2017-10-10, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du och din granne kan sätta er ned och skriva två skuldförbindelser på 10 KSEK på varandra.

Då har era balansräkningar ökat med 10KSEK på vardera sidan.

Var kom dessa 10 KSEK ifrån?

Du är ju dummare än tåget. Det du beskriver är bara en meningslös pappersexercis. Det betyder ingenting. Men när banken gör det går det faktiskt att köpa något för de påhittade skuldförbindelserna. Dvs banken har skapat något ur ingenting.
2017-10-10, 19:41
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och därför behöver inte lönerna hänga med räntehöjningar för att situationen ska bli oförändrad för låntagarna. Att hävda det är lika korkat som att hävda att lönerna måste dubblas om bensinpriset dubblas. Nej om bensinkostnaderna är 500 kr per månad för en person med 25,000 kr i nettolön och bensinkostnaden ökar med 100%, då behöver nettolönen öka med 2% för att situationen ska bli oförändrad (allt annat lika).

Om bensinkostnaden ökar med 100 % så har sannolikt en massa andra kostnader ökat med (p.g.a inflation och att oljekostnader driver andra kostnader) så om lönen bara ökar med 2 % så kommer situationen inte vara samma, och även om andra kostnader inte skulle öka alls så kommer bensinkonsumtionen minska hos alla som kan minska den. Historiskt så har huspriserna följt inflationen på lång sikt, förutom de senaste 20 åren. Men this time is different...

Bostadspriserna sjönk när räntan började gå upp 2011-2012
2017-10-10, 19:41
Medlem
brutalares avatar
Kan detta betyda något?

En 1a med utgångspris på 1 795 000 kr
Budg. Datum Bud
1 10/10 13:33 2 200 000 kr
1 09/10 09:42 1 795 000 kr

En enda budgivare och detta är tydligen slutpris. Accepterade inte säljaren utgångspris utan den enda budgivaren fick höja iallafall?
2017-10-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooca
Det kan komma väldigt fort och löneökningarna hänger så gott som aldrig med.

En inflations chock handlar inte om att trycka pengar eller kreditexpandera, inflation kan komma trots att penningmängden minskar.

Det är omsättningshastigheten, eller "velocity" på engelska, som gör att inflationen kommer som en blixt från klar himmel.

Alltså om varje tusenlapp omsätts tex 10% mer 2018 en 2017, så ökar inflationen med 10%. Anledningen till att inflationen är låg trots kreditexpansionen är för att omsättningshastigheten minskat, skulle Riksbanken/FED av någon anledning tappa kontrollen över velociteten så kommer inflationen dra in som en tsunami. Riksbanken kan släppa ut en biljon med fraktflyg över Stockholm, så länge ingen omsätter pengarna så ökar inte inflationen.

Velocity of M2 Money Stock (FRED): https://fred.stlouisfed.org/series/M2V

Där har du anledningen till att en brödlimpa idag kostar 20 spänn istället för 40 kronor.
Det är lite vanskligt att dra slutsatser ur velocity för USD då det används så mycket runtom i världen.

Man kan göra motsvarande för SEK. Men jag har inte sett den redovisningen så man får göra det själv.
Där kan man se som jag har skrivit några ggr att för att klara BNP räcker det med att omsätta 350 mdr varje månad. Resten av M1, 2300 mdr, kan ligga helt still.

Jag ser dock inget skäl till att folk skulle börja omsätta de helt plötsligt.
2017-10-10, 19:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Om bensinkostnaden ökar med 100 % så har sannolikt en massa andra kostnader ökat med (p.g.a inflation och att oljekostnader driver andra kostnader) så om lönen bara ökar med 2 % så kommer situationen inte vara samma, och även om andra kostnader inte skulle öka alls så kommer bensinkonsumtionen minska hos alla som kan minska den. Historiskt så har huspriserna följt inflationen på lång sikt, förutom de senaste 20 åren. Men this time is different...

Bostadspriserna sjönk när räntan började gå upp 2011-2012

Det var därför jag skrev "allt annat lika".
2017-10-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Kan detta betyda något?

En 1a med utgångspris på 1 795 000 kr
Budg. Datum Bud
1 10/10 13:33 2 200 000 kr
1 09/10 09:42 1 795 000 kr

En enda budgivare och detta är tydligen slutpris. Accepterade inte säljaren utgångspris utan den enda budgivaren fick höja iallafall?

Intressant, säker på att det bara var ett bud? Varför inte vänta till den 11e eller 12e menar jag??
Senast redigerad av Lapplisan 2017-10-10 kl. 19:53.
2017-10-10, 19:53
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Intressant, säker på att det bara var ett bud?
Det där är enligt Mäklaren. Och jag har själv budat med samma mäklare och dom skriver ut allt om det inte blivit något fel just nu.
2017-10-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Intressant, säker på att det bara var ett bud? Varför inte vänta till den 11e eller 12e menar jag??

Jag har själv sålt en lägenhet med höjda bud från första budgivaren. Första budet var direkt när annonsen kom ut på Hemnet, innan visning, lite högre än utgångsbudet för att han trodde jag skulle släppa den då. Jag sa att jag ville ha visningen först för att jag tror det blir högre. Då drämde han till med högre bud än en gång.
2017-10-10, 20:31
Medlem
jack.danielss avatar
Nybyggda lägenheter har idag nåt som kallas presumtionshyror, svindyra! En tvåa kan lätt kosta 10ksek/månad. Samtidigt finns det ett antal aktörer, bla victoria park, som köper upp sunkiga hyresbestånd och renoverar dem löpande och därigenom kan få genom en hyreshöjning. Snart finns det bara billiga lägenheter i no-go-zonerna och det är inget alternativ! Kanske är det så att kostnaden för boendet är på väg att bli generellt dyrare? Liksom bara att glömma en central två för 5-6000! Att bara jämföra med hur priserna var för 20 år sedan kanske inte är helt rättvist?
2017-10-10, 20:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Nybyggda lägenheter har idag nåt som kallas presumtionshyror, svindyra! En tvåa kan lätt kosta 10ksek/månad. Samtidigt finns det ett antal aktörer, bla victoria park, som köper upp sunkiga hyresbestånd och renoverar dem löpande och därigenom kan få genom en hyreshöjning. Snart finns det bara billiga lägenheter i no-go-zonerna och det är inget alternativ! Kanske är det så att kostnaden för boendet är på väg att bli generellt dyrare? Liksom bara att glömma en central två för 5-6000! Att bara jämföra med hur priserna var för 20 år sedan kanske inte är helt rättvist?

Ja det är vad jag sagt länge till de som tror att HR är säkert, nej det finns risk för ekonomiska smälla där också. Men egentligen tycker jag inte 10 kkr är några extrema kostnader för en bostad per vuxen, inte billigt men heller inte så himla dyrt. Men det är klart, det är skillnad på kvaliteten man får när man köper en BR och när man kör på HR. 10 kkr i ett sunkigt område för en HR skulle jag aldrig betala när det finns så billiga BR i bra områden.
2017-10-10, 20:58
Medlem
Intressant om ingen sätt tidigare?

https://www.ubs.com/global/en/wealth-management/chief-investment-office/features/global-real-estate-bubble-index-2017.html

-----------------------------
2017-10-10, 21:13
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiQan
Intressant om ingen sätt tidigare?

https://www.ubs.com/global/en/wealth-management/chief-investment-office/features/global-real-estate-bubble-index-2017.html

-----------------------------

Fet jävla bubbla i Stockholm. Den gemensamma nämnaren för alla bubblare är att de mötte The Global Credit Crunch med en generösare utlåning av krediter. Risken är enorm och Sverige får snart sin räkning för excesserna efter år 2007-kaoset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in