Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Jo, jag tänkte inte främst på Italiens och Tysklands ranking. Utan att det är märkligt när man stormar fram och har väldigt många tyska talanger och stjärnor, som dessutom oftast väljer att stanna i Tyskland. Och de stannar till stor del i Tyskland. Bundesliga är attraktiv inte minst för att den har en allt starkare ekonomi.
PL tokdominerar med pengar, och lever därför till stor del på utlänningar. Italien börjar komma tillbaka men är relativt medelmåttiga både på egna italienska spelare och möjligheten att attrahera utländska. Men Italien är duktiga på att utveckla fotbollen.
Men jag ser ingen anledning till att tyska lag inte borde vara på samma nivå som de spanska. Egna spelare och tillgängliga pengar.
Förklaringen tror jag vi har varit inne på innan och den som ges i Tyskland bland experter...
Nämligen..och det är inget nytt, att Bundesliga efter topplagen Bayern och i viss mån Dortmund på senare år, är väldigt jämn! Det är ofta packat i mitten i kamp om Europaplatser och kring nedflyttningsstreck. Just för att så många lag har rätt stora resurser i hela ligan. Inte på PL-nivå men mitt och bottenlagen har mer pengar än motsvarande i Italien, Spanien eller Frankrike. Och dessutom växlar dessa lags tabellplaceringar ofta kraftigt från säsong till säsong. Detta gör att lagen koncentrerar sig mer på ligan och lagen i Europa League ser det ut som man går på halvfart ofta. Dessutom pga det jag sagt innan så byts lagen som ska spela internationellt ofta ut säsong från säsong och det blir ingen kontinuitet i det hela. Det är bara Bayern och Dortmund som varit stabila topplag. I övrigt är det väldigt oförutsägbart.
Dessutom kommer ofta nya lag som helt saknar erfarenhet. Som Leipzig och Hoffenheim i år.
Med det sagt..så tror jag en stor det av just resultaten denna säsong inte ska målas upp för stort ännu. Det kan nog ändra sig. Bayern och Dortmund kommer repa sig. Leipzig kommer växa in i kostymen. I EL tror jag Hoffenheim kan växa in bättre. Hertha är det osäkert om dom prioriterar det då dom har fullt upp i den knallhårda mitten av ligan. Och till sist..Köln ser ut att vara ett absolut bottenlag denna säsong just nu. Inte prioriterar dom europaspelet. Men mycket talande hur det växlar från olika säsonger.