2017-10-12, 11:21
Medlem
Mohaves avatar
Vilket trist val! En språk-onanist. Inte alls värdig att efterträda den store berättaren Torgny Lindgren. Hur tänkte de här?
Citera
2017-10-12, 11:27
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/n8r4n/ny-ledamot-i-svenska-akademien

"Teologen och kulturskribenten Jayne Svenungsson utses till ny ledamot i svenska Akademien, enligt ett pressmeddelande.

Hon efterträder författaren Torgny Lindgren på stol nummer nio."
Jag anser nog mig mer kulturintresserad än genomsnittet och jag har då aldrig hört talas om människan. Antar att hon publicerar sig i provinsblaskan Sydsvenskan.
Citera
2017-10-12, 11:28
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Vilket trist val! En språk-onanist. Inte alls värdig att efterträda den store berättaren Torgny Lindgren. Hur tänkte de här?
De har ju redan en språkvetare i Tomas Riad.
Citera
2017-10-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Jag anser nog mig mer kulturintresserad än genomsnittet och jag har då aldrig hört talas om människan. Antar att hon publicerar sig i provinsblaskan Sydsvenskan.

Kan hon vara en smygjournalist? Känner varningsklockorna ringa. Fler journalister håller på att nästla in sig i olika instanser. Problemet är att de egentligen är aktivister.

För några år sedan i Snillen spekulerar verkade Nobelpristagarna eniga om att den stora faran idag är utbredningen av religionen. Vi får se vad den här människan bidrar med.
Citera
2017-12-05, 11:47
Medlem
Ut med Katarina Frostenson och in med Maja Lundgren. Hennes bok Myggor och tigrar kommer att bli en svensk klassiker. Samtidigt som den utgavs fick hon schavottera i bl.a. DN, där hon mer eller mindre tokförklarades.
Citera
2018-04-06, 11:18
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Habemus papam!

Självaste Klas Östergren blir ny ledamot!

Och nu gör han en Benedictus XVI och lämnar sin post.

https://www.svt.se/kultur/bok/klas-ostegren-lamnar-svenska-akademin

Citat:
”Svenska Akademien har sedan lång tid haft allvarliga problem och nu försökt att lösa dem på ett vis som sätter obskyra hänsyn före dess egna stadgar och som innebär ett svek mot dess grundare och dess höge beskyddare samt inte minst uppgiften att företräda snille och smak. Därför har jag valt att inte längre delta i dess verksamhet. ’I’m leaving the table, I’m out of the game.”, skriver han i meddelandet.
Senast redigerad av macy 2018-04-06 kl. 11:22.
Citera
2018-04-06, 11:39
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Och nu gör han en Benedictus XVI och lämnar sin post.

https://www.svt.se/kultur/bok/klas-ostegren-lamnar-svenska-akademin
Är det verkligen fjolårets skandal som ligger till grund för Östergrens beslut (artiklarna tolkar jag som att dom antyder det)? Östergren själv tolkar jag som att skälen snarare (eller också) skulle kunna ha med deras faktiska uppdrag att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas Östergren
”Svenska Akademien har sedan lång tid haft allvarliga problem och nu försökt att lösa dem på ett vis som sätter obskyra hänsyn före dess egna stadgar och som innebär ett svek mot dess grundare och dess höge beskyddare samt inte minst uppgiften att företräda snille och smak. Därför har jag valt att inte längre delta i dess verksamhet. ’I’m leaving the table, I’m out of the game.”

(Min kursivering)
Senast redigerad av Stressoraklet 2018-04-06 kl. 11:42.
Citera
2018-04-06, 11:47
Medlem
atts avatar
Kjell Espmark slutar också delta i akademiarbetet.

Nu är de plötsligt bara de fjoderton.

https://www.dn.se/kultur-noje/klas-ostergren-lamnar-svenska-akademien/
Citera
2018-04-06, 11:49
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressoraklet
Är det verkligen fjolårets skandal som ligger till grund för Östergrens beslut (artiklarna tolkar jag som att dom antyder det)? Östergren själv tolkar jag som att skälen snarare (eller också) skulle kunna ha med deras faktiska uppdrag att göra.

(Min kursivering)

”Svenska Akademien har sedan lång tid haft allvarliga problem och nu försökt att lösa dem på ett vis som sätter obskyra hänsyn före dess egna stadgar och som innebär ett svek mot dess grundare och dess höge beskyddare samt inte minst uppgiften att företräda snille och smak. Därför har jag valt att inte längre delta i dess verksamhet. ’I’m leaving the table, I’m out of the game.”

Nej, Östergrens formulering anger att Akademien har försökt lösa problem på ett sätt som strider mot "snille och smak". Att undvika en ordentlig och offentligt publicerad genomlysning av Frostenson och Arnaults verksamhet och den senares irreguljära beteende är korkat och smaklöst.
Senast redigerad av srinivasa 2018-04-06 kl. 12:16.
Citera
2018-04-06, 11:55
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kjell Espmark slutar också delta i akademiarbetet.

Nu är de plötsligt bara de fjoderton.

https://www.dn.se/kultur-noje/klas-ostergren-lamnar-svenska-akademien/

Espmark säger:

”Integriteten är Svenska Akademiens själva livsnerv. När ledande röster inom Akademien sätter vänskap och andra ovidkommande hänsyn före ansvaret för denna integritet - då kan jag inte längre delta i arbetet”

Tja, jag tolkar detta som att akademien valt att prioritera Frostensons rykte framför en utredning av Frostenson/Arnaults förehavanden med Forum och enkannerligen framför en offentlig genomgång av hur Akademien ställer sig till de rapporterade övergreppen av Arnault.
Är det korrekt så har det blivit lite för osnyggt för Espmark, som ju inte är dum i huvudet.
Senast redigerad av srinivasa 2018-04-06 kl. 12:16.
Citera
2018-04-06, 12:00
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Nej, Östergrens formulering anger att Akademien har försökt lösa problem på ett sätt som strider mot "snille och smak". Att undvika en ordentlig och offentligt publicerad genomlysning av Frostensson och Arnaults verksamhet och den senares irreguljära beteende är korkat och smaklöst.
Så du menar att Östergren slutar delta i Akademiens verksamhet då man, mer eller mindre, höll Frostensson och Arnault om ryggen?

Edit. Din andra post förtydligade. Vi får väl anta att Espmark och Östergren lämnar av samma anledning, i och med att deras beslut sammanfaller tidsmässigt.
Senast redigerad av Stressoraklet 2018-04-06 kl. 12:02.
Citera
2018-04-06, 14:42
Medlem
atts avatar
Och nu tar Peter Englund adjö också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1qBgR/peter-englund-hoppar-av-fran-svenska-akademien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in