagt att hon hamnat efter fallet, och att PM:s kalsonger (eller annan typ av byxor) hittades i maskinrummet.
PMs kalsonger? Ingen har väl skrivit om hans kallingar? Eller annan typ av byxor. Däremot har han bytt sin skitiga overall till en ny fräsch efter dådet. Om de tagit in hans gamla overall, eller om han dumpat den i havet har jag ingen aning om. Men har ett svagt minne att den gamla overallen togs in för kriminalteknisk undersökning, men det låter jag vara osagt.
Citera
2017-10-15, 13:31
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo jag menar att man eventuellt gått in i fallet väl mycket om man börjar föreställa sig dessa förfärliga gärningar när man står i en butik eller i ett gym. Att bilder far genom huvudet när man läser om det, eller är här inne och skriver är ju inte så konstigt, men att få dessa förnimmelser i andra vardagliga situationer verkar mindre bra.
Då kanske man ska distansera sig från ämnet lite. Inget mer upprörande än så.

OK. Det kan samtidigt vara bra att inte bli avtrubbad, bara för att våldsförekomsten i samhället ökar. Att inse allvaret i brott som sker.
Citera
2017-10-15, 13:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
PMs kalsonger har jag inte hört talas om, undrar om han nyttjade några.
Jag är ganska säker på att KWs trosor och svarta strumpbyxor hittades i maskinrummet.
Citera
2017-10-15, 13:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac

Madsen talade om sig själv i tredje person vid häktningsförhandlingen den 3 september, ett tal han väntat på att få hålla i flera veckor. Han önskade inget annat än att få ge allmänheten sin version.

I häktningsförhandlingen talade PM högt och stabilt så att han refererade sig själv i tredje person får mera ses som han höll ett tal där han använder sig av etos. I vissa delar av "häktningstalet" ville han höja sig själv till dem han talade till i andra delar ville han visa patos så att plocka ur "tredle person" ur detta tal och vända det till att han är udda och galen funkar inte.

Detta tal skall ses för vad det var, ett regisserat tal med retoriska inslag både här och där och just vid sådana tal använder sig talaren mer ofta än sällan sig själv som "tredje person".

Det var ju ett tal inför åhörare. Jag pratar om att någon använder det i det vardagliga livet. Du ska inte blanda in Etos och Patos i mitt resonemang för att säga att hans 3e person i vardagligt tal inte var udda.😉
Citera
2017-10-15, 13:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:

Du menar väl KW:s strumpbyxor , eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in