2017-10-10, 09:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Nej men jag tror att banken lånar av Riksbanken eller andra banker, alternativt bostadsobligationer.
För du tror väl inte att banken sitter med x antal miljarder på hög för att låna ut till bolån?
Inlåningsräntan är väldigt låg idag och bankens vinst relativt god på bolån.
Nix
Pengarna skapas när Agda tar ett lån.

Banken sitter dock på en hög med eget kapital. Hur mycket de får skapa beroende på vad de lånar ut till och mängden eget kapital. Har de en krona i eget kapital så får de låna ut 14 kr till bolån.
2017-10-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När lån tas så skapas två lika stora skulder. Låntagarens skuld till banken och bankens skuld till låntagaren. Den första är en tillgång för banken och den andra är en skuld. De är båda satta i SEK, och påverkas inte av ändringar i KPI. Så vad gäller detta är banken hel opåverkad av KPI.

Banken får in ränta från låntagaren och betalar ränta för sina skulder. Bankens utlåning och in/upp-låning är ungefär lika stor. Skillnaden i ränta däremellan kallas räntenetto. Det skall betala bankens alla kostnader/utgifter. Och är dom duktiga blir det en liten vinst.

Stiger KPI kan banken behöva öka räntenettot för att täcka sina utgifter. Men då talar vi kanske om någon tiondels %.

Så det du i praktiken säger utan att fatta det är att när lån tas skapar banken pengar ur tomma intet vilket jag tror är vad du försöker, men misslyckas kapitalt med, att motbevisa.
2017-10-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Så det du i praktiken säger utan att fatta det är att när lån tas skapar banken pengar ur tomma intet vilket jag tror är vad du försöker, men misslyckas kapitalt med, att motbevisa.
De skapar inte pengar de skapar en fodring på låntagaren och en skuld gentemot banken som säljaren har sitt konto på.

Skuldsedlar har samma funktion som pengar.

Så i princip kan man väll säga att de skapar pengar ur tomma intet bara det att summan av pengarna de skapar är noll.
2017-10-10, 10:03
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nix
Pengarna skapas när Agda tar ett lån.

Banken sitter dock på en hög med eget kapital. Hur mycket de får skapa beroende på vad de lånar ut till och mängden eget kapital. Har de en krona i eget kapital så får de låna ut 14 kr till bolån.

Har du nån länk gällande ovan?
Min uppfattning är att blancolån finansieras genom inlåning på sparkonton medan bolån finansieras genom det jag nämnde innan.
Har jag fel så uppdaterar jag mig gärna på detta.
2017-10-10, 10:08
Avslutad
Citat:
Min uppfattning är att blancolån finansieras genom inlåning på sparkonton medan bolån finansieras genom det jag nämnde innan.

http://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneycreation.pdf
2017-10-10, 10:16
Medlem
Vet att detta inte går att svara på, men eftersöker lite tips iaf!..

Jag och min sambo bor just nu i en hyresrätt men vill köpa hus. Inga barn ännu men börjar bli dags. Dock så börjar jag fundera på om det är så "smart" just nu. Vi kan egentligen utan problem bo kvar där vi bor just nu, även om vi skulle få barn. I något år. Men är det värt att vänta på att eventuell bubbla ska spricka inom en viss tid? Tanken är ju såklart att hitta i ett hus vi vill bo i länge, men man vet ju aldrig. Då vi inte haft hus innan så kanske man upptäcker att huset man köper inte är det men vill ha. Hoppas ni förstår vad jag menar och om någon kan tips till våra funderingar.

Mvh
2017-10-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan

Jag och min sambo bor just nu i en hyresrätt men vill köpa hus. Inga barn ännu men börjar bli dags. Dock så börjar jag fundera på om det är så "smart" just nu. Vi kan egentligen utan problem bo kvar där vi bor just nu, även om vi skulle få barn. I något år. Men är det värt att vänta på att eventuell bubbla ska spricka inom en viss tid? Tanken är ju såklart att hitta i ett hus vi vill bo i länge, men man vet ju aldrig. Då vi inte haft hus innan så kanske man upptäcker att huset man köper inte är det men vill ha. Hoppas ni förstår vad jag menar och om någon kan tips till våra funderingar.

Mvh

Jag personligen investerar mitt bospar i annat. Läget är osäkert. Det produceras nya bostäder i rekordfart men inte för dem som har störst behov. Efterfrågan på 3M+ lyor kanske är på väg att mättas.

- hur skulle ni må om värdet på er bostad minskade med 10%? Eller 20%?
- skulle ni kunna leva som vill/gör idag om räntan höjdes något?

Då du skriver här förmodar jag att du känner en viss oro.
2017-10-10, 11:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är givetvis mer komplicerat än vad jag får in på ett par rader. De kan finansiera både genom upplåning och eget kapital. Reglerna är samma oavsett vilken typ av lån det är. Skillnaden är risk vikten vilket reglerar mängden eget kapital som krävs. Som med allt annat regleras det med lag och denna är rätt omfattande och komplicerad.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20061371-om-kapitaltackning-och-stora_sfs-2006-1371#K4

FI sammanfattar en del av de viktigare punkterna. Men de utelämnar så mycket att jag tycker det blir förvirrande av den anledningen.
http://www.fi.se/sv/bank/tillsyn/kapitalkrav-pa-banker/om-kapitalkrav-pa-banker/
2017-10-10, 11:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
http://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneycreation.pdf
Vill man veta hur vi gör i Sverige så behöver man titta på det svenska regelverket. Vi skiljer oss från många andra genom att inte använda fractional reserve.
2017-10-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Jag personligen investerar mitt bospar i annat. Läget är osäkert. Det produceras nya bostäder i rekordfart men inte för dem som har störst behov. Efterfrågan på 3M+ lyor kanske är på väg att mättas.

- hur skulle ni må om värdet på er bostad minskade med 10%? Eller 20%?
- skulle ni kunna leva som vill/gör idag om räntan höjdes något?

Då du skriver här förmodar jag att du känner en viss oro.

Det klassen av lyor vi kikar på också 2,5-3,5..

Egentligen sänkningen av värdet jag är orolig över, om vi nu kanske inte skulle trivas så bra och vill byta hus men sitter fast. Räntan räknar vi med att den kommer att höjas så den är vi inte oroliga över. Men problematiken tycker jag är att vi vill ju inte heller vänta 2 år och uppåt på att köpa hus heller, om nu bubblan skulle hålla i sig längre än det. Luddigt svar kanske..
2017-10-10, 11:07
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan

Mvh

Såhär tänker jag: behöver man köpa/flytta så gör man det oavsett marknad, det finns folk som gått de senaste 5 åren och väntat in en nedgång som ännu inte kommit.

DOCK, i nuvarande läge hade jag nog avvaktat nåt år eller så! Känns som att marknaden står o väger nu och mer upp är inte sannolikt.
Även om ni skaffar barn så är det inte förrän dom kommer upp i treårsåldern som dom kan röra sig sjölva i ett hus och trädgård.
2017-10-10, 11:13
Medlem
Nu tycker jag vi fattar varandras händer och ber för en EVIG uppgång i priser...

Nej, men allvarligt.....Räkna kallt med halvering av bostadspriser samt dubblering av vad ni betalar i månaden på era lån...Det SKA göra ont att vara dum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in