2017-10-15, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det som är intressant att jämföra mellan Linda Cheng-fallet och Raketmadsen är denna: En anledning till att Mats A*m frikändes var att det inte gick att fastställa dödsorsaken på offret. Liket hade legat utomhus ganska länge och man kunde inte konstatera huruvida hon faktiskt mördats eller dött av någon annan orsak (sjukdom, självmord eller något annat). Om rättsläkarna inte kommer till rätta med den faktiska dödsorsaken för Kim Wall hade det i alla fall i Sverige inte varit en självklarhet att Madsen skulle dömas för mord (eller dråp). I fallet med Linda Cheng blånekade A*m, och kom undan med det. I Madsen fall kan man i rätten resonera såhär (avseende rimligt tvivel): Vad är sannolikheten att Kim Wall plötsligt dör av en olycka, och att Madsen då PLÖTSLIGT väcker sin sexualsadism till liv, och utdelar 14 knivstick i och runt könsdelarna och sedan styckar kroppen. Det där tror jag Madsen kommer att få VÄLDIGT svårt att prata bort, eller neka sig bort ifrån. Nu känner jag inte till beviskraven i Danmark, så det blir ju lite av ett hypotetiskt resonemang, men ändå.

Ett fall som är intressant att jämföra med är Marina Johansson. Där var dödsorsaken på offret känd, men man kunde inte koppla teknisk bevisning till GM (DNA, fingeravtryck eller annat). Skälet till att GM dömdes var: Marinas blod hittat i hennes säng, en 9mm kula hittad i en vägg i sovrummet, liket hittades inbäddad i en bäddmadrass som tillhörde Marinas säng. Rätten tog också hänsyn till att GM stod i beroendeställning till offret rent ekonomiskt, och att motivet var svartsjuka.

Ett annat intressant fall är mordet på Hassan ElZein i Malmö. Den kroppen har aldrig återträffats, men en stor del av offrets blod hittades i GMs bil, kulfragment är hittade i GMs bil, samt GMs fingeravtryck på en pärm avsatte med offrets blod. Det intressanta här är att en likhund markerade i GMs bil, men trots detta dömdes han endast för vållande till annans död och inte mord eller dråp. Här är återigen skillnaden mot Madsen att GM hade en relation till offret och stod i en beroendeställning till honom.

En mycket mycket viktig skillnad mellan Linda C och KW är att Lindas kropp inte var skändad osv.
Citera
2017-10-15, 11:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst, vi vet nu i efterhand att han är galen men jag skulle definitivt reagera om jag mötte någon som talade om sig själv i 3e person. Det är väldigt udda och jag skulle inte behöva belägg för att anse att hästarna lämnat stallet.

Det är ett sätt att distansera mig från mina handlingar antar jag.
Lite som många säger/skriver "man" istället för "jag" om de inte talar om något generellt.
Citera
2017-10-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ja, visst var det så förr i tiden men inte nu. Att i dag tala om sig själv i tredje person får nog anses som ett ganska rubbat beteende.

Hur menar du att din mormor blev tilltalad i 3e person av sina barn och barnbarn? Kan du ge något exempel? Tack.

Det är ju enbart personen själv som kan tala om sig själv i 3e person? Om du menar att man säger ” fru Madsen, Ers Höghet osv så är det ju detas titel man använder sig av. Det är ju inte de själva som kallar sig Drottningen, Fru Madsen osv.

Det var mer vardagligt än i din fråga. Tredje person var ett vanligt sätt att tala förr, innan alla var du med alla. Du får nedan några vardagsexempel, där ordet du undviks, särskilt när det blir fel att använda ordet ni!

Kan mamma hjälpa mig med...

Kan mormor berätta hur det var när mormor var ung...

Kan lilla Lotta vara så snäll att hämta en tallrik i köket så blir mormor så glad...
Citera
2017-10-15, 11:07
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Det som är intressant att jämföra mellan Linda Cheng-fallet och Raketmadsen är denna: En anledning till att Mats A*m frikändes var att det inte gick att fastställa dödsorsaken på offret. Liket hade legat utomhus ganska länge och man kunde inte konstatera huruvida hon faktiskt mördats eller dött av någon annan orsak (sjukdom, självmord eller något annat). Om rättsläkarna inte kommer till rätta med den faktiska dödsorsaken för Kim Wall hade det i alla fall i Sverige inte varit en självklarhet att Madsen skulle dömas för mord (eller dråp). I fallet med Linda Cheng blånekade A*m, och kom undan med det. I Madsen fall kan man i rätten resonera såhär (avseende rimligt tvivel): Vad är sannolikheten att Kim Wall plötsligt dör av en olycka, och att Madsen då PLÖTSLIGT väcker sin sexualsadism till liv, och utdelar 14 knivstick i och runt könsdelarna och sedan styckar kroppen. Det där tror jag Madsen kommer att få VÄLDIGT svårt att prata bort, eller neka sig bort ifrån. Nu känner jag inte till beviskraven i Danmark, så det blir ju lite av ett hypotetiskt resonemang, men ändå.

Ett fall som är intressant att jämföra med är Marina Johansson. Där var dödsorsaken på offret känd, men man kunde inte koppla teknisk bevisning till GM (DNA, fingeravtryck eller annat). Skälet till att GM dömdes var: Marinas blod hittat i hennes säng, en 9mm kula hittad i en vägg i sovrummet, liket hittades inbäddad i en bäddmadrass som tillhörde Marinas säng. Rätten tog också hänsyn till att GM stod i beroendeställning till offret rent ekonomiskt, och att motivet var svartsjuka.

Ett annat intressant fall är mordet på Hassan ElZein i Malmö. Den kroppen har aldrig återträffats, men en stor del av offrets blod hittades i GMs bil, kulfragment är hittade i GMs bil, samt GMs fingeravtryck på en pärm avsatte med offrets blod. Det intressanta här är att en likhund markerade i GMs bil, men trots detta dömdes han endast för vållande till annans död och inte mord eller dråp. Här är återigen skillnaden mot Madsen att GM hade en relation till offret och stod i en beroendeställning till honom.

Peter kommer troligtvis och förhoppningsvis dömas för mord. Jag tror inte för ett ögonblick han kan komma undan det här på något vis, men det sade de flesta av oss i Mats Alm-tråden också. Att han kommer torska duktigt, med alla helt osannolika historier om skumma kineser, kidnappning, ruttna räkor, märkliga sömnpiller, fotobevis (selfie i Sthlm) m.m.
Citera
2017-10-15, 11:08
Medlem
Citat:

Man måste se helheten. I Madsens fall har vi två personer i en sluten konservburk. Vi har tortyrfilmer i Madsens dator. Vi har en såg. Vi har besudlingar på Madsen.vi har blod i båtens inre. Vi har en kraniefraktur som inte finns. Vi har bevisade sågspår på Kims kvarlevor. Vi har två saknade mobiltelefoner. Vi har en uppsjö lögner. Alla indicier pekar mot Madsen.Han kommer inte kunna krångla sig ur en morddom. Bevis för mord finns därmed Och en tredje person finns inte.
Citera
2017-10-15, 11:17
Medlem
Citat:
Visst, vi vet nu i efterhand att han är galen men jag skulle definitivt reagera om jag mötte någon som talade om sig själv i 3e person. Det är väldigt udda och jag skulle inte behöva belägg för att anse att hästarna lämnat stallet.

Det är udda i dagens Sverige. Men inte alls udda i Tyskand, och mittemellan udda i Danmark.

I belysning av vad vi vet nu och det Madsens omgivning visste innan bli allt en frågeställning där Madsen nu i efterhand, framstår som allt annat än normal. Nu blir till och med hans sätt och tala ett tecken på vad omgivningen missat.

Då, innan detta fasansfulla brott, var det lite kul att tala ålderdomligt och i tredje person, och en rest av att han växt upp med en åldrig och sträng far. Det kunde tolkas av omgivningen som självironi och distans till den store Raket-Madsen.

Din och min diskussion visar på hur svårt det är att hitta tecken på att vi kan ha en potentiell mördare mitt ibland oss.
Senast redigerad av Vresrosen 2017-10-15 kl. 11:31.
Citera
2017-10-15, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, jag menar vår EVOLUTION, vårt mindset i förhållande till samhällsutvecklingen, men detta är OT, den enda beröringen i tråden är att PM passar ganska illa in i samhällets normer och krav.

Jag hävdar att han har flera pekare inom autistspektrat, ( ett flertal inlägg tidigare) och förmodligen andra "diagnoser".

Min poäng var att en PM för 2-300 år sedan, skulle varit extremt framgångsrik, men hans lite ursprungliga egenskaper passar inte med dagens krav på individen.

Nej, för 2-300 år sedan vore madden den lokale byfånen! Det fanns ingen media då, tänk ett varv till.
Citera
2017-10-15, 11:28
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Han menar att sekundär sigtelse är tex brott mot griftefriden, det som han gjort sig skyldig till efter att hon dött. Inte huvud sigtelsen mord eftersom han hävdar/hävdade att det var en olycka hon dog till följd av. Så tolkar jag det.

Om jag exemplifierar med en ytterlighet

"Kim bara låg livlös plötsligt. Jag var tvungen att komma på en rimlig/trovärdig historia och därför ljög jag om att jag släppte av henne, och ljög om luckan i huvudet. När hon väl var död så skändade jag liket på allehanda sätt, och det vet jag är helt sinnessjukt, jag kan inte svara på varför, men dödat henne har jag inte"

Inte för någon åklagare eller jury skulle gå på något liknande (antar och hoppas jag) men åklagaren behöver nog snurra ett par varv extra för att helt utesluta den möjligheten. Det kan bli en soppa det här om det vill sig illa.

Lite så tänker jag.
Citera
2017-10-15, 11:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo. Om brottet har en straffskala på över fyra år så har man en jury i Danmark. Jag lade in en länk om detta tidigare idag. Det är inget som jag hittar på alltså.
Missade den länken, tack för klargörande!
Citera
2017-10-15, 11:32
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det finns många som dör av egen maskin (olycka) , sjukdom eller fysisk defekt (typ hjärtfel som inte upptäckts). Att hon hade knivhugg i bröstet men det verkar ännu oklart om hon fått dem medan hon levde eller efter hon avlidit. Det är väl det de håller på att försöka analysera innan de väcker åtal.

Nej, rättsprotokollet vi har delgetts är klart över att brösthugget skedde medan hon levde, medan de övriga, motbjudande huggen i underlivet skedde strax före eller efter att hon dog.

Ingångsvinkeln på knivhugg brukar vanligtvis avgöra om det är självförvållat eller om det har gjorts av en annan person.

Det finns inget utrymme för någon annan gärningsman, och tidslinjen är klar. Hel och levande KW kliver på ubåt, huggs med kniv, delas i bitar efter döden, och styckningen kan genom spår av KWs inre organ på PMs overall ovedersägligen knytas till PM.

Juridik är dock idag en sjuk pennfight mellan världsfrånvarande idioter, så visst kan allt hända, med hjälp av någon teknikalitet. Men vi får hoppas att danskarna fortsätter vara metodiska och vid sunda vätskor, så att vi slipper en rättsskandal.
Senast redigerad av Vekruset 2017-10-15 kl. 12:06. Anledning: litet typo
Citera
2017-10-15, 11:35
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Just i det här specifika fallet har Peter Madsen förklarat varför han hämtade sågen den dagen:

Förklaringen i sig är rimlig, men är nog en lögn dock.

Det som avslöjar lögnen är ju att han påstår att han hängde tillbaka den, medan den visade sig saknas, och nu - sannolikt - är samma såg som har återfunnits på havets botten tillsammans med övriga fynd av KWs kropp, som bevisligen sågats i bitar av en likadan såg.
Citera
2017-10-15, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du får hålla isär personerna så det ser ut som du är insatt istället för att blanda ihop allt.
Samma gäller länken via SVD kontra dansk domstol där du är ute och köper korv.

Jens Møller fra Københavns Politi
Specialåklagare Jakob Buch-Jepsen

Citat:

Madsen talade om sig själv i tredje person vid häktningsförhandlingen den 3 september, ett tal han väntat på att få hålla i flera veckor. Han önskade inget annat än att få ge allmänheten sin version.

I häktningsförhandlingen talade PM högt och stabilt så att han refererade sig själv i tredje person får mera ses som han höll ett tal där han använder sig av etos. I vissa delar av "häktningstalet" ville han höja sig själv till dem han talade till i andra delar ville han visa patos så att plocka ur "tredle person" ur detta tal och vända det till att han är udda och galen funkar inte.

Detta tal skall ses för vad det var, ett regisserat tal med retoriska inslag både här och där och just vid sådana tal använder sig talaren mer ofta än sällan sig själv som "tredje person".
Senast redigerad av proximac 2017-10-15 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in