2017-10-14, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Gör dom det inte kan advokaten fortsätta använda argumentet olycka. Och sågen kan påstås bara ha använts för att åstadkomma en traditionell storlek på kvarlevorna för att åstadkomma en ståndsmässig "begravning till sjöss".

Vad är den traditionella och standardiserade storleken på kvarlevor till sjöss då? Finns det färdiga styckmallar att följa för ändamålet? Rekommendationer utfärdade av sjöfarststyrelsen eller?
Citera
2017-10-14, 11:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag kan erkänna att jag får reda på många nya saker i dessa trådar där vi följer brott. Jag visste inte om dessa förträffliga hundar med sina förträffliga tränare. De finns ju inte i Danmark.

Det har hänt så mycket nytt de sista åren med hur polisen jobbar och hur tekniken utvecklats till att hitta och bearbeta det minsta lilla spår, att det är omöjligt att veta allt, om man har mord i sinnet och planerar ett brott.

För Madsen var det omöjligt att förutse bärgningen av U-båten och denna gigantiska sökinsats. Den förra U-båten han hade sänkt, bärgades inte!
Detta med likhundar och över vatten, är inte så himla gammalt om jag förstått det rätt.
Kanske max 20-30år, för mig jag sett ett program om detta.
Där man letade efter ett lik man visste fanns i vattnet, men inte vart.
Så man tog med sig hunden på vinst och förlust, men hunden markerade när man åkte över ett visst ställe.
Så man beslöt sig dyka, för mig djupet där var 30m.
Och givetvis hitta man ett lik där nere.

Ska man sänka lik i vatten, får man vara jävligt säker på att ingen vet vart.
Här hade man i alla fall en referens, och då var det bara tiden som avgjorde och inte att dom skulle hitta nått.

Om man antar att hela resan var för mörda, så valde han sämsta möjliga offer.
Och den publicitet de hade, så var ju det dömt och misslyckas känns det som.
Och sen efter han kom in och utan Kim, så plockades det upp till en osannolik nivå.

Kanske han börja här, men är nog ingen omöjlighet att det finns mer begravet som han dödat.
Citera
2017-10-14, 11:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag har länge undrat var ni hittat info om att det var i hans blixtlås? Detta är inte enbart riktat till dig men eftersom du skriver om det nu så citerar jag dig.

Finns det en källa på det med blixtlåset?

Jag trodde bara att det var ett område på ryggen på Pitten Madsens overall som de analyserat och hittat blod, vävnad och knogler/ben rester?
Det handlade om ett annat fall som Remark länkade till.
Citera
2017-10-14, 11:23
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du får gärna konkret förklara vad du menar med detta uttalande.
Jag har avhållit mig från att spekulera om just Madsens gärningar eftersom vi vet så lite.
Däremot har jag skrivit om pharafilier samt personlighetsstörningar, tvångstänk samt tvångshandlingar. Sexualsadism samt bakgrundsinfo om Sexualsadisten samt styckmördaren Madsen. Jag har ej skrivit en massa egna inlägg utan mest svarat på en massa frågor.
Är det detta som stör dig så? Eller vad exakt är det som stör dig?
Ps. Jag har arbetat inom psykiatri som utbildad Mentalskötare/Undersköterska för länge sedan. Så det är möjligt att jag är lite yrkesskadad med förklaringsmodeller samt diagnoser. Men jag tror nog att alla förstår att det Madsen gjort sig skyldig till inte är ett verk av en normal,frisk samt sund individ

Hej, jag kan inte se att jag har något att förklara mer konkret eftersom jag uttryckt mig tydligt. Ser också att flera reagerat på detsamma och besvarat dig , så håller mig kort.

Du påstår i aktuellt inlägg att Kim inte var vid medvetande när hon blev knivstucken/knivhuggen i underlivet. Det invände jag mot eftersom det är din tolkning som du framför som fakta, och ville uppmärksamma dig på att det är inget som specificerats av polis eller åklagare.
Inte heller lydelsen "kliniskt död" , som du tar upp i flera senare inlägg, har använts av vare sig polis eller åklagare på pressmöten eller offentliga häktningsförhandlingar. Lydelsen var att knivsticken i underlivet har utdelats före , i anslutning till eller efter döden, vilket alltså inte utesluter att hon varit vid medvetande, men heller inte utesluter att hon var vid medvetande. Fakta är inte en tolkning.

Som flera postare poängterat är specialintresset hos sexualsadister att hålla offret vid liv så länge som möjligt för att utsträcka sin egen njutning, att se offrets dödsskräck. Det pekar alltså mer på att Kim var vid medvetande i sekvensen när hon blev knivstucken i underlivet, än inte.

Övrigt du frågar om här är ot för mitt intresse i fallet och avstår den diskussionen.

Förhoppningsvis kommer man så småningom och väl framme vid åtal och rättegång kunna fastställa dödsorsak. Eller i vart fall komma fram till en rimlig slutsats kring dödsorsak, samt resonemang kring och rimlig slutsats om när i tid som döden inträdde.
Senast redigerad av PhDSalander 2017-10-14 kl. 12:03.
Citera
2017-10-14, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Troligen detta

Det står inte att man funnit blod på sågen i den artikeln! Du kanske kan citera den delen där detta står skrivet?
https://www.expressen.se/kvallsposten/blodspar-pa-sagen-kan-avsloja-madsen/
Citera
2017-10-14, 11:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag har länge undrat var ni hittat info om att det var i hans blixtlås? Detta är inte enbart riktat till dig men eftersom du skriver om det nu så citerar jag dig.

Finns det en källa på det med blixtlåset?

Jag trodde bara att det var ett område på ryggen på Pitten Madsens overall som de analyserat och hittat blod, vävnad och knogler/ben rester?

Vet inte helst exakt var återfanns
Hittade detta:

”Men under retsmødet i tirsdags, hvor Peter Madsen fik sin varetægtsfængsling forlænget, kom det frem, at der er fundet små rester af fedt- og muskelvæv og knogler på hans kedeldragt. Beviserne modsiger Peter Madsens forklaring om, at han ikke parterede liget.”

(kedeldragt =overall)

http://ekstrabladet.dk/112/ubaads-sagen-nu-har-politiet-gjort-et-fund/6859117
Citera
2017-10-14, 11:27
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Nej, det gör han inte enligt mig eller det menar jag att man inte säkert kan säga. Det ser mer ut som om han böjer sig framåt och hans arm/hand är påväg mot det lösa skosnöret.
Ja det verkar som han knyter kängan och möjligtvis stannar upp och andas några sekunder. Han kanske inte är medveten om kameran ens.
Citera
2017-10-14, 11:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Tvärtom så har jag förmågan att se saker för vad det är och svensk polis är allt som oftast ett steg efter och det troligen på grund av den dåliga ledningen och svensk byråkrati.

’Svensk byråkrati’ säger endast den som aldrig råkat ut för utländsk byråkrati. Sverige är ett sjukt mindre byråkratiskt land ön de flesta andra.
Citera
2017-10-14, 11:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det finns alltså en kniv tillgänglig här, och en fogsvans, och du/ni tror att han högg/snittade henne med sågen?

Bara för att flera stycken tror på samma dumheter innebär inte att det är korrekt.
Argumentum ad populum

Armarna är nog med största sannolikhet fulla med avvärjningsskador, från kniven dock, inte sågen.
Haha ursäkta jag ser det komiska i det hela, Peter fäktar omkring, naken, med en fogsvans i ubåten och försöker få in ett snitt...

Hon kan varit bunden och sågad i om hon levde men det känns en smula långsökt.

Jag lutar åt att kniv eller annat eggvasst föremål har dödat Kim, om än långsamt och "med stark dödsångest" som det lite kliniskt brukar kunna stå i förundersökningar.
Senast redigerad av Dockland 2017-10-14 kl. 11:34.
Citera
2017-10-14, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Då skulle jag föreslå att polisen skall leta efter PMs minneskort eller ev. hela telefonen vid bryggan där PM stannade upp och gorde nåt fuffens vid båtplatser bredvid platsen fritidsbåten hade som han landsteg ifrån.

Skarpsynt, det stämmer att han verkade ha något fuffens för sig när han försvann ur bild bakom båten. När han sedan började gå igen verkade han väldigt nervös, och det såg ut som att han inte riktigt visste var han skulle ta vägen, spanade åt alla håll för att kolla in läget. Om dom inte redan gjort det så är det självklart att dom bör kolla upp detta.
Citera
2017-10-14, 11:41
Medlem
Docklands avatar
Tror alla i tråden släppt möjligheterna att Peter skulle vara helt oskyldig, förutom några troll här och var.
Hittades det slamsor/vävnad/benrester på onepiece'en Peter örlade omkring i så är väl själva skuldfrågan hyfsat utredd.
Det skall bli intressant, om Peter i n t e erkänner de faktiska omständigheterna, att höra försvarets argument i kommande rättegång. Det går ju omöjligtvis förmildra detta.
Jag lutar, något envist och möjligtvis helt felaktigt såklart, åt att Peters advokat får honom att lägga korten på bordet.
Citera
2017-10-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har läst en hel del studier på området, samt metastudier som sammanfattar kunskapsläget. Min uppfattning är att den äldre forskningen i stor grad menar att psykopati är socialt betingat, medan i stort sett all sentida forskning konkluderar med att det handlar om en genetisk anomali. Personer som vanvårdas som barn och utvecklar sexuell sadism, gör alltså det eftersom de har en allvarlig variant av psykopati, inte eftersom de vanvårdades. Och de vanvårdades eftersom deras föräldrar hade samma genetiska fel som barnet sedan ärvt.
Det är hemskt svårt att utreda vad som är kausala samband och vad som är korrelationer, eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt många tvillingpar med allvarliga fall av psykopati som separerats vid födseln och sedan utvecklar sexuell sadism.

Min uppfattning är iallafall att den sociala uppväxtmiljön tillskrivs mindre och mindre av ”skulden” för att somliga individer utvecklar psykopati med sadistiska böjelser. Man menar dock att uppväxtmiljön kan göra psykopater lite mindre horribla, men modern forskning visar att föräldrarna har betydligt mindre ansvar för hur psykopatin utvecklar sig än vad man tidigare menat. För att markera detta har man också bytt namn på avvikelsen från sociopati till psykopati.

Om vi tänker till, och tänker på alla människor vi har träffat så stämmer det du skriver. Det är en kombination av faktorer, där jag är övertygad om att det finns ett genetiskt arv som de olika sociala omständigheterna kan påverka i olika riktningar.

Det jag har sett är barn med många planer inför framtiden som inte blir infriade, eller barn som har talanger som inte tillvaratas och då blir det läskigt när de växer upp. De har fått höra hur duktiga och intelligenta de är under hela barndomen, men den bistra verkligheten är att de har ingen hög lön eller status som vuxna som styrker detta. Det kan sammanfattas med att hela deras uppblåsta personlighet vilar på skör grund. Jag ser ofta män som tycker de är bättre än kvinnor, och plågar kvinnor i vardagen av princip för att få utlopp för sina mindervärdighetskomplex. För dem är det en seger att att sätta en kvinna på plats!

Jag har sett det på jobb där vissa män bara måste få sista ordet om det är kvinnor de har med att göra. I vissa kulturen är det mer utbrett att ha en uppblåst självkänsla på bräcklig grund, där det hela bara har en skör grund i att det är enligt religionen, kulturen och lagen som mannen bestämmer. Men den övertygelsen blir det svårt för dessa män att stöta på kvinnor som är smartare, arbetsammare, rikare och allt annat de själva vill vara och äga.

Om Madsen som ung hade fortsatt sina studier, tagit sig fram i forskningsvärlden hade han varit normal i den miljön. Han hade haft det som krävs för att äska pengar till projekt och han hade inte utvecklat alla andra särintressen så maniskt för att kompensera allt han kunde ha haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in