2017-10-09, 09:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Menar du källa som i ett kopierat citat från ett annat forum?

Jag baserar det på mitt dagdrömmande under dom 10 år som jag har spenderat i glasbranschen och dom glasen som jag själv har monterat i speciellt utsatta hus där det blåser kraftiga vindar över normala vindhastigheter.

Ska jag pm:a CV?
Du får PM:a vad du vill, men det jag efterfrågade var en källa på ditt påstående att Mandalay Bay har 5 cm tjocka glasrutor (vilket är ca 5 ggr kraftigare än normalt i skyskrapor).

EDIT: Om byggnader som Burj Khalifa har strax över 2 cm tjocka rutor så kan man ju minst sagt undra varför Mandalay Bay skulle ha dubbelt så tjocka rutor...

Finally, for supertalls, the glass pieces will be cut and either laminated together or configured with a fraction of an inch of air between them, known as double glazing (for maximum strength, many supertall towers require triple glazing, with a laminated pair of glass panes and another thinner, single pane).
The result is a high-tech glass barrier that can be almost an inch thick: strong enough to withstand hurricane-force winds and reflect all but a fraction of the heat pouring across the Arabian Desert, yet flawlessly clear enough to appear invisible.
https://www.popsci.com/where-supertall-skyscraper-glass-comes-from
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-10-09 kl. 09:38.
Citera
2017-10-09, 10:33
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du får PM:a vad du vill, men det jag efterfrågade var en källa på ditt påstående att Mandalay Bay har 5 cm tjocka glasrutor (vilket är ca 5 ggr kraftigare än normalt i skyskrapor).

EDIT: Om byggnader som Burj Khalifa har strax över 2 cm tjocka rutor så kan man ju minst sagt undra varför Mandalay Bay skulle ha dubbelt så tjocka rutor...

Finally, for supertalls, the glass pieces will be cut and either laminated together or configured with a fraction of an inch of air between them, known as double glazing (for maximum strength, many supertall towers require triple glazing, with a laminated pair of glass panes and another thinner, single pane).
The result is a high-tech glass barrier that can be almost an inch thick: strong enough to withstand hurricane-force winds and reflect all but a fraction of the heat pouring across the Arabian Desert, yet flawlessly clear enough to appear invisible.
https://www.popsci.com/where-supertall-skyscraper-glass-comes-from

Du snackar tjocklek per glasskiva. Det är laminerade glas vi talar om. 6mm gånger tre plus ett eller två 10 mm argonlager. Plus och minus kan du själv antar jag.
Citera
2017-10-09, 10:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du snackar tjocklek per glasskiva. Det är laminerade glas vi talar om. 6mm gånger tre plus ett eller två 10 mm argonlager. Plus och minus kan du själv antar jag.

Citat:
Ja dom där glasen ska tydligen vara orkansäkra också så det är rejäla doningar. Skulle tippa på 40-50mm i 3 eller 4 lager. Minst.
En gång till då...

How thick and strong is the glass on the windows of the average skyscraper?
Typical thickness is 6mm (~1/4") with double cladding which means it is doubled up with 10mm's of insulating argon gas in between the two pieces of glass.

6x2mm plus en argonspalt...
Argon gör inte att det blir starkare.
"The result is a high-tech glass barrier that can be almost an inch thick" är knappast ett sätt att beskriva en av glasskivorna..

Men du är förstås fortfarande mer än välkommen att visa att Mandalay Bays fönster var runt 5 cm tjocka i 3 eller 4 lager.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-10-09 kl. 10:50.
Citera
2017-10-09, 14:08
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Måste vara tufft för CIA, de lägger ned enorma resurser på denna skjutning av något diffust skäl men det tar bara ett par timmar för intelligentian på FB att genomskåda allt.

Vad skulle vara motivet? Skärpta vapenlagar? Sandy Hooks ledde inte till några sådana men den här gången skall CIA lyckas ändra på det?

Hur skall de sedan göra med alla vapen i omlopp? Skall de samlas in? Tämligen riskabelt att reta upp befolkningen på det viset.

Jag ber att få motsäga mig om sandy Hook

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gun_control_after_the_Sandy_Hook_Elementary_School _shooting
Citera
2017-10-09, 14:11
Bannlyst
Ärligt talat, om man säger att man tror att det var en "ensam galning" så antingen ljuger man eller så har man sett för många Hollywoodfilmer.
Citera
2017-10-09, 15:14
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En gång till då...

How thick and strong is the glass on the windows of the average skyscraper?
Typical thickness is 6mm (~1/4") with double cladding which means it is doubled up with 10mm's of insulating argon gas in between the two pieces of glass.

6x2mm plus en argonspalt...
Argon gör inte att det blir starkare.
"The result is a high-tech glass barrier that can be almost an inch thick" är knappast ett sätt att beskriva en av glasskivorna..

Men du är förstås fortfarande mer än välkommen att visa att Mandalay Bays fönster var runt 5 cm tjocka i 3 eller 4 lager.

Du får nog jobba på din läsförståelse. Då syftar jag inte på engelskan. Jag har inte skrivit någonstans i något av mina inlägg att SÅ HÄR ÄR DET.

Du använder ett annat forum som källa till dina påståenden som dessutom hänvisar till det glas som NORMALT sett används till större byggnader

Din patetiska attityd kan du köra upp i stolgången, åsna.
Citera
2017-10-09, 17:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du får nog jobba på din läsförståelse. Då syftar jag inte på engelskan. Jag har inte skrivit någonstans i något av mina inlägg att SÅ HÄR ÄR DET.

Du använder ett annat forum som källa till dina påståenden som dessutom hänvisar till det glas som NORMALT sett används till större byggnader

Din patetiska attityd kan du köra upp i stolgången, åsna.

Vadå patetisk attityd? Jag frågade bara om du gissade när du skrev om 40-50 mm glas som man skulle bryta handleden om man hamrade på, och så redogjorde jag för vad som verkar mer normal glastjocklek i skyskrapor enligt internet.. Om du inte tål att bli ifrågasatt får du väl undvika att skriva om sånt du inte har täckning för.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-10-09 kl. 17:44.
Citera
2017-10-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Ärligt talat, om man säger att man tror att det var en "ensam galning" så antingen ljuger man eller så har man sett för många Hollywoodfilmer.
Kan du ge en vettig förklaring till varför de använder flera skyttar samtidigt som de skyller allt på en ensam skytt? Använder man flera skyttar är det extremt stor risk att flera av skyttarna fastnar på bild.
Citera
2017-10-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Kan du ge en vettig förklaring till varför de använder flera skyttar samtidigt som de skyller allt på en ensam skytt? Använder man flera skyttar är det extremt stor risk att flera av skyttarna fastnar på bild.
Flera skyttar ger större antal döda och att någon fastnar på bild?vem bryr sig.Media fixar den biten med.Folk tror inte på dessa "konspirationsterorier" iaf!T ex ser man tydligt hur någon skjuter från 6e våningen men media är tyst om det.
Senast redigerad av Hannial 2017-10-09 kl. 18:48.
Citera
2017-10-09, 19:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Flera skyttar ger större antal döda och att någon fastnar på bild?vem bryr sig.Media fixar den biten med.Folk tror inte på dessa "konspirationsterorier" iaf!T ex ser man tydligt hur någon skjuter från 6e våningen men media är tyst om det.
Nej, förklara varför man tvunget ska skylla på en galning när det går lika bra att skylla på två galningar.

Finns ju massor av dåd som utförts av flera personer.

Och var ser man tydligt att någon skjuter på 6e våningen?
Citera
2017-10-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, förklara varför man tvunget ska skylla på en galning när det går lika bra att skylla på två galningar.

Finns ju massor av dåd som utförts av flera personer.

Och var ser man tydligt att någon skjuter på 6e våningen?
Det är stor skillnad.En skytt kan vara galen men två skyttar är inte lätt att göra till galningar.Du kan se på you tube om du söker Las Vegas taxidriver.Där kan du kolla på flera klipp.Sök så finner du.jag är dålig på att länka osv.
Citera
2017-10-09, 19:25
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Det är stor skillnad.En skytt kan vara galen men två skyttar är inte lätt att göra till galningar.Du kan se på you tube om du söker Las Vegas taxidriver.Där kan du kolla på flera klipp.Sök så finner du.jag är dålig på att länka osv.
Du är dålig på att länka men tycker media döljer en skytt på 6e våningen. Jaja.

Jag har svart bälte i Google-fu, vilket kanske förklarar att jag hittat en lampa på 4e våningen, inte en skytt på 6e. En lampa som blinkar hela två timmar innan skjutningen börjar.

Och två galningar har det funnits gott om. Ja, det har skrivits sånger om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in