Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Det är väl väldigt ovanligt att nåt sånt här sker utan att förövaren lämnar förklaringar på sina handlingar?
Kan det vara så att motivet mörkas av polisen? Jag menar dom kanske ändrat strategi för att inte låta terrorister bli martyrer för sin sak?
Jag har en teori om motivet. Det finns faktiskt ett liknande fall i Sverige i år. Noppe som hoppade i vattnet i vintras.
Deras liv har vissa likheter. Båda hade varit gifta flera gånger, båda var barnlösa, båda hade pengar, båda var ute i svängen, båda tog sitt liv utan att lämna avskedsbrev och båda var i sextioårsåldern.
Jag tror att det stora problemet här är ofrivillig barnlöshet. Det finns människor som inte vill ha barn och väljer bort det, men om man har velat ha barn, men det ändå inte har blivit något trots flera äktenskap, så kan det bli jobbigt. Man börjar känna sig lite misslyckad och livet känns meningslöst när man kommer upp i åren och man tror att tåget har gått.
Jag tror Paddock använde spelandet som ett surrogat. Som ett sätt att fly från verkligheten. Han kunde sitta framför sina videopoker i 14 timmar i sträck. Han tryckte ner sina känslor och visade inget, men frun har sagt att han kunde ligga i sängen och ropa "oh my god". Det var något inom honom som inte var bra. Han försökte fylla sitt liv med andra intressen som flygning och han hade ett stort vapenintresse, men tomheten fanns ändå inom honom. Han hade inte förmågan att tala om känslor utan höll allt inom sig.
Jag tror att de sista åren började han må allt sämre och började knapra tabletter. Men allt spelande och hans undertryckta känslor tillsammans med tabletterna ledde till slut till att han började bli psykotisk. Han började höra röster och blev hatisk mot allt och alla.
Till slut bestämde han sig för att begå självmord. Men det är ju svårt att ta det steget. Genom ett utvidgat självmord så blir det enklare. Det finns ingen återvändo och man tvingar sig själv att göra det.