2017-09-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du gillar ju att själv "se" saker för att du ska tro på det.

Har har ett förslag på ett experiment du kan utföra. Ta ett glas och fyll det med vatten. Lyft glaset ovanför ditt huvud och titta upp på glaset. Vänd upp och ner på glaset.

Om vattnet förblir platt så är jorden troligtvis platt.
Men om du ser en massa vatten som rinner ur glaset och gör dig våt bör du tänka efter en stund.

När jag häller glaset av vatten på mig så blir vattnet platt på golvet efter några sekunder när den har stabiliserat sig. Man kan deformera vatten genom att röra vid den eller blåsa på den till exempel, men poängen är att den strävar alltid efter att bli platt, eftersom den har inte förmågan att stödja sig själv i ett krökt form till exempel.

Hur vi ser vatten bete sig på jorden: https://i.imgur.com/JgbKgTO.jpg
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-23 kl. 23:02.
Citera
2017-09-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
När jag häller glaset av vatten på mig så blir vattnet platt på golvet efter några sekunder när den har stabiliserat sig. Man kan deformera vatten genom att röra vid den eller blåsa på den till exempel, men poängen är att den strävar alltid efter att bli platt, eftersom den har inte förmågan att stödja sig själv i ett krökt form till exempel.

Fast på jorden "stödjer" vatten aldrig sig själv, den påverkas av gravitationen. Om du låter vatten stödja sig själv, dvs låter den vara i tyngdlöshet, så formar den sig till små runda droppar. Inte sant?

Här kan du se hur vatten beter sig i tyngdlöshet på ISS: https://www.youtube.com/watch?v=KFPvdNbftOY
Senast redigerad av PlantaGenista 2017-09-23 kl. 23:39.
Citera
2017-09-24, 04:30
Medlem
Ingen enda plattjordare kommenterade mitt inlägg från igår morse (kl 07.26, nummer 7790). Fråga: Var mina bevis mot den platta jorden så klockrena att tillochmed ni inser att ni har fel, och att jorden inte är platt?
Jag prövar med ett nytt bevis för att jorden är en sfär:
- Ingen, absolut ingen, kan tvivla på att avståndet från Nordpolen till den linje som på jordgloben är ekvatorn är 1000 mil. Ursprungligen definierades en meter som en tiomiljondel av det avståndet.
- Ingen, absolut ingen, kan förneka att en cirkels omkrets är två pi gånger radien, dvs 6,283 gånger radien. Grundskolekunskap i geometri.
- Om jorden är platt blir alltså "ekvatorns" längd 6283 mil. Men vi vet, utan något som helst tvivel att den siffran inte stämmer. Rätt siffra är (drygt) 4000 mil, och det är fyra gånger avståndet från nordpolen till ekvatorn.

Det går att föra samma resonemang om polcirklarna (eller vilken annan parallellcirkel som helst).

Fullständigt uppenbar slutsats: Jorden är en sfär (något lite tillplattad vid polerna).

Sedan kan ni plattjordare fortsätta babbla om densitetskraft, isdomen, platt vatten, "jag ser ingen kurva" och annat trams bäst f-n ni vill. Ni har helt enkelt fel!
Citera
2017-09-24, 07:09
Medlem
Herkulesbigs avatar
Är ny på denna tråd, har ej läst hela tråden. Så detta har säkert dykt upp!
Hur kan de seglat runt jorden på 1500 talet?
Hur kommer man så snabbt till östasien? om man flyger norrut via nordpolen i stället för den längre sträckan via österut.
Om jorden är platt, vad finns på andra "sidan" ? hur ser krönet ut? Hur tjock är "plattan"?
Citera
2017-09-24, 09:24
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej vatten strävar inte efter att bli "platt".
Hur skulle vatten kunna göra det? Hur vet vattnet vad som är platt och hur kommunicerar de olika vattenmolekylerna med varandra?

Sanningen är att vatten är flytande och kan påverkas av krafter.
Och en av krafterna som kan påverka vatten är gravitation och gravitationen drar vattnet ned/in mot jordens centrum.
Senast redigerad av madtop 2017-09-24 kl. 09:32.
Citera
2017-09-24, 09:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
, men poängen är att den strävar alltid efter att bli platt,
Hur vet vattnet vad "platt" är och vilken kraft får vattnet att sträva dit?
I verkligheten följer vattnet (och allt annat med massa) gravitationen, d.v.s. mot jordens centrum.
Citera
2017-09-24, 10:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Nej bilden är inte vad vi ser. Vatten formar sig efter gravitationsfältet vilket för jordens del betyder att ytan kröker sig med jordens radie.

I tyngdlöst tillstånd formar sig vattnet till en sfär.

Ditt argument förutsätter att gravitation inte existerar vilket även det är helt fel.
Citera
2017-09-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Fast på jorden "stödjer" vatten aldrig sig själv, den påverkas av gravitationen. Om du låter vatten stödja sig själv, dvs låter den vara i tyngdlöshet, så formar den sig till små runda droppar. Inte sant?

Här kan du se hur vatten beter sig i tyngdlöshet på ISS: https://www.youtube.com/watch?v=KFPvdNbftOY

Eftersom ISS är i ett fallande tillstånd (den faller runt jorden), så kan vattnet inte falla på golvet och bli platt, eftersom vattnet faller med samma hastighet som ISS.

På jorden faller dock vatten på golvet och blir platt, även fast jorden sägs gå runt solen, på samma sätt som ISS går runt jorden.
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-24 kl. 11:02.
Citera
2017-09-24, 11:07
Medlem
Citat:
Eftersom ISS är i ett fallande tillstånd (den faller runt jorden), så kan vattnet inte falla på golvet och bli platt, eftersom vattnet faller med samma hastighet som ISS.

Så du har inget problem med att acceptera att ISS färdas runt jorden? Har du kanske också sett deras livesändning av resan över en väldigt rund jord: http://columbuseye.uni-bonn.de/
Citera
2017-09-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur skulle vatten kunna göra det? Hur vet vattnet vad som är platt och hur kommunicerar de olika vattenmolekylerna med varandra?

För att gravitationen drar den mot jorden så att den blir platt.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I verkligheten följer vattnet (och allt annat med massa) gravitationen, d.v.s. mot jordens centrum.

Gravitationen får saker att gå neråt, men jag kan inte se jordens centrum eller jordklotet, så jag vet inte om gravitationen går mot centrumet. Jag ser bara saker gå neråt.

Jag såg den här videon av PBS: https://www.youtube.com/watch?v=NblR01hHK6U

Den förklarar att enligt Einstein finns ingen gravitationskraft, hans ekvivalensprincip säger att gravitation och acceleration är samma sak, och han menade att ett äpple står stilla medan jorden accelererar uppåt, och därför ser saker ut att gå neråt på jorden, fast egentligen är det jorden som går "uppåt". Det fungerar bra på platt jord, eftersom den kan accelerera uppåt (eller falla "uppåt"), men jag fattar inte riktigt hur det skulle kunna fungera på en sfär.
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-24 kl. 11:17.
Citera
2017-09-24, 11:16
Medlem
madtops avatar
Citat:

På jorden faller dock vatten på golvet och blir platt, även fast jorden sägs gå runt solen, på samma sätt som ISS går runt jorden.

Varför faller vattnet och hur vet vattnet vad som är platt?

Vattnet faller för att gravitationen drar det nedåt/innåt jordens centrum.
Så nej, vatten är inte platt utan vatten flyter mot lägre lägesenergi vilket innebär att vattnet strävar efter att vara så nära gravitationscentrum som möjligt. Vilket på en sfär innebär att vattnet inte är platt.
Citera
2017-09-24, 11:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
För att gravitationen drar den mot jorden

Bra, då har vi slagit fast att vatten inte strävar efter att bli platt utan det helt enkelt påverkas av krafter inklusive gravitation.

Vilket i sin tur innebär att på en sfärisk jord kommer vattnet att dras mot gravitationscentrum, vattnet kommer att flyta ut så det har så låg lägesenergi som möjligt, vattnet kommer forma sig efter sfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in