2017-10-13, 21:25
Medlem
antoneriks avatar
Det kan vara början på sprickan i bostadsbubblan. För mig är det ointressant om en bostadsrätt i Stockholm kostar 9 eller 10 miljoner. Men den dagen vanligt folk drabbas kan många hamna i en skuldfälla. Det är för sent att agera när alla andra agerar. Men det är för tidigt att säga om vanligt folk kommer att drabbas.
2017-10-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
(Däremot kanske inte alla vill spara så. Men det är en annan sak).
För en gångs skulle håller jag med dig i denna kommentar! De som är 25 tror jag oftast tar dagen som den kommer.
2017-10-13, 21:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, men nu råkar det vara populärt att bo i, framförallt centrala, Stockholm.
Det blev alltså just 2.2% mindre populärt att bo i Stockholms innerstad, den största popularitetsminskningen i hela landet?

Måste vara image-problem. Fast det är klart, nu när de pltösligt erbjuder byggarbetare 2.2% mindre i lön kanske det blev mindre attraktivt att flytta dit. Retroaktivt såklart, med tanke på att dina ekvationer saknar t. Ser förövrigt fram emot fackets påhitt nu när lönerna tydligen sjönk markant i hela landet över en månad.
Senast redigerad av Trillske 2017-10-13 kl. 22:00.
2017-10-13, 22:10
Medlem
docentdisciplins avatar
På Blocket bostad sökning Stockholms län så las det till cirka 500 objekt idag, nya annonser. Så det är bra fart nu.
2017-10-13, 22:15
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
På Blocket bostad sökning Stockholms län så las det till cirka 500 objekt idag, nya annonser. Så det är bra fart nu.
Äntligen har Alpha och Svenne fått ordentlig data att bita i. Vi har nämligen fått bevis på att vi har en marknad som fallit ett antal procent, trots en stark säsong. Utmärkande brukar då vara att utbudet kryper ihop fullständigt.

Nu har vi alltså plötsligt rekordutbud på en fallande marknad. Äntligen! Ny ekonomi! Grattis till en bra gissning grabbar, Sverige är minsan lite unikt ändå. Eller gissning och gissning, tur var såklart inte inblandat, det var detta ni menade hela tiden med er nya ekonomi.
2017-10-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
2017-10-06, 19:08

2017-10-07, 15:12

Väldigt intressant. Råder det panik än tror ni hemma bland MBA spekulanterna och överbelånade hipsterpar?

Bara sedan halvsjutiden du skrev det sista har det kommit upp 52 nya objekt. Förutom de 661 kommande försäljningarna

Att bostadsannonser brukar läggas ut på fredagar kanske har nåt att göra med kvällens ökningar?
2017-10-13, 22:32
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grudie
Att bostadsannonser brukar läggas ut på fredagar kanske har nåt att göra med kvällens ökningar?
All the high efter all time high är alltså normalt i dina ögon? Siffrorna bara för kongliga innerstaden är 20% över normal*. Därtill sker detta i ett läge där mäklare efter mäklare rapporterar om att "säljarna har is i magen" och att tiden det tar att sälja ökar. Jag vill dock lägga in en brasklapp: Dagens situation är inte nödvändigtvis ett tecken på annalkande stort ras. Om en månad eller två får vi i vilket fall som helst facit.

*Det senaste året runt 1-1200 objekt uppe samtidigt på fredagar.
Senast redigerad av Robinson-Meral 2017-10-13 kl. 22:37.
2017-10-13, 22:45
Medlem
Trillskes avatar
Huruvida vi får ett större ras är ju beroende av andra omständigheter, problemet är bara att dessa omständigheter kan påverkas av bostadsmarknaden.

Vi kan iaf notera att om siffrorna är lika markant röda nästa månad så är mitt kriterie aktivt, så då kan herrskapet (idag nere på två enstaka tomtar) få äran att säga att min >50% gissning var fel om vi inte dyker +25% i sek realt från ath. Och omvänt hoppas jag såklart att ni dissar flashback och försöker göra något sånär produktivt* av er tid om gissningen är rätt.

*Även utan utbildning eller kompetens finns det en massa saker ni kan göra, ni kan starta ett soppkök tillsammans ("Alpha och Svenne" - varför inte?), köra er vänsterpropaganda på torget eller samla pantburkar som ligger och skäpar. Gillar ni inte mina idéer kan ni säkerligen ändå hitta på något bättre än det ni gör nu.
2017-10-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Ja, du besvarade frågan. Jag hade en följdfråga då jag tvivlar på att speciellt många 25 åringar är beredda att hyra i andrahand i tio år för att finansiera bostadsköp.

Om dom som du föreslår bor i bostadsrätt måste de ju ha köpt bostaden under studietiden. Många gör så med hjälp av föräldrar men när insatserna är så höga kanske päronen börjar tveka.
Man behöver väl inte köpa under studietiden.
Säg att någon hyr på något sätt ett par år efter examen. Sedan kan man köpa en mindre lägenhet i periferin av staden. Kontantinsats på 150 KSEK verkar räcka. Jag ser inte något som hindrar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
__
Jag kan glädja dig med att ojämlikheten ökar snabbare i Sverige än i något annat OECD-land, åtminstone om en ska tro senaste rapporten jag läste. Jag förespråkar inte något klasslöst kommunistsamhälle om du tror det. Däremot tycker jag att det är fullständigt orimligt att människor som jobbar 40h i veckan fortfarande har svårt att fixa tak över huvudet och ställa fram mat på bordet. Något som tyvärr inte är alldeles ovanligt i USA.
Det sista är enkelt att ordna. Ni som inte vill ha det så startar bara Jämlikhet AB och anställer folk till hyggliga löner. Går företaget med förlust så gör ni bara kapitaltillskott. Problem solved.
2017-10-14, 00:02
Medlem
Tittar man på senaste grafen från valueguard så ser man ju raset tydligt.
http://www.valueguard.se/sites/default/files/images/auto_gen/graph_701019009000044.png
Raset är nästan lika kraftigt som det 2016.
Dock är det långt kvar till stora kraschen 2011. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.

Sverige villa är upp +8,1% på 12 månader så jag avvaktar väl nedgångs prat på riktigt tills den siffran kommer på minus.
2017-10-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grudie
Sabba inte min fredag nu

Trenden är ändå uppåt för antalet objekt ute. I medel 35 netto per dag sedan september 19e för sthlm län.

Jämförelsevis så utslaget över ett år omsätts drygt 40k lgh i Stockholm. 109 per dag. Så ett netto på 35 lgh är en del, dvs osålda lgh netto per dag.

På hemnet såldes 30500 brf senaste året i sthlm län, så då är samma siffra 84 per dag, så 42% netto osålda per dag
Senast redigerad av fittfittan 2017-10-14 kl. 00:51.
2017-10-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin

567 totalt idag. Men hur mycket är vanligt är det 500 eller 400, annars säger det ju inte så mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in