Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Ja, skulle det vara det som krävs, så hade det varit kört för henne från första början. Men lyckligtvis räcker det i Sverige med att ha 'rätt' bakgrund och 'rätt' kön, så hon har kunnat bita sig fast. Det hela har inte blivit mindre tydligt efter att SVT anlitade Rättviseförmedlingen. Rätt ras, kön och religiös tillhörighet i första hand, medan andra kvaliteter kan vägas in i undantagsfall. Med "andra kvaliteter" menar jag att man har visat sig vara riktigt rättroget PK. Jag är inte säker på att man tar hänsyn till något annat utöver det redan nämnda.
För mig är Gina Dirawi ett exempel på hur aningslösa beslut tas i ett land, som förlorat fotfästet i rättsordningen och vardagen, från asylprocessen till anställning i den statliga televisionen. Den fräckhet Gina Dirawi visar mot ett konungarike som gav henne asyl är häpnadsväckande. Jag ser inget roligt i alla hennes skämt, där Gina Dirawi inte förmår att se skillnaden på vad som är roligt och kränkande utfall mot de människor som som betalar skatt och TV licens.
Gina Dirawis självsäkerhet tyder på att hon är gränslös som person, som inte kan tolka signaler om vad vi som tittare tycker är rolig underhållning, i ett underhållningsprogram.
Fascinationen med en överdrivet frigjord arabisk kvinna blir kontraproduktiv. Gina Dirawi är inget bra exempel på en arabisk kvinna om det är det TV vill visa upp, och om de var det som är syftet med att gynna henne. Finns det ingen normal, lagom, arabisk kvinna att visa upp?