2017-10-13, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Matt 24:36 Bibel2000)"

Och DU är "faderns" tolkare?
2017-10-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, tack.

Jag misstänkte det, klaga då inte över att det är luddigt.

Citat:
Det jag anser utgår ofta från mig. Men att allt skulle kretsa kring mig kan jag inte påstå att jag dagt.

Så varifrån ska man utgå med dessa två år som du menar är: "nära, utanför dörren"?

Citat:
Japp, ingen vet, men alla verkar ändå ha starka åsikter om något de inte kan veta.

Vi vet inte dagen då harmageddon kommer, men vi skulle veta när sista tiden var, innan harmageddon skulle komma:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matt 24:32-33 Bibel2000)"
2017-10-13, 13:18
Medlem
Citat:
Jag misstänkte det, klaga då inte över att det är luddigt.

Så varifrån ska man utgå med dessa två år som du menar är: "nära, utanför dörren"?

Vi vet inte dagen då harmageddon kommer, men vi skulle veta när sista tiden var, innan harmageddon skulle komma:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matt 24:32-33 Bibel2000)"
Är de flesta som tror på bibeln överens om det årtalet? Annars står jag fast vid att det är luddigt.

Ingen aning. Jag går efter när tråden startades. (såklart)
2017-10-13, 13:22
Medlem
Citat:
Är de flesta som tror på bibeln överens om det årtalet? Annars står jag fast vid att det är luddigt.

Så om dom flesta tror att solen snurrar runt jorden, så tror du att solen snurrar runt jorden?

Citat:

Varför skulle trådens start vara utgångspunkten? Jag ser inget i bibeln om någon tråd i Flashback.
2017-10-13, 13:28
Medlem
Citat:
Så om dom flesta tror att solen snurrar runt jorden, så tror du att solen snurrar runt jorden?

Varför skulle trådens start vara utgångspunkten? Jag ser inget i bibeln om någon tråd i Flashback.
Nej, jag pratade inte om sanningshalt. Jag pratade om tydlighet. Stor skillnad.

För att det var TS jag ifrågasatte.
2017-10-13, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Falsk dikotomi.

Citat:
Jag ser inget i bibeln om någon tråd i Flashback.

Så FB är existentiellt illegitim enligt din bibeltolkning?
2017-10-13, 13:39
Medlem
Citat:
Nej, jag pratade inte om sanningshalt. Jag pratade om tydlighet. Stor skillnad.

Hur kan du veta att det inte är tydligt om du inte sätter dig in i det?

Citat:
För att det var TS jag ifrågasatte.

Fast det var med mig du pratade med.
2017-10-13, 13:45
Medlem
Citat:
Hur kan du veta att det inte är tydligt om du inte sätter dig in i det?

Fast det var med mig du pratade med.
Är det tydligt så behöver jag inte sätta mig in i det. Samt att det inte är en viktig fråga för mig. Jag hade inte trott på det även om det varit tydligt.

Ja, du citerade mitt inlägg till TS.
2017-10-13, 13:47
Medlem
Apologists avatar
Citat:

Så här är det:

Vi vet inte exakt dag eller tid men vi vet säsongen när det kommer hända. Vi är inne i den säsongen nu. Orkanerna, vulkanerna, jordbävningarna, tsunamis m.m. vi ser är födslovåndorna enligt bibeln.

En känd USA predikant förklarade det så här förra veckan: "det är som när en kvinna väntar barn, ingen vet exakt vilken exakt dag eller tid den kommer...bara att den kommer...vi vet att vi är inne i säsongen".

Årtalet 1914 är fel o kommer från Jehovas Vittnes tolkningar. Inga riktigt kristna tror på.

Israel är startskottet o en generation inom detta. Det är därför du har så många kyrkor runt 1950 talet som börjar predika sista tiden, många döper sig till Maranatha som betyder Herren kommer (snart).

Mina egna beräkningar är att kyrkan bör tas upp i "the rapture" inom loppet av högst 10-15år. Därefter träder antikrist fram. Detta bygger på att kyrkans/heliga andens tid är 2000år eller två dagar. Dvs efter Jesus död ca 2000år framåt.

Låt säga att ett 7årigt barn såg Jerusalem befrias 1967. Då är han idag 57år gammal. O allt skall hinna hända före hans död. En generation är 80år så allt måste ha hänt innan den här personen har hunnit fylla 80.
2017-10-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Årtalet 1914 är fel o kommer från Jehovas Vittnes tolkningar. Inga riktigt kristna tror på.

Gäller detta fortfarande:

Citat:
Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende
2017-10-13, 14:55
Medlem
Citat:
Så här är det:

Vi vet inte exakt dag eller tid men vi vet säsongen när det kommer hända. Vi är inne i den säsongen nu. Orkanerna, vulkanerna, jordbävningarna, tsunamis m.m. vi ser är födslovåndorna enligt bibeln.

En känd USA predikant förklarade det så här förra veckan: "det är som när en kvinna väntar barn, ingen vet exakt vilken exakt dag eller tid den kommer...bara att den kommer...vi vet att vi är inne i säsongen".

Israel är startskottet o en generation inom detta. Det är därför du har så många kyrkor runt 1950 talet som börjar predika sista tiden, många döper sig till Maranatha som betyder Herren kommer (snart).

Mina egna beräkningar är att kyrkan bör tas upp i "the rapture" inom loppet av högst 10-15år. Därefter träder antikrist fram. Detta bygger på att kyrkans/heliga andens tid är 2000år eller två dagar. Dvs efter Jesus död ca 2000år framåt.

Låt säga att ett 7årigt barn såg Jerusalem befrias 1967. Då är han idag 57år gammal. O allt skall hinna hända före hans död. En generation är 80år så allt måste ha hänt innan den här personen har hunnit fylla 80.
Konstigt att 1914 är fel men samtidigt ganska tydligt. Har du vetkligen satt dig in?
2017-10-13, 15:40
Medlem
Citat:

De flesta som tror på Bibeln - och det inkluderar mig - kan inte finna årtalet 1914 förutsagt i Bibeln. Inte heller finner man att det årtalet var så dramatiskt i förhållande till profetiorna som hävdas av Jehovas vittnen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in