Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du som är van att ifrågasätta allt, skulle du inte ifrågasätta att människan är skapad att följa Guds lagar och bud? Vill du inte ha bevis för att det är på det sättet?
Jo, det är ju alltid trevligt med bevis. Jag ser dock inte hur den presumtivt syndfria Jesus Netzers död skulle ge mig detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
När Satan fick Adam och Eva att synda, så påstår han samtidigt att människan inte kan följa Guds lagar och bud fullkomligt. För att motbevisa detta så krävs det ju att någon annan gör det, hur svårt är det att förstå?
Men vad är poängen med att bevisa att en människa (som dessutom föddes syndfri) visst kunde leva enligt Jahves stränga regler? Hur skulle det förmildra omständigheterna för oss vanliga människor? Från att kravet var "synda så lite som möjligt" till "synda inte alls"? Är det det glada budskapet? För att någon kunde fixa det en enda gång?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Tyvärr, jag kommer ändå att ge bibelns förklaring. Bibelns förklaring är det enda jag vet om denna fråga, och jag är inte intresserad av att hitta på egna förklaringar.
Jahve har väl ändå begåvat dig med ett förstånd av en anledning. Eller är jag ormen nu?