2017-10-10, 12:00
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Utrymmesmässigt så skulle jag tipsa om Ford Mondeo eller Skoda Superb (helst inte VAG-koncernen öht, men superben är fantastiskt stor!). Mondeo har även ett kasst andrahandsvärde så du får mycket bil för pengarna! Detsamma gäller väl Opel Insignia också?
Japanska bilar är driftsäkra, typ Subaru Outback, Mazda 6, Toyota Avensis.

Själv kör jag en passat (inte ens 10 år gammal) som håller på att falla isär, och det blir trångt med två barnstolar i baksätet och en stor barnvagn I bagaget.

Nu blev det kanske inte lättare direkt
Sant. Undvik VAG som pesten. Jag hade samma spec som TS PM man bortser från att jag försöker komma billigare undan, och landade på Ford Focus som iofs är burkig och skramlig. Men jävligt driftsäker prisvärd och billig. Det unika med Ford är att bara ägarna är nöjda!

Annars har både Kia och Hyundai bra bilar och extremt bra kundvård.
Citera
2017-10-10, 12:04
Medlem
Undvik alla bilar från VAG, så är du en bit på vägen i ditt val. Är tydligen en av de som har störst andel maskinskador som försäkringsbolagen står för. Audi, Skoda, Seat och Volkswagen är alla överrepresenterade enligt skadefrekvensstatistik på maskinskador.
http://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-svensk-statistik-389557/

De med lång garanti, har så klart bättre statistik i ovanstående, så inte så konstigt att Kia, Hyundai m.fla med 7 års garanti är i topp här.
Citera
2017-10-10, 12:25
Medlem
Bluebeast72s avatar
mb 3 serien, diesel. typ ex : https://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_C_320_CDI_Kombi_4_Matic_AMG_75908564 .htm?ca=20&w=3
Senast redigerad av Bluebeast72 2017-10-10 kl. 12:46.
Citera
2017-10-10, 12:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Undvik alla bilar från VAG, så är du en bit på vägen i ditt val. Är tydligen en av de som har störst andel maskinskador som försäkringsbolagen står för. Audi, Skoda, Seat och Volkswagen är alla överrepresenterade enligt skadefrekvensstatistik på maskinskador.
http://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-svensk-statistik-389557/

De med lång garanti, har så klart bättre statistik i ovanstående, så inte så konstigt att Kia, Hyundai m.fla med 7 års garanti är i topp här.

Att du har en garanti som åtgärdar fel betyder inte att bilarna inte går sönder utan att ex kia och hyundai ersätter felen istället för försäkringsbolagen..

Har bekanta som har både kia och hyundai och där hyundai är den mest olycksdrabbade. Kanske inte motorras men det är dörrhandtag som släpper nån vajer så man inte kan öppna förardörren. Fönsterhissar som pajar, bälten som går sönder(dras inte tillbaka). Iofs så är kia:n nyare i de fall jag känner till.
Citera
2017-10-10, 13:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mupps
Jag har inte ägt något bil tidigare och tanken är jag ska försöka införskaffa en ny bil till vår blivande familj - jag och tjejen väntar vårt första barn som förhoppningsvis kommer bli två inom ett par år.

Det som jag värderar högt för en bil är: säkerhet, utrymme och trygghet. Utöver det vill jag gärna ha automat växellåda, dragkrok och ett stort plus men inget måste är en backkamera.

Med trygghet menar jag hellre att det går att köra bilen längre än att den ska köra snabbt. Hellre en bil som har gått mindre antal mil än en starkare motor.

Jag har tittat på en del begnade bilar, ca 3 år gamla som har tappat 50% av sitt ursprungsvärde, bl.a. Volvo V60, V70, Volkswagen Passat och Audi A6 men jag vet inte om jag snöar in mig på fel modeller.

Maxbudget är 180 000 kr. Skulle kunna gå lite över det men då bör priset motiveras.

Vidare tar jag gärna råd om var jag ska köpa bilen någonstans, bilfirma, auktion (t.ex. KVD) eller blocket?

Som sagt, jag är helt ny i ägandet av bil och alla råd tas gärna emot. Tack på förhand.

Redigering: Jag tror att jag skrev tråden i fel del av forumet. Admin får gärna flytta tråden om det går.

Jag skulle ha köpt en bil från en auktoriserad bilfima. Ex bilia, möller bil osv och inte från mindre bilförsäljare som kanske har namn som Olles bil, Svenska bilar eller nåt annat liknande om inte bilfirman funnits i 20 år med samma ägare eller samma ägarfamilj. Det kan vara något dyrare men du har iallafall 3 månader och ibland 6 månader garanti på bilen om du köper från en handlare.

Sen skulle valet stå mellan bensin eller diesel. Bensinbilar är oftast billigare i inköp, brukar kosta lite mer att tanka men det beror lite på körsträckor. Kör du mycket så brukar diesel löna sig i längden även om skatten är högre på dieselbilar.

Jag ångrade aldrig att jag tog en bil som större då barn genererar en massa extra grejer att släpa med sig. Golfklassen tycker jag är lite för liten så jag skulle kollat på storleken av bmw 5 serie, volkswagen passat, audi a6, volvo v70, skoda superb mfl.

sen får man räkna med att du får en äldre modell av volvo, bmw, audi mot vad du får om du köper en vw, skoda, Peugeot, nissan, toyota då de är mycket dyrare i nypris och även i andrahandsvärde.

Det vill säga att du kanske får en 2012-2013 bmw, audi, volvo eller en 2014-2015 skoda, vw, Peugeot för samma peng. Eller så är det väldigt små motorer i de lite "finare" bilarna mot de övriga.
Citera
2017-10-10, 13:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Sant. Undvik VAG som pesten. Jag hade samma spec som TS PM man bortser från att jag försöker komma billigare undan, och landade på Ford Focus som iofs är burkig och skramlig. Men jävligt driftsäker prisvärd och billig. Det unika med Ford är att bara ägarna är nöjda!

Annars har både Kia och Hyundai bra bilar och extremt bra kundvård.

Jag har haft en passat i 8 år och det har varit slitagedelar för det mesta och nån termostat. för en bil som gått en jäkla massa mil så har den varit en dröm. Men då har jag inte haft automatlådan som jag vet krånglat på vissa årsmodeller.

Men jag har släktingar som är volvofrälsta och de får alla möjliga konstiga fel med bränslepumpar och generator och annat trams. Det kan vara så att jag fick tag i ett bra exemplar och de har fått dåliga men frågar man dom vilken som är den bästa bilen så är det självklart volvon.
Citera
2017-10-10, 13:36
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Jag får för mig att du egentligen menar Touran?

Helt rätt!
Citera
2017-10-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att du har en garanti som åtgärdar fel betyder inte att bilarna inte går sönder utan att ex kia och hyundai ersätter felen istället för försäkringsbolagen..

Har bekanta som har både kia och hyundai och där hyundai är den mest olycksdrabbade. Kanske inte motorras men det är dörrhandtag som släpper nån vajer så man inte kan öppna förardörren. Fönsterhissar som pajar, bälten som går sönder(dras inte tillbaka). Iofs så är kia:n nyare i de fall jag känner till.

Nej har jag påstått det?

Skillnaden är att det inte kostar något i självrisk, om det tas på garantin. Vilket åtminstone gör verkstadsbesöken lite lättare att stå ut med.

Blev själv varnad vid senaste verkstadsbesöket från att köpa en ny bil från något märke inom VAG. Och då från en verkstad som lever till stor del på försäkringsärenden. Men valet är fritt så klart.
Citera
2017-10-10, 13:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Nej har jag påstått det?

Skillnaden är att det inte kostar något i självrisk, om det tas på garantin. Vilket åtminstone gör verkstadsbesöken lite lättare att stå ut med.

Blev själv varnad vid senaste verkstadsbesöket från att köpa en ny bil från något märke inom VAG. Och då från en verkstad som lever till stor del på försäkringsärenden. Men valet är fritt så klart.

Nej du har inte påstått det men du hänvisade till en artikel från försäkringsbolagen och då ville jag bara ge en mer rättvis bild att försäkringsbolagen visar en rapport där det gäller försäkringsärenden och inte vilka bilar som håller bäst.

Läste nån biltidning för några år sen precis när hyundai i40 släpptes eller funnits något år och där de hade kört långbilstest eller vad det heter och där var dom glad att den hade så givmild garanti pga så många fel de hade stött på. Att ha en bil på verkstad trots att det är garantiärenden är inte heller någon rolig upplevelse då man ofta måste krångla med hyrbilar, lånebilar osv och där täcker inte alltid garantin. Jag säger inte att Hyundai i40 är en dålig bil då det var en ny modell och de brukar få massa fel men min upplevelse av bilägande är att man kan aldrig kan få en bra fungerande bil. Man får helt enkelt välja en modell efter provkörning och hålla tummarna att den inte pajar innan man köper nästa bil.
Citera
2017-10-10, 13:54
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har haft en passat i 8 år och det har varit slitagedelar för det mesta och nån termostat. för en bil som gått en jäkla massa mil så har den varit en dröm. Men då har jag inte haft automatlådan som jag vet krånglat på vissa årsmodeller.

Men jag har släktingar som är volvofrälsta och de får alla möjliga konstiga fel med bränslepumpar och generator och annat trams. Det kan vara så att jag fick tag i ett bra exemplar och de har fått dåliga men frågar man dom vilken som är den bästa bilen så är det självklart volvon.
Klart många VAG-ägare är nöjda. Jag har både vänner och familj som blivit hånskrattade åt när deras nya VAG-bil har dragit olja som en kamel eller missljud från DSG-lådan. Samma problem med ny Renault löstes med ett rappt motorbyte. När de servar Hyundai kollar de om det bubblar i expansionskärlet - gör det det så smäcker de in en ny motor. Eller ny bakvagn på Santa Fe. Skillnad på kundvård.
Citera
2017-10-10, 14:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Klart många VAG-ägare är nöjda. Jag har både vänner och familj som blivit hånskrattade åt när deras nya VAG-bil har dragit olja som en kamel eller missljud från DSG-lådan. Samma problem med ny Renault löstes med ett rappt motorbyte. När de servar Hyundai kollar de om det bubblar i expansionskärlet - gör det det så smäcker de in en ny motor. Eller ny bakvagn på Santa Fe. Skillnad på kundvård.

Absolut, nu skulle jag vara lite orolig om bilmotorn eller bakvagnen bara håller max 5 år men jag förstår poängen.
Citera
2017-10-10, 14:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Om en V60 duger i storlek, vilket inte hade varit ok för mig om jag väntade barn, så kan jag rekomendera en Kia Ceed.
Med 7 års garanti så får du som novis ett riktigt tryggt bilägande samt en fabriksny bil för din budget. Tittar du sedan på andrahandsvärdet så ligger de skyhögt efter tre år, tack vare garantierna.

Just det jag tänkte skriva också. Så jag håller bara med.
Fast jag vet inte om den har automat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in