2017-10-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Just så, på alla punkter!

En sak dock som jag har funderat lite på men som inte verkar ha nämnts i tråden på dessa 30000 inlägg, inte vad jag sett i alla fall.

Är det att när det går ett sjölarm, alltså att man saknar en båt till havs, så blir som regel inte polis inblandad, utan det är sjöräddningsenheterna som rycker ut. I detta fallet så var dock polis på plats mycket snabbt. Jag undrar om det kan vara så att personerna i fritidsbåten rapporterade in när de plockade upp PM, att de bara plockat upp en person, inte två, och att sjöräddningen då larmat polisen direkt. Det är mycket möjligt, men långt ifrån säkert. Prio ett i det läget är att finna alla nödställda/saknade, inte att rapportera eventuella brott, om man ens i det läget tänker den tanken (det är ju lätt att sitta här och vara efterklok), men när någon saknas till sjöss är som regel inte mord det första man tänker. Allt detta tar oss tillbaka till det där samtalet från KW's pojkvän kl0230 och ett eventuellt meddelande från KW.

Jag tycker att det är mycket som starkt talar för att ett sådant meddelande på ett eller annat vis har gått fram.

Pojkvännen har vaknat till på natten, och ser att KW inte kommit hem. Men har han ett meddelande i telefonen? Eller är det så att enkelt att han inte har ett meddelande, försöker ringa men får inget svar, och inser då att det hänt något?
Citera
2017-10-11, 10:00
Medlem
Den här bilden är en dykkniv , som Tysken skickat ut på den tyska sidan. Vet inte om han menar att PM har /hade en sådan.https://www.nirotek.de/images/stories/virtuemart/product/tauchermesser.png
Citera
2017-10-11, 10:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

En sak dock som jag har funderat lite på men som inte verkar ha nämnts i tråden på dessa 30000 inlägg, inte vad jag sett i alla fall.

Är det att när det går ett sjölarm, alltså att man saknar en båt till havs, så blir som regel inte polis inblandad, utan det är sjöräddningsenheterna som rycker ut. I detta fallet så var dock polis på plats mycket snabbt. Jag undrar om det kan vara så att personerna i fritidsbåten rapporterade in när de plockade upp PM, att de bara plockat upp en person, inte två, och att sjöräddningen då larmat polisen direkt. Det är mycket möjligt, men långt ifrån säkert. Prio ett i det läget är att finna alla nödställda/saknade, inte att rapportera eventuella brott, om man ens i det läget tänker den tanken (det är ju lätt att sitta här och vara efterklok), men när någon saknas till sjöss är som regel inte mord det första man tänker. Allt detta tar oss tillbaka till det där samtalet från KW's pojkvän kl0230 och ett eventuellt meddelande från KW.

Jag tycker att det är mycket som starkt talar för att ett sådant meddelande på ett eller annat vis har gått fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Pojkvännen har vaknat till på natten, och ser att KW inte kommit hem. Men har han ett meddelande i telefonen? Eller är det så att enkelt att han inte har ett meddelande, försöker ringa men får inget svar, och inser då att det hänt något?

Enligt uppgifter i media har det stått att pojkvännen, som hade sin lägenhet i Köpenhamn, vaknade och noterade att KW inte kommit hem. Han försökte ringa henne, men fick inget svar och kontaktade då polisen.

I informationen som läkt ut finns det liksom ett "hål" om varför man från polisens sida agerade så snabbt. Det saknas några pusselbitar som inte kommit fram. Det borde ju inte riktigt höra till det normala att man slår på stort och efterlyser en 30-årig kvinna som inte dykt upp hos pojkvännen på några timmar.

Att PM och KW gav sig iväg i en båt som på natten inte gick att få kontakt med är anmärkningsvärt, men vädret var bra och sommarnatten varm. Sjöräddning hade säkert letat, men nog inte polisen i första taget.

Kan polisen haft misstankar om PM? De var ju direkt på plats och sög in honom när han kom iland.
Har de haft honom på radarn redan tidigare?
Allt gick så fort, togs till förhör, anhållen, häktad - och polisen gick ut med att de hade ett sannolikt motiv.
Citera
2017-10-11, 10:17
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

SOS dirigerar resurser efter den info som kommer fram vid larmsamtal. Frågan är om polis larmas vid en saknad båt. Förmodligen larmas kustbevakningen och/eller sjöräddningen. Kanske polis alltid får kännedom och ev. bistår i sök om de har helikopter, båt eller folk?

Klockan 11 plockas han upp ensam av en privat båt. Fiskarna i den båten kan mycket väl ha hört hans radioanrop och förväntat sig hämta upp två personer. Men att polis larmas först klockan 11 och står på kajen kort senare?

Men vid ett sån här stort sök kanske kaptenen alltid förhörs av polis men att de väntar in honom vid kaj?
Citera
2017-10-11, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Enligt uppgifter i media har det stått att pojkvännen, som hade sin lägenhet i Köpenhamn, vaknade och noterade att KW inte kommit hem. Han försökte ringa henne, men fick inget svar och kontaktade då polisen.

I informationen som läkt ut finns det liksom ett "hål" om varför man från polisens sida agerade så snabbt. Det saknas några pusselbitar som inte kommit fram. Det borde ju inte riktigt höra till det normala att man slår på stort och efterlyser en 30-årig kvinna som inte dykt upp hos pojkvännen på några timmar.

Att PM och KW gav sig iväg i en båt som på natten inte gick att få kontakt med är anmärkningsvärt, men vädret var bra och sommarnatten varm. Sjöräddning hade säkert letat, men nog inte polisen i första taget.

Kan polisen haft misstankar om PM? De var ju direkt på plats och sög in honom när han kom iland.
Har de haft honom på radarn redan tidigare?
Allt gick så fort, togs till förhör, anhållen, häktad - och polisen gick ut med att de hade ett sannolikt motiv.

Jag tror pojkvännen visste att Kim Wall kanske skulle konfrontera Peder Madsen med uppgifter som kunde ha varit känsliga att komma ut för honom som "raketforskare".
Därför så blev pojkvännen orolig och anmälde KW som saknad när hon inte kom hem i tid, kanske visste även polisen om dessa känsliga uppgifter som ännu inte riktigt kommit fram i media.

Kan det ha varit så att hon rent av tänkte fråga ut om Peder Madsens sexuella liv, eller att dom på något sätt kom in på detta och sen spårade det ur då PM blev upphetsad av KWs intima frågor. Kanske vill hon ha någon slags demonstration på hur han brukade göra med sina kvinnor, typ lättare BDSM.

Vi har ännu inte riktigt fått klart för oss vad Kim Wall egentligen var ute på för uppdrag, men man kan anta att hon började fråga Peder Madsen om hans sexuella liv.

Polisen har ju haft Peder Madsens under radar tidigare och när dom fick höra att han var med en försvunnen kvinna så blev det väldigt stort och snabbt pådrag.
Man befarade väl även att ubåten kunde ha sjunkit då PM inte hörde av sig.

Det var nog inte många som i tidigt skede skulle trodde att det handlade om ett styckmord, några smarta huvuden här inne på flashback var dock inne på detta tidigt, tidigare än vad som kom fram i media.
Citera
2017-10-11, 10:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag tror inte på ett erkännande av sanningen. Jag tror inte han vill dömas till vård, han ser sig inte som sjuk och sannolikt blir det ett längre straff i praktiken. Jag tror dock att han vill prata.

Om Kims hals vittnar om strypning, hennes anklar att hon har varit bunden och även hennes handleder om armarna återfinns. Så gissar jag på att han ger en historia om ömsesidig bdsm-sex där det varit Kim som har varit den drivande. Att Kim sökt upp just honom. Att han inte velat berätta med hänsyn till hennes anhöriga.
Eller något liknande nonsens. Det är min gissning idag.
Ja, något sådant kan man tänka sig skulle kunna utgöra PMs "nya" story. Och om minsta lilla bevis skulle uppdagas att KW hade intresse för BDSM och strypsex (och strypning kan fastställas som dödsorsak), så skulle han t.om. kunna ha en mikroskopisk chans att frias för mord.
Men då PM helt saknar trovärdighet och han bevisligen sexualsadistiskt skändat KW i direkt anslutning till döden, så tvivlar jag starkt på att rätten skulle köpa någonting han säger.
Citera
2017-10-11, 10:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror pojkvännen visste att Kim Wall kanske skulle konfrontera Peder Madsen med uppgifter som kunde ha varit känsliga att komma ut för honom som "raketforskare".
Därför så blev pojkvännen orolig och anmälde KW som saknad när hon inte kom hem i tid, kanske visste även polisen om dessa känsliga uppgifter som ännu inte riktigt kommit fram i media.

Kan det ha varit så att hon rent av tänkte fråga ut om Peder Madsens sexuella liv, eller att dom på något sätt kom in på detta och sen spårade det ur då PM blev upphetsad av KWs intima frågor. Kanske vill hon ha någon slags demonstration på hur han brukade göra med sina kvinnor, typ lättare BDSM.

Vi har ännu inte riktigt fått klart för oss vad Kim Wall egentligen var ute på för uppdrag, men man kan anta att hon började fråga Peder Madsen om hans sexuella liv.

Polisen har ju haft Peder Madsens under radar tidigare och när dom fick höra att han var med en försvunnen kvinna så blev det väldigt stort och snabbt pådrag.
Man befarade väl även att ubåten kunde ha sjunkit då PM inte hörde av sig.

Det var nog inte många som i tidigt skede skulle trodde att det handlade om ett styckmord, några smarta huvuden här inne på flashback var dock inne på detta tidigt, tidigare än vad som kom fram i media.

Om det var så. så kommer det fram i rättegången. Jag har inga större förhoppningar på att Madsen kommer att vara till nån hjälp för att sanningen ska komma fram, men pojkvännen lär ju vittna och det ska bli intressant att höra var han har att säga.
Citera
2017-10-11, 11:02
Medlem
cheringens avatar
PM vägrar nu att samarbeta med polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/0MJeg/efter-fynden--peter-madsen-vill-inte-langre-samarbeta-med-polisen
Citera
2017-10-11, 11:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/0MJeg/efter-fynden--peter-madsen-vill-inte-langre-samarbeta-med-polisen

Det smartaste beslutet han fattat hittills.
Citera
2017-10-11, 11:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,fast det är inte bekräftat tyvärr. Vid det här laget borde det ju vara det.
Det rådde lite förvirring i början. Kragh som det kommer ifrån är ju inte med i utredningen.
Utan typ Danmarks svar på vår GW. Som jag förstått det iallafall.

Kurt Kragh är fd kriminalkommissarie och chef vid ”Rejseholdet” dvs Danmarks mordkommission. Sverigrs motsvarighet heter Riksmordsgruppen
Citera
2017-10-11, 11:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det smartaste beslutet han fattat hittills.

Ja, det börjar osa katt för Raket-Madsen så nu gäller det nog bara att mura igen och säga inga kommentarer på allt, lite försent bara.
Citera
2017-10-11, 11:17
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det börjar osa katt för Raket-Madsen så nu gäller det nog bara att mura igen och säga inga kommentarer på allt, lite försent bara.

Vilket samarbete kan man fråga sig, han har ju bara presenterat ett antal lögner kallar han det för samarbete, det kanske är slut på lögn-förrådet nu efter de senaste fyndet.

Att han ska mura igen har han nog insett, snart hamnar han bakom murarna förevigt förhoppningsvis.
Senast redigerad av Smhf 2017-10-11 kl. 11:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in