2017-10-14, 11:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det 'något' som roterar är etern.
Då saknas det bara ett bevis för att "etern" existerar.

Vi vet att jorden existerar, vi vet att himlakroppar roterar.
Slutsats 1: Det är troligtvis jordens rotation so ger upphov till stjärnhimlens skenbara rotation.

Vi vet att stjärnhimlens skenbara rotation sker åt olika håll på norra respektive södra stjärnhimlen.
Slutsats 2: Jorden kan inte vara platt.
Citera
2017-10-14, 11:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
"Varför det inte blir mörkt över hela den platta jorden när solen Går Ner" Solen är lokal.

"Storleken på jorden kontra människan är" Ditt resonemang tycker jag delvis är riktigt dock vill ju andra i tråden hävda att de kan se krökningen från en plattform, på en promenad vid havet etc. Faktum är att oavsett om jorden är rund eller platt så kommer du bara att se en rät horisont, det som skulle kröka av försvinner ju från din vy.
Fast solen går ner utan att krympa ihop till en liten prick så att solen skulle vara lokal och ständigt ovanpå en platt jordskiva och försvinna genom perspektiv går inte ihop med vad vi ser när solen går ner eller upp och som jag tidigare skrivit så är det skillnad på att se effekten av krökningen t ex att oljeplattformar på långt avstånd blir delvis dolda bakom horisonten och på att se kurvaturen i sig.
Citera
2017-10-14, 12:23
Medlem
Citat:
"Varför det inte blir mörkt över hela den platta jorden när solen Går Ner" Solen är lokal.

"Storleken på jorden kontra människan är" Ditt resonemang tycker jag delvis är riktigt dock vill ju andra i tråden hävda att de kan se krökningen från en plattform, på en promenad vid havet etc. Faktum är att oavsett om jorden är rund eller platt så kommer du bara att se en rät horisont, det som skulle kröka av försvinner ju från din vy.

Har vi då massor av lokala solar över den platta jorden eller är det en?

För har vi bara En och jag Ser den gå ner bakom horisonten och Inte försvinna i fjärran, då Precis Alla ljuskällor jag sett försvinna under mitt liv och det är Många Minskar i storlek innan de försvinner tvärtom vad jag Ser solen göra, så Måste det vara mörkt på Hela jorden samtidigt Om jorden är platt.

Förutom att jag Ser den försvinna med oförminskad storlek så belyser den Även molnen på undersidan när den gör det vilket är Omöjlligt annat än att det är natt på Hela den platta jorden samtidigt vilket jag Vet inte stämmer då jag har rest utanför vår tidszon.

Visualiseringen är inget att debattera, enbart till för att ge en bild i svårigheten att se en krökning av jorden men har du Någon känsla för din position och din omgivning så ser du att horisonten Inte är rak på öppet vatten och att himlen är välvd när det är gynnsamma moln.

Tillhör du dock de som tycker tavlorna hänger rakt när de inte gör det när du kommer hem till någon helt utan förmåga att se vad som är rakt och snett utan rättstege så kommer du inte se annat än "rakt" när du tittar men det är Inte jordens fel att du inte ser krökningen, den defekten är helt och hållet din egen.

Oavsett så är inte krökningen, eller avsaknaden av den, problemet just nu, problemet jag har är att jag ser solen gå ner bakom horisonten Utan att det blir natt över hela jorden samtidigt och Innan jag får en förklaring på den observationen så Kan jag Inte se något annat än att jorden är rund.

Så, än en gång, ge mig en förklaring på hur det fungerar innan vi går vidare.

Att solen är lokal fungerade ju Inte, det är ingen förklaring till att den försvinner utan att minska i storlek utan istället går "under kanten" vilket bevisas av att den lyser upp molnen på undersidan.

Flera solar då? Är det så det fungerar, alltså flera lokala solar?
Toppen, now we talking!
Ge mig en liten skiss på dess banor och hur de lyser upp vår jord, det kanske finns något ändå!
Citera
2017-10-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du kanske borde ta och faktiskt läsa Antarktisfördraget istället för att hitta på lögner. Här är det:
Antarktisfördraget

Sverige antog för övrigt Antarktisfördraget 1984. Vet du vad det betyder? Liksom ditt påpekande om NASA, absolut ingenting...

Jag har läst originalet från 1:a december 1959 som finns för nedladdning på nätet.
Från originaldokumentet, notera det orwellska språkbruket,
"Article I

1. Antarctica shall be used for peaceful purposes only. There shall be prohibited, inter alia, any measures of a military nature, such as the establishment of military bases and fortifications, the carrying out of military maneuvers, as well as the testing of any type of weapons.

2. The present treaty shall not prevent the use of military personnel or equipment for scientific research or for any other peaceful purposes."

Vad hade du väntat dig, att man talar i klarspråk? Menar du att det borde ha stått klart och tydlig att Antarktis är stängd för allmänheten och övervakas av militär så att förbudet åtlyds. Hade då inte alla börjat undra över förbudet?
Politikerna och media klär allt i vackra intetsägande ord för att vilseleda allmänhet och för att dölja deras egentliga avsikter. Har du nånsin hört media eller politiker nämna ordet kreditexpansion i samband med invandring?
Man har döpt om militärbaserna till forskningsstationer, militärerna blev forskare och förbudet är egentligen att värna om miljön. Men du får naturligtvis köpa den officiella versionen om du så önskar.

Moln belysta underifrån har avhandlats tidigare på tråden. Är fortfarande av samma åsikt.
Det pågår ingen kärnreaktion i solen, det är nonsens som lanserades efter andra världskriget.
Vår platta värld drivs av elektricitet och elektromagnetism, inklusive solen, månen och stjärnorna. Dagsljus är inte samma sak som solljus, det är ädelgaser i atmosfären som skapar dagsljus och det är solens elektromagnetiska strålning som får gasen att lysa. Så tror jag det funkar på en platt jord och i ett slutet system. Det förklarar också varför moln kan uppfattas som belysta underifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=8Qb-EhOubK0&t=195s
Citera
2017-10-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Från betraktarens synvinkel sluttar jorden nedåt (Antag att du är på havet) i alla riktningar, men vinkeln ned mot horisonten är extremt liten från ögonhöjd. Jag antar att du med "uppåtgående kurvatur" är horisonten mellan två betraktare, betraktat från en 3:e person.

Det är plattskallarna som är dragna vid näsan.

Förstår inte riktigt vad du menar! Men det lärs ju ut i skolor att man kan se den uppåtgående kurvaturen och illustrera med två figurer som kikar på varandra över jordens kurvatur('O'), om du förstår vad jag menar. Det har ju också använts som bevis på jordens globform otaliga gånger här på tråden. Har du kommit på att man inte kan ha uppåtgående kurvatur både framför sig och bakom sig?
Citera
2017-10-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Påståendet gäller självklart All forskning.
Du lyckas bara inte förstå vad som menas med påståendet...

Jag går inte ut för att belägga att jorden är rund, jag enbart observerar vad jag ser och drar mina slutsatser ifrån det.

Ser jag exempelvis solen gå ner med oförminskad storlek samtidigt som den belyser molnen under så inser jag att antingen är jorden platt och det blev natt överallt för solen nu befinner sig under den platta jorden Eller att jorden är rund och solen försvann under horisonten för att fortsätta lysa upp, från min position, baksidan av den runda jorden.

Då jag rest och befunnit mig på andra sidan jorden kan jag sluta mig till att det Inte är natt över hela jorden samtidigt och därför är jorden inte platt.
Att solen behåller sin storlek Och belyser molnen på undersidan bevisar att den Inte försvinner utom synhåll utan går ner under horisonten.

Detta är inget experiment jag utfört utan något jag observerat och dragit mina slutsatser ifrån, anledningen till mina slutsatser är att jag Inte funnit någon annan förklaring, inte att jag Vill att jorden ska vara rund.
Men du kanske sitter på en trolig förklaring till mina observationer som fungerar på en platt jord?

För att förstå hur små vi är på den ofantliga jorden och därför inte kan ta in en tydlig krökning så får man visaualisera, en lämplig visualisation är att ge Alla människor på jorden en(1) kvadratmeter att ha som sin egen så får nästan Alla plats på gotland, tar man sen en världskarta och letar upp gotland så förstår man vad stor jorden är i förhållande till sin egen storlek och, om man är någotsånär tänkande, en inblick i hur obetydligt lite av ytan vi kan se.

Ritar man sedan upp en cirkel i skala 1mm=1mil så förstår man även hur lågt det man, som liten människa, anser normal flyghöjd är och där kan man inse att det kommer vara svårt att se en tydlig krökning så nära ytan som på 10000meters höjd.

Detta är något alla kan göra, titta och tänka, att tro utan eftertanke är korkat.

Så nej, jag är inte indoktrinerad globalist, jag har bara inte fått några förklaringar på mina observationer som påvisar att jorden är rund, mina visualiseringar ger stöd för att det kommer vara omöjligt att se en tydlig krökning vilket bevisar att man inte ser klotet vi står på, detta gör att det inte är något stöd för en platt jord att man inte ser en krökning.

Förklarara min observation på en platt jord så ska jag ompröva min ståndpunkt att jorden är rund.

Redan i början avslöjar du väldigt tydligt att du inte är en objektiv sanningssökare utan har redan en förutfattad uppfattning om vad som är sanning. Som till exempel påståendet att solens storlek är oförändrad vid solnedgång eller att det blir natt över hela jorden. Ärligt talat, så förstår jag inte riktigt hur du föreställer dig den platta jorden.
Citera
2017-10-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Detta handlar ju över huvud taget inte om bevis för en platt jord. Det handlar om himlakropparnas rörelser och "etern" som sedan länge är avfärdad av den moderna vetenskapen.
Enligt plattjordsteori så är jorden omsluten av en dom av något slag och himlakropparna är elektriskt genererade ljus, i allra högsta grad en del av plattjorden.

Men den verkliga anledningen bakom ditt inlägg är ju att tyst på plattjorden.
Citera
2017-10-14, 13:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Förstår inte riktigt vad du menar! Men det lärs ju ut i skolor att man kan se den uppåtgående kurvaturen och illustrera med två figurer som kikar på varandra över jordens kurvatur('O'), om du förstår vad jag menar. Det har ju också använts som bevis på jordens globform otaliga gånger här på tråden. Har du kommit på att man inte kan ha uppåtgående kurvatur både framför sig och bakom sig?
Varje observatör är ju alltid på ”toppen” av O:et. Därför blir det ingen ”uppåtgående kurvatur” från respektive betraktare sett. Därför är horisonten allti nedanför ögonhöjd i alla riktningar.

Har du motsvarande illustration, hur det skulle se ut när horisonten ”går upp till ögonhöjd”, så att den skymmer solen på en platt jord?
Citera
2017-10-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jag har läst originalet från 1:a december 1959 som finns för nedladdning på nätet.
Från originaldokumentet, notera det orwellska språkbruket,
"Article I

1. Antarctica shall be used for peaceful purposes only. There shall be prohibited, inter alia, any measures of a military nature, such as the establishment of military bases and fortifications, the carrying out of military maneuvers, as well as the testing of any type of weapons.

2. The present treaty shall not prevent the use of military personnel or equipment for scientific research or for any other peaceful purposes."

Vad hade du väntat dig, att man talar i klarspråk? Menar du att det borde ha stått klart och tydlig att Antarktis är stängd för allmänheten och övervakas av militär så att förbudet åtlyds. Hade då inte alla börjat undra över förbudet?
Politikerna och media klär allt i vackra intetsägande ord för att vilseleda allmänhet och för att dölja deras egentliga avsikter. Har du nånsin hört media eller politiker nämna ordet kreditexpansion i samband med invandring?
Man har döpt om militärbaserna till forskningsstationer, militärerna blev forskare och förbudet är egentligen att värna om miljön. Men du får naturligtvis köpa den officiella versionen om du så önskar.

Moln belysta underifrån har avhandlats tidigare på tråden. Är fortfarande av samma åsikt.
Det pågår ingen kärnreaktion i solen, det är nonsens som lanserades efter andra världskriget.
Vår platta värld drivs av elektricitet och elektromagnetism, inklusive solen, månen och stjärnorna. Dagsljus är inte samma sak som solljus, det är ädelgaser i atmosfären som skapar dagsljus och det är solens elektromagnetiska strålning som får gasen att lysa. Så tror jag det funkar på en platt jord och i ett slutet system. Det förklarar också varför moln kan uppfattas som belysta underifrån.
https://www.youtube.com/watch?v=8Qb-EhOubK0&t=195s
Tungt inlägg. Det fetade utdraget ur Antarktikafördraget visar tydligt på hur tanken om globen är uppbyggd, deras våld är fredligt medans andra våld är terrorism. Jag antar att stort mått av trygghet ingår i tanken om globen och den häftiga reaktion man upplever vid ett ifrågasättande är en rädsla för att tryggheten ska äventyras. Om man i ett sällskap säger att man ifrågasätter globjorden blir det oftast upprört, häftiga reaktioner, är jag bjuden på nån tillställning tar jag aldrig upp det då det garanterat för någon är slutet på tillställningen. Ämnet är otroligt laddat. Intressant är hur de alltid fanatiskt försvarar en 'sanning' etablissemanget uppfunnit, det pågår överallt. Häromdagen tog jag del av material som mellanstadielärare får som kompentensutveckling vilken gick ut på vikten av källkritik. Flashback var ett ställe där man inte kunde inhämta information lät materialet veta. Det som verkar vara nyckeln för globjorden är att filtrera eller rensa information från saker som tex plattjorden, som fanns med i materialet. De hymlar inte med att det handlar om att välja bort källor pga vem källan eller vad den står. Helt otroligt vid närmare eftertanke men detta lärs ut i skolor idag. Det är antagligen så det fungerar med ovan citat, man väljer att ignorera informationen. På ett djupare plan måste människan vara medveten om denna filtrering och kanske därför reagerar de så häftigt, då de blir påkomna med en lögn.
Citera
2017-10-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I vanlig ordning försöker du förklara en observation med ett löst påstående, du drar till med en ad-hoc som det helt saknas stöd för.

Vetenskapligt finns det inget som helst stöd för "eter" och innan du kan förklara rotationen med "eter" måste du först bevisa förekomsten av "eter".

Försök bevisa förekomsten av etern. Du kommer självklart att misslyckas av den enkla anledningen att vi redan för hundra år sedan visste att etern inte existerar.

Varför skulle jag det? Gyrokompassen är fortfarande ett bevis för att latiduder inte är cirklar med origo i nordpolen. Med hjälp av gyrokompassen kan vi enkelt falsifiera den platta jorden.
I vanlig ordning försöker avleda från frågan med ospecificerade anklagelser. I mitt inlägg presenteras bevis för etern och dess rotation över jorden.

Du har tjatat dig blå i ditt religiösa anlete om ringlasergyro men nu har du gått över till gyrokompassen då ringlaser och fiberoptisk gyro använder sig av plattjordens rotation av etern för att fungera. Du övergår då omedelbart till gyrokompassen och låtsas som om du alltid hade gjort det. Enastående!
Citera
2017-10-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då saknas det bara ett bevis för att "etern" existerar.

Vi vet att jorden existerar, vi vet att himlakroppar roterar.
Slutsats 1: Det är troligtvis jordens rotation so ger upphov till stjärnhimlens skenbara rotation.

Vi vet att stjärnhimlens skenbara rotation sker åt olika håll på norra respektive södra stjärnhimlen.
Slutsats 2: Jorden kan inte vara platt.
Jag presentar bevis för etern här https://www.flashback.org/p62045429#p62045429, att du sen väljer att ignorera det är inte ett godtagbart argument.

Jag har inte själv bevittnat den motsatta rotationen av himlavalvet men den passar ju bättre in på en platt jord. Om jag går i sydlig riktning på den norra delen av den runda jorden och sedan passerar ekvatorn då ska himlen börja rotera åt motsatt håll bara därför att jag passerar ekvatorn. Vad har ändrats? Min riktning är ju densamma.

Om däremot rotationen av det elektromagnetiska fältet är påverkad av de magnetiska polerna på jorden skulle det vara den mer rimliga förklaringen.
Citera
2017-10-14, 14:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Jag antar att stort mått av trygghet ingår i tanken om globen och den häftiga reaktion man upplever vid ett ifrågasättande är en rädsla för att tryggheten ska äventyras. .
Varför antar du det?
På vilket sätt skulle jordens form påverka känslan av trygghet?

...

Citat:
Intressant är hur de alltid fanatiskt försvarar en 'sanning' etablissemanget uppfunnit, det pågår överallt.
Det är inte en ”sanningen som etablissemanget uppfunnit”, när vem som helst kan studera Polstjärnan eller en solnedgång för att utan minsta tvivel bevisa att jorden inte kan vara platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in