2017-10-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag är inte retorisk, ironisk eller sarkastisk. Du menar att jorden är ofantligt stor och vi är väldigt små i jämförelse. Varför är detta bevis för att jorden är rund? Har jag missat något i din argumentation? Du nämner höjd vid flygning men en del i tråden hävdar att de kan se det från en platform i Nordsjön.

Vad vill du ha förklarat?

Varför det inte blir mörkt över hela den platta jorden när solen Går Ner under horisonten vilket den bevisligen gör när den inte ändrar storlek( avlägsnar sig Inte) och samtidigt belyser molnen på undersidan.
En förklaring på det vore på sin plats kanske..

Storleken på jorden kontra människan är, precis som jag beskrev, en visualisering på hur stor yta du kan tänkas täcka in och se och hur mycket yta det faktiskt finns.
Storleken på en cirkel i skalan 1mm=10 000m är för att visualisera hur "högt" en normal flygning går i förhållande till jordens storlek, man bör där inse att 10 000meter inte är högt när vi talar mått i storleken av en jord, det bör få en tänkande människa att inse att en tydlig krökning är något man inte kommer se men att det Inte betyder att den inte finns.

Att man ser en lätt krökning på havet och även kan se att himlen är välvd när det är bra förhållanden med små moln på lagom avstånd från varandra är ju ytterligare bevis att jorden är rund men att som de fanatiska plattjordtroende hoppas att se en tydlig krökning för att överge illusionen av en platt yta är inget som kommer hända då jorden är för stor för det.
Citera
2017-10-13, 23:16
Medlem
Citat:
Hej!

Här har du ett sådant bevis du efterfrågar- https://www.flashback.org/sp62045429

Detta handlar ju över huvud taget inte om bevis för en platt jord. Det handlar om himlakropparnas rörelser och "etern" som sedan länge är avfärdad av den moderna vetenskapen.
Senast redigerad av martie666 2017-10-13 kl. 23:25.
Citera
2017-10-13, 23:25
Medlem
Citat:
Men argumenten i sig har du inga invändningar emot?

Har inte för avsikt att testa om jorden är platt innan det kommer något som får mig att inse att den inte kan vara rund och därför har jag inte gjort någon antydan till att analysera vad som påstås och kan därför inte uttala mig om argumentationen håller eller inte.

Tyckte däremot att Rupert Sheldrakes påstående passade bra då ett experiment mycket väl kan visa på det man vill bara man verkligen vill.

Vi börjar med de enkla grejerna som inte kräver någon uppoffring från min sida och som även borde vara de enklaste, att lägga fram Något som kan visa på varför det ser ut som det gör.

Varför blir det inte mörkt på hela jorden när solen går ner under den om den är platt?
Tycker jag är en bra början.

Har du något experiment som visar på varför det inte är så?
Citera
2017-10-13, 23:42
Medlem
Citat:
Det är verkligen sensationellt att jorden är platt ur flera perspektiv. Visst är sådant som Nobelpris viktigt men endast sanningen är viktig.
Det skulle vara sensationellt om jorden hade varit platt, men det är den inte. Sanningen är att jorden är sfärisk. Fullständigt överväldigande bevis för detta har presenterats här i tråden och även i andra sammanhang under hundratals år. Plattjordare har inte kunnat åstadkomma något seriöst bevis alls, trots över 700 sidor i den här tråden.

Citat:
Svar på din fråga: om svaret är 'vet ej' vad ska jag göra? Ljuga för att behaga dig?
Naturligtvis inte. Om du inte vet ska du skriva just det.

Alla vet att lufttrycket minskar med ökande höjd över marken. Allmänt accepterad förklaring är att detta beror på gravitationen, som ni plattjordare måste "få bort". Jag konstaterar att du inte kan komma med någon alternativ förklaring.
Citera
2017-10-13, 23:58
Medlem
Citat:
Himlen roterar.

Länk Globebusters 8 oktober 2017
https://www.youtube.com/watch?v=zAYRC1sJLaA

Under en timme roterar himlen 15 grader eller ett varv över jorden under 24 timmar. Det som närmare bestämt roterar är ett ämne som kallas aether (ether). I det senaste avsnittet av Globebusters får man höra om ett mycket intressant experiment som de utfört med hjälp av en fiberoptiskt gyro och som bevisar aetherns/himlens rotation. De börjar med en introduktion för att förstå hur detta instrument fungerar och tidigare experiment som föregått och ligger till grund dessa instrument. Navigationsgyro av olika slag har diskuterats tidigare i tråden torde vara av intresse.

Airy's Failure 1:01:24
Först ut är Airy's Failure beskrivet och animerat av Malcolm Bowden som också har en youtubekanal under namnet Malcolm Bowden. Airy's Failure var ett test vars syfte var att avgöra huruvida stjärnorna eller jorden rörde sig. Stjärnljuset sades röra sig genom aether eller ether. Detta ämnet antogs vara det medium stjärnljuset förflyttades sig igenom.

Testet går ut på att Airy hade svårt att centrera en stjärna i sitt teleskop och var tvungen att tillta det 5 grader, vilket skulle antyda att stjärnljuset eller jorden rörde sig. Airy's slutsats var att stjärnljuset rörde sig runt jorden.

Flygplans ringlasergyro 1:10:10
Här får vi en introduktion i ringlasergyroteknik avsedd för lufttrafik. Hur ljus färdas i olika hastighet och riktning i förhållande till farkostens rörelse och kan överföras till en riktningsindikator typ kompassen.

Sagnacs experiment 1:20:00
Sagnacs experimentets syfte var att bevisa aetherns (ether) existens och ljuset fixerade hastighet genom det. Experimentet visade att ett sådant ämne existerade, men trots detta avfärdades det i relavtivitetsteorin. Ringlasergyron använder sig av Sagnaceffekten för att avgöra rotation och det sker genom att aethern ger ljuset en fixerad hastighet.

Malcom Bowden sammanfattar ringlasergyrons funktion. 1:30:05

Michelson – Gale Experiment 1:31:38
Detta experiments syfte var att bevisa aetherns rotation med ett varv per dag över jorden med hjälp av rektangular ljustub. De utförde över 260 tester och kom fram till att aethern gjorde ett varv över jorden per dag. Med andra ord, aehetrn rotaterar kring oss med en varv per dag.

Globebusters testresultat från sin egen fiberotiska gyro. 1:42:00
Globebusters upptäckte genom sina experiment en rotation av aethern på 15 grader per timme eller en hel rotation per dag. Initiellt kan man tänka sig att Globebusters nu har bevisat jordens rotation genom aethern. Men det hade isåfall inneburit ett flitigt användande av denna upptäckt av aethern i syfte att bevisa jordens rotation och inte avfärda och utesluta den som relavtivitetsteorin gjorde. Men viktigare är de rörelser som inte återfinns i rotationen, nämligen jordens hastighet runt solen och solen hastighet genom Vintergatan och Vintergatans hastighet genom etc etc. Den enda hastighet som registreras är rörelsen av aethern, 15 grader per timme eller ett helt varv per dag.

Alltså, aethern i himlen roterar med 15 grader per timme eller ett varv per dag runt oss och vi är i världens centrum på en stillastående och platt jord.

Världen förändras!
Jag har nu ögnat genom videon och konstaterar: Den kommer inte att förändra världen eller bilden av världen.
Jag blev efterhand mer och mer frustrerad: Vad lägger du in videon i den här tråden? Frågan om eterns existens har inget med jordens form att göra.

De enskilda experimenten går jag inte in på, tänker inte penetrera dem i detalj. Däremot en annan sak: Om de här personerna verkligen tror på sina experiment, deras resultat och slutsatserna de drar - varför i all fridens namn försöker de inte publicera dem så att de kan få genomslag. Att publicera på youtube ger inga "meritpoäng", och det kan inte heller ge något genomslag i forskarvärlden. Alla vet att vem som helst utan någon kontroll kan lägga upp vad som helst där.
Citera
2017-10-14, 01:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag är inte retorisk, ironisk eller sarkastisk. Du menar att jorden är ofantligt stor och vi är väldigt små i jämförelse. Varför är detta bevis för att jorden är rund? Har jag missat något i din argumentation? Du nämner höjd vid flygning men en del i tråden hävdar att de kan se det från en platform i Nordsjön.

Vad vill du ha förklarat?
Är ju skillnad på att se effekten av detta t ex att andra oljeplattformar tycks ligga till häften under vattenytan och på att se vattenytans kurvatur i sig.
Vad som är väldigt tydligt är ju att du ser längre och längre desto högre upp du befinner dig. Står du på kajen i Helsingfors så kan du inte se estniska kusten utan du ser bara himmelen som möter havet om du tittar söderut över havet medan du lätt kan se över finska viken om du befinner dig i ett flygplan 10 000 meter över Helsingfors och det är knappast atmosfären som hindrar dig att se Estland från Helsingfors för då skulle vi knappast ha den skarpa horisontlinje som vi har utan horisontlinjen skulle försvinna in i ett töcken och vara suddig.
Skall däremot vattenytan i sig se ut att kurva sig så måste du dock vara extremt mycket högre upp än normal flyghöjd.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-14 kl. 01:05.
Citera
2017-10-14, 09:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hej!

Här har du ett sådant bevis du efterfrågar- https://www.flashback.org/sp62045429

Men jösses, det finns inget som helst stöd för "aether".
Det du länkar till är ovetenskapligt trams.
Citera
2017-10-14, 10:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju skillnad på att se effekten av detta t ex att andra oljeplattformar tycks ligga till häften under vattenytan och på att se vattenytans kurvatur i sig..

Vet inte om det gjorts tidigare i tråden men för skojs skull gjorde jag en skalenlig illustration över hur långt vi kan se från olika höjder - tittar man på denna blir det rätt uppenbart varför vi inte uppfattar kurvaturen...

Den lilla röda pricken som visar horisonten från marknivå syns knappt men ligger precis framför pilen..
Utzoomad: http://sv.tinypic.com/r/254vuoj/9
Inzoomad: http://sv.tinypic.com/r/2hx4nkz/9

Åskådaren är alltså mitt i dessa cirklar och ser egentligen endast halva sträckan (man kan ju bara se åt ett håll i taget) Så en mer korrekt avbild av den kurvatur man kan uppfatta är såhär:
http://sv.tinypic.com/r/15czert/9

EDIT: bytte från imgur till Tinypic för lite bättre bildkvalitet - den röda pricken syntes inte alls annars...
La även till utzoomad / inzoomad version..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-10-14 kl. 10:59.
Citera
2017-10-14, 10:55
Medlem
madtops avatar
Citat:

Michelson – Gale Experiment 1:31:38
Detta experiments syfte var att bevisa aetherns rotation med ett varv per dag över jorden med hjälp av rektangular ljustub. De utförde över 260 tester och kom fram till att aethern gjorde ett varv över jorden per dag. Med andra ord, aehetrn rotaterar kring oss med en varv per dag.

Den vetenskapliga tolkningen av deras experiment är att jorden roterar - inte "aethern".
Citat:
The outcome of the experiment was that the angular velocity of the Earth as measured by astronomy was confirmed to within measuring accuracy.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Michelson–Gale–Pearson_experiment

Vad experimentet visar är att något roterar. Och eftersom det inte finns några som helst stöd för att "aether" existerar kan man endast tolka experimentet som att det är något annat som roterar.

Om vi dessutom lägger till vår kunskap om t.ex geostationära satelliter, observationer av stjärnor och traditionella gyroskop samt fotografier råder det ingen som helst tvivel: experimentet visar att jorden roterar.
Senast redigerad av madtop 2017-10-14 kl. 11:00.
Citera
2017-10-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Varför det inte blir mörkt över hela den platta jorden när solen Går Ner under horisonten vilket den bevisligen gör när den inte ändrar storlek( avlägsnar sig Inte) och samtidigt belyser molnen på undersidan.
En förklaring på det vore på sin plats kanske..

Storleken på jorden kontra människan är, precis som jag beskrev, en visualisering på hur stor yta du kan tänkas täcka in och se och hur mycket yta det faktiskt finns.
Storleken på en cirkel i skalan 1mm=10 000m är för att visualisera hur "högt" en normal flygning går i förhållande till jordens storlek, man bör där inse att 10 000meter inte är högt när vi talar mått i storleken av en jord, det bör få en tänkande människa att inse att en tydlig krökning är något man inte kommer se men att det Inte betyder att den inte finns.

Att man ser en lätt krökning på havet och även kan se att himlen är välvd när det är bra förhållanden med små moln på lagom avstånd från varandra är ju ytterligare bevis att jorden är rund men att som de fanatiska plattjordtroende hoppas att se en tydlig krökning för att överge illusionen av en platt yta är inget som kommer hända då jorden är för stor för det.
"Varför det inte blir mörkt över hela den platta jorden när solen Går Ner" Solen är lokal.

"Storleken på jorden kontra människan är" Ditt resonemang tycker jag delvis är riktigt dock vill ju andra i tråden hävda att de kan se krökningen från en plattform, på en promenad vid havet etc. Faktum är att oavsett om jorden är rund eller platt så kommer du bara att se en rät horisont, det som skulle kröka av försvinner ju från din vy.
Citera
2017-10-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Den vetenskapliga tolkningen av deras experiment är att jorden roterar - inte "aethern".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Michelson–Gale–Pearson_experiment

Vad experimentet visar är att något roterar. Och eftersom det inte finns några som helst stöd för att "aether" existerar kan man endast tolka experimentet som att det är något annat som roterar.

Om vi dessutom lägger till vår kunskap om t.ex geostationära satelliter, observationer av stjärnor och traditionella gyroskop samt fotografier råder det ingen som helst tvivel: experimentet visar att jorden roterar.
Det 'något' som roterar är etern.

Har du övergivit ringlasergyron nu? Den var ju förut ett av de argument du drog upp ur din gatutrollkonstnärshatt.
Citera
2017-10-14, 11:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det 'något' som roterar är etern.

I vanlig ordning försöker du förklara en observation med ett löst påstående, du drar till med en ad-hoc som det helt saknas stöd för.

Vetenskapligt finns det inget som helst stöd för "eter" och innan du kan förklara rotationen med "eter" måste du först bevisa förekomsten av "eter".

Försök bevisa förekomsten av etern. Du kommer självklart att misslyckas av den enkla anledningen att vi redan för hundra år sedan visste att etern inte existerar.

Citat:
Har du övergivit ringlasergyron nu? Den var ju förut ett av de argument du drog upp ur din gatutrollkonstnärshatt.

Varför skulle jag det? Gyrokompassen är fortfarande ett bevis för att latiduder inte är cirklar med origo i nordpolen. Med hjälp av gyrokompassen kan vi enkelt falsifiera den platta jorden.
Senast redigerad av madtop 2017-10-14 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in