2017-10-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, förvisso. Jag förstår inte vilka alternativ han har riktigt.
Det är ju inte som Johanna i Arboga som sitter och hittar på alternativa händelsekedjor, motiv och annat trams.
Peter sitter ju liksom där han sitter, med en! förklaring han envist hänger fast vid (så vitt vi vet, han kan ha bytt strategi helt men bortom vår vetskap)
Strategin är att han vägrar prata med polisen sedan huvud och ben dök upp
Citera
2017-10-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Munväder. Mycket snack. Enbart snack. Han har också sagt att de där utflykterna till de kinky festerna innebar mycket kärlek och kramar - och lite styggt. Han berättade i samma andetag att respekten betydde allt. Ett nej respekterar man. Vilket han visat nu att det inte stämmer. Inte det heller.

Man kan direkt säga när Madsen ljuger: det är så fort han öppnar munnen.

Men det måste man ge honom ändå, han har lyckats dupera alla i 46 år även sina närmaste.
PM borde satsat på skådespelare istället. Då hade det väl blivit iallafall någon Oscarstatyett till Lilla danmark.
Citera
2017-10-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag har inte läst hans blogg. Däremot tycker jag att han sagt en del filosofiska saker som ger sken av att han är en intelligent samt reflekterande person. En annan seriemördare (det vet vi inte om PM är även om hans grova brott lätt kan få en att tro det.) var Ted Bundy. Han kunde blivit vad han velat. Advokat, Politiker, kanske USAs President. Men han gav upp sina juridikstudier samt politiken och gav sig ut på en manisk mordturne. Så vad hjälper intelligens om man har de här störningarna. Kanske att man lyckas lura sin omgivning samt polis med sin intelligens. Men inte i längden.

Ja så kan det vara, men jag tror även hans fru har fått honom att reflektera eller rättare sagt så tror jag att överför många saker som hon sagt i hans bloggar
De träffades 2010 o jag har inte läst något av honom tidigare.
Ted Bundy var kanske intelligent, men tyvärr så tror jag inte samma om PM.
De flesta psykopater (jag tror han är det) + flera andra diagnoser , har väldigt bra fantasi ...de hittar på storys hela tiden...men de ljuger förbaskat dåligt
Citera
2017-10-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hej igen Picasso2!
Yes, Jag skrev just det i inlägget som Remark svarade på

Jag har stora förhoppningar om att de kommer kunna säkra vad som behövs för att binda honom utom rimliga tvivel till både mord och styckning. Däremot är jag inte lika säker på att de kommer kunna fastställa dödsorsaken helt. Om han nu inte har filmat mordet vill säga, då har de ju bildbevis om mobilen mot förmodan skulle "dyka upp".
Hej Salander! :-D
Jo, jag hoppas verkligen att de hittar mobilen. Jag tror att det är det enda sättet att få fram hela sanningen faktiskt. Men man behöver inte bevisa mord. Läs nedan

Ur Expressen månd 9 okt:
Ang om man kan döma någon till livstid utan vedersägliga bevis:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8rmvQ/friades-i-tingsratten-doms-nu-for-mordet-pa-bogg-magnus

Och i dag meddelade Svea Hovrätt sin dom.
Den 30-årige man som friades av tingsrätten dömd för mord till 16 års fängelse.
Hovrätten menar, till skillnad från tingsrätten, att det inte finns något utrymme för någon annan gärningsman än den åtalade.
*
Man fann även blod under naglarna på den här svenske gärningsmannen, från offret. Detta innebär att man inte behöver bevisa mord. Utan att det inte finns något utrymme för nån annan gärningsman.

Och i Madsens fall är det knappast något utrymme för att det finns nån annan gärningsman än Madsen, och han borde dömas därefter.
Citera
2017-10-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man borde också kunna stämma av sågens tänder mot sågytorna på Kims kvarlevor. Så det finns flera sätt att checka av att det är just den sågen som använts eller inte använts.

Ja, det nämndes tämligen direkt att det var tydliga spår av sågtänder. Därmed bör identiten av sågen inte utgöra något problem.

Hela Masens agerande efter brottet är det vanliga göra sig av med kroppen och göra sig av med alla spår av detsamma.

Som LGW säger Madsen är inte unik därvidlag.

MEN hans Grandiositet fick honom att bli slarvig. När han dumpade kropp, kroppsdelar mm UTGICK han mest troligt från att dom aldrig skulle hittas.

Jag tror han blev totalt överraskad när han såg poliserna när han gick ombord på räddningsbåten.
Citera
2017-10-14, 21:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag kommer ihåg att det var när han svarade TV4as reporter, tjejen med långt ljust hår som talar skånska. Dock kan jag inte minnas hennes exakta fråga, den hördes inte så tydligt. Det var i slutet av presskonferensen iaf.

Här finns hela presskonferensen, med hyfsat bra ljud:

https://www.bt.dk/krimi/politiet-har-fundet-kim-walls-hoved-og-ben
Citera
2017-10-14, 21:49
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
De 'bästa' bitarna kommer han att låtsas inte komma ihåg, dels för att det är så sjukt, men också för att det är som en hemlig trofé att ta fram och återuppleva det med, minnet. Privat.

För övrigt kan han nog erkänna en del av det han överbevisas om, men han kommer att ljuga mer eller mindre om allting. Och på något sätt kommer han att få till att det delvis var hennes fel. "Hon gjorde si (eller så) och därför tog jag fram...". "Hade hon bara (alternativt bara inte) sprattlat (eller sett så rätt ut, gått åt höger, eller vad som helst) så skulle jag... "

Jag tror han ändå kommer att försöka få det till att det var nån slags olycka och att han fick panik och sen komma med halvsanningar om bråkdelar samt hänvisa till minnesluckor. Och det är nog lika bra så, att folk slipper höra det.

MIna två cent.

Skam är intressant. Jag tror den kan omvandlas, avledas, till att istället känna sig grandios och ge intervjuer. Skriva memoarer osv.

Bra analys där! Han kommer som jag ser det aldrig att beskriva några detaljer eftersom de är för evigt laddade för honom att kunna återuppleva och kan inte bli "besmutsade" av att dela dem med sig. Dessa minnen är ju nu det enda han har kvar att hänge sig åt i sin ensamhet i cellen.
Är enig i ditt resonemang, och om han mot förmodan skulle börja snacka, så är det troligen ungefär så det kommer låta.

Skammen ser jag som en grundläggande psykologisk orsak till att i vuxen ålder öht utveckla personlighetsstörningar som neuroser, narcissism, psykopati t ex.
Citera
2017-10-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det nämndes tämligen direkt att det var tydliga spår av sågtänder. Därmed bör identiten av sågen inte utgöra något problem.

Hela Masens agerande efter brottet är det vanliga göra sig av med kroppen och göra sig av med alla spår av detsamma.

Som LGW säger Madsen är inte unik därvidlag.

MEN hans Grandiositet fick honom att bli slarvig. När han dumpade kropp, kroppsdelar mm UTGICK han mest troligt från att dom aldrig skulle hittas.

Jag tror han blev totalt överraskad när han såg poliserna när han gick ombord på räddningsbåten.

Om jag minns rätt så visste snubbarna på räddningsbåten att ubåten var efterlyst. De ringde polisen innan de ens fiskade upp Madsen.
Citera
2017-10-14, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Sen så spelar väl det ganska stor huruvida mobilen var påslagen eller inte när den hamnade i vattnet?

Som jag skrivit tidigare, att stänga av mobilen, eller slå sönder den, så den blir strömlös är det dummaste man kan göra innan man kastar den i plurret. Vill man radera allt innehåll, inklusive SD kort, så ska man kasta i den påslagen, då blir det kortslutningar som förstör all informationen i telefon.
Citera
2017-10-14, 21:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Madsen kliver iland med kängor på fötterna, senare syns han gå in i en helikopter med andra skor på fötterna, vit sula. När han förs till polisbilen så har han ånyo svarta skor på fötterna. Innebär det att han fick lämna skorna för bevismaterial skulle säkras, eller var det i det läget bara för hans bekvämlighet? Anhölls han i direkt anslutning till räddningen?

Nej han anhölls inte omgående. Däremot plockades han direkt in för förhör, vilket ledde till att han senare anhölls.
Citera
2017-10-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja så kan det vara, men jag tror även hans fru har fått honom att reflektera eller rättare sagt så tror jag att överför många saker som hon sagt i hans bloggar
De träffades 2010 o jag har inte läst något av honom tidigare.
Ted Bundy var kanske intelligent, men tyvärr så tror jag inte samma om PM.
De flesta psykopater (jag tror han är det) + flera andra diagnoser , har väldigt bra fantasi ...de hittar på storys hela tiden...men de ljuger förbaskat dåligt

Men om du tänker på det, så har PM ljugit hela sitt liv och duperat alla i sin omgivning.
Att hans fru och vänner, samt ovänner tror att de känt samma Madsen.
De delar samma minnen av en PM. Den andra PM har de aldrig känt.
Som en vän utryckte det,-Vem är det jag känt???

Problemet med Madsen är att han låter intelligent, reflekterande samt bildad.
Först med facit i hand så inser man att PM har alltid ljugit och låtit övertygande.
Det är ju alltid lätt att vara efterklok.
Att hans lögner efter brottet inte varit så bra det håller jag med om.
Dvs luckolyckan lät trovärdig tills KWs torso dök upp.
Citera
2017-10-14, 21:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
[b]

Har Madsen använt sågen till att såga i skelett och brosk, så finns där märken efter sågen i styckningsområdena. Det går att specificera av duktiga tekniker ända in på att jämföra sågbladets unika tillverkningsspår och sågtänderna, och matcha det med spåren i ben och brosk. . Fingeravtryck från Madsen på sågen som varit i vatten har även de en bra chans att finnas kvar, eftersom de till stora delar består av fett. Sänkena på benen var också enligt uppgift i liverapporten fasttjepade och även där finns möjligheter att säkra fingeravtryck.

Här är lite intressant ang hur den kriminaltekniska undersökningen av sågen kan gå till just nu:

En vicestatssobducent Peter Juel Thiis Knudsen säger till bt.dk att: om man hittar benrester på sågen så kan det, trots att sågen legat i vatten under tiden, gå att säkra DNA eftersom benresterna skyddar DNAt.

. Fd; kriminaltekniker Ole Brockmann säger:

Mer i artikeln:

https://www.bt.dk/krimi/mysteriet-om-raket-madsens-sav-derfor-kan-den-vaere-saa-vigtig-for-efterforskningen

Metallbitarna var inte fasttejpade. De var fästa med stripes (även kallade buntband). Som ser ut typ såhär: https://minfil.org/F0s7H4c5bc/780A2B85-12F3-460A-8CCE-007885B44F4E.jpeg

Det är Möllers egna ord vid presskonferensen: ”strips”

https://www.bt.dk/krimi/politiet-har-fundet-kim-walls-hoved-og-ben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in