2017-10-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
- En högrisk aktiefond tillväxt small cap med huvudsaklig inriktning asien
- En s.k. global aktiefond indexnära med huvudsaklig inriktning nordamerika
- En räntefond med huvudsaklig inriktning europa

Ungefär lika fördelning mellan dessa. Och det är nybörjar-småsparande på totalt ett par tusenlappar. Jag tillhör gruppen oduglig låginkomsttagare tyvärr, så mer än ett par hundringar i månaden till dessa gamar är ej aktuellt just nu.

Fan vad tråkigt, men lite är as mkt bättre än inget iaf
Citera
2017-10-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
, men lite är as mkt bättre än inget iaf
Nja det är inte helt säkert, kanske blir en svår ekonomisk depression som förintar dessa slantar nästan helt om ett tag.
Citera
2017-10-13, 23:26
Medlem
Det säger jag inte
Citera
2017-10-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Nja det är inte helt säkert, kanske blir en svår ekonomisk depression som förintar dessa slantar nästan helt om ett tag.

Inte troligt om det behålls länge nej, och blir det så har vi större problem
Citera
2017-10-15, 17:04
Medlem
Har tänkt och börja fondspara igen(mellan 5000-10000sek måndadsvis) och har försökt komma fram till något vettigt.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag (avgift 0,20%) - 26%
Simplicity Småbolag Sverige A (avgift 0,90%) - 16%
Swedbank Robur Access Asien (avgift 0,20%) - 16%
Swedbank Robur Access Europa (avgift 0,20%) - 16%
SPP Global Topp 100 (avgift 0,75%) - 26%

Mina egna fundering:
  • Fördelningen: Vad tycker ni? (Fråga min inte varför fördelningen är den som är, vet faktiskt inte)
  • Småbolagsfond: AMF Aktiefond Småbolag är billigare än Simplicity, men Simplicity lockar mer med intressanta innehav i mitt tycke och presterar lite bättre än AMF. Dock verkar Swedbank Robur Småbolagsfond Norden vara lite intressant, men den är 0,35% dyrare än Simplicity men presterar bättre. Vad tycker ni?
  • Europa: Är inne och funderar på Swedbank Robur Småbolagsfond Europa, den presterar bättre och är dyrare än Swedbank Robur Access Europa, 1,05% för att vara exakt. Kan inte bestämma mig. Vad tycker ni?
  • Global: Ska jag behålla SPP Global Topp 100? Funderar på kanske Spiltan Globalfond Investmentbolag eller kanske Tellus Investment bolag?

Det må se lite Swedbank-tungt, men tycker att det har en bra och billigt utbud av fonder.
Citera
2017-10-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Har tänkt och börja fondspara igen(mellan 5000-10000sek måndadsvis) och har försökt komma fram till något vettigt.

Mina egna fundering:
  • Fördelningen: Vad tycker ni? (Fråga min inte varför fördelningen är den som är, vet faktiskt inte)
  • Småbolagsfond: AMF Aktiefond Småbolag är billigare än Simplicity, men Simplicity lockar mer med intressanta innehav i mitt tycke och presterar lite bättre än AMF. Dock verkar Swedbank Robur Småbolagsfond Norden vara lite intressant, men den är 0,35% dyrare än Simplicity men presterar bättre. Vad tycker ni?
  • Europa: Är inne och funderar på Swedbank Robur Småbolagsfond Europa, den presterar bättre och är dyrare än Swedbank Robur Access Europa, 1,05% för att vara exakt. Kan inte bestämma mig. Vad tycker ni?
  • Global: Ska jag behålla SPP Global Topp 100? Funderar på kanske Spiltan Globalfond Investmentbolag eller kanske Tellus Investment bolag?

Det må se lite Swedbank-tungt, men tycker att det har en bra och billigt utbud av fonder.

Tycker du viktar dig allt för mycket mot Europa och Sverige. Tittar vi på t.ex. SPP Global Topp 100 så har vi 37% i Nordamerika men i.o.m att du även har Swedbank Robur Access Europa så förskjuts det på Nordamerikas bekostnad.

Min helt personliga uppfattning är att USA kommer fortsätta vara skarpare än EU och Sverige även i fortsättningen.

Sen kan det vara värt att balansera portföljen mot något t.ex. 15% i räntepapper. När börsen faller så kan du vikta om portföljen eller tvärt om vid kraftiga ökningar... Använder dock själv inte denna strategi så någon annan får väl flika in i hur nyttigt det är.

Slutligen om du har en del likviditet från tidigare som ska investeras i fonder så rekommenderar jag att du gör dina inköp över bestämd period.

Ta detta för vad det är, en amatörs uppfattning om dina fonder. Jag har inte bättre kunskap än vad du har på området.
Senast redigerad av har 2017-10-15 kl. 21:36.
Citera
2017-10-16, 08:47
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS

Mina egna fundering:

Jag tycker SPP Topp 100 verkar väldigt intressant, har själv haft den länge på bevakning.
Citera
2017-10-16, 17:31
Medlem
Jag hade lätt bytt ut SPP topp 100 mot SPP aktiefond global, har själv ca 50-70% av pengarna där
Citera
2017-10-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Tycker du viktar dig allt för mycket mot Europa och Sverige. Tittar vi på t.ex. SPP Global Topp 100 så har vi 37% i Nordamerika men i.o.m att du även har Swedbank Robur Access Europa så förskjuts det på Nordamerikas bekostnad.

Min helt personliga uppfattning är att USA kommer fortsätta vara skarpare än EU och Sverige även i fortsättningen.

Sen kan det vara värt att balansera portföljen mot något t.ex. 15% i räntepapper. När börsen faller så kan du vikta om portföljen eller tvärt om vid kraftiga ökningar... Använder dock själv inte denna strategi så någon annan får väl flika in i hur nyttigt det är.

Slutligen om du har en del likviditet från tidigare som ska investeras i fonder så rekommenderar jag att du gör dina inköp över bestämd period.

Ta detta för vad det är, en amatörs uppfattning om dina fonder. Jag har inte bättre kunskap än vad du har på området.

Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jag tycker SPP Topp 100 verkar väldigt intressant, har själv haft den länge på bevakning.

Har spekulerat/undersökt lite grann och kom fram till detta:
(Det är inte mycket USA, men det är ett medvetet val)

Fördelning OK?

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 20,00% - avgift 0,20%
Tellus Investmentbolag - 20,00% - avgift 0,90%
SPP Global Topp 100 - 15,00% - avgift 0,75%
Swedbank Robur Access Europa - 15,00% - avgift 0,20%
Swedbank Robur Access Asien - 15,00% - avgift 0,20%
SPP Aktiefond Japan - 15,00% - avgift 0,20%
Citera
2017-10-16, 20:02
Medlem
Jag har börjat spara i dessa fonder.

- Avanza Zero
- Länsförsäkringar Global Indexnära
- Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- SPP Aktiefond Europa
- SPP Aktiefond Global A
- Swedbank Robur Access Asien
- Swedbank Robur Access USA

Vad tycker ni? Tog inspiration från bloggen rikatillsammans.
Citera
2017-10-16, 20:42
Medlem
imperiums avatar
Har tänkt ihop en portfölj som jag gärna tar synpunkter på.

Sverige -
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond investmentbolag

Räntefond -
Spiltan Högräntefond
Spiltan Räntefond Sverige

Asien -
Swedbank Robur Access Asien

Global/Europa
Tellus Investmentbolag
Swedbank Robur Småbolagsfond Europa

Teknik -
Swedbank Robur Ny Teknik

Funderar på att byta ut någon Sverigefond mot kanske en USAfond, men är lite osäker.
Tar gärna synpunkter och idéer.
Citera
2017-10-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannedude
Jag har börjat spara i dessa fonder.

- Avanza Zero
- Länsförsäkringar Global Indexnära
- Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- SPP Aktiefond Europa
- SPP Aktiefond Global A
- Swedbank Robur Access Asien
- Swedbank Robur Access USA

Vad tycker ni? Tog inspiration från bloggen rikatillsammans.

Totalt onödigt många räcker med 2-3 st du har samma skit på samma skit och en gång till.

Alltså tänk att folk som kör aktier har typ 5-15 st, och sen tänker du på att en globalfond har ca 1000 aktier, tror du att du måste ha 1000 fonder då? Och ha en femkrona i varje bolag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in