2017-10-15, 09:52
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
En fråga, just nu genomgår hobbyingenjören en rättspsykiatrisk undersökning. Om man där kommer fram till att han är rejält tokig och bör dömas till vård, kan han då bli sittande livet ut oavsett om han döms får mord eller enbart för brott mot griftefrid. Dvs måste han friskskrivas oavsett brott eller är "domen" för brott mot griftefriden tidsbegränsad vad avser vårdtid ?

Han ville själv genomgå en RPU, va?

Han kan spela galen, för att senare spela frisk.
Anser läkare att man frisk så släpps man ut.
Citera
2017-10-15, 09:54
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Lägger in citat från artikeln, Svea hovrätts avgående president Fredrik Wersäll:

Exempelvis gick Mats Alm fri för mordet på Linda C.
Samtidigt dömdes Thomas Quick för ett antal mord utan att ha med dessa att göra, så solklart och självklart är det nog inte.
Citera
2017-10-15, 10:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Samtidigt dömdes Thomas Quick för ett antal mord utan att ha med dessa att göra, så solklart och självklart är det nog inte.

Mja, jag tycker nog personligen att M*ts A*m-fallet är ett undantag som bekräftar regeln så att säga, det målet var ganska unikt i Sverige så jag tror inte att det går att dra för stora jämförelser med det.

Thomas Quick är ju också unikt så det är likadant där, jämförelserna blir lite väl vidlyftiga enligt mig.

Danskarna är pragmatiska så jag tror de kan skilja agnarna från vetet och se till att madsen blir dömd för mord.
Citera
2017-10-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den länk jag postade var korrekt, den var från en direkt rapportering från Tingsrätten den 3 Oktober, men länken fungerar inte längre.

Och detta som du skriver vet jag inte var du får ifrån, jag hittar det inte i den länk du angav:

"och invänder att sticken inte måste vara i sig sexuella handlingar: De skulle kunna vara, om än aldrig så tätt inpå en egentligen sexuell penetrering, Madsens försök att underlätta sköljning & upplösning av det underliv han nyss besudlat med egna kroppsvätskor."

Och här mina tankar angående möjlig förklaring på PM's fruktansvärda skändning
av Kim Wall's torso och kön:

De 10 knivstick omkring ofrets kön och de 4 knivsticken i ofrets kön, kan mycket väl vara en ersättning för fysisk penetration. Man ser ibland just denna form form för alternativ penetration vid sadistiska sexuella övergrepp och/eller mord. Det kallas piquerism

Piquerism :
The preference to use a knife for mutilating a victim beyond what is necessary to kill is called piquerism. The killer expresses his sexuality by penetration the victim with a knife.

Vet inte om det handlar om samma fenomen, men det förekommer emellanåt sådan sadism gentemot hästar, då folk (män får man förmoda) tar sig in i hagar och knivskär ston i slidan.
Citera
2017-10-15, 10:06
Medlem
Citat:

Jag tycker inte man får glömma att Madsen har en förklaringsbörda. Ska han tiga sig igenom förhandlingen? Hur ska han förklara att något/några stick är gjorda ante eller perimortem? Hur ska han förklara att hans overall har rester av muskler, ben och fett (som förhoppningsvis kan DNA bestämmas till KW)?
Citera
2017-10-15, 10:07
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Nja, dina exempel är inte helt lyckade. Såvitt jag vet ( är inte helt insatt i Linda c) så utspelade inte det på en ubåt med enbart två personer inblandade. Beträffande TQ så ville samtliga inblandade; TQ, hans advokat, polis, åklagare samt expertvittnen att han skulle dömas vilket påverkade bevisning och rättegångar
Citera
2017-10-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det ska alltid höja ett ögonbryn.

Att Madsen talar mycket i tredje person kan bero på att han växte upp med en åldrig pappa, född på 1800-talet. När min mormor levde talade hennes barn och barnbarn till henne i tredje person!

Vi har levt i en tid där allt förändrats väldigt snabbt. När jag började skolan var det många lärare man inte fick säga du till. Jag minns en lärare på universitetet som tilltalade studenter med, typ: om kandidaten vill något, så kan kandidaten...

Det jag menar i belysning av dina tidigare inlägg, så är detta så ofattbart för det blir för enkelt att förklara detta illdåd med taskig barndom, slag mot huvudet, och allt annat som drabbat Madsen i livet.

Associationen med en såg på Jula, är klockren. Jag tänker på alla banala saker som sågar, knivar, verktyg, buntband, silvertejp, sopsäckar m.m. som jag har i källaren, att det är något helt annat för en mördare än vad det är för oss. Då ryser man, och inser att det finns människor med en sådan obegriplig ondska, som kan göra vem som helst till offer utan någon som helst provokation från brottsoffret.
Citera
2017-10-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Bara detta att tala om sig själv i tredje person är helt loco. Störd är bara förnamnet.

Att han talar om sig själv i tredje person är ett tecken på att han är störd, men det är efter vad vi fått kännedom om nu.

När han var den uppburne Raket-Madsen, var det bara lite originellt och en skojig del av hans personlighet, där han gör sig märkvärdig. Kunde innan detta illdåd till och med tolkas som självironi.
Citera
2017-10-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
De två har varit ensamma i en ubåt.
Han kommer bli dömd för mord.
Sanna mina ord.

Finns absolut ingenting som pekar åt något annat håll än att Madsen kommer bli dömd för mord. Ingenting.
Absolut. Självklart blir han dömd. Den som tror annat kan inte vara rätt navlad.
Citera
2017-10-15, 10:20
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vad är den traditionella och standardiserade storleken på kvarlevor till sjöss då? Finns det färdiga styckmallar att följa för ändamålet? Rekommendationer utfärdade av sjöfarststyrelsen eller?
Man måste givetvis anpassa det från fall till fall men som den sjövane person PM är har han naturligtvis kännedom även om hur begravningar till sjöss går till beroende på vilka resurser som står till buds. Det finns gott om infol på nätet där han kan ha lärt sig. Till exempel

https://pixabay.com/sv/uss-enterprise-begravning-till-havs-80653/
Citera
2017-10-15, 10:26
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Man måste givetvis anpassa det från fall till fall men som den sjövane person PM är har han naturligtvis kännedom även om hur begravningar till sjöss går till beroende på vilka resurser som står till buds. Det finns gott om infol på nätet där han kan ha lärt sig. Till exempel

https://pixabay.com/sv/uss-enterprise-begravning-till-havs-80653/

Att kajka runt med en hobbyubåt gör honom knappast till en erfaren sjöman. Han befann sig max någon timmes sjöväg från land elle några minuter med helikopter. Det fanns ingen som helst anledning till en sjöbegravning. Men Madsen är kanske även hobbypräst förutom att vara hobbingenjör, hobbykapten, hobbyastronaut samt hobbyfilosof
Citera
2017-10-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att kajka runt med en hobbyubåt gör honom knappast till en erfaren sjöman. Han befann sig max någon timmes sjöväg från land elle några minuter med helikopter. Det fanns ingen som helst anledning till en sjöbegravning. Men Madsen är kanske även hobbypräst förutom att vara hobbingenjör, hobbykapten, hobbyastronaut samt hobbyfilosof

Haha, ja nog är han hobby-extra-allt! Enl polisens hypotes gjorde han sig av med kroppen när han gick upp från dyket 8.25 och "seglade" till kl 9.05. Enl grafik i Ekstrabladet fick man kontakt med honom kl 10.14, så det var ju väldigt nära att man kunnat ta honom in action så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in