2017-10-09, 12:45
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ja, men om inflationen är 5% borde väl inlåningsräntan till banken va över fem procent. Vem lånar ut pengar till banken med en ränta under inflationen?

Inflation 5%
Banken lånar till 6%
Banken lånar ut till bostadsköparen 7%

Har jag fel?

Var står vi idag?
Är inflationen lägre än bankernas inlåningsränta?
2017-10-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Var står vi idag?
Är inflationen lägre än bankernas inlåningsränta?
Nej inflationen är mycket högre.
Jag lånar ut pengar till banken för 0 procent ränta samtidigt som inflationen är 1, 5 procent.
Enda fördelen är att jag inte behöver skatta för räntan i alla fall....
2017-10-09, 15:38
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Låt mig gissa: du tror att banken ger tant Agda en procent i sparränta för hennes insatta pension och sedan lånar ut dessa för två procent bolåneränta till Kalle som ska köpa hus, och det är mellanskillnaden banken lever på?

Nej men jag tror att banken lånar av Riksbanken eller andra banker, alternativt bostadsobligationer.
För du tror väl inte att banken sitter med x antal miljarder på hög för att låna ut till bolån?
Inlåningsräntan är väldigt låg idag och bankens vinst relativt god på bolån.
2017-10-09, 19:31
Avslutad
Fler som delar min tveksamhet kring barkabystaden.

Citat:
Konsultkoncernen Jones Lang Lasalle, JLL skapade nyligen, tillsammans med fastighetsanalysföretaget Evidens, ett index kring utbud och efterfrågan av bostäder runt om i landet.

Områden som stack ut, där utbudet var mycket större än efterfrågan, var Järfälla i Stockholm och Mölndal i Göteborg.

”Det har byggts väldigt mycket, speciellt i Barkarbystaden och det är en väldigt hög byggtakt. Samtidigt har inte befolkningstillväxten och inkomsterna hängt med. Det som krävs av Järfälla är att man får en ordentlig inflyttning från andra kommuner eftersom köpkraften i kommunen inte räcker till” säger Tor Borg, analyschef på JLL.

https://unv.is/di.se/nyheter/bostadsratter-gors-om-till-hyresratter-de-har-omradena-ar-i-riskzonen

Barkabystaden var ju mycket tidigt ute med att förmedla hyreslägenheter med 0 månaders kötid, efterfrågan var helt enkelt för liten. Då snackar vi om det område som ligger vad då, 15 minuter från sthlm c med pendeltåg?

Jävla märkligt projekt det där. Utslängt vid ett gäng köplador mellan några riktigt risiga förorter och större motorvägar. Undrar fortfarande vem som tänkt "ja, dit flyttar vi gärna!" om det ¯\_(ツ)_/¯
Senast redigerad av Bruggen 2017-10-09 kl. 19:35.
2017-10-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag fattar inte. Räntenetto? Varför skulle bankerna låna ut pengar och få tillbaka mindre än de lånat ut? Är det RB som lånar ut till under marknadsränta till bankerna mot att det blir bostadslån som sedan bankerna profiterar på?

Dvs hade bankerna kunnat köpa aktier ist för att låna ut pengarna, hade de gjort det?
När lån tas så skapas två lika stora skulder. Låntagarens skuld till banken och bankens skuld till låntagaren. Den första är en tillgång för banken och den andra är en skuld. De är båda satta i SEK, och påverkas inte av ändringar i KPI. Så vad gäller detta är banken hel opåverkad av KPI.

Banken får in ränta från låntagaren och betalar ränta för sina skulder. Bankens utlåning och in/upp-låning är ungefär lika stor. Skillnaden i ränta däremellan kallas räntenetto. Det skall betala bankens alla kostnader/utgifter. Och är dom duktiga blir det en liten vinst.

Stiger KPI kan banken behöva öka räntenettot för att täcka sina utgifter. Men då talar vi kanske om någon tiondels %.
2017-10-09, 23:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är nästan lite skrämmande, snart säger du väl t.o.m. att du har köpt en BR och då när den värsta bubbelbabblaren vänder på klacken finns det skäl att tänka efter.
Det är först på senare år jag inte är exponerad för marknaden, vilket jag tydliggjorde för dig vid tidpunkten samt vid ett antal senare tidpunkter. Selektiv minnesförlust, alltså.

Gör såhär: tatuera in situationen på armen, så slipper då falla i tårar varje gång du på nytt måste påminnas om att det gått bättre för mig än dig.
2017-10-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hur många gånger ska vi behöver repetera detta för dig?
1) Jag är inte ett dugg brydd av att skriva att du är dum
Och det jag pekar på är att det är det enda du klarar av. Så fort vi sätter dig på pottan har du bara en 5-årings känsloutbrott att komma med.

Det tillför inget till diskussionen. Har du bidragit med något någon gång?

Citat:
Du har till och med vid tillfälle låtsats att du förstår avancerad matematik.
Varför jämrar du dig över det. Det är iaf inget du kan avgöra. Och varför för du öht det på tal här. Det låter mer som det är någon mental låsning du har.

Citat:
2) Du har inte skjutit hål på några påståenden alls
Det är vad jag gör hela tiden. (Undantaget när jag förklarar något för någon som undrar).
2017-10-09, 23:54
Medlem
Citat:
Kul graf an Anders Wallström, om den inte plockats upp här redan:
https://pbs.twimg.com/media/DLSnvqJX0AAP82b.jpg

Den ger ju åtminstone lånemaffian en poäng: att bostäder kanske var undervärderade i Sverige på 80-90-talen (bra bit under inflationen, som annars varit en bra ledstång).

Vi ser även att det ger mig en poäng. Notera att det är 2010 jag menar (och redan då menade) att Sveriges planekonomi var på väg att skapa ett monster. Ganska bra träffat.
Där skrev du faktiskt något användbart. (Du ser jag tvekar inte att ge credit när det finns något skäl att göra det).

Man kan säga att vi befinner oss rätt nu om vi antar en årlig tillväxt på 0.8% de senaste hundra åren.
Då med antagandet att mark har motsvarande värdeökning. Och byggnader om de underhålls.

Sedan har vi haft en avvikelse när sossarna har skadat landet.
2017-10-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Wallenstam ger upp BR-projekt - går inte att sälja - blir hyresrätter

http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/wallenstam-ger-upp-br-projekt-gar-inte.html
Det är nog helt ok för Wallenstam, givet att de har så bra soliditet att de kan låna upp och behålla byggnaderna. Det är ett fastighetsbolag som har HR. Så det är enkelt för dom. Hellre än att pruta så behåller dom tillgångarna. De kan sälja av till en BRF om 10-20 år till högre pris. Mark och byggnader så centralt lär inte minska i pris.

Det som dock måste ha inträffat är att de fått ok från HGF på rejäl presumtionshyra. Och det kan dom nog ha fått. HGF sitter med "prejudikat" och de kan inte gärna behandla Wallenstam annorlunda bara för att de kom i efterhand.

Men då blir frågan lite grann; kommer Wallenstam att få dessa uthyrda?
Hyran lär bli klart högre än vad det hade kostat att köpa dessa som BR.
2017-10-10, 06:09
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De bästa prognoserna vi har om de framtida räntorna är marknadens prissättning av långräntorna, det ger en betydligt bättre indikation än vad alla experter säger. Marknaden är to.m. långt bättre på att sia om vad Ingves kommer göra än Ingves själv och det säger en hel del.

Sedan är det inte så stor skillnad på 11 och 2% som du tror, inte i reala värden i alla fall just eftersom inflationen i regel följer med räntorna upp och ned. Realräntorna har varit långt mer stabila än de nominella räntorna.

Du förstår väl ändå vad som skulle hända om räntan gick upp till 11 % (och inflationen till låt säga 9 %)

Tror du på fullt allvar att priserna skulle ligga kvar på dagens nivå?
2017-10-10, 06:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Du förstår väl ändå vad som skulle hända om räntan gick upp till 11 % (och inflationen till låt säga 9 %)

Tror du på fullt allvar att priserna skulle ligga kvar på dagens nivå?

Sköna löneökningar om inflationen ligger på 9%...
2017-10-10, 06:32
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sköna löneökningar om inflationen ligger på 9%...

Visst, men det tar ett par år innan lönen "kommer ifatt"

100 papp kvadraten med 11 % ränta - skulle inte tro det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in