Citat:
Ursprungligen postat av
Runber
Någon som tillmäter Federer någon chans i morgondagens final i Shanghai? Tror själv att Nadal vinner i 2 raka, tyvärr. Det robotliknande och snabba spel han visat upp på sistone mäktar ingen att stå emot, har han varit bättre någon gång?
Antar att du är Federer-fan? Jag är Nadal-fan, så jag brukar själv vilja spela ner spanjorens chanser för att inte jinxa honom. Så jag är rätt säker på att Federer tar det här.
Men ok, det som talar för Nadal är formen sedan andra veckan av USO, som har varit jävligt bra, med många övertygande segrar. Medan Federer sett sämre ut sedan efter Wimbledon och ryggproblemen.
Talar för Fed gör det faktum att hans form verkar på väg upp, med rätt impande spel i set 2 och 3 idag, medan Nadals kanske är på väg ned, då en viss trötthet kanske börjar sätta in.
Sen ska det visst regna, så det kan bli spel inomhus. Plus snabba banor. Fördel Federer. Förhållandena är inte lika positiva för Nadal som de var i Beijing.
Svårt att sia, men självklart har Federer en chans. Men jag får kanske ändå säga att jag ser Nadal som favorit, 60-40 kanske.
Och ja, jag är övertygad om att han var bättre på HC 2010 och 2013, tex, och allmänt bättre runt 2008-2011. Samma med Federer. Att de vunnit så mycket i år hänger trots allt mycket samman med Djokovics bortfall. Men ok, Rafas HC-spel i Beijing och slutet av USO var riktigt imponerande (liksom RG), så han har definitivt prickat en rejäl formtopp. Med förbättrad backhand. Men annars är jag övertygad om att både han och Fed är på väg ned; bara att deras toppar var så höga att de fortfarande är bra nog att spöa nästan vem som helst.