2017-10-07, 12:30
Medlem
Mastodontishs avatar
Känns oerhört skönt med en tränare som känner laget och kulturen. Det "överinternationaliserande" projektet kan avslutas för denna gång.
Med en generation tyska spelare på uppgång av sällan skådad kvalité hade det varit dumt att i nuläget inte svänga om och satsa på dessa. Jag misstänker att detta är Ulis plan och just nu gäller det bara att ingjuta säkerhet och starka rutiner igen. Jupp är början på detta.
Vidal, Robben, Ribéry och Rafinha kommer behöva fasas ut. Jag tror att Sanches och Gnabry kommer säljas och Ribéry tillsammans med Rafinha kommer inte få förlängt. Robben beror på säsongens och hur han presterar, vinner man inget eller att han får en lång skada kommer han förmodligen också lägga skorna på hyllan.

Egentligen är det bara ytterpositionerna som behöver byggas om. Julian Brandt är väl en het kandidat att köpas in och Gorezka kan bli svår att tränga in med Tolisso, Thaigo, James, Vidal och Martínez.

Till sommaren ser jag egentligen endast tre alternativ till tränarposten. Joachim Löw, Jürgen Klopp och Julian Nagelsmann.
Den stora frågan är om man vågar satsa på Nagelsmann redan nu i karriären, annars faller min röst på Klopp.
Citera
2017-10-07, 17:42
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Känns oerhört skönt med en tränare som känner laget och kulturen. Det "överinternationaliserande" projektet kan avslutas för denna gång.
Med en generation tyska spelare på uppgång av sällan skådad kvalité hade det varit dumt att i nuläget inte svänga om och satsa på dessa. Jag misstänker att detta är Ulis plan och just nu gäller det bara att ingjuta säkerhet och starka rutiner igen. Jupp är början på detta.
Vidal, Robben, Ribéry och Rafinha kommer behöva fasas ut. Jag tror att Sanches och Gnabry kommer säljas och Ribéry tillsammans med Rafinha kommer inte få förlängt. Robben beror på säsongens och hur han presterar, vinner man inget eller att han får en lång skada kommer han förmodligen också lägga skorna på hyllan.

Egentligen är det bara ytterpositionerna som behöver byggas om. Julian Brandt är väl en het kandidat att köpas in och Gorezka kan bli svår att tränga in med Tolisso, Thaigo, James, Vidal och Martínez.

Till sommaren ser jag egentligen endast tre alternativ till tränarposten. Joachim Löw, Jürgen Klopp och Julian Nagelsmann.
Den stora frågan är om man vågar satsa på Nagelsmann redan nu i karriären, annars faller min röst på Klopp.
Klopp har absolut inget att göra i Bayern han är en skittränare som fått någon jävla form av onanistatus av unga människor.
Citera
2017-10-07, 17:57
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jo, jag tänkte inte främst på Italiens och Tysklands ranking. Utan att det är märkligt när man stormar fram och har väldigt många tyska talanger och stjärnor, som dessutom oftast väljer att stanna i Tyskland. Och de stannar till stor del i Tyskland. Bundesliga är attraktiv inte minst för att den har en allt starkare ekonomi.

PL tokdominerar med pengar, och lever därför till stor del på utlänningar. Italien börjar komma tillbaka men är relativt medelmåttiga både på egna italienska spelare och möjligheten att attrahera utländska. Men Italien är duktiga på att utveckla fotbollen.

Men jag ser ingen anledning till att tyska lag inte borde vara på samma nivå som de spanska. Egna spelare och tillgängliga pengar.

Med all respekt för utländska spelare men eftersom PL togs upp så känns det som att PL's stora fel är att det är alltför många bra utländska spelare som sedan inte kan bidra till den engelska landslagsfotbollen. Här är jag rätt övertygad om att engelsk fotboll skulle må mycket bättre av att minska ner på det utländska tillskottet och köra mer inhemskt. Det skulle inspirera än fler att satsa på fotbollen i England. I det avseendet så har England en del av att lära från/av tysk fotboll.
Citera
2017-10-07, 21:26
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Klopp har absolut inget att göra i Bayern han är en skittränare som fått någon jävla form av onanistatus av unga människor.
HaHaHa. Skulle inte formulera mig som dig men instämmer i åsikten att han inte ska till Bayern. Hans underdog-fotboll passar inte för FCB helt enkelt.
Citera
2017-10-07, 21:50
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Med en generation tyska spelare på uppgång av sällan skådad kvalité hade det varit dumt att i nuläget inte svänga om och satsa på dessa. Jag misstänker att detta är Ulis plan och just nu gäller det bara att

Vilka spelare är dessa?

Klopp är en pajas i mångt och mycket när man har ambition att styra 9/10 matcher. Det samt det faktum att han verkar tycka det är rock n' roll med 5-4 eller 3-5 som matchresultat gör han blir helt omöjlig att ha i en storklubb som Bayern.

Hade inte ens velat ha tillbaka honom till Dortmund då han bevisligen inte utvecklats som tränare från sina grundläggande idéer om gegenpressing.

Löw håller jag inte som något extraordinärt. Sett till materialet han har haft till förfogande skulle jag säga att han misslyckats.

Nagelsmann borde ju givetvis vara nr 1.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2017-10-07 kl. 21:54.
Citera
2017-10-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Med all respekt för utländska spelare men eftersom PL togs upp så känns det som att PL's stora fel är att det är alltför många bra utländska spelare som sedan inte kan bidra till den engelska landslagsfotbollen. Här är jag rätt övertygad om att engelsk fotboll skulle må mycket bättre av att minska ner på det utländska tillskottet och köra mer inhemskt. Det skulle inspirera än fler att satsa på fotbollen i England. I det avseendet så har England en del av att lära från/av tysk fotboll.

Med all respekt så handlar det nog om att det finns oändligt många fler tyska fotbollspelare av kvalitet än engelska samt att Bundesliga inte kan konkurrera med PL när det gäller pengar. Det är ingen uttalad strategi utan en följd av ovanstående...
Citera
2017-10-07, 23:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale

Löw håller jag inte som något extraordinärt. Sett till materialet han har haft till förfogande skulle jag säga att han misslyckats.
Att kalla det tyska landslagets resultat under Löws ledning för "ett misslyckande" är ett pajasuttalande om något. Den tyska landslagsfotbollen blomstrar och lär göra så ett bra tag framöver.

Om han är en bra klubbtränare är en annan fråga. Det vet jag ärligt talat inte.
Citera
2017-10-08, 17:45
Medlem
Stivalis avatar
Avafan, jag slänger upp ett klipp för Bayern-fansen. Det är borta mot FC Köln 93/94. Man vinner med 4-0 borta så Bodo Illgner tvingas släppa in fyra bollar medan Raimond Aumann håller nollan.

Målskyttar är Mehmet Scholl, brassen Jorginho, Thomas Helmer & Alexander Zickler.

Andra i Bayern München är bla Christian Ziege, Marcel Witeczek, Lothar Matthäus, Adolfo Valencia, Bruno Labbadia & Christian Nerlinger.

(7.11 min) Köln-Bayern München 1993/94
https://www.youtube.com/watch?v=w7572fAY9Q4
Citera
2017-10-08, 18:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Han är ingen skittränare för rätt klubb. Men jag håller med om att han inte skulle passa in i Bayern. Varken på eller utanför plan.
Citera
2017-10-08, 19:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Jag är tveksam till den förklaringen eftersom detta att kampen är hård nedanför det/de givna topplagen på intet sätt är unikt för Bundesliga och Tyskland. Att nya klubbar i Europaspel från större ligor ofta har problem är heller inget unikt tyskt. Förlåt mig fans, men klubbar som Freiburg, Köln eller Hertha har i dagsläget inget i Europa att göra. Deras fokus måste ligga på den inhemska ligan.

Har inte kollat supermycket i år men mitt allmänna intryck är att de tyska lagen spelat för naivt, såväl de erfarna som nykomlingarna. De har inte kunnat anpassa sitt spel helt enkelt och då blir det få poäng när man möter lag med helt annorlunda spelsätt. Bundesligafotboll är kul att se på men har klara brister i det defensiva som ett exempel. I detta är det stor skillnad på hur de olika tyska landslagen uppträtt/uppträder.
Jo. Det är helt rätt med och det sa jag ju också. Det är extremt denna säsong med klubbar aldrig innan eller sällan på senare tid spelat internationellt. Jag tror ju att mer rutinerade klubbar som Schalke eller Leverkusen hade spelat mer efter sina resurser och plockat givna poäng om dom varit med. Sen ska vi inte svartmåla Bayern eller Dortmund än. Vilket lag som helst kan en dålig dag förlora mot Real eller PSG.

Förövrigt så ser tyska landslaget makalöst starkt ut. Ett försvarat VM-guld känns inte omöjligt.
Citera
2017-10-09, 00:27
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Att kalla det tyska landslagets resultat under Löws ledning för "ett misslyckande" är ett pajasuttalande om något. Den tyska landslagsfotbollen blomstrar och lär göra så ett bra tag framöver.

Om han är en bra klubbtränare är en annan fråga. Det vet jag ärligt talat inte.
Också undrande hur han skulle klara ett BL-lag men att han är/var rätt man på rätt plats för tysk landslagsfotboll är stensäkert.

Om det håller till ett VM-guld igen? Antagligen inte, få två såna på raken tillhör inte vanligheten i fotbollshistorien. Förvandlingen från det sunkiga tyska landslag då han kom 2005 till dagens flera olika är så milsvid att ingen landslagstränare någon gång någonsin för något land kommer att vara dess like.

Och sen så är det underbart att man fortfarande kan undra vad karlen sysslar med i sina laguppställningar och taktik efter mer än 10 år på posten.
Citera
2017-10-09, 12:45
Medlem
cyberkalles avatar
Har jag sagt att Klopp är en skittränare så är det så punkt slut.

Thomas Schaaf på ingång till Bremen det vore nog en bättre lösning än dom har idag.

Hoppas att Bayern går in för att värva Draxler redan i Januari.
Sen så vi jag gärna se Goretzka i klubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in