2017-10-08, 22:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är så klart jättesvårt att förutsäga vem som utvecklas till en sexual-sadist.
Vissa barn växer upp under ogynnsamma förhållanden, det kanske Madsen gjorde. Jag kan så klart inte säga säkert om så är fallet. Men det är så klart viktigt att omgivningen ser tecken, i det här fallet har ingen i hans närhet anat att han är en blivande sex-mördare.
Ted Bundy berättade för en reporter innan han avrättades, att han mördade på grund av alla vålds-sex-filmer som han tittat på. Jag antar att det är ett sätt förenkla sanningen. Det behövs fler komponenter än att bara titta på våldsporr.
Men det är svårt att förutsäga hur en skör personlighet påverkas av både filmer och destruktiva relationer, typ köpa sex.
Det är svårt att förutsäga vilka barn och unga som kommer att begå sådana sex-brott.
Alla med skör personlighet och sociala problematiska hemförhållanden blir inte våldsmän eller mördare.
Men i efterhand så tänker jag att det borde funnits varningstecken -men att närstående inte tolkade
det på rätt sätt.
Det gick inte att förutse, men närstående kanske kunde ha förstått. Kanske?

En del av svaret finns nog i Peters shady umgänge. "Träffas för att titta på bizarra våldsfilmer/Tävla i vem som kunde hitta det grövsta filmklippet"
Där kan man nog krama ur ett och annat. Hoppas det "nätverket" offentliggörs.
Citera
2017-10-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Fast jag måste ändå instämma i att GW ibland har lite för bråttom till statistiken, och lite för mycket tunnelseende kring det. Detta fallet är typiskt ett sådant. Även om transportstyckning är den "vanligaste" orsaken till att stycka ett mordoffer, fanns i detta fall redan från start anledning att ifrågasätta ett det som orsak. GW tycktes aldrig överhuvudtaget reflektera över de olika fakta som var kända i fallet som skulle kunna peka på alternativa orsaker. Istället körde han på med statistiken och lät sig förvånas över det som inte stämde in på hans skolboksexempel. Istället borde han tittat på den samlade bilden och insett att här finns ett antal faktorer som talar inte stämmer in i bilden, och därmed bör man fråga sig om inte det också då innebär att detta fall inte är ett skolboksexempel. Men icke.
Jo, GW kan vara lat. Han har t ex först nyligen passat på att "titta på" ubåten - var väl i samband med senaste häktningsförhandlingen gissar jag. Finns ingenting som tyder på att han lagt tid på att läsa in sig på PM, PM:s projekt eller de speciella förutsättningar som gäller med en ubåt. Så GW kör statistiken med lite breda penseldrag.
Citera
2017-10-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du skrev:

Innebär att de (inklusive tysken) är äckelgubbar.
Och att de (inklusive tysken) kanske ingår i samma sadistiska nätverk.

Så varför explicit kalla tysken för äckelgubbe när du inte har något bevis för att han skulle ingå i något sadistiskt nätverk?

Om tysken ironiserar över vad PM gjort är det ju för att det finns personer som du som kör guilty by association vilket gör att tysken har anledning att försöka distansera sig.
Onödig debatt. Ger mig inget.
Citera
2017-10-08, 22:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Vi har inte fått se några vittnesmål om plågade katter mm.
Han verkar vara djurvän faktiskt.
Citera
2017-10-08, 22:20
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men sluta gissa. Kim var inte så lång, därav hade hon nog mer sällan problem med att benen på strumpbyxorna varför korta, de blir heller inte längre för att man drar på sig trosorna utanpå. Jag har aldrig hört talas om attnågon har trosor utanpå strumpbyxor, däremot om man tränar gymnastik, eller dans så har man ofta själva dräkten, som kan se ut som en one-piece baddräkt eller en tvådelad, ovanpå tightsen.

Den tunna sorten är elastiska.
Citera
2017-10-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Nja... Jag tror Kim hade svarta strumpbyxor som man inte kan se igenom... Peter blev triggad av något annat... i min mening troligen det faktum att dom gick under ytan, och han märkte att hans små sjuka kommentarer gjorde Kim blev mer och mer orolig.
Han tänder troligen mer på att rädsla, smärta, och total makt och kontroll... snarare än att skymta ett par trosor.

Din lugna och stringenta kommentar, får kanske också de vilda hingstarna att förstå lite, och kanske t.o.m. tänka lite, innan dom sänder snabbare än blixten.........Men dom har känseltrådarna långt utanför kroppen, så det kommer säkert en massa snabba, oorganiserade kommentarer.....
Citera
2017-10-08, 22:21
Medlem
Citat:
Jo, GW kan vara lat. Han har t ex först nyligen passat på att "titta på" ubåten - var väl i samband med senaste häktningsförhandlingen gissar jag. Finns ingenting som tyder på att han lagt tid på att läsa in sig på PM, PM:s projekt eller de speciella förutsättningar som gäller med en ubåt. Så GW kör statistiken med lite breda penseldrag.

Vad menas med titta på ubåten?
Med sin fysik tror jag han får mycket svårt att fysiskt ta sig ner i den.
Det är nog bara danska polisen som har tillstånd till nu iofs.
GW behöver aktivera hjärnan med mer än statistik.
Citera
2017-10-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är så klart jättesvårt att förutsäga vem som utvecklas till en sexual-sadist.
Vissa barn växer upp under ogynnsamma förhållanden, det kanske Madsen gjorde. Jag kan så klart inte säga säkert om så är fallet. Men det är så klart viktigt att omgivningen ser tecken, i det här fallet har ingen i hans närhet anat att han är en blivande sex-mördare.
Ted Bundy berättade för en reporter innan han avrättades, att han mördade på grund av alla vålds-sex-filmer som han tittat på. Jag antar att det är ett sätt förenkla sanningen. Det behövs fler komponenter än att bara titta på våldsporr.
Men det är svårt att förutsäga hur en skör personlighet påverkas av både filmer och destruktiva relationer, typ köpa sex.
Det är svårt att förutsäga vilka barn och unga som kommer att begå sådana sex-brott.
Alla med skör personlighet och sociala problematiska hemförhållanden blir inte våldsmän eller mördare.
Men i efterhand så tänker jag att det borde funnits varningstecken -men att närstående inte tolkade
det på rätt sätt.
Det gick inte att förutse, men närstående kanske kunde ha förstått. Kanske?

De flesta känner någon som tagit livet av sig eller blivit brottsling. I vissa fall kan man i efterhand fundera på detaljer som man kanske borde reagerat på. Bara det att man har andra i bekantskapskretsen som skulle falla på samma mönster och inte tagit livet av sig eller blivit brottsling.

Man kan alltid vara efterklok och påstå att specifika detaljer borde ha följts upp trots att det i själva verket inte hade varit rimligt. Om en bekant tränar mycket och blir svensk mästare och en annan tränar mycket och får anorexi - vem av dem borde jag sagt åt att han/hon tränade för mycket?

Det är lätt att fråga någon hur personen mår - och det bör man göra. Men svårt att tolka svaret, eftersom många inte vill berätta hur de mår. Och från att fråga hur någon mår till att identifiera en potentiell vettvilling är det ett stort steg.
Citera
2017-10-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Sorry ottoplommon här är det du som inte kan underbygga dina påståenden om Madsen. Men det kanske du märkte, att döma av ditt svar.
Nej, Taxen det gjorde jag inte.
Jag talade först med en skribent som var inledningsvis oenig med mig.
Men av konstruktiva svar, så förstod jag att skribenten förstod vad jag menade iallafall.
Att saklighet, objektivitet samt att hålla sig till kända fakta och ej förvanska dem är viktigt.
Sedan var det två strulpellar som klipper och klistrar i sina försök att ställa till bråk.
Jag saknar konstruktiva debatter här på FB. Man behöver inte hålla med varandra men justa diskussioner.
Sedan kan jag underbygga mina påståenden om Madsen då det är kända fakta.
Jag förvarar inte Madsens avskyvärda handlingar. Aldrig någonsin. Och dem har han ansvar för.
Men jag kommer att förbehålla mig rätten att hålla mig till kända fakta.
Eller tycker du att det är ok att förvanska, förvrida fakta?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-08 kl. 22:28.
Citera
2017-10-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Angående trosorna:

Rimligtvis, borde inte PM dumpat trosorna i havet i någon av de andra likpåsarna? Eller bara dumpat dem i havet?

Eller skurit dem i bitar och ätit upp dom? Eller stoppat upp dom i ändalykten på sig själv?

Att lämna trosorna i u-båten måste väl ha varit det sämsta han kunde göra? Eller?

Trosorna förknippas ju med sexualitet, vilket PM borde vilja undvika, så varför lämna dem i u-båten?

Han missade både strumpbyxor och trosor.
Det här var ingen genomtänkt, kontrollerad handling med checklista... Han dödade henne i ett rus och försökte sedan lösa saken i chock...
Jag tror Kim dog innan midnatt... Sedan gick han till ytan och körde runt i över fyra timmar innan han beslöt sig för att stycka henne.
När han väll gick till ytan fick han en chock när han insåg att dom var efterlysta. Han fick slut på tid, var trött och väldigt stressad. Att sänka båten var nog inget han räknade med att göra innan han förstod att alla letade efter dom och att till och med privat båtar inte skulle låta honom vara.

Han hade nog råkat med att kunna återvända hem, säga att han satt i land Kim och sedan städat Nautilus ordentligt.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han verkar vara djurvän faktiskt.
...ja och hans bror som uttalade sig:
"– Det hade ju varit en sak om jag visste att han hade ett förflutet av att skada kvinnor, men det här en person som gråter när han ser en skadad fågel på marken som träffats av en bil. Han skulle inte kunna göra något sådant.

Klart han är djurvän
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Den tunna sorten är elastiska.

Ja men de kan ändå vara väldigt korta i benen, därför hasar de. Det är rätt vanligt med kläder som ofta tillverkas i asien, även om det kanske blivit något bättre på senare år. Men Kim var väl bara ca 160 cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in