2017-10-09, 21:23
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag menar det också: om han har "exploderat" så är det när han står på plats där, men någon form av "överkokning" har gjort att han tycker det är en "bra idé" att ta sig dit.

Jag tror också han rimligtvis måste ha tipsats om paret/huset eller följt med någon.

Övervåldet kan ju vara resultatet av ngn form av desperation inför ngn insikt om att han annars åker i finkan, eller desperation över en upplevd maktlöshet, förknippad med upplevda brister som förälder och familjeförsörjare och ovana/ovilja vid ett ansvar och en familjeroll han inte bett om.

Våld/övervåldet är tänkt att kompensera för maktlösheten, hemligen bevisa kraftfullheten, men inskärper egentligen bara maktlösheten. Det är inte tuffingar som begår rånmord (mot bundna gamlingar), utan fega uslingar. Våldet, som ska manifestera att han duger, undergräver omedelbart den diagnosen.

Han kan ha tappat besinningen, om man så vill. Och tittat på för mycket film.

Du glömmer polisens initiala gripanden som involverar minst två GM. De har bevis; som antyder de har funnit minst två främmande DNA kontamineringar,på kritiska platser i anslutning till offren.

Det är för tidigt att uttala sig om MGMs mentala innehåll. Kan ha funnits en andra/tredje part som varit mer drivande.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-10-09 kl. 21:36.
Citera
2017-10-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodBeeblebrox
Har följt tråden slaviskt pga att det är min hemort. Kan det inte vara så att snubben tagit fel på hus? Det finns flera med adressen Mantorp gård. Paret Lekander var inte kända för någon förmögenhet vad jag vet. Granne Gr*n*th (* = a) har figurerat i lokalpressen pga sina hästar och har det betydligt bättre ställt. Lägg till att polisens första misstänkta alla hade någon form av droghistorik. Hade de hittat spår av droger på brottsplatsen tro? Det kan förklara att Ed*in med ev kumpan(er) "gått" till fel hus. Tron att det ska finnas mer pengar än vad det gör.
En sak som talar emot det dock är att husen inte är det minsta lika vad jag kunde se i tidningen, inte ens samma färg.

Om det inte är ovanstående så tror jag faktiskt mer på slumpen, han valde något avsides hyfsat långt hemifrån för att leva ut sina sadistiska fantasier. Varför måste det alltid finnas en logisk förklaring? Jag tror mer och mer på att det inte finns någon koppling. Om det finns någon så borde det isf finnas hos ev kumpaner. Men vi får väl som sagt vänta och se!

Jag håller med dig om det du skriver,kan ingen syna Gr*nath om han har kopplingar till MGM !
Citera
2017-10-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, kanske inte. Men han är också ostraffad och t.o.m. okänd för polisen. Vid 21 år går någon gräns har jag för mig. Gäller det livstid kanske man ser annorlunda på det.
Om brottet är så brutalt som man gått ut med, så låter livstid som en lämplig påföljd. 15 år eller 18 år skulle kännas som en rabatt.
´
Om det hade gällt 1 mord så hade han nog kommit undan med 12-15 år. Nu gäller det 2 mord och då kan ingen annan påföljd än livstid vara aktuell enligt min bedömning.
Citera
2017-10-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benny1111
Jag håller med dig om det du skriver,kan ingen syna Gr*nath om han har kopplingar till MGM !

Nu är det väl inte riktigt hos gr*n*th som jag tror ev koppling ligger utan hos eventuella kumpaner till Ed*in. OM det nu finns en koppling.
Citera
2017-10-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Nuvarande åklagare Westin yttrade sig i Corren för ett tag sedan angående kopplingen.

Citat: - "Men man kan väl för all del dra slutsatsen utifrån hur lång tid det tog mellan brottet och gripandet att det inte har funnits några yttre, uppenbara kopplingar i varje fall. Det är en logisk slutsats.

Hon menar nog att det inte finns några uppenbara kopplingar till BO:s närstående med omnejd.

Jag är helt övertygad om att det finns en koppling på något sätt, må vara långsökt. Men att det skulle vara ett slumpmässigt valt BO, nej det tror jag inte en sekund på.
Citera
2017-10-09, 22:24
Medlem
I brist på andra kopplingar drar jag till med "road rage" som urartad till max.
Ilska som börjar på vägarna är vanligare än man kan tro, nyligen var det ju en postkille som fick frispel.

Läste om en man som blivit förföljd i 25 mil för att sedan slutligen stanna och bli misshandlad.

Egentligen ingen teori jag tror på men ändå inte helt omöjlig. Dubbelmord känns lite väl överkurs.
Citera
2017-10-09, 22:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Nja, jag börjar undra om det verkligen finns någon koppling mellan EG och offren även om jag haft den tron tidigare.

Nuvarande åklagare Westin yttrade sig i Corren för ett tag sedan angående kopplingen.

Citat: - "Men man kan väl för all del dra slutsatsen utifrån hur lång tid det tog mellan brottet och gripandet att det inte har funnits några yttre, uppenbara kopplingar i varje fall. Det är en logisk slutsats."

Denna kommentar får mig att tro att detta är en galning eller en psyksjuk persons verk och inte någon naturlig koppling. Frågan är bara var och hur de stött ihop (för att han bara rent random valt detta hus tror jag inte på) och vad gjorde EG i Mantorp eller med omnejd denna dag?

Det vi vet är att fanskapet har gjort det men varför?..

Intressant. Min magkänsla för vad den är värd vill ha det till att EG är där för pengar eller kapitalvaror, inte mördandet per se. Han kan vara lejd för rån eller nån form av hot eller hämnd (mindre än mord), betald för att agera andreman i ett inbrott eller stöldturné, eller fått ett rån som uppdrag för att kompensera en skuld.

Han har inte själv sökt upp dem för att få nöjet att slå ihjäl dem.

Om det stämmer att det skett på söndag e.m. och dottern CL (och ev. övriga av barnen) är upptagen/na med handbollsarrangemang eller arbete el. dylikt, som förannonseras på nätet, så ligger rimligen kopplingen där någonstans. En tidigare handbollsspelare, en pojkvän till en sådan, en i skolan/ grannskapet, någon son till en mammas väninna/bekant?

Möjligen en mobbinghistorik? Eller ngn konfrontation på nätet eller ngnstans?

Jag tror inte EG är ett psykfall i någon djupare bemärkelse. Men han kan förstås ha spårat ur. Och jag kan ha fel.
Citera
2017-10-09, 23:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Hon menar nog att det inte finns några uppenbara kopplingar till BO:s närstående med omnejd.

Jag är helt övertygad om att det finns en koppling på något sätt, må vara långsökt. Men att det skulle vara ett slumpmässigt valt BO, nej det tror jag inte en sekund på.
Kan det vara så, att polisen mörkar något rejält här? Med tanke på den ytterst knappa och ibland även luddiga informationen, tänker jag. De kanske har järnkoll på några ytterligare misstänkta, men vill inte avslöja sig för att kunna vänta in misstag från dessa i lugn och ro.
Lite väl konspiratoriskt kanske, men vad fan:

TICK TACK TICK TACK
Citera
2017-10-10, 01:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Möjligen en mobbinghistorik? Eller ngn konfrontation på nätet eller ngnstans?

De kanske hade blivit osams på Flashback

Det är ju inte svårt...
Citera
2017-10-10, 01:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
De kanske hade blivit osams på Flashback

Det är ju inte svårt...

Vafan menar du? 👿

😄

Jfr denna (dotter):
https://m.facebook.com/mcdonaldssverige/posts/507741502569855
Citera
2017-10-10, 02:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Vafan menar du? 👿

😄

Jfr denna (dotter):
https://m.facebook.com/mcdonaldssverige/posts/507741502569855
hoppas det inte är skäl till mord men du har en poäng. Vi behöver mycket mer om Lekanders. Där ligger nog knuten
Citera
2017-10-10, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vill minnas att vi har en förundersökningsledare i tråden.

Hur ofta förhörs MGM vid ett sådant här brott, är det varje dag eller flera gånger om dagen?

Använder sig polisen av isolering i flera dagar för att ”mjuka upp” MGM?

Isolering?
Han sitter häktad med restriktioner. Mer isolerad kan han inte bli.

Någon mall för antalet förhör finns inte. Det sker när de vill ha något bekräftat från MGM:s sida.
En häktning är också till för att hålla en MGM borta från banan så att inte utredningen påverkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in