Citat:
Ursprungligen postat av
mupps
Jag har inte ägt något bil tidigare och tanken är jag ska försöka införskaffa en ny bil till vår blivande familj - jag och tjejen väntar vårt första barn som förhoppningsvis kommer bli två inom ett par år.
Det som jag värderar högt för en bil är: säkerhet, utrymme och trygghet. Utöver det vill jag gärna ha automat växellåda, dragkrok och ett stort plus men inget måste är en backkamera.
Med trygghet menar jag hellre att det går att köra bilen längre än att den ska köra snabbt. Hellre en bil som har gått mindre antal mil än en starkare motor.
Jag har tittat på en del begnade bilar, ca 3 år gamla som har tappat 50% av sitt ursprungsvärde, bl.a. Volvo V60, V70, Volkswagen Passat och Audi A6 men jag vet inte om jag snöar in mig på fel modeller.
Maxbudget är 180 000 kr. Skulle kunna gå lite över det men då bör priset motiveras.
Vidare tar jag gärna råd om var jag ska köpa bilen någonstans, bilfirma, auktion (t.ex. KVD) eller blocket?
Som sagt, jag är helt ny i ägandet av bil och alla råd tas gärna emot. Tack på förhand.
Redigering: Jag tror att jag skrev tråden i fel del av forumet. Admin får gärna flytta tråden om det går.
Jag skulle ha köpt en bil från en auktoriserad bilfima. Ex bilia, möller bil osv och inte från mindre bilförsäljare som kanske har namn som Olles bil, Svenska bilar eller nåt annat liknande om inte bilfirman funnits i 20 år med samma ägare eller samma ägarfamilj. Det kan vara något dyrare men du har iallafall 3 månader och ibland 6 månader garanti på bilen om du köper från en handlare.
Sen skulle valet stå mellan bensin eller diesel. Bensinbilar är oftast billigare i inköp, brukar kosta lite mer att tanka men det beror lite på körsträckor. Kör du mycket så brukar diesel löna sig i längden även om skatten är högre på dieselbilar.
Jag ångrade aldrig att jag tog en bil som större då barn genererar en massa extra grejer att släpa med sig. Golfklassen tycker jag är lite för liten så jag skulle kollat på storleken av bmw 5 serie, volkswagen passat, audi a6, volvo v70, skoda superb mfl.
sen får man räkna med att du får en äldre modell av volvo, bmw, audi mot vad du får om du köper en vw, skoda, Peugeot, nissan, toyota då de är mycket dyrare i nypris och även i andrahandsvärde.
Det vill säga att du kanske får en 2012-2013 bmw, audi, volvo eller en 2014-2015 skoda, vw, Peugeot för samma peng. Eller så är det väldigt små motorer i de lite "finare" bilarna mot de övriga.