Har senaste året ändrat mycket fram och tillbaka i portföljen, och genom allt detta också haft oturen att missa en del bra dagar på börsen när jag legat utanför under pågående byten osv. Jag är en sådan som lägger alltför mycket tid och energi på finlir (Och inte på det sättet som gynnar avkastningen), så tanken nu har varit att göra det så enkelt som möjligt för att minska risken att jag försöker pilla med sparandet i onödan, dvs jag försöker idiotsäkra det.
60% Aktier, 50/50 mellan
SPP Aktiefond Global
XACT Högutdelande
40% Räntor:
SPP Företagsobligationsfond
Planen är att hålla mig till tre fonder, även om vilka specifika fonder det är kan variera ifall billigare/bättre alternativ dyker upp. Räntedelen ska egentligen vara obligationsfond typ AMF Räntefond Lång, men vill iaf att långräntorna ska stiga något innan jag lägger pengarna där. Så väntar på att stödköp avslutas och att en första räntehöjning börjar prisas in.
Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Finns det ens nån annan globalfond än SPP:s som inkluderar tillväxtmarknader och kostar Max 0,3%?
Så vitt jag vet finns bara AP7 Aktiefond, men den finns ju bara i PPM. SEB och Handelsbankens globalfonder följer samma index som SPP, men de är ju båda dyrare.
Finns också ETFer såsom
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/175069/vanguard-total-world-stock-index-fund-etf
0,09%, dock får man ju räkna in spread, courtage och växlingskostnader i det hela så inte säkert att det blir så mycket billigare. Det jag gillar är att den är i sanning global; 6000-7000 bolag nånting, så den får med mer mid- och small cap än många andra globalfonder. Viktigt bara att tänka på att den handlas på New York-börsen, viktigt att man har koll på skatter, regler mm.