2017-10-14, 21:58
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hej Salander! :-D
Jo, jag hoppas verkligen att de hittar mobilen. Jag tror att det är det enda sättet att få fram hela sanningen faktiskt. Men man behöver inte bevisa mord. Läs nedan

Ur Expressen månd 9 okt:
Ang om man kan döma någon till livstid utan vedersägliga bevis:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8rmvQ/friades-i-tingsratten-doms-nu-for-mordet-pa-bogg-magnus

Och i dag meddelade Svea Hovrätt sin dom.
Den 30-årige man som friades av tingsrätten dömd för mord till 16 års fängelse.
Hovrätten menar, till skillnad från tingsrätten, att det inte finns något utrymme för någon annan gärningsman än den åtalade.
*
Man fann även blod under naglarna på den här svenske gärningsmannen, från offret. Detta innebär att man inte behöver bevisa mord. Utan att det inte finns något utrymme för nån annan gärningsman.

Och i Madsens fall är det knappast något utrymme för att det finns nån annan gärningsman än Madsen, och han borde dömas därefter.
Skulle säga att det är NOLL utrymme för annan gärningsperson. Och att det finns tillräckligt för att fastslå ställt utom rimligt tvivel - mord, även utan dödsorsak , mer precist. Allt annat har de ju.

Lite knepigt med ordet "bevis", eftersom det ofta kan missförstås som endast teknisk bevisning. Här finns ju massor av indicier också i form av lögner och hittepå, vittnesmål, filmer osv. Och som sagt, Danmark är inte som Sverige vad gäller pettimeterbevisning där uppenbart skyldiga blir friade. Se Alm + Marina Johansson (även om HD till slut satte sista knuten).

[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Citera
2017-10-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Aldrig. Det blir dom inte i Sverige heller. Möjligen typ allmänt personlighetsstörning(ar) alt. allvarligt psykisk störning, fängelseförbud eller vård. Men i allmänhet kan viss info dyka upp under rättsförhandling.

Man tar väl delar ur dem under domstolsförhandlingen, som behövs för indicie-kedjor, sedan är de ( RPU'n) ett underlag för straffet, fängelse eller psykvård.
Citera
2017-10-14, 22:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Jag trodde jag skrev om enbart ett minneskort.

om det satt i en telefon som var på eller inte torde inte ha för stor betydelse.

Joo, det har det. Strömlöst vore en stor fördel, i det läget.
Citera
2017-10-14, 22:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Som jag skrivit tidigare, att stänga av mobilen, eller slå sönder den, så den blir strömlös är det dummaste man kan göra innan man kastar den i plurret. Vill man radera allt innehåll, inklusive SD kort, så ska man kasta i den påslagen, då blir det kortslutningar som förstör all informationen i telefon.

Det är så jag har uppfattat det också. Strömmen skickas åt helvete fel i mobilen med fel spänning.
Citera
2017-10-14, 22:04
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Metallbitarna var inte fasttejpade. De var fästa med stripes (även kallade buntband). Som ser ut typ såhär: https://minfil.org/F0s7H4c5bc/780A2B85-12F3-460A-8CCE-007885B44F4E.jpeg

Det är Möllers egna ord vid presskonferensen: ”strips”

https://www.bt.dk/krimi/politiet-har-fundet-kim-walls-hoved-og-ben

Åh nej! då gör jag en pudel omedelbart, jag fick det till "tejp" det stämmer ju som du säger, tack!

Dock, tror även det går att hitta fingeravtryck på buntband (som väl är någon slags plast) och på metallbitarna.
I Lisa Holm fallet säkrade forensikerna ett minimalt fingeravtryck genom dammet in på metallröret som NB hängt LH vid.

Men buntband, vad har man det till i en ubåt?
Senast redigerad av PhDSalander 2017-10-14 kl. 22:09.
Citera
2017-10-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är inte säker på att han HAR en diagnos. Jag misstänker att den gränslöshet han levt efter helt enkelt är ett kicksökeri Och att han blivit totalt avtrubbad av de vidriga filmer han sett och innehaft. Ju mer man utsätter sig för en sak desto tåligare blir man. Ju mer du chockar hjärnan desto mer behöver du för att bli upprörd. Och för att få sin kick behöver han mer och vidrigare grejer att mata hjärnan med. Nu nådde han kulmen. Och åker dit för det.
Instämmer. Men han pladdrar på- har bestämt mig för att han i alla fall uppträder som ADHD-personer-
de pladdrar hela tiden, och uppträder som gurus för sina undersåtar som sväljer varje floskel som kommer ut. Dessutom har sådana personer inte tid till att bry sig om andra- empati finns det inte tid till.
Bara sitt eget jag.
Blir arg när någon försöker säga emot- spelar gemytlig och glad-skrattar och är alltid i fokus för att spegla sig i andras beundran?
Citera
2017-10-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad har du för belägg för detta påstående? Madsen är lat och har så här långt låtit andra göra allt jobbet åt honom. Han lyckades bli ägare till ubåten Nautilus eftersom han var så svinig och elak mot sina projektkamrater i ubåtshobbygruppen. De orkade till slut inte med hans psykopati varpå de gav sig och han fick ta över Nautilus.

Madsen hade försökt samma sak en gång tidigare. Då var han också med i en ubåtsgrupp som byggde ubåten Freja. Som vanligt gjorde Madsens lata psykopatdrag att han höll sig undan arbete. Istället försökte han ta ubåten när den var färdig; men dess rättmätige ägare gick till domstol för att få tillbaka den. När Madsen förlorade, stal han ubåten och stack ut och sänkte den.

Madsen hade varit en total failure i den akademiska världen. Total failure.

Den spekulationen håller jag helt med om. Hans upplyfta ego, gjorde att han kunde dupera folk att följa honom, en tid, men sedan ger medarbetare och kompanjoner upp, när dom inser att han är svårt manipulativ och bara tänker på sig själv.
Citera
2017-10-14, 22:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag är helt övertygad om att jag hörde Möller säga något i riktning att eventuellt kunde dödsorsaken vara att hon dekapiterats.

Det är helt korrekt, Møller sagde ca så här:
"att dödsorsaken möjligtvis kunde vara när hennes huvud blev skild från kroppen"
Jag bor i danmark och har gjort det i 50 år, pratar flytande danska, så ingen risk att jag missförstod vad Møller sa.
Citera
2017-10-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Åh nej! då gör jag en pudel omedelbart, jag fick det till "tejp" det stämmer ju som du säger, tack!

Dock, tror även det går att hitta fingeravtryck på buntband (som väl är någon slags plast) och på metallbitarna.
I Lisa Holm fallet säkrade forensikerna ett minimalt fingeravtryck genom dammet in på metallröret som NB hängt LH vid.

Man använder det till att fästa järnrör/sänken med. Man kan binda flickor med dom. Man kan ha dom till ganska mycket. Fast i själva båtsammanhang vete fan.
Citera
2017-10-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men om du tänker på det, så har PM ljugit hela sitt liv och duperat alla i sin omgivning.
Att hans fru och vänner, samt ovänner tror att de känt samma Madsen.
De delar samma minnen av en PM. Den andra PM har de aldrig känt.
Som en vän utryckte det,-Vem är det jag känt???

Problemet med Madsen är att han låter intelligent, reflekterande samt bildad.
Först med facit i hand så inser man att PM har alltid ljugit och låtit övertygande.
Det är ju alltid lätt att vara efterklok.
Att hans lögner efter brottet inte varit så bra det håller jag med om.
Dvs luckolyckan lät trovärdig tills KWs torso dök upp.

Ja , han har alltid ljugit..o väldigt tråkigt att inte hans fru kunde genomskåda honom tidigare...nu måste hon väl ändå fattat!
När jag började titta på videos av honom...så reagerade jag stark på att ALLA verkade stanna upp om han sa något...för mig var det riktigt läskigt, så för min del hade jag ALDRIG sänt nåt av mina barn söner eller döttrar att vara praktikanter hos honom.!Kanske beror på att jag vet hur en psykopat agerar.
Han är en riktigt sjuk människa...bara väntar på rättegången, men helst vill jag att han hamnar på rättspsyk o aldrig kommer ut.
Citera
2017-10-14, 22:13
Medlem
Citat:
Bra analys där! Han kommer som jag ser det aldrig att beskriva några detaljer eftersom de är för evigt laddade för honom att kunna återuppleva och kan inte bli "besmutsade" av att dela dem med sig. Dessa minnen är ju nu det enda han har kvar att hänge sig åt i sin ensamhet i cellen.
Är enig i ditt resonemang, och om han mot förmodan skulle börja snacka, så är det troligen ungefär så det kommer låta.

Skammen ser jag som en grundläggande psykologisk orsak till att i vuxen ålder öht utveckla personlighetsstörningar som neuroser, narcissism, psykopati t ex.
Alla är individer, även de mest avvikande. Men, ändå finns mönster, vi är liksom grundskruvade si eller så och drivkrafterna till och upplevelsen av lustmord, det håller man för sig själv. Vissa av dem har kommit lite närmare i att dela, men inte om det där det bränner till.

Skam är för den som har empati. För andra är det mer irritation, en oangelägenhet att ha blivit ertappad. Det hindrar både framfarten och vår bild av dem (de vill ju glorifieras). Men PM verkar i och för sig till och med ha sin roll som, hur sa han - storförbrytare (?), utmejslad. Med polisjakt och allt. Vi får se om han håller sig till rollen han redan gett sig, eller om han tvingas improvisera och revidera. Han riktar sig helt enkelt till en mycket smalare grupp av beundrare än tidigare :/

En sån här personlighetsstörning, som ligger i botten, den formas i unga år och befästs sedan. Så även om han inte debuterat som lustmördare förrän som vuxen så har han garanterat, åtminstone i sin fantasi, hängett sig åt brutala fantasier redan som ung. Som vuxen tillkommer sedan saker och man vidareutvecklas, på gott eller ont beroende på vilken väg man tar. I detta fall har skallskadan sannolikt förvärrat det hela, gjort att locket lättare flyger av när han tidigare kunde hålla igen bättre. Åtminstone hålla masken bättre, inför vänner och kollegor.
Citera
2017-10-14, 22:14
Medlem
Citat:
Åh nej! då gör jag en pudel omedelbart, det stämmer ju som du säger, tack!

Vad man måste försöka förstå i detta med den hemmabyggda ubåten, är att det är ett ständigt pågående projekt, och att det finns både verktyg och material ombord, som "kan vara bra att ha".

Alla som gett sig på ett bygge av något slag, vet att det finns en del material som kan bli till användning. Jag är inte förvånad över en fogsvans och träbitar, de kan användas till en rigg eller annan konstruktion under bygget. De som gett sig sig på byggen och konstruktioner, förstår...

Buntband kan användas till mycket, inte bara säkra en produkt på en lastpall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in