Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 16:09
  #1
Medlem
Rekas avatar
Balkongdörren vill ej stängas. Att "låsa" den (vrida ned handtaget) går bra. Men från låset och nedåt börjar en glipa mellan dörr och karm som blir bredare och bredare ju längre ned mot golvet det går.

Det är nog 5-6 mm glipa längst ner där luft kommer in.

Vad göra? Har dörren gjort sitt?
Citera
2017-10-11, 16:12
  #2
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Balkongdörren vill ej stängas. Att "låsa" den (vrida ned handtaget) går bra. Men från låset och nedåt börjar en glipa mellan dörr och karm som blir bredare och bredare ju längre ned mot golvet det går.

Det är nog 5-6 mm glipa längst ner där luft kommer in.

Vad göra? Har dörren gjort sitt?
Gamla balkongdörrar brukar slå sig ibland beroende på luftfuktigheten.
Sitter tätningslisten kvar? Om inte, sätt dit en. Annars kanske du kan byta till en bredare.
Citera
2017-10-11, 16:19
  #3
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Gamla balkongdörrar brukar slå sig ibland beroende på luftfuktigheten.
Sitter tätningslisten kvar? Om inte, sätt dit en. Annars kanske du kan byta till en bredare.

Tätningslist är kvar. Glipan är över 5 mm så jag funderar på att tejpa 2 lister på varandra.
Citera
2017-10-11, 16:24
  #4
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Tätningslist är kvar. Glipan är över 5 mm så jag funderar på att tejpa 2 lister på varandra.
Sånt brukar funka. Du är inte den första och inte den sista som gör så.
Citera
2017-10-11, 16:32
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Dörrens vikt har gjort att den "satt sig" vid gångjärnet. Vid montage skall det sättas en förankringsskruv genom gångjärn och in i regelverk för att motverka detta. Vill du kan du pröva att dra en lång skruv vid det övre gångjärnet för att det ska sätta sig rätt, men det är inte säkert det gör någon skillnad nu.
Citera
2017-10-11, 16:35
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag hade en sned dörr inomhus som min snickare fixade till med en Gångjärnsriktare.
Citera
2017-10-11, 17:29
  #7
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Dörrens vikt har gjort att den "satt sig" vid gångjärnet. Vid montage skall det sättas en förankringsskruv genom gångjärn och in i regelverk för att motverka detta. Vill du kan du pröva att dra en lång skruv vid det övre gångjärnet för att det ska sätta sig rätt, men det är inte säkert det gör någon skillnad nu.
Menar inte ts att det glipar åt andra hållet? alltså att dörrbladet går i en båge utåt.
Citera
2017-10-11, 17:40
  #8
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Menar inte ts att det glipar åt andra hållet? alltså att dörrbladet går i en båge utåt.

"låset och nedåt börjar en glipa mellan dörr och karm som blir bredare och bredare ju längre ned mot golvet det går."

Jag tolkar det som att dörren hängt sig, vilket också verkar rimligt. Gångjärnen behöver antingen fixeras med en skruv alternativt riktas med en gångjärns-knäckare.
Citera
2017-10-11, 17:55
  #9
Medlem
jag tolkar det som att dörren inte går emot tätningslisten på nedre halvan av karmen och ev skrapar i trösklen

men det kan mycket väl vara så att översta gångjärnet behöver knäckas tillbaka mot karmen
(ganska vanligt på en tung balkongdörrar)

Med vänlig hälsning
t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback