2017-10-10, 08:10
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mupps
Jag har inte ägt något bil tidigare och tanken är jag ska försöka införskaffa en ny bil till vår blivande familj - jag och tjejen väntar vårt första barn som förhoppningsvis kommer bli två inom ett par år.

Det som jag värderar högt för en bil är: säkerhet, utrymme och trygghet. Utöver det vill jag gärna ha automat växellåda, dragkrok och ett stort plus men inget måste är en backkamera.

Med trygghet menar jag hellre att det går att köra bilen längre än att den ska köra snabbt. Hellre en bil som har gått mindre antal mil än en starkare motor.

Jag har tittat på en del begnade bilar, ca 3 år gamla som har tappat 50% av sitt ursprungsvärde, bl.a. Volvo V60, V70, Volkswagen Passat och Audi A6 men jag vet inte om jag snöar in mig på fel modeller.

Maxbudget är 180 000 kr. Skulle kunna gå lite över det men då bör priset motiveras.

Vidare tar jag gärna råd om var jag ska köpa bilen någonstans, bilfirma, auktion (t.ex. KVD) eller blocket?

Som sagt, jag är helt ny i ägandet av bil och alla råd tas gärna emot. Tack på förhand.

Redigering: Jag tror att jag skrev tråden i fel del av forumet. Admin får gärna flytta tråden om det går.

Javafasikenochjämmerochelände!

Hur du än vrider och vänder på ditt arsel så är en Volvo V70 den formidabla barnbilen.

Vill du ha något som är lite roligare att köra men du får en äldre med mer mil på och större risk så är BMW 5- serien enormt fin.

En gammal (i ditt fall bra mycket nyare) djävla Volvo vinner alltid under barnkammartiden.

Ja, det stod en rad V70:isar på uppfarten under barnens uppväxt ifrån 0-15 år.

Lycka till och gratulerar till tillökningen.
Citera
2017-10-10, 08:21
Medlem
Chronicals avatar
Jag är själv på jakt efter en familjebil för runt 200" och tittar enbart på BMW 5-Serie. Den är rymlig, skön att köra och snygg, även med några år på nacken. Många har inte ens gått tiotusen mil.
Citera
2017-10-10, 09:20
Medlem
jackflashs avatar
VW Tiguan. Nu kan du sluta leta.

Har kört både V70 och Audi. Visst, du får en finare bil om du väljer Audi, men det motiverar inte prisskillnaden. V70 är plastig och känns inte alls premium.

Kör Sharan själv idag och är sjukt nöjd. Men den är kanske lite väl stor, därför är Tiguan mitt alternativ.
Citera
2017-10-10, 09:33
Medlem
RiverStyxs avatar
Det blir aldrig fel om man kör med Toyota. Avensis låter som en passande modell i det här fallet.
Citera
2017-10-10, 09:46
Medlem
Karmans avatar
Undvik 4-hjulsdrift. Kostar bara extra pengar, utan att tillföra så mycket. Fyrhjulsdrivna bilar har till och med högre olycksfrekvens, tvärt emot vad många tror, pga att folk inte märker att det är halt förens det är för sent.
http://www.aftonbladet.se/bil/a/jWp5w/okad-olycksrisk-med-fyrhjulsdrift-visar-stor-studie

Med bara ett barn klarar du dig väl bra med en bil i Golfklassen? Tex Opel Astra ger mycket bil för pengarna.
Citera
2017-10-10, 09:59
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mupps
Jag har inte ägt något bil tidigare och tanken är jag ska försöka införskaffa en ny bil till vår blivande familj - jag och tjejen väntar vårt första barn som förhoppningsvis kommer bli två inom ett par år.

Det som jag värderar högt för en bil är: säkerhet, utrymme och trygghet. Utöver det vill jag gärna ha automat växellåda, dragkrok och ett stort plus men inget måste är en backkamera.

Med trygghet menar jag hellre att det går att köra bilen längre än att den ska köra snabbt. Hellre en bil som har gått mindre antal mil än en starkare motor.

Jag har tittat på en del begnade bilar, ca 3 år gamla som har tappat 50% av sitt ursprungsvärde, bl.a. Volvo V60, V70, Volkswagen Passat och Audi A6 men jag vet inte om jag snöar in mig på fel modeller.

Maxbudget är 180 000 kr. Skulle kunna gå lite över det men då bör priset motiveras.

Vidare tar jag gärna råd om var jag ska köpa bilen någonstans, bilfirma, auktion (t.ex. KVD) eller blocket?

Som sagt, jag är helt ny i ägandet av bil och alla råd tas gärna emot. Tack på förhand.

Redigering: Jag tror att jag skrev tråden i fel del av forumet. Admin får gärna flytta tråden om det går.

Passat Alltrack ger mycket "bang for the buck" där.
Framförallt har de alla utfällbar dragkrok och nästan alla backkamera då den låg med i de utrustningspaket nästan alla tjänstebilsförare valde liksom förstås automatlåda. Även skinnklädsel, extra dämpande rutor och annat låg med i det paketet.
Dieselgate pressade ned andrahandvärdet på dessa lite trots att det inte alls påverkar bilens kvalitet så du kan få en riktigt fin för 180´
Rymlig, bekväm med 4 hjulsdrift och 180 hästar gör den till ett bra familjebilsval.

Se upp med:
Kolla serviceboken på byte av frambromsar. Är det ett byte där innan 3500-4000 mil har den ett problem med att bromsarna ligger på något i höga hastigheter. Ingen jättegrej men ett specifikt problem som vissa Alltrack har som går att ordna enkelt så se till att det är gjort.
Citera
2017-10-10, 10:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag skulle rekomendera Kia Sorento, min fru kör en och vi köpte den efter att hennes svåger som äger en bilverkstad, sa att de (enligt honom) håller absolut bäst. Det är en 20112 och hon har bara kört den under 2 år, men absolut inga problem.
Citera
2017-10-10, 10:45
Medlem
Ivanostskivans avatar
Vi köpte en Seat Ateca från 2017 med extra utrustning för 219'. 150 hk och 4wd som går in vid behov. Mycket lull lull som parkeringshjälp(parkerar åt dig. Finns även backkamera när man gör det "själv"), bakluckesensor (du rör m foten under bilen för att öppna luckan), front assist etc. Byggs på samma plattform som Tiguan. Lagom stor utifrån, rymlig inuti. Får bra omdömen i tester. Har barn och får plats med allt skit man har med sig ua.

Kombi i all ära... Men fy fan så trist. Vi hade v50 innan och den gick som en dröm men man vill ju ha det lilla extra.

Vet att det är utanför din budget i dagsläget men under 2018 lär 2017 modellerna gå ner i pris.

Helt partiskt inlägg men släng ett öga på bilen och provkör. En dold pärla!
Citera
2017-10-10, 11:17
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det blir aldrig fel om man kör med Toyota. Avensis låter som en passande modell i det här fallet.
Jag köpte en Avensis 01:a 2006 när jag var i TS situation. Börjar tröttna på den nu, och skulle gärna köpa en ny men den vägrar ju att paja... Så Toyota eller liknande Japan/Korean är mitt tips.

Sen får man väl komplettera med en Koenigsegg!
Citera
2017-10-10, 11:26
Medlem
godboys avatar
Jag är ingen teknisk expert på bilar. De ska bara fungera och inte krångla! Har dock en hel del erfarenhet om vad som är bra och inte. Har som "bisyssla" varit bilansvarig på flera arbetsplatser och har idag ansvaret för ett tjugotal bilar i varierande storlekar. Väldigt många är insnöade på att VW ska vara så himla bra, vilket de absolut inte är! Har rätt ofta bekymmer med våra VW.s. Mer förväntat är kanske att Ford och Opel krånglar, vilket de också gör. Även våra Volvo krånglar lite då och då. Men de som aldrig någonsin krånglar är Toyotorna. Det har gjort att jag själv har en privat och jag ångrar inte det köpet. Köpte min helt ny. För dig TS skulle jag rekommendera en Toyota Avensis. Kanske något år gammal. Kanske inte lika mycket lull-lull på dessa som på premiumbilar, men den har allt du behöver. Åk till din Toyotahandlare och titta.

Sen som tidigare nämnts:
- Handla inte av f.d kamelfösande MENA. Men om du är dum nog att göra det så kolla upp ALLT och tro inte på ett ord om vad kamelfösaren säger. För si så där 10 år sen när jag kollade runt hos alla möjliga handlare så var det förvånansvärt ofta babbarna påstod att bilarna var nybesiktigade fast de skulle in vilken månad som helst. Även träffat på bilar med fel reg.skyltar hos bruschorna.

- Skulle du köpa av en mindre handlare, även om svensk, så dubbelkolla allt. Skulder, krediter, besiktningar, servicar mm

- Jag skulle rekommendera, som någon annan redan gjort, att du köper av en märkesåterförsäljare. Jag vidhåller att Toyota är något av det bästa man kan äga, men annars kan nog Kia vara en idé, de har ju långa garantier.

EDIT: Om du finner en bil på blocket som påstås säljas av en bilfirma så kolla upp telefonnumret på hitta.se eller liknande. Får du till svar "okänt nummer" så kan du skita i det omgående. Samma om det står Hans i annonsen och telefonen skulle stå på Abdulla.
Senast redigerad av godboy 2017-10-10 kl. 11:45.
Citera
2017-10-10, 11:38
Medlem
pollenpers avatar
Vi hade en golfkombi och körde tre barn i tolv sen övningskörde ungarna i den, sen skroten
Barnstolstiden gjordes dock i en 245a.
Semesterresor-takbox

Vad jag vill säga är att en bil i golfkombiklassen räcker länge.
Sen vet jag att min dotter börjar tycka focuskombin börjar bli för liten för två barn och en hundbur.

I Sverige verkar stora kostsamma bilar dominera
Citera
2017-10-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
VW Tiguan. Nu kan du sluta leta.

Har kört både V70 och Audi. Visst, du får en finare bil om du väljer Audi, men det motiverar inte prisskillnaden. V70 är plastig och känns inte alls premium.

Kör Sharan själv idag och är sjukt nöjd. Men den är kanske lite väl stor, därför är Tiguan mitt alternativ.

Jag får för mig att du egentligen menar Touran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in