2017-10-08, 23:45
Medlem
Ja stall-"hen” är ju tydligen avskriven.. Jag är övertygad om att en “mintgrön bil” också helt kan uteslutas.

"Jag kan inte säga att han skulle ha förbryllat oss på något sätt"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6791822

Vilket kvalificerat skitsnack från denna stroppiga kärring.

Då vill jag påstå att hon nog är den enda i Sverige som inte är förbryllad över att en tidigare ostraffad småbarnspappa på 24 höstar utan (kända) drogproblem begår dessa bestialiska mord. Något av ett unikum skulle jag vilja säga.

Förmodligen vill hon försöka påskina att de “har på fötterna” i detta fall.
Det tror jag INTE de har tyvärr. Att Gestrin tagit över kan ju vara för att Nemec babblat lite väl mycket.

Hade de haft tillräckligt på EG borde det ju vara en enkel sak att få till ett åtal.

Att EG håller helt tyst skulle mycket väl kunna handla om att han/familjen hotats. Det kan jag köpa.
Ungefär-“Håller du inte käften så mördas dina barn/sambo”
Citera
2017-10-09, 00:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Ja exakt så är det, det är korrekt. Åklagaren väcker dock inte åtal förrän allt är på plats i förundersökningen. Själva utredningen kan var klar, men det kan återstå andra saker som t.ex. att sätta ihop Fup på ett logiskt och tydligt sätt, samt att skriva bevisbilagor och annat som ska delas ut i rätten. Ja det kan vara lite olika saker som, så att säga, färdigställer allt material så att det går att presentera på ett bra sätt inför rätten. Åklagaren meddelar helt enkelt tingsrätten vilket datum allt kommer att vara klart för att väcka åtal och sedan försöker man hålla sig till den tidsplanen. När åtal sedan är väckt så försöker Tingsrätten sätta ut datum för huvudförhandling så snart som möjligt, så att MT inte sitter inlåst längre än nödvändigt. I detta fall kommer MT med största sannolikhet dock att utan avbrott sitta inlåst ända fram till att Hovrätten meddelar dom och vid fällande dom ytterligare minst 15 år men troligen livstid, men då i fängelse istället för häkte såklart.
Jag förstår precis hur du menar. Men jag tror på ett snabbare åtal än förväntat (av ngn anledning), kanske i mitten på november och att domen meddelas före jul - livstids fängelse.
Sedan har jag faktiskt en känsla för att E**** inte kommer att överklaga domen, utan acceptera den. Troligen för att han inser att det är kört ändå och hellre överflyttas till ett fängelse så fort som möjligt. Men det är bara en gissning utifrån att han vägrar prata. Om ett överklagande ändå skulle ske, vore det rimligtvis för att han plötsligt har saker att berätta.
Citera
2017-10-09, 00:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Virrigt, men vi landar ändå i ett hämndmotiv då. Det är ok för mig, såsom brottet beskrivits räcker inte ett rånmotiv riktigt för att förstå våldet.
Virrigt är det minsta man kan säga. Jag får ingen klar blid. Allt nytt jag läser/hör googlar fram skapar bara nya frågor. Jag har ju varit inne på hämd från början. Och att rånmorivet var sekundärt. Men något skaver med den. Jag vet bara inte vad. Men ibland får jag för mig att att paret hade en nexus person. Och att denna person ställt till det något vida pass runt sig. Att denna någon tog med sig hotarna ut till paret för att hen trodde att det fanns pengar eller annat värdefullt i huset. När detta visar sig vara osant spårar det ur fullständigt och de mördas för att statuera ett exempel. Spektakulärt som fan. Men det är ju inte den som gissade minst gånger som vinner.
Citera
2017-10-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om polisen inte varit så snabb att avfärda det ryktet hade jag vara benägen att hålla med dig. Men i Sveriges tystaste utredning där man kommenterar förbryllande lite, väljer man att bara timmar efter bilden släpps här bekräfta att den är sann och avfärda den. Det är skumt tycker jag.

Nu hade med all sannolikhet polisen tillgång till denna bild långt innan den dök upp i dessa spalter. Att den är avfärdad betyder att flickan är identifierad och hörd.

När en utredning av detta slag är tyst brukar det betyda att man kan sova lugnt. Det är mer oroväckande när det börjar läcka.
Citera
2017-10-09, 00:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Vi ska ju ha klart för oss att vi inte har en aning om var polisen är i utredningen just nu; om de söker flera gärningsmän eller inte, vilken EGs roll varit etc. etc. Att de håller tyst och inte pratar med media behöver inte betyda att de inte jobbar för högtryck och utreder en hel massa olika misstankar, ev. medgärningsmän, alternativa händelseförlopp, vittnesförhör mm. Det lär visa sig i FuP sedan när åtal är väckt. Det är nog en av de mest intressanta fuppar att se fram emot på länge tycker jag!

Det man ska ha klart för sig är att det hade kommit fram om det fanns fler gärningsmän. Så det är aldrig tyst om en sån sak. Det är för stort allmänt intresse för det. Så just nu i dagsläget finns det uppenbarligen ingen annan misstänkt. Så det borde nästan infunnit sig nu.
Citera
2017-10-09, 01:10
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Ja stall-"hen” är ju tydligen avskriven.. Jag är övertygad om att en “mintgrön bil” också helt kan utesluts

Fast nu förstår jag inte. Bilen gäklade då den oförblugfade åklagern sist jag hörde någora officiella uttalande. Så om de uteslutet den är det ju i information de väljer att inte gå ut med. Varför skulle de då säga om de aktualiserade någon i en utredning igen.

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu hade med all sannolikhet polisen tillgång till denna bild långt innan den dök upp i dessa spalter. Att den är avfärdad betyder att flickan är identifierad och hörd.

När en utredning av detta slag är tyst brukar det betyda att man kan sova lugnt. Det är mer oroväckande när det börjar läcka.

Ja. Till och med det gick de ut med. " vi har haft tillgång till materialet en längre tid och personen är avskriven". De sa aldrig att personen var identifierad. Bara avskriven.
Oj vilka olika erfarenheter vi har av utredningar. Jag tycker de börjar läka som fan på slutet. När det börjar klarna upp vill man prata. Jag blir tvärt emot dig oroad när det är tyst.
Citera
2017-10-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Första gången jag ligger efter i läsning på inlägg i denna tråden, inte läst sedan imorse men eftersom det inte är så många skriva som diskuterar är det lätt att läsa ikapp.

Det som jag tänkte på såhär vid midnatt är; Varför är alla så skeptiska till att EG är den som utfört de blodiga momenten av brottet? Jag tycker nästan lite tvärtom förutom just med tanke på kontantuttagen och bilfärden med två BO.
Men jag får obehagskänsla av hans uppenbarelse, för att inte tala om hans blick. Jag tror som jag skrivit tidigare att han har säkerligen har en saftig internethistorik. Inte bara normal nyfikenhet där många vanliga människor kikar på avrättningar och olyckor på LiveLeak men tror han aktivt sökt på filmer med innehåll av nasty olyckor, plågsamma skador, dödsfall av olika slag och tortyr / mord. Det har blivit lite av en besatthet hos honlm.
Så när han/dem ändå var i färd med att råna och binda sant misshandla Lekanders så passade han på att testa olika saker eftersom han ändå skulle ta död på dem. Stämmer det att ett eller något öga var urplockat så tror jag faktiskt han gjort detta driven av en morbid nyfikenhet men frågan är om han/hon levde när han gjorde detta?!
Samma gäller fingerkapnlngarna, det kanske inte var helt nödvändigt men han gjorde det ändå. Han "går igång" på deras reaktion. Slutligen ska ju ett huvud vara avkapat och det kan han ha gjort som ren avrättning.
Var han ensam gärningsman kunde han gå loss helt utan att en kumpan ifrågasatte hans grymhet mot paret.
Min teori, hoppas jag har fel. Av många anledningar Vad tror ni?

Vill någon diskutera några av mina andra funderingar som jag skrivit inlägg om några dagar bakåt i tiden så citera mig gärna

Edit: Eventuella stavfel och konstiga ord i en annars fin mening betyder att jag skriver på min mobil och den gillar att presentera nya ord för mig utan att förvarna. Orkar inte ändra.

Jag får också obehagskänslor av MGM, och jag uppfattar också honom som kapabel till brottets värsta delar.
Citera
2017-10-09, 01:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Virrigt är det minsta man kan säga. Jag får ingen klar blid. Allt nytt jag läser/hör googlar fram skapar bara nya frågor. Jag har ju varit inne på hämd från början. Och att rånmorivet var sekundärt. Men något skaver med den. Jag vet bara inte vad. Men ibland får jag för mig att att paret hade en nexus person. Och att denna person ställt till det något vida pass runt sig. Att denna någon tog med sig hotarna ut till paret för att hen trodde att det fanns pengar eller annat värdefullt i huset. När detta visar sig vara osant spårar det ur fullständigt och de mördas för att statuera ett exempel. Spektakulärt som fan. Men det är ju inte den som gissade minst gånger som vinner.

En hämnare binder inte sina offer i syfte att få dem att avslöja något (var pengar är exv.), eftersom de vet att de kommer mördas ändå (eller ringa polisen sen)?

Enligt utredningen är syftet ekonomiskt, alltså har inte offren som det verkar torterats i avsikt att framkalla dödsångest. Har de "torterats" så har det varit för att de inte kände GM. Av ngn anledning, möjligen brist på förväntat resultat, eller för att stöldgodset tvingats bli vad som då fanns att tillgå (tv?, sprit?), eller för att GM varit rädd att bli kopplad till rånet genom något BO sett elelr hört (hans bil, hans kroppshydda, sätt att tala etc), eller för att GM som familjefar till varje pris vill undvika att åka dit, eller för att vad BO sett och hört av GM dramatiskt skulle begränsa antalet möjliga typer av förövare (polska bärplockare, romska tiggare, lettiska byggarbetare, rumänska cirkusbjörnar, ryska ubåtsmän, Isis, Osis, Mossad, östgötsk raggarmaffia, Thomas Quick och skånska grevar), eller för att GM ska få ett försprång och hinna hem (eller till ngn "mellanstation" med stöldgodset) innan bylingen sätter upp vägspärrar på E4, så har BO "avrättats".

Vidare måste man ju när allt kommer omkring förbluffas över att ngn dåre öht vågar hålla ett äldre par i villa som har tre barn och barnbarn som tejpad utpressningsgisslan en söndag e.m. mitt på blanka sommardan och ev även ta dem på pistolhotssafari till Borensberg för att lugga en bankomat på nåra tusen. Det måste ju vart ljust som på en bättre fransk badort.

De måste haft bilder på sina barn framme m.m. Vad var det som sa att ingen skulle ringa eller dyka upp medan GM höll på där?

Nu råkade jag visst lämna vägen jag först slog in på – men allt i sanningens intresse.
Citera
2017-10-09, 03:13
Medlem
Citat:
Ja. Till och med det gick de ut med. " vi har haft tillgång till materialet en längre tid och personen är avskriven". De sa aldrig att personen var identifierad. Bara avskriven.
Oj vilka olika erfarenheter vi har av utredningar. Jag tycker de börjar läka som fan på slutet. När det börjar klarna upp vill man prata. Jag blir tvärt emot dig oroad när det är tyst.

Vi har säkert olika uppfattningar om detta. Om du nu anser dig ha sådana eminenta kunskaper i hur en mordutredning bedrivs borde du känna till att det är meningslöst att bedriva denna via media.
Du borde också känna till vad som inbegrips i att någon är avförd från utredningen.
Citera
2017-10-09, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag får också obehagskänslor av MGM, och jag uppfattar också honom som kapabel till brottets värsta delar.

Att den häktade göken är inblandad i detta är väl kanske inte så omtumlande. Gåtan är varför valdes just denna bostad utanför Mantorp. Vad var det som fick honom att åka just till detta par?
Citera
2017-10-09, 03:37
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
..
Vidare måste man ju när allt kommer omkring förbluffas över att ngn dåre öht vågar hålla ett äldre par i villa som har tre barn och barnbarn som tejpad utpressningsgisslan en söndag e.m. mitt på blanka sommardan och ev även ta dem på pistolhotssafari till Borensberg för att lugga en bankomat på nåra tusen. Det måste ju vart ljust som på en bättre fransk badort.

De måste haft bilder på sina barn framme m.m. Vad var det som sa att ingen skulle ringa eller dyka upp medan GM höll på där?
Facebook kan avslöja en del..
Sedan har vi ju den mystiska amerikanaren dagen innan, med allt vad det skulle kunna innefatta..
Citera
2017-10-09, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det man ska ha klart för sig är att det hade kommit fram om det fanns fler gärningsmän. Så det är aldrig tyst om en sån sak. Det är för stort allmänt intresse för det. Så just nu i dagsläget finns det uppenbarligen ingen annan misstänkt. Så det borde nästan infunnit sig nu.

Nu borde det finnas fler personers DNA på denna plats än den häktade göken. Problemet är att DNA talar inte om när det avsattes. Hittas de inte på någon komprometterande ställe kan det betyda att hen inte är inblandad. Det kan också betyda att hen är inblandad. Denna nöt är oftast svår att knäcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in