Citat:
Ursprungligen postat av
cooca
Det kan komma väldigt fort och löneökningarna hänger så gott som aldrig med.
En inflations chock handlar inte om att trycka pengar eller kreditexpandera, inflation kan komma trots att penningmängden minskar.
Det är omsättningshastigheten, eller "velocity" på engelska, som gör att inflationen kommer som en blixt från klar himmel.
Alltså om varje tusenlapp omsätts tex 10% mer 2018 en 2017, så ökar inflationen med 10%. Anledningen till att inflationen är låg trots kreditexpansionen är för att omsättningshastigheten minskat, skulle Riksbanken/FED av någon anledning tappa kontrollen över velociteten så kommer inflationen dra in som en tsunami. Riksbanken kan släppa ut en biljon med fraktflyg över Stockholm, så länge ingen omsätter pengarna så ökar inte inflationen.
Velocity of M2 Money Stock (FRED):
https://fred.stlouisfed.org/series/M2V
Där har du anledningen till att en brödlimpa idag kostar 20 spänn istället för 40 kronor.
Det är lite vanskligt att dra slutsatser ur velocity för USD då det används så mycket runtom i världen.
Man kan göra motsvarande för SEK. Men jag har inte sett den redovisningen så man får göra det själv.
Där kan man se som jag har skrivit några ggr att för att klara BNP räcker det med att omsätta 350 mdr varje månad. Resten av M1, 2300 mdr, kan ligga helt still.
Jag ser dock inget skäl till att folk skulle börja omsätta de helt plötsligt.