2017-10-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag diskuterar vårt fall PM och KW. Det andra är OT för vårt fall, tramsebyxa.
Och då har du sett någon svensk eller dansk tidning presentera spännande brott PM dömts för? Det jag säger är ju just specifikt att tystnaden om tidigare PM-brott beror på att man inte hittat någonting, tramsebyxa.
Citera
2017-10-08, 21:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Kommer Madsens få extra långt fängelsstraff för att han ljugit om precis allt och därmed kostat samhället pengar i onödang och även ytterligare lidande för Kims familj?

Det vore ju på sin plats att ge honom några år extra för detta.

Sannolikt inte, nu vet jag inte om svensk och dansk rätt är lika på den punkten men man straffas inte "extra" för att man försöker dölja sin brottslighet. Däremot kan man få strafflindring om man exempelvis anger sig själv för brott, men då lär det vara innan polisen redan hittat en och börjat fråga för att detska vara relevant.
Citera
2017-10-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Dubbelpost.

PM räknade troligen med att hinna gömma sina troféer (blev överrumplad av snabb polisinsats) och plocka fram vid sina minnesstunder i framtiden.
Det är ett ganska vanligt tillvägagångssätt bland liknande "människor".
Citera
2017-10-08, 21:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Att kroppen svullnar av att den tar upp vatten spelar ingen större roll. Det är gasbildningen som är den viktiga eftersom den ger flytkraft medan extra vatten i kroppen är ungefär som att binda fast en vattenfylld påse vid liket - vattnet i kroppen och utanför kroppen har samma densitet.
Som det förklaras i tråden beror svullnaden på att cellmembranen sprängs. Det borde leda till en volymökning i sig. Vatten som kommer in i kroppen ändrar så klart inte lyftkraften, som du helt riktigt skriver.
Citera
2017-10-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
GW är inte polisprofessor, oavsett hur ofta epitet missbrukas. GW är kriminolog. I en kriminologs utbildning ingår varken polisutbildning eller traditionell brottsutredning. Nu är han duktig ändå men utifrån andra meriter.
Bagdad Bob, d.v.s. ”Jerzy Snarkoski” kan stoltsera med samma titel, professor i kriminologi. För perspektiv ..
Professor mellan 1992 och 2012. 20 år som professor måste väl räcka för att kunna få kallas professor.
Citera
2017-10-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En hypotes är att den sadistiska lustmördaren Madsen hade sin debut i flera bemärkelser då han impulsmördade en japanska som 15-åring. Antagligen hade han testat sina mördarlustar på djur innan han fick chansen att prova "på riktigt".

Åren går och Madsen måste kämpa mot sina impulser att binda kvinnor och hacka dem med kniv underlivet medan de fortfarande lever. Han har haft "tur" flera gånger och tagit kål på minst två kvinnor på liknande sätt.

När Kim Wall kliver i ubåten tappar han självkontrollen och hans lustar tar över. Jag tror inte det är planerat, utan mer en stundens ingivelse som han inte kan motstå.

Kommer rättsobducenternas undersökning visa att Kims död inträffat när han sågade av huvudet efter han huggit henne i underlivet?

"* Der er fundet mindre skader på kropsdelene, men ingen skader der forklarer Kim Walls dødsårsag.

* Politiet undersøger nu om dødsårsagen har at gøre med adskillelsen af hoved fra torsoen."

Kommer Madsen ge ett fullt erkännande eller kommer han ges möjlighet till ett "tyst erkännande" och ta sitt liv? Hoppas på sistnämnda så att de närmaste slipper se eller höra aset mer.
Två kvinnor ???
Citera
2017-10-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att det skulle tagit sig något yttre uttryck som skulle observerats av omgivningen?
Vi har inte fått se några vittnesmål om plågade katter mm.
Citera
2017-10-08, 22:01
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Bara ett litet förtydligande här - Med tanke påatt hon hade thigts på sig såg han knappast hennes trosor . Suck

Jag har sett tjejer sätta på sej trosor över strumpbyxorna. Det kan vara praktiskt för att få strumpbyxorna på plats. De brukar alltid stanna på halva vägen upp till grenen, annars.
Citera
2017-10-08, 22:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Och vad hade du förväntat dig? GW kan enbart förlita sig på statistik, om han inte tillåts själv intervjua den misstänkte, gå igenom alla bevis mm. Mer än så - i många fall får GW inte ens uttala sig mycket utanför statistiken eftersom han vid ett frikännande kan stämmas för ärekränkning. Så GW har inte samma frihet att vara oförskämd och insinuant som postare på FB.

Fast jag måste ändå instämma i att GW ibland har lite för bråttom till statistiken, och lite för mycket tunnelseende kring det. Detta fallet är typiskt ett sådant. Även om transportstyckning är den "vanligaste" orsaken till att stycka ett mordoffer, fanns i detta fall redan från start anledning att ifrågasätta ett det som orsak. GW tycktes aldrig överhuvudtaget reflektera över de olika fakta som var kända i fallet som skulle kunna peka på alternativa orsaker. Istället körde han på med statistiken och lät sig förvånas över det som inte stämde in på hans skolboksexempel. Istället borde han tittat på den samlade bilden och insett att här finns ett antal faktorer som talar inte stämmer in i bilden, och därmed bör man fråga sig om inte det också då innebär att detta fall inte är ett skolboksexempel. Men icke.
Citera
2017-10-08, 22:03
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
KW har inte gjort noe misstag, sluta å gi offeret skylden

Där fick du till det, va? Jag skyller aldrig på några offer även om du vill ha det till det.
Citera
2017-10-08, 22:04
Medlem
Citat:
När förvirring uppstår i tråden brukar du vara en av huvudpersonerna.

Du svarar på följande text

Till att börja med håller du med:

Sedan kommer dock det lite märkliga - du väljer att inte hålla med:

Och här börjar jag då undra om du ser något speciellt magiskt sätt att mäta människor. Vad borde alla myndigheter och personer runt PM ha sett som gjort att de förstått att PM är en sexualsadistisk mördare?

Du skriver ju även specifikt att om PM varit på samma sätt hela livet skulle inte KW dött för då skulle myndigheterna ha snappat upp honom. Hur då? Och varför?
Det är så klart jättesvårt att förutsäga vem som utvecklas till en sexual-sadist.
Vissa barn växer upp under ogynnsamma förhållanden, det kanske Madsen gjorde. Jag kan så klart inte säga säkert om så är fallet. Men det är så klart viktigt att omgivningen ser tecken, i det här fallet har ingen i hans närhet anat att han är en blivande sex-mördare.
Ted Bundy berättade för en reporter innan han avrättades, att han mördade på grund av alla vålds-sex-filmer som han tittat på. Jag antar att det är ett sätt förenkla sanningen. Det behövs fler komponenter än att bara titta på våldsporr.
Men det är svårt att förutsäga hur en skör personlighet påverkas av både filmer och destruktiva relationer, typ köpa sex.
Det är svårt att förutsäga vilka barn och unga som kommer att begå sådana sex-brott.
Alla med skör personlighet och sociala problematiska hemförhållanden blir inte våldsmän eller mördare.
Men i efterhand så tänker jag att det borde funnits varningstecken -men att närstående inte tolkade
det på rätt sätt.
Det gick inte att förutse, men närstående kanske kunde ha förstått. Kanske?
Citera
2017-10-08, 22:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Professor mellan 1992 och 2012. 20 år som professor måste väl räcka för att kunna få kallas professor.

Heh, en kriminolog har en typ av socionom examen. Den har högre akademisk kvalutet än "polisutbildning" Polishögskolan har inte tillräckligt hög kvalitet för att utgöra en egentlig akademisk examen. LGW Persson är kriminolog men hans professur dv s den forskning och undervisning han bedrivit efter sin doktorandutbildning har väl varit kopplad till Polishögskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in