2017-10-10, 19:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Följ pilarna bakåt och läs innantill. Om du har någon konstruktiv kritik om vad jag skrev om PMs sexual sadism eller PMs försvarsadvokat roll som försvarare så får du förtydliga det. Jag känner ej till Dansk rätt vad det gäller "straffrabatt".
Men i Sverige så brukar det löna sig om klienten samarbetar.
Hur som helst är det Madsens försvarsadvokats roll att förklara för honom utifrån bevisläget det juridiska dvs den faktiska verkligheten. Vad som är bäst för Madsen själv,vilket straff han kan dömas till osv.
Sedan är det upp till Madsen att bestämma hur han vill att försvarsadvokaten ska försvara honom.
Men hon måste ge honom juridiska fakta och råd så att han förstår vad som är bäst för honom själv.
Sedan kommer jag att ignorera okonstruktiv kritik utan substans från dig hädanefter.

Nej, advokater har ingen skyldighet att uppmana sin klient att erkänna sig skyldig.

Menar du att klienten tjänar på att samarbeta med sin försvarare?

Eller menar du att den tilltalade tjänar på att samarbeta med rätten?

Eller den misstänkte att samarbeta med polisen?

Vad är det den har att tjäna på det?
Citera
2017-10-10, 19:42
Medlem
Jag förstår inte det oerhörda intresset av psykoanalys på Peter Madsen här... Barndomen, vad som triggar igång osv... Vi vet att han har mördat henne. Hon åkte iväg med honom i ubåten och efter det blev hon knivad i vaginan, styckad och i plastpåsar i havet osv. Madsen har erkänt att han "begravde" henne. Olycka är uteslutet för ingen olycka leder till olika knivhugg i kroppen inklusive vaginan. Så varför fortfarande dessa psykoanalyser, nu behöver vi inte spekulera i OM han är kapabel att mörda eller inte, det är ju klart... Sen varför han är knäpp är väl bara onödigt att jiddra om. Vad som är intressant nu är att dom får honom dömd och om han har gjort annat liknande skit...
Citera
2017-10-10, 19:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Följ pilarna bakåt och läs innantill. Om du har någon konstruktiv kritik om vad jag skrev om PMs sexual sadism eller PMs försvarsadvokat roll som försvarare så får du förtydliga det. Jag känner ej till Dansk rätt vad det gäller "straffrabatt".
Men i Sverige så brukar det löna sig om klienten samarbetar.
Hur som helst är det Madsens försvarsadvokats roll att förklara för honom utifrån bevisläget det juridiska dvs den faktiska verkligheten. Vad som är bäst för Madsen själv,vilket straff han kan dömas till osv.
Sedan är det upp till Madsen att bestämma hur han vill att försvarsadvokaten ska försvara honom.
Men hon måste ge honom juridiska fakta och råd så att han förstår vad som är bäst för honom själv.
Sedan kommer jag att ignorera okonstruktiv kritik utan substans från dig hädanefter.

"Samarbeta" är för lite och för sent. Man kan omvänt säga att det anses inte försvårande att styvnackat vägra säga något, eller ljuga för att försöka klara sig undan. Egen och nära anförvants brottslighet är sådant man inte är skyldig att vittna om.

Förmildrande riktning i sammanhang du föreslår är om man försöker förebygga, avhjälpa eller begränsa skadliga verkningar av brottet. Eller att man frivilligt anger sig.

Det är försent för någondera. Kim är taget ihjäl och styckad. Där går inte att förebygga eller pussla ihop henne igen. Att han anger sig själv skulle han på eget bevåg kontaktat polis och sjungit ut innan de haffar honom och börjar förhöra honom.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-10 kl. 19:47.
Citera
2017-10-10, 19:45
Medlem
Citat:
Det har du fel i. Försvarsadvokaten ska hjälpa,råda,bistå sin klient.
Försvarsadvokaten ska väl inte jobba som någon slags PR-agent och hålla med sin klient i allt vad klienten hävdar.
(Nu menar jag i samtal på tu man hand, advokaten+ hennes klient).
Försvarsklienten ska bl.a förklara de juridiska omständigheterna för sin klient så att klienten utifrån det kan fatta vettiga beslut. Tex säger kanske Betina något i stil med;- Nu Madsen, med de nya omständigheterna som kommit fram så stämmer inte din utsaga om olycka. Vill du ändra något,förtydliga osv. Eller vill du fortfarande att jag ska försvara din utsaga om olycka? För den kommer Åklagarsidan att överbevisa dig om pga av det,det och det här. osv
Antar att Madsens advokat informerat honom om fördelen att faktiskt erkänna.
Vi vet ju inte om hon får tillfälle att säga till honom vad som är bäst,
Madsen lyssnar nog inte till hennes argument, Madsen babblar väl på som vanligt och han har sin egen agenda och argumentering.
Men det var en annan kvinnlig advokat som framträdde i tv för några dagar sedan- hon sa- om jag vore Madsens advokat-så skulle jag råda honom att erkänna.
Den advokat som sa detta, kritiserade Madsens advokat - jag uppfattade det som kritik -men hon kan väl säga så- för hon känner uppenbarligen inte Madsen.
Tror det blir en mycket svår sits för Madsens försvarare när hon ska samarbeta med Madsen i upplägget, vore klokt om Madsen lyssnade på sin skickliga advokat istället för att tro att han själv vet bäst. Konstigt att han inte vill föra sitt eget försvar-helt .Utan någon sipp advokat.
Senast redigerad av moshes 2017-10-10 kl. 19:48.
Citera
2017-10-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iblisazazel
Jag förstår inte det oerhörda intresset av psykoanalys på Peter Madsen här... Barndomen, vad som triggar igång osv... Vi vet att han har mördat henne. Hon åkte iväg med honom i ubåten och efter det blev hon knivad i vaginan, styckad och i plastpåsar i havet osv. Madsen har erkänt att han "begravde" henne. Olycka är uteslutet för ingen olycka leder till olika knivhugg i kroppen inklusive vaginan. Så varför fortfarande dessa psykoanalyser, nu behöver vi inte spekulera i OM han är kapabel att mörda eller inte, det är ju klart... Sen varför han är knäpp är väl bara onödigt att jiddra om. Vad som är intressant nu är att dom får honom dömd och om han har gjort annat liknande skit...

För att det är intressant rent allmänt, dels är det väl så att vissa typer gör vissa typer av brott, väljer vissa typer av BO. Det kan vara intressant kunskap som är "nyttig" för att lösa andra fall eller möjligt användas förebyggande.
Citera
2017-10-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han kanske låtsas bry si mycket om djur bara. För att han vet att psykopater kännetecknas ofta av motsatsen
Det var ta mig f:n det dummaste som stått i den här tråden på länge.

Vad är så dumt med inlägget du svarar på? Det framgår inte av ditt svar.
Citera
2017-10-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Även du gör ett fatalt misstag, så här bör en försvarsadvokat i Betinas situation aldrig uttrycka sig

"Nu Madsen, med de nya omständigheterna som kommit fram så stämmer inte din utsaga om olycka."

Det är inte hennes roll att avgöra det. Däremot så kan hon säga att de nya bevisen motsäger PM's utsaga. Återigen en jäkla skillnad. Om det finns någon fördel för PM att göra en viss sak, så kan och bör hon upplysa PM att göra det, eller till och med råda honom till det. Men jag måste säga att jag har nog aldrig hört talas om ett fall där det har varit till den åtalades fördel att erkänna ett mord i motsvarade läge som PM befinner sig. Innan dödsorsaken ens är fastställd.

Samma sak med ett säkert uttalande om vad åklagarsidan kommer att göra. Ett sådant uttalande bör hon absolut inte heller göra. Hon ska företräda sin klient och se till dennes bästa, inte försöka framtvinga ett erkännande baserat på förutfattade meningar. Hon kan mycket väl förklara bevisläget, informera om sannolika vägar framåt, olika strategier osv. Men inte bestämt göra påståenden som hon faktiskt inte har täckning för eller de facto vet.

Jag försökte förklara på ett sätt som jag trodde att mottagaren skulle kunna förstå.
Men det är ju försvarsadvokatens skyldighet att se till att hens klient förstår tydligt att det ser mörkt ut med bevisläget. Försvarsadvokaten får ju inte förleda sin klient att tro något som inte stämmer överens med verkligheten. Sedan utifrån juridiska fakta så är det upp till klienten att fatta beslut om hur klienten vill att försvarsadvokaten ska försvara sin klient. Vill Madsen att Betina ska fortsätta hävda att det gått till som Madsen påstår med luckan samt att han gett kroppen en "sjövärdig begravning" och att det måste vara någon annan som skändat kroppen, då gör hon det.
Men försvarsadvokatens roll är inte att hålla med klienten i helt orimliga utsagor som tydligt motbevisas av fakta (menar på tu man hand naturligtvis). Även om det inte är fastslaget dödsorsak ännu så tror jag att hon jobbar med sin klient.
För det är ju en lång process. Som GW sa- Det är svårt att erkänna skambrott.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-10 kl. 20:09.
Citera
2017-10-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Madsen lyssnar nog inte till hennes argument, Madsen babblar väl på som vanligt och han har sin egen agenda och argumentering.
Men det var en annan kvinnlig advokat som framträdde i tv för några dagar sedan- hon sa- om jag vore Madsens advokat-så skulle jag råda honom att erkänna.
Den advokat som sa detta, kritiserade Madsens advokat - jag uppfattade det som kritik -men hon kan väl säga så- för hon känner uppenbarligen inte Madsen.
Tror det blir en mycket svår sits för Madsens försvarare när hon ska samarbeta med Madsen i upplägget, vore klokt om Madsen lyssnade på sin skickliga advokat istället för att tro att han själv vet bäst. Konstigt att han inte vill föra sitt eget försvar-helt .Utan någon sipp advokat.

Möjligt är väl att man kanske skulle neka honom att föra sin egen talan. Rätten kan väl tillse att den tilltalade har omedelbar tillgång till ett adekvat försvar.
Citera
2017-10-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej, advokater har ingen skyldighet att uppmana sin klient att erkänna sig skyldig.

Menar du att klienten tjänar på att samarbeta med sin försvarare?

Eller menar du att den tilltalade tjänar på att samarbeta med rätten?

Eller den misstänkte att samarbeta med polisen?

Vad är det den har att tjäna på det?
Somliga tror att man kan förhandla sig till mildare straff om man samarbetar med utredare, antagligen kommer den uppfattningen från diverse kriminalserier där det sker uppgörelse med åklagare och den åtalade slipper dödsstraff och istället får livstid.
Citera
2017-10-10, 19:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det är inte Madsens egen advokat som sagt detta.
Det är en helt annan advokat som uttalat sig- det är också en kvinna och hon sa följande- om jag var Madsens advokat så skulle jag säga till honom att erkänna.
Det är en missuppfattning att detta uttalande kom från Madsens egen advokat, alltså.
Uttalandet av denna kvinnliga advokat var med i Dansk tv.

Du kanske ska läsa mina tidigare inlägg....
Och hon sa INTE så som du skriver, då hade inte varit advokat längre, om hon agerade så mot sina klienter!
Citera
2017-10-10, 19:55
Medlem
Citat:
Japp. Skulle inte förvåna om Madsen helst vill försvara sig själv . Han tycks vara van att dupera folk samt att bli trodd.
Samtidigt behöver han nog försvarsadvokatens kompetens på det rent juridiska området.
Citera
2017-10-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att det är intressant rent allmänt, dels är det väl så att vissa typer gör vissa typer av brott, väljer vissa typer av BO. Det kan vara intressant kunskap som är "nyttig" för att lösa andra fall eller möjligt användas förebyggande.

Ja det är väl så det sägs... Jag tror dock att de enda mordfall som blir lösta är när snuten i princip "snubblar över mördaren" så jag tvivlar på att denna kunskap har producerat något resultat, i hollywoodfilmer kanske men inte i verkligheten. Men ska man då göra en sådan "analys" (vad det än är värt) lär man ju ha tillgång till Peter Madsen, inte bara rapportering ifrån media om själva fallet. Jag är själv inte så stor anhängare av såna här analyser men jag har suttit med och gjort bedömningar på hur "farliga" patienter är på rättspsyk "tycker du om att hoppa fallskärm?" (indikation på farlig människa) typ såna frågor, jag betraktar det som pseudovetenskap som mest... Men det finns tydligen ett skyjävla intresse bland folk i allmänhet för sånt här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in