Citat:
Ursprungligen postat av
Krocketklubba
Menar du källa som i ett kopierat citat från ett annat forum?
Jag baserar det på mitt dagdrömmande under dom 10 år som jag har spenderat i glasbranschen och dom glasen som jag själv har monterat i speciellt utsatta hus där det blåser kraftiga vindar över normala vindhastigheter.
Ska jag pm:a CV?
Du får PM:a vad du vill, men det jag efterfrågade var en källa på ditt påstående att Mandalay Bay har 5 cm tjocka glasrutor (vilket är ca 5 ggr kraftigare än normalt i skyskrapor).
EDIT: Om byggnader som Burj Khalifa har strax över 2 cm tjocka rutor så kan man ju minst sagt undra varför Mandalay Bay skulle ha dubbelt så tjocka rutor...
Finally, for supertalls, the glass pieces will be cut and either laminated together or configured with a fraction of an inch of air between them, known as double glazing (for maximum strength, many supertall towers require triple glazing, with a laminated pair of glass panes and another thinner, single pane).
The result is a high-tech glass barrier that can be almost an inch thick: strong enough to withstand hurricane-force winds and reflect all but a fraction of the heat pouring across the Arabian Desert, yet flawlessly clear enough to appear invisible.
https://www.popsci.com/where-supertall-skyscraper-glass-comes-from