2016-04-01, 22:19
  #46621
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Lustigt att du och nihilverum använde olika metoder och kom fram till olika svar på Lös ut b ur formeln a(b-1)=c.

Jag gjorde som dig men när jag tittar hur han gjorde:
a(b-1)=c [dividera med a på båda sidor]
a(b-1)/a = c/a [förkorta bort a på vänster sida]
b-1 = c/a [addera 1 på båda sidor]
b-1+1 = c/a + 1 [-1+1 tar ut varandra på vänster sida]
b = c/a + 1

Så ser jag inte vad det skulle vara för fel där heller. Och det är ju inte samma sak så, wtf?

Jo, det är samma sak.

(a+c)/a = a/a + c/a = 1 + c/a
Citera
2016-04-01, 22:22
  #46622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Lustigt att du och nihilverum använde olika metoder och kom fram till olika svar på Lös ut b ur formeln a(b-1)=c.

Jag gjorde som dig men när jag tittar hur han gjorde:
a(b-1)=c [dividera med a på båda sidor]
a(b-1)/a = c/a [förkorta bort a på vänster sida]
b-1 = c/a [addera 1 på båda sidor]
b-1+1 = c/a + 1 [-1+1 tar ut varandra på vänster sida]
b = c/a + 1

Så ser jag inte vad det skulle vara för fel där heller. Och det är ju inte samma sak så, wtf?
Blir samma svar. (c+a)/a kan skrivas som c/a + a/a, där a/a är 1
Citera
2016-04-01, 22:28
  #46623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jo, det är samma sak.

(a+c)/a = a/a + c/a = 1 + c/a

Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Blir samma svar. (c+a)/a kan skrivas som c/a + a/a, där a/a är 1

Ah, my bad.
Citera
2016-04-01, 22:37
  #46624
Medlem
Browngreeneyess avatar
King du är, tack så hemskt mycket! Känner mig redan lugnare tack vare din tips & råd!
Citera
2016-04-02, 03:59
  #46625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
9. Om a = 2/b och b = 3/c, hur många a motsvarar då 6c?

10. För vilket värde på konstanten a har ekvationen x^2 4a-8 exakt en lösning?

11. Medelvärdet av tre tal är 8. Talens variationsbredd är 10. Talens median är lika med talens medelvärde. Vilket värde har det största talet?

kan vi ta till att börja med. har spenderat minst en timme på varje fråga över veckorna men förstår verkligen ingenting.

9. a=2/(3/c)=2c/3
3a=2c
c=3/2a
6(3/2a)=18/2a=9a

10. Står inte om det är +-. Men testa dom olika värdena är snabbast.

11. Medianvärdet d.vs mittersta talet (andra i ordningen) är 8 (vi kallar detta b). Variationsbredden (skillnaden mellan första och sista) är 10. Medelvärdet, snittvärdet är 8. D.v.s (a+b+c)/3=8. Vi vet att variationsbredden är 10, vilket ger oss att det största c, oc minsta a ger ekvationen c-a=10. Vilket ger oss a=c-10 eftersom vi ska hitta största talet c.

Eftersom medianvädet ges av b=(a+b+c)/3 så får vi 2b=a+c vilket ger 2b=(c-10)+c och vi får då 2b=2c-10

Medelvärdet skrivs om till 24=a+b+c och genom att sätta in a=c-10 så löser vi ut b och får b=34-2c

Sätter vi in b=34-2c i 2b=2c-10 får vi 2(34-2c)=2c-10
68-4c=2c-10
78=6c
c=13
Citera
2016-04-02, 10:43
  #46626
Medlem
En veckas matteplugg börjar nu!

Vad är inte sant om z = 2¹² · 5⁹ · 3²

a)z är delbart med 2⁷

b)z/9 är delbart med 3

c) z/25 är delbart med 5

d) z är ett heltal

Hur tänka snabbt på denna?
Citera
2016-04-02, 11:08
  #46627
Medlem
Övningsproven från studeravidare.se är mycket svårare än de från t.ex. matteboken.se. Håller ni med? Vilken nivå är mer jämnbördig med HP-mattens nivå?

På senaste hp-proven och provpassen får jag nästan alla rätt medans jag inte får mycket mer än hälften rätt på studeravidare.se's prov. Det skrämmer mig, tänk om de bestämt att höja HP-nivån ett snäpp? Normeringen på senaste kvantdelen skärptes ju jämfört med tidigare år, så de kanske planerar att göra frågorna svårare nu? Någon som vet hur de tänker?
Citera
2016-04-02, 11:34
  #46628
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
En veckas matteplugg börjar nu!

Vad är inte sant om z = 2¹² · 5⁹ · 3²

a)z är delbart med 2⁷

b)z/9 är delbart med 3

c) z/25 är delbart med 5

d) z är ett heltal

Hur tänka snabbt på denna?
Testa alla påståenden: a) z måste vara delbart med 2^7 då z innehåller 2^12, alltså har du kvar 2^5. b) vi vet att z/9 funkar, då vi har 3^2=9, vilket försvinner när vi delar z/9. Nu har vi alltså bara 2^12 * 5^9 kvar, och detta är inte delbart med 3. För att något ska vara delbart med 3 måste dess primtalsfaktorering innehålla en trea, dock är 2^12 * 5^9 redan en primtalfaktorering och det finns ingen 3 således är z/9 inte delbart med 3. c) z/25 är delbart med 5, vi har 5^9 i talet z. När man delar z på 25, d.v.s z/25 förlorar man 5^2 och kvar är 5^7. Detta är förstås delbart med 5. d) z är ett heltal då en produkt av faktorer som är heltal blir ett heltal.

Svar är alltså B
__________________
Senast redigerad av skitmackan 2016-04-02 kl. 11:36.
Citera
2016-04-02, 11:45
  #46629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Testa alla påståenden: a) z måste vara delbart med 2^7 då z innehåller 2^12, alltså har du kvar 2^5. b) vi vet att z/9 funkar, då vi har 3^2=9, vilket försvinner när vi delar z/9. Nu har vi alltså bara 2^12 * 5^9 kvar, och detta är inte delbart med 3. För att något ska vara delbart med 3 måste dess primtalsfaktorering innehålla en trea, dock är 2^12 * 5^9 redan en primtalfaktorering och det finns ingen 3 således är z/9 inte delbart med 3. c) z/25 är delbart med 5, vi har 5^9 i talet z. När man delar z på 25, d.v.s z/25 förlorar man 5^2 och kvar är 5^7. Detta är förstås delbart med 5. d) z är ett heltal då en produkt av faktorer som är heltal blir ett heltal.

Svar är alltså B

Aight, tack. Så primtalsfaktorisering kan vara bra att lära sig då alltså, alltid trott att det varit rätt meningslöst.
Citera
2016-04-02, 12:29
  #46630
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Testa alla påståenden: a) z måste vara delbart med 2^7 då z innehåller 2^12, alltså har du kvar 2^5. b) vi vet att z/9 funkar, då vi har 3^2=9, vilket försvinner när vi delar z/9. Nu har vi alltså bara 2^12 * 5^9 kvar, och detta är inte delbart med 3. För att något ska vara delbart med 3 måste dess primtalsfaktorering innehålla en trea, dock är 2^12 * 5^9 redan en primtalfaktorering och det finns ingen 3 således är z/9 inte delbart med 3. c) z/25 är delbart med 5, vi har 5^9 i talet z. När man delar z på 25, d.v.s z/25 förlorar man 5^2 och kvar är 5^7. Detta är förstås delbart med 5. d) z är ett heltal då en produkt av faktorer som är heltal blir ett heltal.

Svar är alltså B

Är det inte meningen att t.ex. 2^7 ska vara delbart med hela z och inte endast 2^12?
Citera
2016-04-02, 12:32
  #46631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Är det inte meningen att t.ex. 2^7 ska vara delbart med hela z och inte endast 2^12?
Blir väl ingen skillnad? Är ju bara att skriva ut alla tal (2*2*2*5 osv) så märker du att du kan stryka tal i täljaren och nämnaren som man gör annars.
Citera
2016-04-02, 12:38
  #46632
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Blir väl ingen skillnad? Är ju bara att skriva ut alla tal (2*2*2*5 osv) så märker du att du kan stryka tal i täljaren och nämnaren som man gör annars.

Tack. Nu trillade polletten ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in