2017-10-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror på hur man tolkar bibeln.
Det står i bibeln, i både GT och NT.
Citera
2017-10-13, 12:50
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Syftet har människor hittat på i efterhand.

Den största funktionen är att det är ett "get out of jail free"-kort när man diskuterar bibeln.

Så fort du påpekar vad bibeln verkligen säger så drar kristna människor fram detta kort och påstår att jesu död på korset upphävde detta.

Naturligtvis behåller de delar i bibeln som de gillar personligen och låtsas inte om frikortet som bara de får använda.
Citera
2017-10-13, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det beror på hur man tolkar bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det står i bibeln, i både GT och NT.

Enligt din bibeltolknings-metodologi.
Citera
2017-10-13, 12:59
Medlem
Citat:
Enligt din bibeltolknings-metodologi.
Nej, ordagrant står det att han har fått all makt i himlen och på jorden. Det behöver inte tolkas och kan inte tolkas fel.
Citera
2017-10-13, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, ordagrant står det att han har fått all makt i himlen och på jorden. Det behöver inte tolkas och kan inte tolkas fel.

Så DIN bibeltolkning är den rätta?
Citera
2017-10-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är ett "fullkomligt offer" om inte någon som fullkomligt följer Guds lagar?

Som jag citerade så hade Jesu död med Adam att göra. Orsaken till att Jesus blev människa, var på grund av vad som hände i Eden. Adam förde in döden genom att synda, Jesus tog bort döden genom att inte synda.
Det var Eva som syndade inte Adam.
Citera
2017-10-13, 13:04
Medlem
Citat:
Nej, Jesus har fått samma makt som Fadern...av Fadern. Det innebär att han är Gud. https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?t=kjv&strongs=g2962

Nej, bara för att han fått makt av Gud betyder inte automatiskt att han är Gud.

Menar du att Jesus upphör med att vara Gud när han ger tillbaka makten till Gud?

"Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern... när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt."(1 Kor 15:24,28 Bibel2000)
Citera
2017-10-13, 13:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

Så Adam var "framed"?
Citera
2017-10-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

Adam åt också av frukten.
Citera
2017-10-13, 13:12
Medlem
Citat:

Ja all makt, förutom över Gud naturligtvis.

Gud är undantagen:

"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1 Kor 15:27 Bibel2000)
Citera
2017-10-13, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja all makt, förutom över Gud naturligtvis.

Gud är undantagen:

"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1 Kor 15:27 Bibel2000)

Japp, maktbaserat metafysik.
Citera
2017-10-13, 16:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Du som är van att ifrågasätta allt, skulle du inte ifrågasätta att människan är skapad att följa Guds lagar och bud? Vill du inte ha bevis för att det är på det sättet?

Jo, det är ju alltid trevligt med bevis. Jag ser dock inte hur den presumtivt syndfria Jesus Netzers död skulle ge mig detta.

Citat:
När Satan fick Adam och Eva att synda, så påstår han samtidigt att människan inte kan följa Guds lagar och bud fullkomligt. För att motbevisa detta så krävs det ju att någon annan gör det, hur svårt är det att förstå?

Men vad är poängen med att bevisa att en människa (som dessutom föddes syndfri) visst kunde leva enligt Jahves stränga regler? Hur skulle det förmildra omständigheterna för oss vanliga människor? Från att kravet var "synda så lite som möjligt" till "synda inte alls"? Är det det glada budskapet? För att någon kunde fixa det en enda gång?

Citat:
Tyvärr, jag kommer ändå att ge bibelns förklaring. Bibelns förklaring är det enda jag vet om denna fråga, och jag är inte intresserad av att hitta på egna förklaringar.

Jahve har väl ändå begåvat dig med ett förstånd av en anledning. Eller är jag ormen nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in