2017-10-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är övertygad om att han filmade på ubåten. Han har blivit totalt avtrubbad av filmerna han kikat på genom åren. Nu ville han testa det in live. Han tar med såg till båten. Tyngderna har säkert legat ett bra tag i båten. Jag tror också att han under en längre tid tänkt tanken att göra detta själv om tillfälle uppkom. Och det gjorde det i och med Kim. Så självklart ville han ha ett minne i form av en film.

Men att gömma ett minneskort? Eller mobil? Är inte det väldigt riskfyllt? Jag tror att mobilen ligger på botten nånstans i närheten där ubåten sjönk. Frågan är om innehållet går att rädda efter så lång tid i vattnet. Men jag tvivlar starkt på att han har gömt minneskortet. Tror att den följde med mobilen. Det måste gjort ont i honom i så fall.
Både KW och PM hade sannorligt någon nyare modell av mobiler, då hon va i mediabranschen och han tecknikfrik, där både bilder och film lagras på minneskortet och inte i tevlefonminnet. På nyare modeller är detta minneskort åtkomliga från utsidan. Jag antar att PM ville behåller matrialet på kortet men mobilen i sig va för stor att smula undan och kunde även innehålla speglingar av matrialet. Visst går innehållet i ett minneskort och även mobilen att återskapa fast de legat i vatten, det har man gort tidigare.
Citera
2017-10-14, 15:12
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jens Möller säger ca 4 st meningar på presskonferensen. Sedan var det någon som la ut förklaring från rättsmedicin.
Nu citerar jag taxenSixten här "Jag orkar inte tjata mer om det här". förra helgen när hela FB gick bärsärkagång med att Madsen skulle ha sågat ihjäl KW levande. Och att detta skulle vara dödsorsak.
Ja,hade PM haft en motorsåg men vad vi tror så hade PM en fogsvans.
Så det är knappast sannolikt. Det tar ganska lång tid att såga med en sådan.
Men om någon har citat från Jens Möller samt citat från rättsmedicin förklaringen så hade det varit snällt att lägga ut dem här. För att undvika missförstånd. Eftersom jag för länge sedan jobbat inom sjukvård så vet jag ju vad kliniskt död betyder. Men jag kan ha missförstått också.

Anfall inte väderkvarnar. Jag (och några till) har endast påpekat att du far med osanning när du garanterar att KW slapp lida onödigt mycket, utifrån informationen vi fått från obduktionen.

Du som ska vara psykologiskt bevandrad, bör dessutom veta att sadister tänder på att tillfoga smärta. Det finns därför heller ingen anledning att tro att PM väntade tills KW inte längre kände något. Hur mycket vi än skulle önska det.

Och just för att PM är ett monster, ska han inte någonsin mer vara lös i samhället. Hoppas att danskarna, som hittills skött utredningen exemplariskt, inklusive ett snabbt omhändertagande av PM direkt när han kom från ubåten, lyckas med detta - att se till att han är inlåst för resten av sitt liv.
Citera
2017-10-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Har Madsen en TORR overall på sig när han kliver iland?
Jag tror inte hans kläder va torra. Jag stöder mig på den högupplösta bild sv honom där man klart kunde se fläckar på overallen samt troligen blod i ansikte och nagelbanden. En senare sekvens går han i skyddsoverall och är iförd tosser på fötterna och polis bärandes på 2 stora bevis påsar.
Citera
2017-10-14, 15:17
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är övertygad om att han filmade på ubåten. Han har blivit totalt avtrubbad av filmerna han kikat på genom åren. Nu ville han testa det in live. Han tar med såg till båten. Tyngderna har säkert legat ett bra tag i båten. Jag tror också att han under en längre tid tänkt tanken att göra detta själv om tillfälle uppkom. Och det gjorde det i och med Kim. Så självklart ville han ha ett minne i form av en film.

Men att gömma ett minneskort? Eller mobil? Är inte det väldigt riskfyllt? Jag tror att mobilen ligger på botten nånstans i närheten där ubåten sjönk. Frågan är om innehållet går att rädda efter så lång tid i vattnet. Men jag tvivlar starkt på att han har gömt minneskortet. Tror att den följde med mobilen. Det måste gjort ont i honom i så fall.
ingen fara om det skulle vara ett minneskort, inte än iallafall, dels finns det vattentäta minneskort, sen är det så att det inte är något mekaniskt som kan gå sönder.
ligger det väldigt länge så kan chansen minska att kortet går att läsa, men än sålänge ska det inte vara några problem.
Citera
2017-10-14, 15:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Det var just denna del av kroppen du debatterade utifrån och sade att Möller gick ut med mycket preliminär information. Att obduktionen sekretessas, anhöriga besparas detaljer och att vissa delar faller under så kallat referatförbud har inget med grundligheten i den utvidgade rättsmedicinska undersökningen att göra.

Madsen och hans försvarare stängdes inte ute från informationen åklagaren lade fram gällande obduktionsprotokollet, den "juridiska duellen" är mellan åklagare och försvar och självklart har Möller på fötterna fastän "vi" inte får vara med bakom de stängda dörrarna. Så att antyda att bara för att vi inte får vara med betyder det inte på något vis att Möller kan sväva ifrån faktan, han lade fram grundlig fakta byggd på en mycket noggrann rättsmedicinsk undersökning gällande torson. Så av dig att säga att den var mycket preliminär och därmed oviss är fel!
Ja, "mycket preliminär" var kanske lite missvisande, men att Möller svävade ifrån faktan håller jag inte riktigt med om - om man inte med detta menar att redovisa komprometterande delar. - Stick- och snittdelen är inte redovisad fullt ut, och med tanke på bältet med rördelar ligger det nära till hands att även punkteringsstick kan ha tillfogats torson. Det var också ett sätt för Möller att slippa bli mer detaljerad men att ändå ge korrekt information. - Det kan också vara fråga om besvärliga tolkningar av vissa hugg/snitt; hur gm kan ha tänkt och agerat. - Av det som härefter har kommit fram blir det svårt att tänka sig att de 10 + 4 knivsticken endast varit menade som en punkterande effekt, men det kommer kanske att hävdas från försvarshåll - om man inte går på linjen att en okänd person X bärgat en hel och påklädd kropp.

Betr. bröststicket sägs det att detta åsamkats KW "före döden" (dvs det bör finnas en blödning kring sårytan). Andra skador kan sakna en sådan blödning men trots detta även de ha uppkommit före döden: Torson kan ha varit mer eller mindre blodlös och dess långa vistelse i vattnet ha medfört att det blod som kunde ha varit kvar på detta sätt försvunnit.
Senast redigerad av letsdoit 2017-10-14 kl. 15:24.
Citera
2017-10-14, 15:28
Medlem
Jag vill framföra att vi har parallella diskussioner om vad som skett i detta fall.

Det som har skett på U-båten är så vidrigt, att jag har undvikit att gå in i debatt om just det. Jag orkar inte ens läsa inlägg om det som hände nere i U-båten. Men det betyder inte, att det inte har skett.

Det betyder bara att man orkar inte framföra det man vet eller ta in det andra vet i en detaljerad diskussion. Jag orkar inte med folk som förminskar lidandet, eller hoppas på att det var mindre vidrigt än vad vi faktiskt redan nu vet efter vad som framkommit. Jag tror detta är ett av det mest bestialiska och sadistiska mord någon har hört talas om i de nordiska länderna.

En dag då jag vaknar mer utvilad ska jag läsa de inlägg jag undvikt. Av den enkla orsaken att vi alla är skyldiga alla brottsoffer att ta till oss vad de gått igenom.
Citera
2017-10-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Har Madsen en TORR overall på sig när han kliver iland?
Nej.
Citera
2017-10-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, "mycket preliminär" var kanske lite missvisande, men att Möller svävade ifrån faktan håller jag inte riktigt med om - om man inte med detta menar att redovisa komprometterande delar. - Stick- och snittdelen är inte redovisad fullt ut, och med tanke på bältet med rördelar ligger det nära till hands att även punkteringsstick kan ha tillfogats torson. Det var också ett sätt för Möller att slippa bli mer detaljerad men att ändå ge korrekt information. - Det kan också vara fråga om besvärliga tolkningar av vissa hugg/snitt; hur gm kan ha tänkt och agerat. - Av det som härefter har kommit fram blir det svårt att tänka sig att de 10 + 4 knivsticken endast varit menade som en punkterande effekt, men det kommer kanske att hävdas från försvarshåll - om man inte går på linjen att en okänd person X bärgat en hel och påklädd kropp.

Betr. bröststicket sägs det att detta åsamkats KW "före döden" (dvs det bör finnas en blödning kring sårytan). Andra skador kan sakna en sådan blödning men trots detta även de ha uppkommit före döden: Torson kan ha varit mer eller mindre blodlös och dess långa vistelse i vattnet ha medfört att det blod som kunde ha varit kvar på detta sätt försvunnit.

Av de artiklar som skrivits om torson och sticken så är min åsikt att bröststicken samt buk- och könsstick skedde när hon var levande. Inget av sticken var dödande vad jag förstod. Halsen skars av efter det och därefter skiljdes huvud från kroppen. Eller alternativt att hon avled när han började såga i nacken på henne. Han var ju inne på det där med tortyr i sina filmer. Och ville själv göra något liknande. Då är det ju inte så bra om hon dödas först.
Citera
2017-10-14, 15:38
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-09-05-faa-overblikket-det-fremlagde-anklageren-i-ubaadssag-tirsdag
Et andet vidne har angiveligt set Peter Madsen gå mod ubåden med en fukssvans med orange håndtag.

Jag har en fogsvans med orange handtag, vilket jag är väl medveten om. Men igår när jag behövde verktyg, och verkligen såg sågen, så blev jag sjukt äcklad. Att se de stora spretande tänderna, och veta vad en liknande såg har använts till. Hur kan man ö h t välja att sätta en såg i en människa, och köra på? Jag blev helt enkelt slagen av den rent fysiska dimensionen av PMs gärning när jag höll i min egen såg.
Citera
2017-10-14, 15:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Ändringsfrekvensen i Danmark är inte att jämföra med Sverige, speciellt inte i jurymål. Därtill skall man också veta att både jury o nämdemän plockas bort vid juridiskt komplicerade fall då man anser att "lekmannadomare" inte besitter kunskapen i det svåraste fallen.

Citat:
Jury cases are cases in which the prosecution claims punishment by imprisonment of four years or more or in which the accused may be committed to custody or other detention. Only a few cases each year are jury cases.
http://www.domstol.dk/om/publikationer/HtmlPublikationer/Profil/Profilbrochure%20-%20UK/kap08.html

Så att det syns tydligt att just morddomar ändras lika mycket som i Sverige. Inget konstigt i sig eftersom det är tre instanser precis som i Sverige för den misstänkte att överklaga till.
Lekmannadomare är nämndemän i Sverige vilket ska framgå.

En jury har inte mer juridiska kunskaper, så det är vanliga människor precis som nämndemän.
Senast redigerad av Moosky 2017-10-14 kl. 15:45.
Citera
2017-10-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag också, men blir de offentliga, RPU'n och FU'n?

Aldrig. Det blir dom inte i Sverige heller. Möjligen typ allmänt personlighetsstörning(ar) alt. allvarligt psykisk störning, fängelseförbud eller vård. Men i allmänhet kan viss info dyka upp under rättsförhandling.
Citera
2017-10-14, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är en bra tanke. Var det inte på fritidsbåten han bad att få sitta ifred med sina tankar?
I så fall kanske han satt och funderade på vad han skulle göra med telefonen/simkortet och tittade sig omkring efter ett gömställe.
Har polisen letat där?

En mobil mår generellt inte så bra av att man badar med dom, men han kan ju ha stoppat den i en påse innan han hoppade i. Tycker den danska polisen har agerat mycket effektivt här, skulle förvåna mig om dom inte gått igenom båten redan faktiskt. Men inte sett till någon sådan uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in