2017-10-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Verkligen konstigt att de inte aktivt letar efter flera gärningsmän?
Var MGM så stor och stark?
Eller BO så svaga?
Så tragiskt för de anhöriga 😒
Vi ska ju ha klart för oss att vi inte har en aning om var polisen är i utredningen just nu; om de söker flera gärningsmän eller inte, vilken EGs roll varit etc. etc. Att de håller tyst och inte pratar med media behöver inte betyda att de inte jobbar för högtryck och utreder en hel massa olika misstankar, ev. medgärningsmän, alternativa händelseförlopp, vittnesförhör mm. Det lär visa sig i FuP sedan när åtal är väckt. Det är nog en av de mest intressanta fuppar att se fram emot på länge tycker jag!
Citera
2017-10-08, 16:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Vi ska ju ha klart för oss att vi inte har en aning om var polisen är i utredningen just nu; om de söker flera gärningsmän eller inte, vilken EGs roll varit etc. etc. Att de håller tyst och inte pratar med media behöver inte betyda att de inte jobbar för högtryck och utreder en hel massa olika misstankar, ev. medgärningsmän, alternativa händelseförlopp, vittnesförhör mm. Det lär visa sig i FuP sedan när åtal är väckt. Det är nog en av de mest intressanta fuppar att se fram emot på länge tycker jag!
Det är sant att vi bara kan gissa oss till hur utredningen går. Men utifrån vad de själva säger verkar det inte hända så mycket, tänker jag. De har inte korn på någon annan GM än den misstänkte, som sitter där och är tyst.
Att man har bytt åklagare kan bero på att det inte går att komma längre i utredningen. Att den är färdig såtillvida att det räcker för att väcka åtal och få honom fälld. Sedan kan man alltid låta utredningshjulen rulla på så länge det går, hoppas på nya omhäktningar och att något kommer fram till sist.
Men som jag har fattat det måste en åklagare kunna visa att utredningen går framåt, för att få till en omhäktning. Annars måste det gå till åtal eller att den misstänkte blir släppt ur häktet. Sverige har fått kritik för långa häktningsperioder och även en förhärdad brottsling måste kunna få sin sak prövad inom rimlig tid och sedan överföras från häktet till kåken. Därför finns en viss press på åklagaren.
Jag tror emellertid, att en åklagare inte behöver lägga fram all bevisning som finns vid en häktningsförhandling, utan kan portionera ut den över flera tillfällen.
Kanske det finns ett och annat ess i rockärmen som inte läckt vare sig till domstolen eller pressen.
Citera
2017-10-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är sant att vi bara kan gissa oss till hur utredningen går. Men utifrån vad de själva säger verkar det inte hända så mycket, tänker jag. De har inte korn på någon annan GM än den misstänkte, som sitter där och är tyst.
Att man har bytt åklagare kan bero på att det inte går att komma längre i utredningen. Att den är färdig såtillvida att det räcker för att väcka åtal och få honom fälld. Sedan kan man alltid låta utredningshjulen rulla på så länge det går, hoppas på nya omhäktningar och att något kommer fram till sist.
Men som jag har fattat det måste en åklagare kunna visa att utredningen går framåt, för att få till en omhäktning. Annars måste det gå till åtal eller att den misstänkte blir släppt ur häktet. Sverige har fått kritik för långa häktningsperioder och även en förhärdad brottsling måste kunna få sin sak prövad inom rimlig tid och sedan överföras från häktet till kåken. Därför finns en viss press på åklagaren.
Jag tror emellertid, att en åklagare inte behöver lägga fram all bevisning som finns vid en häktningsförhandling, utan kan portionera ut den över flera tillfällen.
Kanske det finns ett och annat ess i rockärmen som inte läckt vare sig till domstolen eller pressen.
När det gäller mord så behövs det inte mycket övertalning från åklagarens sida för att Tingsrätten ska besluta om fortsatt häktning. Det är ganska enkelt att förstå samhällsnyttan av det kontra riskerna med att släppa ut en misstänkt (på sannolika skäl) dubbelmördare på fri fot i väntan på rättegång. Han kommer att sitta hela vägen till att en dom mot honom vinner laga kraft alternativt att han frikänns i Hovrätten, för det lär överklagas oavsett utgång i Tingsrätten. Jag tror nog som de flesta här att utredningen kommer att vara klar inom kort, dvs. inom 2-3 månader och att åtal kommer att väckas före årsskiftet.
Citera
2017-10-08, 17:32
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Den stora frågan är varför denne familjeförsörjare från Mullsjö beger sig till detta par i utkanten av Mantorp.
Hur hamnade han där?
Vad var ärendet?

Han har bevisligen varit där och lämnat avtryck i form av DNA, på ett sådant sätt att han ensam eller tillsammans med någon gjort sig skyldig till mord.

Denne Edvin är tidigare okänd för polisen och hade han inte gjort detta tejpköp hade han fortfarande varit okänd.
Frågan är vad har han undkommit med förr?

Någon skrev i tråden att han varit borta i några dagar för x antal mån/år sen, och mindes inte vart han varit/gjort.
Ytterst suspekt om det stämmer.

Ingen som känner honom närmare, vad brann han för, eller har brunnit för, intresse, hobby?
Citera
2017-10-08, 17:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
När det gäller mord så behövs det inte mycket övertalning från åklagarens sida för att Tingsrätten ska besluta om fortsatt häktning. Det är ganska enkelt att förstå samhällsnyttan av det kontra riskerna med att släppa ut en misstänkt (på sannolika skäl) dubbelmördare på fri fot i väntan på rättegång.
...
Nu menar jag inte att han skulle släppas på fri fot i väntan på rättegång, utan åtalas direkt istället för omhäktas. Om utredningen inte går framåt måste den tilltalade åtalas, var vad jag försökte säga. Men nu har den ju gått framåt sedan häktningen, så varje fall en omhäktning lär det ju bli.
Citera
2017-10-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu menar jag inte att han skulle släppas på fri fot i väntan på rättegång, utan åtalas direkt istället för omhäktas. Om utredningen inte går framåt måste den tilltalade åtalas, var vad jag försökte säga. Men nu har den ju gått framåt sedan häktningen, så varje fall en omhäktning lär det ju bli.
Ja exakt så är det, det är korrekt. Åklagaren väcker dock inte åtal förrän allt är på plats i förundersökningen. Själva utredningen kan var klar, men det kan återstå andra saker som t.ex. att sätta ihop Fup på ett logiskt och tydligt sätt, samt att skriva bevisbilagor och annat som ska delas ut i rätten. Ja det kan vara lite olika saker som, så att säga, färdigställer allt material så att det går att presentera på ett bra sätt inför rätten. Åklagaren meddelar helt enkelt tingsrätten vilket datum allt kommer att vara klart för att väcka åtal och sedan försöker man hålla sig till den tidsplanen. När åtal sedan är väckt så försöker Tingsrätten sätta ut datum för huvudförhandling så snart som möjligt, så att MT inte sitter inlåst längre än nödvändigt. I detta fall kommer MT med största sannolikhet dock att utan avbrott sitta inlåst ända fram till att Hovrätten meddelar dom och vid fällande dom ytterligare minst 15 år men troligen livstid, men då i fängelse istället för häkte såklart.
Citera
2017-10-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Öststatsspåret har aldrig varit hett 😉

Jag nämde Ett land med anknytning till Ryssland i ett tidigare inlägg. De är ett stolt folk. De må vara fattiga men mig vetligen sitter de inte utanför vare sig Konsum i Mullsjö eller city gross i Mantorp. Skulle det finnas någon koppling åt det håller rör det sig om något annat.

Kan det finnas hot mot hans familj - fru barn föräldrar etc - som gör att han är mycket rädd och därför inte vågar prata? Så jag är inne på samma linje som Merrybum. Jag tror fortfarande att stallflickan är är identisk med en kvinnlig vän till E. Vill inte lägga ut nån bild här men om man jämför stallbilden med en bild upplagd på instagram av vännen själv så är deras ansikten i profil MYCKET lika.
Citera
2017-10-08, 19:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Snokade runt lite på fejjan, för att se om någon i närheten av Mantorp skrivet något om EG. Hittade bara en kommentar. Den är gjord 19 sept kl 13.49 av en S*nja F*rsberg *=o från Mjölby. Hon kommenterar häktningen av EG (från Ratsit) med "OFATTBART". 3 personer har reagerat, en av dem med en förvånad smiley. Denna person kommer från Kålmården och har en son som har varit spelmissbrukare.
Någon som vet om EG spelade? Kan det finnas kopplingar?

Sonja kommenterar ungefär allt som händer i omgivningen på ungefär det sättet. Hon känner allt och alla i trakten och jag är ganska övertygad om att "ofattbart" syftar på mordens brutalitet.
Citera
2017-10-08, 22:09
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Kan det finnas hot mot hans familj - fru barn föräldrar etc - som gör att han är mycket rädd och därför inte vågar prata? Så jag är inne på samma linje som Merrybum. Jag tror fortfarande att stallflickan är är identisk med en kvinnlig vän till E. Vill inte lägga ut nån bild här men om man jämför stallbilden med en bild upplagd på instagram av vännen själv så är deras ansikten i profil MYCKET lika.
Du kan släppa stallflickan. Hon är avfärdad av polisen, av en anledning.
Citera
2017-10-08, 22:53
Medlem
Merrybums avatar
Eftersom jag tror att E haft den yttre service funktionen i det här dådet tror jag inte det finns någon koppling mellan honom och paret. Och eftersom jag inte vet vilka gärningsmännen är Spånar jag vidare på att hitta gärningsmannen via offren.
Vad jag hört är att A har jobbat i boxholm, och på grund av sen där stora och osynliga som pekar mig däråt så hoppar jag över T. Någon har sagt mig att han hade en högt uppsatt position på någon bank förr. Kan kopplingen ligga där. Någon han varit tvungen att neka ett lån? Någon som skyller sitt misslyckande på en affär där T var bankens representant. Jag tänker oxå att "Bankdiriktör" och vaktmästare är två ganska skilda jobb. Hände det något så han fick sluta? Eller valde han en Down grading av någon annan anledning. En fritidssysselsättning som tog mycket tid. Eller hade han någon special kunskap som gav inkomst och tog mycket tid.

Familjen har tre barn. Nog skvallrades det lite om både det ens och det andra här först. Men där har inget vidare skvaller kommet fram så jag lämnar dom. Paret verkar tillhöra en stora släkter. Det finns flera släktrelateradee grupper på Facebook. Ett fåtal förrekomner på lexbace, ett par kör raggarbilar. Ett par verkar vara antikhandlare. Släkten äger några pantbanker. Det tyckte jag var lite spännande, de panthamdlare jag känner till tillhör inte samhällets hedligaste individer. Dock har jag ingen kännedom om just dessa panthamdlare. I släcktes kan man ju tänka ut hur många motiv som helst. Men jag funderar på om lekanders hade någon "liten skyddsling". De verkar ju ha varit ganska välbärgade. Kanske någon bror/kusin/syskonbarn/grannpojk/brylling farbror etc. Som hade lite dåligt om pengar som man brukade låna ut till och vara lite snäll emot. Det är inte helt ovanligt för någon att ha sin farbror/bror etc etc lindad runt sitt lillfinger. ( om denne fanns och dessutom var lite gränslös och gjorde affärer den inte kunde ro i land skulle nästan alla bitar falla på plats för mig).
Citera
2017-10-08, 23:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du kan släppa stallflickan. Hon är avfärdad av polisen, av en anledning.
Om polisen inte varit så snabb att avfärda det ryktet hade jag vara benägen att hålla med dig. Men i Sveriges tystaste utredning där man kommenterar förbryllande lite, väljer man att bara timmar efter bilden släpps här bekräfta att den är sann och avfärda den. Det är skumt tycker jag.
Citera
2017-10-08, 23:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Eftersom jag tror att E haft den yttre service funktionen i det här dådet tror jag inte det finns någon koppling mellan honom och paret. Och eftersom jag inte vet vilka gärningsmännen är Spånar jag vidare på att hitta gärningsmannen via offren.
Vad jag hört är att A har jobbat i boxholm, och på grund av sen där stora och osynliga som pekar mig däråt så hoppar jag över T. Någon har sagt mig att han hade en högt uppsatt position på någon bank förr. Kan kopplingen ligga där. Någon han varit tvungen att neka ett lån? Någon som skyller sitt misslyckande på en affär där T var bankens representant. Jag tänker oxå att "Bankdiriktör" och vaktmästare är två ganska skilda jobb. Hände det något så han fick sluta? Eller valde han en Down grading av någon annan anledning. En fritidssysselsättning som tog mycket tid. Eller hade han någon special kunskap som gav inkomst och tog mycket tid.

Familjen har tre barn. Nog skvallrades det lite om både det ens och det andra här först. Men där har inget vidare skvaller kommet fram så jag lämnar dom. Paret verkar tillhöra en stora släkter. Det finns flera släktrelateradee grupper på Facebook. Ett fåtal förrekomner på lexbace, ett par kör raggarbilar. Ett par verkar vara antikhandlare. Släkten äger några pantbanker. Det tyckte jag var lite spännande, de panthamdlare jag känner till tillhör inte samhällets hedligaste individer. Dock har jag ingen kännedom om just dessa panthamdlare. I släcktes kan man ju tänka ut hur många motiv som helst. Men jag funderar på om lekanders hade någon "liten skyddsling". De verkar ju ha varit ganska välbärgade. Kanske någon bror/kusin/syskonbarn/grannpojk/brylling farbror etc. Som hade lite dåligt om pengar som man brukade låna ut till och vara lite snäll emot. Det är inte helt ovanligt för någon att ha sin farbror/bror etc etc lindad runt sitt lillfinger. ( om denne fanns och dessutom var lite gränslös och gjorde affärer den inte kunde ro i land skulle nästan alla bitar falla på plats för mig).
Virrigt, men vi landar ändå i ett hämndmotiv då. Det är ok för mig, såsom brottet beskrivits räcker inte ett rånmotiv riktigt för att förstå våldet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in