Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Boendeutgift som andel av disponibel inkomst är ca 14% för villaägare och 19% för BRF innehavare om jag inte missminner mig helt.
Trots att den fördubblas vart tionde år, årtionde efter årtionde? Och nu stiger med över 10% om året. jag har svårt att se hur medellönerna stiger i takt med det. Och vad händer om räntan stiger till 5% igen, som ju den gjorde under ett par år i början på 2000-talet, och ränteavdraget avskaffas? 80% av disponibel inkomst som boendekostnad??
Bostadspriset kan ju lätt halveras helt plötsligt, men lånet finns ju kvar oförändrat. Och om lånen inte betalas, ja då är det ju pensionerna som inte betalas, för de är ju andra sidan på bolånens mynt. Hur ska folk ha råd att bo när de inte har någonting alls sparat till sin pension, för att de inte kan betala den naturliga räntan på sina bolån? Man får ju hoppas att inkomsterna inte sjunker vid den depression som kommer, igen, när alla banker plötsligt går i konkurs, igen, och ingen KAN förnya något lån, utan vräks varteftersom de löper ut. So matt massarbetslöshet sänker den disponibla inkomsten till noll. Om de inte har några miljoner kontant i madrassen, för bankontona äger ju ingen konsument någonting på, de är det första som töms ut till institutioner som ju äger dem med panträtt, när alla banker plötsligt går i konkurs samtidig igen.