2017-10-14, 13:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om vi tänker till, och tänker på alla människor vi har träffat så stämmer det du skriver. Det är en kombination av faktorer, där jag är övertygad om att det finns ett genetiskt arv som de olika sociala omständigheterna kan påverka i olika riktningar.

Det jag har sett är barn med många planer inför framtiden som inte blir infriade, eller barn som har talanger som inte tillvaratas och då blir det läskigt när de växer upp. De har fått höra hur duktiga och intelligenta de är under hela barndomen, men den bistra verkligheten är att de har ingen hög lön eller status som vuxna som styrker detta. Det kan sammanfattas med att hela deras uppblåsta personlighet vilar på skör grund. Jag ser ofta män som tycker de är bättre än kvinnor, och plågar kvinnor i vardagen av princip för att få utlopp för sina mindervärdighetskomplex. För dem är det en seger att att sätta en kvinna på plats!

Jag har sett det på jobb där vissa män bara måste få sista ordet om det är kvinnor de har med att göra. I vissa kulturen är det mer utbrett att ha en uppblåst självkänsla på bräcklig grund, där det hela bara har en skör grund i att det är enligt religionen, kulturen och lagen som mannen bestämmer. Men den övertygelsen blir det svårt för dessa män att stöta på kvinnor som är smartare, arbetsammare, rikare och allt annat de själva vill vara och äga.

Om Madsen som ung hade fortsatt sina studier, tagit sig fram i forskningsvärlden hade han varit normal i den miljön. Han hade haft det som krävs för att äska pengar till projekt och han hade inte utvecklat alla andra särintressen så maniskt för att kompensera allt han kunde ha haft.

Så du sätter ett lika-med-tecken mellan intelligens och hög lön och/eller hög status? Det tycker jag ör särdeles ensidigt sätt att reonera. Det finns ju många andra faktor som kan spela in här, såväl fysiska som psykiska handikapp eller sociala handikapp där tex ekonomin spelar stor roll.
Citera
2017-10-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Ändringsfrekvensen i Danmark är inte att jämföra med Sverige, speciellt inte i jurymål. Därtill skall man också veta att både jury o nämdemän plockas bort vid juridiskt komplicerade fall då man anser att "lekmannadomare" inte besitter kunskapen i det svåraste fallen.
...

Har danskarna en jury vid rättegångar?
Citera
2017-10-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vid närmare eftertanke kan nog det släppas, de två herrar som står på båten har ju full uppsikt över vad han gör, framgår i videon. Tror nog dom skulle noterat om han gjorde något konstigt.
De liksom vi visste ju inte då att någon mobil eller ev. minneskort skulle vara aktuella. Polis däremot haren vana att kolla allt även det de inte vet, men jag kan inte se att någon polis var närvarande vid landstigningen.
Citera
2017-10-14, 13:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om vi skulle spekulera var Madsen kan ha slängt eller gömt mobiler, simkort, usb minne och dylikt, så är ett alternativ att han gömde något på räddningsbåten, när han såg vad som väntade på kajen. Madsen räknade inte med att åka fast för något, och det hade varit en lätt sak att senare gå in på en fritidsbåt och hämta det han gömt.

Jag tror att det är saker som nu är borta, som Madsen ville behålla.
Det är en bra tanke. Var det inte på fritidsbåten han bad att få sitta ifred med sina tankar?
I så fall kanske han satt och funderade på vad han skulle göra med telefonen/simkortet och tittade sig omkring efter ett gömställe.
Har polisen letat där?
Citera
2017-10-14, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Skälet till att inte överklaga kan naturligtvis vara att Tingsrättsdomen är välskriven och att man bedömer det som utsiktslöst att överklaga Men kom nu med siffror för Danmark

Nej en välskriven dom är inte alls skälet till att man låter bli att överklaga, partnerna är nöjda.

Att resonera med en som drar in icke överklagade domar i sin ändringssekvens är mer eller mindre lönlöst, det är så sjukt illa så man vet knappt hur man skall bemöta eländet.

Det danska förfarandet skiljer sig mot det svenska. I byretten sitter tre juristdomare och sex jurymedlemmar, i landsretten sitter tre landsretsdomare och nio jurymedlemmar och sist och slutligen Højesteret. Där sitter sju højesteretsdomare.

Utöver det har jag sagt att vid komplicerade mål tas jurymedlemmar och nämndemän bort då de inte anses klara av juridiken och att ansvarsfrågan inte kan ändras av højesteretsdomarna utan endast påföljden. Sen kan inte heller alla mål överklagas från byretten till landsretten.

Notera att jag håller mig till jurymål, inte nämndemannamål då det sistnämda inte är aktuellt eftersom åklagaren bestämt hävdar "mord".Jurymål blir aktuella i DK när straffet överskrider 4 år. Bekännelsemål är inte heller längre aktuellt i och med alla fynd och PM nekar och vägrar numera prata.

Börjar du fatta att det inte går att jämföra dansk och svensk ändringsstatistik alls nu, Danmark har mycket mer jämnvikt från ruta ett till ruta tre till skillnad mot Sverige där en svensk tinggsrättsdom är rena lekstugan och därför kan du med hosta upp siffror som 44% när du talar ändringsstatistik från tingsrätt till hovrätt.

Tänk efter innan du citerar denna gång.
Senast redigerad av proximac 2017-10-14 kl. 13:49.
Citera
2017-10-14, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har danskarna en jury vid rättegångar?

Ja det finns både jurymål och nämndemannamål. Jurymål blir aktuella när straffskalan ligger på 4 år och uppåt.
Citera
2017-10-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Så du sätter ett lika-med-tecken mellan intelligens och hög lön och/eller hög status? Det tycker jag ör särdeles ensidigt sätt att reonera. Det finns ju många andra faktor som kan spela in här, såväl fysiska som psykiska handikapp eller sociala handikapp där tex ekonomin spelar stor roll.

I Madsens värld har det stor betydelse. Sen ökar betydelsen av pengar och status, för många människor så som samhället har utvecklats sig. I dagens ekonomier styr konsumtion ekonomin på ett sätt vi aldrig skådat historiskt. Det blir färre och färre förnöjsamma människor i de samhällen vi nu har.

Jag har särskilt nämt i ett annat inlägg att det är olika hur olika individer hanterar livet.
Citera
2017-10-14, 13:15
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jo han är medveten om kameran, en kvinna ropar till honom från kameran lasten och han svarar. Han vinkar även då och senare.

Yes, ser det nu, tack för heads up.
Citera
2017-10-14, 13:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tänkte det! Helt ok! Ja, jag undrar om det med blixtlåset blivit en trådsanning? Eller?

JA - det har blivit en trådsanning!
Det florerar en del sådana här.
En del skribenter kastar ur sig saker utan att i sitt inlägg hänvisa till någon källa.

Här är vad som sades om detta under förhandlingen.
Från liverapporteringen 3 oktober 2017 Kl 15.59

"En erklæring fra retsmedicinsk institut om en effektpose med et tøjstykke af mulige vævsrester.

Det er et stykke tøj fra en kedeldragt, der er blod på venstre lænd og nedre del af ryggen.

Der er påvist forekomst af muskel, knogle og fedtvæv samt muligt hår og fibre, læser anklageren op."

Källa: http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-computer-indeholdt-optagelser-af-aegte-drab-paa-kvinder/6853445
Citera
2017-10-14, 14:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Haha ursäkta jag ser det komiska i det hela, Peter fäktar omkring, naken, med en fogsvans i ubåten och försöker få in ett snitt...

Hon kan varit bunden och sågad i om hon levde men det känns en smula långsökt.

Jag lutar åt att kniv eller annat eggvasst föremål har dödat Kim, om än långsamt och "med stark dödsångest" som det lite kliniskt brukar kunna stå i förundersökningar.
Jag ser inte något komiskt i det. Jag tror inte Kim hade sett något komiskt i det heller om det nu var så det gick till, inte hennes anhöriga heller och jag tror inte att du hade tyckt det var så roligt om det var du själv eller någon du känner som råkade ut för det. Eller så har bara du och jag väldigt olika smak vad gäller vad som är roligt.
Citera
2017-10-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, det skrev han inte. Vad är ditt problem?

Påsen innehållande sågen hittades även där
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Sågen tillsammans med annat låg i en skyddande påse.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Man har funnit blod på sågen och ev fingeravtryck
Inget. Däremot noterar jag att du uttrycker dig otrevligt. Sådana problem har jag inte, inte min stil.
Citera
2017-10-14, 14:28
Medlem
En intressant tanke som jag gått och fnulat på: Hur höga är oddsen att Madsen vill ha öppen häktningsförhandling nästa gång den 31 okt? Han vägrar ju samtala med polisen och har antagligen väldigt svårt att bemöta ev frågor som kommer upp. De två förra förhandlingarna ville han ha öppen för att förklara sig och trodde att domaren skulle köpa hans förklaring. Nu inser han antagligen att loppet är kört. Det GÅR helt enkelt inte att förklara något. Och därmed håller han istället tyst.

Så: öppen eller stängd förhandling. Vad tror ni? Jag röstar för att han vill ha stängd. Frågan är om den önskan går igenom. Kanske tycker åklagaren denna gång att den ska vara öppen? Kan han gå emot Madsen om han önskar stängd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in