Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det har du fel i. Försvarsadvokaten ska hjälpa,råda,bistå sin klient.
Försvarsadvokaten ska väl inte jobba som någon slags PR-agent och hålla med sin klient i allt vad klienten hävdar.
(Nu menar jag i samtal på tu man hand, advokaten+ hennes klient).
Försvarsklienten ska bl.a förklara de juridiska omständigheterna för sin klient så att klienten utifrån det kan fatta vettiga beslut. Tex säger kanske Betina något i stil med;- Nu Madsen, med de nya omständigheterna som kommit fram så stämmer inte din utsaga om olycka. Vill du ändra något,förtydliga osv. Eller vill du fortfarande att jag ska försvara din utsaga om olycka? För den kommer Åklagarsidan att överbevisa dig om pga av det,det och det här. osv
Även du gör ett fatalt misstag, så här bör en försvarsadvokat i Betinas situation aldrig uttrycka sig
"Nu Madsen, med de nya omständigheterna som kommit fram så stämmer inte din utsaga om olycka."
Det är inte hennes roll att avgöra det. Däremot så kan hon säga att de nya bevisen motsäger PM's utsaga. Återigen en jäkla skillnad. Om det finns någon fördel för PM att göra en viss sak, så kan och bör hon upplysa PM att göra det, eller till och med råda honom till det. Men jag måste säga att jag har nog aldrig hört talas om ett fall där det har varit till den åtalades fördel att erkänna ett mord i motsvarade läge som PM befinner sig. Innan dödsorsaken ens är fastställd.
Samma sak med ett säkert uttalande om vad åklagarsidan kommer att göra. Ett sådant uttalande bör hon absolut inte heller göra. Hon ska företräda sin klient och se till dennes bästa, inte försöka framtvinga ett erkännande baserat på förutfattade meningar. Hon kan mycket väl förklara bevisläget, informera om sannolika vägar framåt, olika strategier osv. Men inte bestämt göra påståenden som hon faktiskt inte har täckning för eller de facto vet.