2017-10-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade det på känn, vi är ju djävligt bortskämda här i Sverige med vår öppenhet.

Jag tycker Danmark har visar en öppenhet under utredningens gång som är föredömlig. Vi i Sverige, har sekretess under utredningen som öppnar för spekulationer i stället för fakta. Jämför Lisa Holm utredningen.

Jag ser fram emot domen och domskälen. Det Madsen blir dömd för och på vilka grunder ska framgå av domen. Det räcker för mig. Jag kommer inte orka plöja igenom någon fup. Det gör man bara när man får vibbar om att något rättsvidrigt döljer sig bakom en välskriven dom.
Citera
2017-10-11, 12:09
Medlem
En smart advokat har väl bett PM att hålla sin käft.
Citera
2017-10-11, 12:15
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror inte det, i hans värld så kan han fortfarande klara det och gå loss.

Undrar vad som RPU kommer fram till angående honom, vad för slags fel han har i sina skeva skalle.

Att det inte står rätt till i hans skalle kan man nog vara ganska övertygad om, RPU skulle inte vara klar förens i slutet av året, läste jag någonstans. Vi får vänta och se vad som kommer fram och vad polisen går ut med ang RPU.
Citera
2017-10-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bra sammanfattning:
http://www.seoghoer.dk/nyheder/det-ved-vi-og-det-mangler-vi-svar-paa-i-ubaads-mysteriet

Ur den sammanställningen:

"- Vi ved, at Kim Walls torso havde talrige knivstik. Blandt andet et i brystkassen og 14 stik i underlivet (her var de 10 stiklæssioner på ydre kønsdele, mens de fire stiklæssioner var i vagina). "

"- Vi ved, at disse knivstik er påført 'omkring dødens indtræden eller kort tid efter, det kan ikke konkretiseres nærmere, men der er næppe tale om timer', som anklageren beskrev det under retsmødet 3. oktober."

Den misstänkte PM tillhör samma kategori som "Universitetschefen" i Örebro, som ansåg att han var smartare än alla andra, levde som en kung på lånade medel och var övertygad om att poliser är ganska korkade människor. Han i Örebro insåg att polisen avslöjat honom och hans gärning och hellre än att erkänna och få saken prövad tog han livet av sig. Han var i princip schemaläggare och assistent och forskarna på institutionen. En liten skrutt utan en egen forskargärning. Han snyltade på andra människor och ansåg att han var förmer än andra. Han ansåg att han hellre borde mörda sin fd partner än att betala tillbaka vad han var skyldig henne. Han hade inte ens råd med en mini-bil men köpte en som anstod hans person.

Den här PM framställs som "Raketforskare" och "Ubåtskapten" och framställs som en riktigt hyvens kille med massor av unika idéer. Smart, intelligent och unik. Och nog är han unik alltid, men han är inte smartare eller intelligentare än de poliser och läkare han nu möter. Han kommer aldrig att tala med någon lägre stående om sina knivstick enl. ovan. Vem gör något sådant? Och skyller sitt "snuff-movie"-innehav på en 'praktikant'!
Citera
2017-10-11, 12:33
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror Madsen har förstått vad saken handlar om. Det är det man har advokater till. Det var ett taktiskt misstag att "samarbeta" innan alla fakta fanns tillgängliga, och sen få sina lögner överbevisade.

Madsens bräckliga grund som psykopat och narcissist börjar krackelera nu. Jag tror han kommer ha ett stort behov av att prata, när det blir det enda sättet för honom att få uppmärksamhet. Madsen är beroende av publik, till skillnad från en mördare som är en ensamvarg.

Nu väntar han på vad polisen och åklagaren har att komma med, innan en ny fantastisk förklaring kommer från honom. Jag tror han tänker så att det gör ont i skallen på honom, för han kommer försöka hitta en lösning för att komma ur denna knipa.

Det är min spekulation, efter att ha funderat och jämfört vad som framkommit om andra vidriga mördares personlighet. Anders Eklund och Nerijus Bilevicius var inga sociala varelser och därför har de inte behov av att prata av sig. De mår bäst när de får vara ifred i sn egen sjuka värld, där ingen stör dem.

Han byggde hela sitt försvar på att inga kroppsdelar någonsin skulle hittas. Det var hans desperata B-plan, om A-planen skulle misslyckas. Hans A-plan var ju att han släppte av henne tidigare.

Nu har alla alternativa scenarier grusats. Han skulle kunna berätta sanningen. Alla vet att han har mördat henne. Men det kan hända att sanningen är så fruktansvärd att det är bättre för honom att hålla tyst.
Citera
2017-10-11, 12:35
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han har ljugit och ljugit, men alla hans lögner har avslöjats. Nu inser han väl att det är kört och i stället för att då erkänna vad han har gjort så kniper han käft.

Nu vet ha att det är kört och då tycker han att det inte finns mer att säga. Han anser säkert att polisen är taskiga som har tagit reda på sanningen. De skulle inte ha lagt sig i hans privatliv.
Tror delvis som du, han är ytterligt kränkt i sin narcissism skulle jag tro, och fasaden har fått sprickor.
Vi får se hur länge det sitter i, han kan möjligen komma att ändra strategi, men troligen kommer allt bara bli värre och värre för honom att han till slut blir fullkomligt stum.
Psykutvärderingen kommer vara ett nerköp för honom eftersom den kommer visa allt annat än grandiosa resultat.
Behovet av att prata och få uppmärksamhet är nog inte så mycket med längre, hans inställning till Bettina kan bli att han vill byta försvar, han måste ju insett hur hatad han är och hur avslöjad han är i och med att han har tillgång till media o kan själv bedöma hela världens inställning. Vilket advokaten ju då inte kan göra något åt.
Citera
2017-10-11, 12:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker Danmark har visar en öppenhet under utredningens gång som är föredömlig. Vi i Sverige, har sekretess under utredningen som öppnar för spekulationer i stället för fakta. Jämför Lisa Holm utredningen.

Jag ser fram emot domen och domskälen. Det Madsen blir dömd för och på vilka grunder ska framgå av domen. Det räcker för mig. Jag kommer inte orka plöja igenom någon fup. Det gör man bara när man får vibbar om att något rättsvidrigt döljer sig bakom en välskriven dom.

Fast det är lite skillnad på förutsättningarna. Här vet man att KW varit ensam med PM i ett utrymme där inte andra hade tillträde/befann sig under kritisk tidpunkt. I Lisa Holm fallet skulle en hög grad av öppenhet i inledningsskedet innan de dels vet vad som hänt och vilka som varit inblandade kunna medföra att någon plötsligt kommer ihåg att börja förstöra bevis etc. Eller att någon i iver att "hjälpa till" ställer till med något vilseledande.
Man kan ju jämföra med två utredningar där polisen (eller åklagare) varit väldigt öppna, Palmemordet och det såkallade styckmordet, Da Costa.
Citera
2017-10-11, 12:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Självklart har Danmark sina egna kriminologer-professorer att tillgå som uttalar sig precis som våra.

Att de uttalar sig generellt ger en fel bild till allmänheten.

Eftersom LGW ska ta upp detta fall i veckans brott så bör han ha lite mera info kan man tycka.

Tyvärr tror jag inte GW har någon särskild insyn och den felaktiga bilden till allmänheten är nu cementerad genom media och går inte att ändra. Så fungerar desinformation. Han och svenska tidningar har redan ställt till det ypperligt genom att inte ge korrekt information angående knivsticken i underlivet , och nu fått hela svenska folket att få hela mordet om bakfoten, eftersom det sexualsadistiska på så vis tystas ner.
VB nästa vecka - vad ska han mer tillföra av info med den utgångspunkten?
Citera
2017-10-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Han byggde hela sitt försvar på att inga kroppsdelar någonsin skulle hittas. Det var hans desperata B-plan, om A-planen skulle misslyckas. Hans A-plan var ju att han släppte av henne tidigare.

Nu har alla alternativa scenarier grusats. Han skulle kunna berätta sanningen. Alla vet att han har mördat henne. Men det kan hända att sanningen är så fruktansvärd att det är bättre för honom att hålla tyst.

Det är just det som är skillnaden i Madsens agerande nu. Han hade aldrig ens övervägt möjligheten att U-båten blir bärgad och att Kims kroppsdelar och kläder skulle hittas.

Alla vet nu att sanningen är så fruktansvärd att det är svårt att fatta att en människa kan göra detta mot en annan människa.

Jag tror ändå, att Madsen vill ha publik, och han kommer vilja vara i centrum och berätta om det är den enda möjligheten för honom att få uppmärksamhet. Det finns säkert ett sätt att komma på hur han fungerar och få honom att tala. Nu ska han undersökas av proffs, och då kommer Madsen vilja briljera i vanlig ordning.

Madsen har levt i en bubbla där han var den smartaste, av alla idioter. Det betyder att han inte vet att det utanför hans bubbla finns folk som är mycket smartare än honom, med gedigna kunskaper på allt han inte ens varit i närheten av att veta något om.
Citera
2017-10-11, 12:54
Medlem
Katten30s avatar
Teori om varför just Kim Wall blev hans offer: Intelligent, forskande personlighet, orädd, journalistik i BDSM och sexuella avvikelser bla - vilket kan ha gett PM i "hans" sjuka hjärna, ha upplevt en personlighetsidentifikation med henne. Henne. Det finns en bild på en hemsida ang PM och raketer mm där du ser en naken kvinna i en stor glasvattenbehållare, sträva sig uppåt mot luften.
Citera
2017-10-11, 13:01
Medlem
Vilken "tur" att dåren lade kniven i en av påsarna med likdelar... Han hade ju lika gärna bara kunnat kasta den i havet, då lär dom ju aldrig ha hittat den... Vilket jävla as
Citera
2017-10-11, 13:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tyvärr tror jag inte GW har någon särskild insyn och den felaktiga bilden till allmänheten är nu cementerad genom media och går inte att ändra. Så fungerar desinformation. Han och svenska tidningar har redan ställt till det ypperligt genom att inte ge korrekt information angående knivsticken i underlivet , och nu fått hela svenska folket att få hela mordet om bakfoten, eftersom det sexualsadistiska på så vis tystas ner.
VB nästa vecka - vad ska han mer tillföra av info med den utgångspunkten?

På vilket sätt har det ställt till det ypperligt? För vem? Det spelar ingen roll om svenska folket har insyn i alla detaljer i en pågående utredning.

Jag utesluter inte att GW genom professionella eller privata kontakter har större insyn i utredningen än vad media och allmänhet har. Det är fullt möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in