Citat:
Ursprungligen postat av
Squonker
Vi ska ju ha klart för oss att vi inte har en aning om var polisen är i utredningen just nu; om de söker flera gärningsmän eller inte, vilken EGs roll varit etc. etc. Att de håller tyst och inte pratar med media behöver inte betyda att de inte jobbar för högtryck och utreder en hel massa olika misstankar, ev. medgärningsmän, alternativa händelseförlopp, vittnesförhör mm. Det lär visa sig i FuP sedan när åtal är väckt. Det är nog en av de mest intressanta fuppar att se fram emot på länge tycker jag!
Det är sant att vi bara kan gissa oss till hur utredningen går. Men utifrån vad de själva säger verkar det inte hända så mycket, tänker jag. De har inte korn på någon annan GM än den misstänkte, som sitter där och är tyst.
Att man har bytt åklagare kan bero på att det inte går att komma längre i utredningen. Att den är färdig såtillvida att det räcker för att väcka åtal och få honom fälld. Sedan kan man alltid låta utredningshjulen rulla på så länge det går, hoppas på nya omhäktningar och att något kommer fram till sist.
Men som jag har fattat det måste en åklagare kunna visa att utredningen går framåt, för att få till en omhäktning. Annars måste det gå till åtal eller att den misstänkte blir släppt ur häktet. Sverige har fått kritik för långa häktningsperioder och även en förhärdad brottsling måste kunna få sin sak prövad inom rimlig tid och sedan överföras från häktet till kåken. Därför finns en viss press på åklagaren.
Jag tror emellertid, att en åklagare inte behöver lägga fram all bevisning som finns vid en häktningsförhandling, utan kan portionera ut den över flera tillfällen.
Kanske det finns ett och annat ess i rockärmen som inte läckt vare sig till domstolen eller pressen.