2017-10-14, 00:41
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tittar man på senaste grafen från valueguard så ser man ju raset tydligt.
http://www.valueguard.se/sites/default/files/images/auto_gen/graph_701019009000044.png
Raset är nästan lika kraftigt som det 2016.
Dock är det långt kvar till stora kraschen 2011. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.

Sverige villa är upp +8,1% på 12 månader så jag avvaktar väl nedgångs prat på riktigt tills den siffran kommer på minus.
Varför det? 2-årssiffran kommer ju fortfarande att ligga på lite plus då.
2017-10-14, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Bostäder till salu i Stockholms län

Till salu 7 617

Nytt ATH.

7 738 nu. +120 bara under kvällen.

9.000 innan November.

Tobin: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/700955/tobin-properties -54% nu.

När Tobins svans av bostadsklippare kastar in handduken så har vi problem.
Senast redigerad av cooca 2017-10-14 kl. 01:07.
2017-10-14, 01:21
Medlem
Centauris avatar
Är det bara jag som blir extremt skadeglad?

Äntligen åker bolånetorskarna dit!
2017-10-14, 01:21
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooca
567 totalt idag. Men hur mycket är vanligt är det 500 eller 400, annars säger det ju inte så mycket.
Booli har 800-900 nya objekt i Sthlms län det senaste dygnet. Men vet inte om det är normalt och hur mycket som är gamla objekt som "uppdateras".

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Äntligen åker bolånetorskarna dit!
Förhoppningsvis bara du (ifall det vi ser är en bostadsbubbla som brustit nu).

Drygt hälften av alla svenskar äger sin bostad. Att glädjas åt att vanliga människor kan bli skuldsatta för all framtid är ingen sund reaktion.

Den typiska förloraren när en bostadsbubbla brister är inte elaka spekulanter. Det är snarare unga knegare som köpt sin första bostad eller föräldrar som tagit ett andra lån för att hjälpa sina barn att få ett stabilt boende.
Senast redigerad av SunWukong 2017-10-14 kl. 01:41.
2017-10-14, 01:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om inte annat kan man glädjas åt att byggande och ombildning i Stockholm är de första långsiktigt goda siffrorna vi har i den staden på mycket länge - överhuvudtaget.

Vi är dock åtminstone 13% ifrån att genomsnittlig bolånetorsk hamnar under ytan. Vilket i någon mån ändå bör ses positivt (åtminstone om man till skillnad från mig tror att detta överhuvudtaget kan lösas mjukt på lång sikt).

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
jag avvaktar väl nedgångs prat på riktigt tills den siffran kommer på minus.
Du tänkte sätta dig och storböla sedan eller?
Senast redigerad av Trillske 2017-10-14 kl. 01:46.
2017-10-14, 02:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Booli har 800-900 nya objekt i Sthlms län det senaste dygnet. Men vet inte om det är normalt och hur mycket som är gamla objekt som "uppdateras".

Förhoppningsvis bara du (ifall det vi ser är en bostadsbubbla som brustit nu).

Drygt hälften av alla svenskar äger sin bostad. Att glädjas åt att vanliga människor kan bli skuldsatta för all framtid är ingen sund reaktion.

Den typiska förloraren när en bostadsbubbla brister är inte elaka spekulanter. Det är snarare unga knegare som köpt sin första bostad eller föräldrar som tagit ett andra lån för att hjälpa sina barn att få ett stabilt boende.

Det är inte osunt att skratta åt folks dumhet. De visste mycket väl att det var en bostadsbubbla, OCH ÄNDÅ köpte dem.
2017-10-14, 02:52
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Det är inte osunt att skratta åt folks dumhet. De visste mycket väl att det var en bostadsbubbla, OCH ÄNDÅ köpte dem.
Nej, det visste dom inte. 83% av Sveriges befolkning trodde på stigande priser så sent som i Augusti 2017.

Den genomsnittlige köparen har vare sig examen i Nationalekonomi eller en prenumeration på DI. En vild gissning är att de inte läser den här tråden, Cornucopia eller någon annan som mässar om 'den stundande apokalypsen'.

Det går naturligtvis att hävda att folk borde 'fatta bättre'. Men en genomsnittlig person är varken super-rationell eller super-insatt i ekonomisk teori. Vad de däremot vet är att räntan är låg, att staten vill ge dem ränteavdrag, att deras bekanta sålt med vinst, att deras bank vill ge dem kredit, att mäklaren säger att priserna kommer gå upp och att de måste stå i kö i tio år till för att få en hyresrätt.

Lägg till en son som kommit in på universitetet eller en barnfamilj som vill att deras ungar ska bo i villa så är kontraktet tecknat.
2017-10-14, 03:06
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Nej, det visste dom inte. 83% av Sveriges befolkning trodde på stigande priser så sent som i Augusti 2017.

Den genomsnittlige köparen har vare sig examen i Nationalekonomi eller en prenumeration på DI. En vild gissning är att de inte läser den här tråden, Cornucopia eller någon annan som mässar om 'den stundande apokalypsen'.

Det går naturligtvis att hävda att folk borde 'fatta bättre'. Men en genomsnittlig person är varken super-rationell eller super-insatt i ekonomisk teori. Vad de däremot vet är att räntan är låg, att staten vill ge dem ränteavdrag, att deras bekanta sålt med vinst, att deras bank vill ge dem kredit, att mäklaren säger att priserna kommer gå upp och att de måste stå i kö i tio år till för att få en hyresrätt.

Lägg till en son som kommit in på universitetet eller en barnfamilj som vill att deras ungar ska bo i villa så är kontraktet tecknat.

Så du menar, PÅ FULLAST ALLVAR, att gemene man inte hade en aning om att det var en bubbla?

Så du menar att, när gemene man gick till banken för att låna 30 årslöner så var det HELT NORMALT? Jag ska skriva det igen 30 ÅRSLÖNER!!! Var får jag den siffran ifrån? Ja du, hur mycket amorterar den genomsnittlige svensken? Antagligen så har de inte betalt av sin bostad/villa på 30 år. JAG UNDERSKATTADE SIFFRAN. Det finns en substansiell del av befolkningen som ALDRIG, och då menar jag ALDRIG kommer att kunna betala tillbaka sina lån. Så efterblivet har människor tänkt.

Men ditt resonemang hade en etta i Stockholm kunnat gå för 10 miljoner - FÖR MAN MÅSTE JU LEVA.
HAHAHAHAHA
2017-10-14, 03:24
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Så du menar, PÅ FULLAST ALLVAR, att gemene man inte hade en aning om att det var en bubbla?

Så du menar att, när gemene man gick till banken för att låna 30 årslöner så var det HELT NORMALT? Jag ska skriva det igen 30 ÅRSLÖNER!!! Var får jag den siffran ifrån? Ja du, hur mycket amorterar den genomsnittlige svensken? Antagligen så har de inte betalt av sin bostad/villa på 30 år. JAG UNDERSKATTADE SIFFRAN. Det finns en substansiell del av befolkningen som ALDRIG, och då menar jag ALDRIG kommer att kunna betala tillbaka sina lån. Så efterblivet har människor tänkt.

Men ditt resonemang hade en etta i Stockholm kunnat gå för 10 miljoner - FÖR MAN MÅSTE JU LEVA.
HAHAHAHAHA
Vad snackar du om?

Jag har bevis för att gemene man inte trott att bostadspriserna kommer sjunka de närmsta åren (https://www.sydsvenskan.se/2017-08-19/svenskarna-tror-pa-hogre-bostadspriser). Kan länka till flera liknande undersökningar med jämförbara siffror.

I övrigt tror jag du har lässvårigheter. Du attackerar en halmdocka.

Jag har aldrig hävdat att jag själv tror att den nuvarande prisbilden är hållbar. Däremot har jag påvisat att gemene man inte varit medveten om någon akut bostadsbubbla. Jag har slutligen framfört att jag tycker det är trist att vanligt folk hamnar i skuld resten av sina liv för att de fattat ett emotionellt eller oövervägt beslut.

Jag bor själv i allmännyttan så det påverkar inte mig. Jag har däremot kompisar som börjat knega vid 19, sparat till handpenning och köpt bostad de senaste åren. Jag vet även folk vars föräldrar köpt bostad åt dom. Jag ser ingen poäng åt att skratta åt deras (potentiella) elände eller att skryta 'hur smart jag är' som bidat min tid och låtit pengarna ligga i lågriskfonder istället.
2017-10-14, 03:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Äntligen har Alpha och Svenne fått ordentlig data att bita i. Vi har nämligen fått bevis på att vi har en marknad som fallit ett antal procent, trots en stark säsong. Utmärkande brukar då vara att utbudet kryper ihop fullständigt.

Nu har vi alltså plötsligt rekordutbud på en fallande marknad. Äntligen! Ny ekonomi! Grattis till en bra gissning grabbar, Sverige är minsan lite unikt ändå. Eller gissning och gissning, tur var såklart inte inblandat, det var detta ni menade hela tiden med er nya ekonomi.

Något att bita i, hur tänker du nu?

Jag brukar snarare regelbundet hävda att det är för stort och ett märkligt fokus på antalet objekt som är ute, detta oavsett om det är ovanligt högt eller lågt just nu. Många verkar resonera att ett stort utbud skulle vara prispressande men då verkar de utgå från att de som säljer inte tänker köpa. Mer vanligt är att de som säljer också är köpare och då är kvoten utbud/efterfrågan normalt sett alltid nära 1.0. Det är få som säljer för att börja tälta.

Men ni bubbelbabblare hävdar regelbundet att stort utbud är ett tecken på prisfall men också att ett lågt utbud indikerar att det är en bubbla som spricker. Vad bekvämt för er, oavsett läge så tar ni det som ett bevis på att det är en bubbla som spricker. Detsamma gäller priserna, stiger dem blir bubblan tydligare och faller det gäller samma sak.

Menar du förresten att du fått rätt om bubbla för att priserna har fallit 1,5% i Sverige som helhet senaste månad och bara stigit 0,5% de senaste 3 månaderna? Hacket i kurvan är nu mindre än många av de tidigare hacken då ni också skrikit er hesa om att det kraschar nu. http://valueguard.se/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-10-14 kl. 04:00.
2017-10-14, 03:50
Medlem
Waikato95s avatar
Så nu är kraschen här. Kommer bli några intressanta år framöver. Det enda jag önskar är att det svenska folket går ihop och solidariskt delar på bördan.
2017-10-14, 03:58
Medlem
På vilket sätt är kraschen här? En prisnedgång, är det krasch eller en logisk priskorrigering?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in