2017-10-10, 15:20
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej, är ny på detta med fonder och har tänkt så spara så här

LF Global Indexnära 50%
Avanza ZERO 25%
Spiltan AF Investmentbolag 25%

Sparhorisont: 5-10 år

Feedback, någon?

Tack!

Tror du på Sverige så är det alla tiders!
Jag skulle nog trycka in lite Asien där och sänka Sverige en aning.
Citera
2017-10-11, 18:27
Medlem
Jag sålde nyss hela mitt innehav i Swedbank robur acces Global och Swedbank robur acces Asien, för att istället lägga allt i SPP Global. Varför?:

1. För enkelhetens skull. Jag vill ha en så simpel portfölj som möjligt med så få fonder som möjligt.

2. Jag låter hellre nya fonden fördela Asiendelen efter hur världsmarknaden ser ut, istället för att själv spekulera och vikta efter vad jag tror, för lets face it, jag har ingen aning och det har inte ni heller.

Förvaltningsavgiftshöjningen på 0.1% är jag helt ok med, skillnaden på 0,2% och 0,3% är väldigt liten.

Så nu ser portföljen ut så här:

Globalt (inkl.Asien): 60%-80%:
SPP Global

Sverige: 20%-40%:
Spiltan investmentbolag
AMF småbolag
(AZ)

Va tycks?
Citera
2017-10-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag sålde nyss hela mitt innehav i Swedbank robur acces Global och Swedbank robur acces Asien, för att istället lägga allt i SPP Global. Varför?:

1. För enkelhetens skull. Jag vill ha en så simpel portfölj som möjligt med så få fonder som möjligt.

2. Jag låter hellre nya fonden fördela Asiendelen efter hur världsmarknaden ser ut, istället för att själv spekulera och vikta efter vad jag tror, för lets face it, jag har ingen aning och det har inte ni heller.

Förvaltningsavgiftshöjningen på 0.1% är jag helt ok med, skillnaden på 0,2% och 0,3% är väldigt liten.

Så nu ser portföljen ut så här:

Globalt (inkl.Asien): 60%-80%:
SPP Global

Sverige: 20%-40%:
Spiltan investmentbolag
AMF småbolag
(AZ)

Va tycks?

Jag vill också ha enkelt sparande och att ha en separat tillväxtmarknadsfond passar inte mitt kynne utan har den hellre inbakad i en global indexfond.

Jag låter världsmarknaden värdera Asien och tillväxtmarknader.

Globalt inkl tillväxtmarknader 70%
SPP Global

Sverige 30%
Avanza ZERO
Spiltan Investmentbolag
Citera
2017-10-12, 12:09
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan

Jag vill också ha enkelt sparande och att ha en separat tillväxtmarknadsfond passar inte mitt kynne utan har den hellre inbakad i en global indexfond.

Jag låter världsmarknaden värdera Asien och tillväxtmarknader.

Globalt inkl tillväxtmarknader 70%
SPP Global

Sverige 30%
Avanza ZERO
Spiltan Investmentbolag

Så du köper ingen tillväxtfond för att du vill hålla det "enkelt".
Men samtidigt har du inte bara en Sverigefond, utan 2 st

Lite motsägelsefullt?
Citera
2017-10-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Så du köper ingen tillväxtfond för att du vill hålla det "enkelt".
Men samtidigt har du inte bara en Sverigefond, utan 2 st

Lite motsägelsefullt?

Vadå är ju enklare med 3 än 4
Citera
2017-10-12, 19:25
Medlem
Finns det ens nån annan globalfond än SPP:s som inkluderar tillväxtmarknader och kostar Max 0,3%?
Citera
2017-10-13, 04:11
Medlem
Citat:
Vadå är ju enklare med 3 än 4

Precis. Hade jag varit kund hos nordnet hade jag antagligen nöjt mig med nordnet superfond sverige. Avanza zero är lite för smal och jag tycker spiltanfonden kompletterar AZ väl.
Citera
2017-10-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Precis. Hade jag varit kund hos nordnet hade jag antagligen nöjt mig med nordnet superfond sverige. Avanza zero är lite för smal och jag tycker spiltanfonden kompletterar AZ väl.

Håller med jag har samma Sverige fonder också, men om du vill ha lite bredare än AZ så är SPP Sverige på 0,2% bra, tror den har 60-80 bolag
Citera
2017-10-13, 14:17
Medlem
Har senaste året ändrat mycket fram och tillbaka i portföljen, och genom allt detta också haft oturen att missa en del bra dagar på börsen när jag legat utanför under pågående byten osv. Jag är en sådan som lägger alltför mycket tid och energi på finlir (Och inte på det sättet som gynnar avkastningen), så tanken nu har varit att göra det så enkelt som möjligt för att minska risken att jag försöker pilla med sparandet i onödan, dvs jag försöker idiotsäkra det.

60% Aktier, 50/50 mellan
SPP Aktiefond Global
XACT Högutdelande

40% Räntor:
SPP Företagsobligationsfond

Planen är att hålla mig till tre fonder, även om vilka specifika fonder det är kan variera ifall billigare/bättre alternativ dyker upp. Räntedelen ska egentligen vara obligationsfond typ AMF Räntefond Lång, men vill iaf att långräntorna ska stiga något innan jag lägger pengarna där. Så väntar på att stödköp avslutas och att en första räntehöjning börjar prisas in.

Citat:
Finns det ens nån annan globalfond än SPP:s som inkluderar tillväxtmarknader och kostar Max 0,3%?

Så vitt jag vet finns bara AP7 Aktiefond, men den finns ju bara i PPM. SEB och Handelsbankens globalfonder följer samma index som SPP, men de är ju båda dyrare.

Finns också ETFer såsom https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/175069/vanguard-total-world-stock-index-fund-etf

0,09%, dock får man ju räkna in spread, courtage och växlingskostnader i det hela så inte säkert att det blir så mycket billigare. Det jag gillar är att den är i sanning global; 6000-7000 bolag nånting, så den får med mer mid- och small cap än många andra globalfonder. Viktigt bara att tänka på att den handlas på New York-börsen, viktigt att man har koll på skatter, regler mm.
Citera
2017-10-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Har senaste året ändrat mycket fram och tillbaka i portföljen, och genom allt detta också haft oturen att missa en del bra dagar på börsen när jag legat utanför under pågående byten osv. Jag är en sådan som lägger alltför mycket tid och energi på finlir (Och inte på det sättet som gynnar avkastningen), så tanken nu har varit att göra det så enkelt som möjligt för att minska risken att jag försöker pilla med sparandet i onödan, dvs jag försöker idiotsäkra det.

60% Aktier, 50/50 mellan
SPP Aktiefond Global
XACT Högutdelande

40% Räntor:
SPP Företagsobligationsfond

Planen är att hålla mig till tre fonder, även om vilka specifika fonder det är kan variera ifall billigare/bättre alternativ dyker upp. Räntedelen ska egentligen vara obligationsfond typ AMF Räntefond Lång, men vill iaf att långräntorna ska stiga något innan jag lägger pengarna där. Så väntar på att stödköp avslutas och att en första räntehöjning börjar prisas in.

Så vitt jag vet finns bara AP7 Aktiefond, men den finns ju bara i PPM. SEB och Handelsbankens globalfonder följer samma index som SPP, men de är ju båda dyrare.

Finns också ETFer såsom https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/175069/vanguard-total-world-stock-index-fund-etf

0,09%, dock får man ju räkna in spread, courtage och växlingskostnader i det hela så inte säkert att det blir så mycket billigare. Det jag gillar är att den är i sanning global; 6000-7000 bolag nånting, så den får med mer mid- och small cap än många andra globalfonder. Viktigt bara att tänka på att den handlas på New York-börsen, viktigt att man har koll på skatter, regler mm.

Xact högutdelare? Är det OMX eller vad?

40% räntor är lite väl enligt mig, men vet inte din sparhorisont så..

Själv har jag ca 25% i Carnegie Corporate Bond A och jag tycker det känns lite väl.

Konstigt att det inte finns en enda likadan fond med samma förutsättningar.

Det finns 2 vanguard etf-er som räcker in hela världen bra för jättelåg kostnad, vad hette dom och framförallt, var är nackdelen med dom? Nåt o göra med att det handlas i USD och att de måste va i KF för den lämnar utdelning bl.a. Bl.a. Bl.a. ?
Citera
2017-10-13, 16:56
Medlem
XACT Högutdelande är en Nordisk ETF med fokus på vad namnet antyder, ca 50% är Sverige.

Sen vad gäller det sista stycket så länkade jag ju just Vanguards huvudsakliga globalfond. Det är ungefär så heltäckande och billigt det kan bli. Sen har de ju massor av varianter på mer begränsade indexfonder såsom typ världen minus USA osv, globala branchindexfonder och alla möjliga och omöjliga varianter.
Citera
2017-10-13, 22:00
Medlem
- En högrisk aktiefond tillväxt small cap med huvudsaklig inriktning asien
- En s.k. global aktiefond indexnära med huvudsaklig inriktning nordamerika
- En räntefond med huvudsaklig inriktning europa

Ungefär lika fördelning mellan dessa. Och det är nybörjar-småsparande på totalt ett par tusenlappar. Jag tillhör gruppen oduglig låginkomsttagare tyvärr, så mer än ett par hundringar i månaden till dessa gamar är ej aktuellt just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in