2017-10-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det är bra att dom tar ut såna räntor. Är man så dum att man tar ett sånt lån så ska det svida ordentligt
Sådana här who-cares-svar är alltid fyllda med självgodhet, människoförakt och någon som tror sig vara bättre än andra.

Nästan gång kanske det är du och då vill du säkert ha hjälp men då har du förbrukat din rätt.
En annan gång kanske du cyklar utan hjälp och ligger livlös på marken, men who cares.

Sverige är numera ett laglöst horhus. Man jobbar inte för att få bort dessa ockerföretag utan man gör det enkla och kallar andra för idioter.

(nej, jag har aldrig tagit ett SMS-lån så håll käften).
Citera
2017-10-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Sådana här who-cares-svar är alltid fyllda med självgodhet, människoförakt och någon som tror sig vara bättre än andra.

Nästan gång kanske det är du och då vill du säkert ha hjälp men då har du förbrukat din rätt.
En annan gång kanske du cyklar utan hjälp och ligger livlös på marken, men who cares.

"Är man så dum att man cyklar utan hjälm så får man skylla sig själv om man ligger där och folk går förbi." Det är ju ett tillspetsat exempel, men fortfarande ett giltigt sådant. Vilken normal människa som helst vet att man inte kan tänka i så fastbestämda mönster av A (du är dum i huvudet) eller B (du gör allt rätt), men det finns känslostörda individer som inte förstår detta. Jag tänker emellertid inte döma dessa då det kan finnas till exempel en aspergerdiagnos i grunden som gör att man blir empatistörd och saknar abstrakt tänkande. Allt jag kan säga är att mina erfarenheter har gjort mig mer förstående till dels varför man hamnar i dessa svåra ekonomiska situationer, dels varför det är extremt svårt att ta sig ur dessa. Kanske behöver personer som anser sig vara perfekta en dos av mänskliga umbäranden innan de börjar spy galla.

Och ja, Sverige är ett laglöst land när det kommer till dessa "företag". Oftast är det skumrasktyper som driver den här typen av "lånebolag" på ett tvivelaktigt sätt. Ockerräntor, man lånar ut till personer med svag kreditvärdighet, man sätter vissa typer av lån/avgifter i system för att mjölka så mycket pengar som det går, och man betalar säkerligen inte den skatt man bör, etc.
Senast redigerad av Pezten 2017-10-08 kl. 11:04.
Citera
2017-10-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
"Är man så dum att man cyklar utan hjälm så får man skylla sig själv om man ligger där och folk går förbi." Det är ju ett tillspetsat exempel, men fortfarande ett giltigt sådant. Vilken normal människa som helst vet att man inte kan tänka i så fastbestämda mönster av A (du är dum i huvudet) eller B (du gör allt rätt), men det finns känslostörda individer som inte förstår detta. Jag tänker emellertid inte döma dessa då det kan finnas till exempel en aspergerdiagnos i grunden som gör att man blir empatistörd och saknar abstrakt tänkande. Allt jag kan säga är att mina erfarenheter har gjort mig mer förstående till dels varför man hamnar i dessa svåra ekonomiska situationer, dels varför det är extremt svårt att ta sig ur dessa. Kanske behöver personer som anser sig vara perfekta en dos av mänskliga umbäranden innan de börjar spy galla.

Och ja, Sverige är ett laglöst land när det kommer till dessa "företag". Oftast är det skumrasktyper som driver "lånebolagen" på ett tvivelaktigt sätt. Ockerräntor, man lånar ut till personer med svag kreditvärdighet, man sätter vissa typer av lån/avgifter i system för att mjölka så mycket pengar som det går, och man betalar säkerligen inte den skatt man bör, etc.
Exakt.

Nyligen såg jag ett inslag på nyheterna där studenter i Kina föll offer för dessa låneföretag. Det hela börjar med att människor som grupp inte vill vara utanför på någpt sätt, de som inte har de senaste prylarna (enligt reportaget då) blev utfrysta och sågs inte som attraktiva. Och vem vill ses som någon som är oattraktiv? Ingen. Det var det flera som hade fallit offer för det här och tagit SMS-lån. Med företagens väldigt aggressiva och sluga marknadsföring så är det desdutom oundvikligt att åtminstone nån faller offer. Företagen vet hur de ska marknadsföra deras skit så att de skördar offer. Man kan då inte komma och säga att det är idioter som faller offer utan att ta tag i grundproblemet.

Om man säger att de är idioter som faller offer så tillåter du att dessa företag ska få fortsätta existera och skörda nya offer. Istäölet bör man förbjuda detta men det är det ingen som vill ta ansvaret för. Här har individen ingen makt.

Världen har blivit extremt intellektuellt ohederlig.

Samma med telefonsäljare som lurar av skortan på äldre. Ska man säga att de äldre är idioter för att de lyfter luren?
Citera
2017-10-08, 11:53
Medlem
Citat:

Samma med telefonsäljare som lurar av skortan på äldre. Ska man säga att de äldre är idioter för att de lyfter luren?

Man kan absolut säga att det är idiotiskt att ingå avtal över telefon. Men vill man bli blåst är det inte speciellt svårt.

Att ta riktigt dåliga lån är idiotiskt oavsett situationen man befinner sig i.

Och den enda anledningen till att dessa skitbolag exsisterar är att det finns idioter som lånar från dem.
Senast redigerad av Proggrat 2017-10-08 kl. 11:56.
Citera
2017-10-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Man kan absolut säga att det är idiotiskt att ingå avtal över telefon. Men vill man bli blåst är det inte speciellt svårt.

Att ta riktigt dåliga lån är idiotiskt oavsett situationen man befinner sig i.
Så idiotiska samhällen ska få utvecklas till mer idioti?

Jag tycker det är bättre att förbjuda ockerverksamhet.
Citera
2017-10-08, 12:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Någon sån där enorm sympati för dig har jag inte. Eftersom du lyckats med att skriva ett inlägg har du uppnått någon sorts miniminivå på intelligens, och ska därför låta bli sånt där.

Problemet är att såna som du kostar oss hederliga skattebetalare en massa pengar. Lösningen på det är, som det påpekats så många gånger, att lägga betydligt större ansvar på långivaren. Det är helt galet att ett företag kan låna ut pengar till till icke kreditvärdighet personer, och kallt räkna med att skattebetalarna betalar vad det kostar att driva in skulden.

Den som lånar ut pengar till dig borde helt enkelt få skylla sig själv och förlora pengarna.

Om skattebetalarna löser de obetalda skulderna ändå, då blir ju räntan än mer obegriplig.
Det kommer alltid finnas psykopater som profiterar på andras olycka eller oförstånd. Antingen rycker vi på axlarna åt det och låter medmänniskor runt oss falla offer för rovdjursmentaliteten eller så får vi arbeta för att de värsta monstren tvingas upphöra sin verksamhet. Jag vet vilket samhälle jag vill leva i.

Kanske återgå till 1734 års lag?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Edit: Procentare är ju synonymt med ockrare och de senaste +2000 åren är det en viss grupp som aldrig får kritiseras som ägnat sig just detta över hela västvärlden och Ryssland samt Östeuropa. Nu finner vi dessa inom banksektorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Som tidigare spelmissbrukare så har även jag råkat i klorna på Ferratum. Människor som kommenterar om att man är dum i huvudet om man inte läser det finstilta eller ens tar ett sådant lån har nog inte befunnit sig i ett missbruk (eller saknar den empatiska förmågan att förstå varför sådana beslut tas av tillsynes vettiga personer). Man tar riktigt dumma beslut oavsett vilken IQ eller EQ man besitter om det finns underminerande faktorer som styr.

Hur som helst så tror jag att Ferratum inte gör allt riktigt lagligt, och jag tror att de blåser skattebetalarna rejält. Företaget var med i en AB-granskning för något år sedan (nu gör Ferratum reklam på Aftonbladet, go figure) där det kom fram att det var en rysk oligark som drev detta SMS-låneföretag. All personal sitter på Malta och när jag gjorde en slutbetalning så gick den utomlands, till just "Ferratum bank" i Malta. Det är Svea Ekonomi som man betalar till, de säljer alltså alla månadsbetalningar dit. När man gör en slutbetalning så lägger de på några tusen också.

Att man har en sådan ockerränta för att det behövs för att gå med vinst stämmer inte, det handlar snarare om en girighet från långivaren. Det är inte en riktig bank utan ett företag som håller på med SMS-lån i stora delar av Europa, där nästan all inkomst går till någon svettig ryss som förmodligen har maffian i ryggen. Krediten/lånet syns inte på några papper och Skatteverket har knappast koll på det här. De lånar förmodligen inte ut till lånetorskar som aldrig kommer betala tillbaka, utan räknar med att få in människor med svag ekonomi (men som ändå betalar den saftiga månadskostnaden) i deras håv. Även om man som företag ibland går på en del minor, så klart. Betalar man inte så börjar de ringa dagen efter förfallodatum, oftast ett par gånger per dag och ofta från olika nummer.

Likt den fattige student jag är borde jag inte fått någon kredit, men som speltorsk prövar man ju allt (som tur är spelar jag inget i dag och har varit helt fri från det i några år, och något berg av skulder har jag inte, men jag sitter fortfarande med en sådan här idiotkredit som ett arv från mina inte så fornstora dagar). Jag fick en kredit på drygt 10.000 med en månadskostnad på drygt 1 200 där två hundra eller så var amortering och resten avgifter och ränta. Har man inget ekonomiskt utrymme att aggressivt amortera för att bli av med lån/krediter likt denna så fastnar man med lånet i många månader, vilket också är deras affärsplan. De tjänar förmodligen multum på detta upplägg där man får in "SMS-lån" varje månad utan att faktiskt behöva låna ut några pengar utöver de ursprungliga.

Som sagt, i princip alla som tar ett ockerlån vet att det är in i helvete dumt, men det finns faktorer bakom så gör att man ändock tar lånet. Drog- och/eller spelmissbruk, en rejäl ekonomisk knipa och så vidare. Min egen erfarenhet säger mig att Ferratum dock är värst i den här klassen, där ockerräntan överstiger vad som normalt anses vara "mänskligt".

Har Ferratum varit med i Uppdrag Granskning? Annars kan det ju vara lämpligt att anmäla företaget dit, speciellt efter deras lansering av det så kallade kreditlånet. Finns nog mycket saftigt material och man kan säkert spela in både intervjuer med politiker, tjänstemän på Skatteverket och sedan göra någon sorts konfrontation både på Malta och även med den ryssjäveln som driver skiten. Det finns dock en risk att ryska maffian stänger ner detta innan det sänds..

Intressant berättelse, tack för att du delar. Pengar är inget problem så länge man har dem, men...
Jag trodde SMS-lån främst var en svensk företeelse.

Citat:

Sverige är numera ett laglöst horhus. Man jobbar inte för att få bort dessa ockerföretag utan man gör det enkla och kallar andra för idioter.

(nej, jag har aldrig tagit ett SMS-lån så håll käften).

Väl rutet!

Citat:
Exakt.

Nyligen såg jag ett inslag på nyheterna där studenter i Kina föll offer för dessa låneföretag. Det hela börjar med att människor som grupp inte vill vara utanför på någpt sätt, de som inte har de senaste prylarna (enligt reportaget då) blev utfrysta och sågs inte som attraktiva. Och vem vill ses som någon som är oattraktiv? Ingen. Det var det flera som hade fallit offer för det här och tagit SMS-lån. Med företagens väldigt aggressiva och sluga marknadsföring så är det desdutom oundvikligt att åtminstone nån faller offer. Företagen vet hur de ska marknadsföra deras skit så att de skördar offer. Man kan då inte komma och säga att det är idioter som faller offer utan att ta tag i grundproblemet.

Om man säger att de är idioter som faller offer så tillåter du att dessa företag ska få fortsätta existera och skörda nya offer. Istäölet bör man förbjuda detta men det är det ingen som vill ta ansvaret för. Här har individen ingen makt.

Världen har blivit extremt intellektuellt ohederlig.

Vä rutet här också.
Senast redigerad av RudyardKipling 2017-10-08 kl. 12:03.
Citera
2017-10-08, 12:08
Medlem
Citat:
Så idiotiska samhällen ska få utvecklas till mer idioti?

Jag tycker det är bättre att förbjuda ockerverksamhet.

Nej men att folk tar ansvar och tänker igenom sina beslut kan vara ett steg i rätt riktning. Vill du ha en hållbar lösning så är det den enda vägen enligt mig. Att förbjuda maffiaverksamhet får knappast maffian att försvinna. Eller hur?
Citera
2017-10-08, 12:50
Medlem
Citat:
Nej men att folk tar ansvar och tänker igenom sina beslut kan vara ett steg i rätt riktning. Vill du ha en hållbar lösning så är det den enda vägen enligt mig. Att förbjuda maffiaverksamhet får knappast maffian att försvinna. Eller hur?
Nej det är sant men det är viktigt att lyfta fram att det är en fara. Problemet ligger delvis i att människor inte riktigt förstår men främst pga ett dåligt ekonomiskt klimat för dessa företag att etablera sig.

Man ska fråga sig varifrån behovet kommer. Behovet är att låna ut pengar på extremt kort varsel och för att kunna göra det så säger man att vi behöver ta skyhöga räntor. Annars går det inte. Detta är bluff eftersom grunden för att kunna ägna sig åt vårdslös utlåning är att inte bry sig om vem man lånar ut till. Alltså borde ansvaret ligga hos utlånaren och låntagaren.

Låntagaren är med all sannolikhet inte särskilt ansvarsfull och lånar man ut till dessa med alldeles orimliga krav så går det inte motivera deras bedrägliga verksamhet med att individen ska ta ansvar. Man har hamnat på obestånd av en anledning och det löser man inte med att hamna "ännu mer" på obestånd och skylla på bristande ansvar.

Oavsett hur mycket ansvar man tar så kan man inte betala 550 procent i ränta.
Citera
2017-10-08, 13:09
Medlem
Citat:
Nej det är sant men det är viktigt att lyfta fram att det är en fara. Problemet ligger delvis i att människor inte riktigt förstår men främst pga ett dåligt ekonomiskt klimat för dessa företag att etablera sig.

Man ska fråga sig varifrån behovet kommer. Behovet är att låna ut pengar på extremt kort varsel och för att kunna göra det så säger man att vi behöver ta skyhöga räntor. Annars går det inte. Detta är bluff eftersom grunden för att kunna ägna sig åt vårdslös utlåning är att inte bry sig om vem man lånar ut till. Alltså borde ansvaret ligga hos utlånaren och låntagaren.

Låntagaren är med all sannolikhet inte särskilt ansvarsfull och lånar man ut till dessa med alldeles orimliga krav så går det inte motivera deras bedrägliga verksamhet med att individen ska ta ansvar. Man har hamnat på obestånd av en anledning och det löser man inte med att hamna "ännu mer" på obestånd och skylla på bristande ansvar.

Oavsett hur mycket ansvar man tar så kan man inte betala 550 procent i ränta.

Tog alla låntagare ansvar skulle ingen behöva betala 500% ränta och dessa bolag skulle vara putsväck. Men människor är duktiga på att förklara sina idiotiska felslut på kringliggande omständigheter. T.ex nöten här ovanför som måste låna pengar för att spela bort.
Citera
2017-10-08, 13:09
Medlem
SvartaBjorns avatar
Angående ocker så har detta varit uppe för diskussion i Juridikforumet och fler av de mer juridisk bevandrade verkar vara av åsikten att det vore bra om detta prövades i domstol för att få ett prejudikat då det inte finns något mer än den dom från HD som redan nämnts i denna tråd.

Problemet (och varför detta ännu inte skett) är att det inte faller under allmänt åtal och att någon då skulle vara tvungen att driva detta själv. I sakens natur ligger att de som "tvingas" utnyttja dessa lån definitivt inte har ekonomin att göra detta och om de förlorar (vilket jag personligen tycker vore osannolikt men man vet aldrig) så är det en enorm skuld de riskerar då de då får betala motpartens rättegångskostnader vilka lär vara enorma då dessa säkerligen gör allt för att vinna ett sådant fall.

Man får helt enkelt vänta på att någon av ideologiska skäl anser att frågan om ocker är tillräckligt intressant för att denne ska driva ett sådant fall som sedan kan bli prejudicerande.
Citera
2017-10-08, 13:12
Medlem
Eftersom du är öppen med att erkänna detta så måste jag passa på att förstå hur man lyckas göra detta misstag (tänker inte gå in på huruvida detta är förkastligt rent marknadsekonomiskt etc.)

Så jag undrar om du

1. Inte såg att de väldigt tydligt skriver att det är minst 9.45% månadsränta och 200% effektiv ränta

eller

2. Inte förstår vad ränta är och hur det fungerar?

eller

3. Något annat?

(jag är alltså uppriktigt intresserad av psykologin bakom detta och försöker inte vara sarkastiskt eller döma dig)

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Gjorde misstaget att ta en Ferratum kredit. På en 17000 kredit så är det 2591 kr i ränta per månad! Jag kommer liksom betala av detta snarast så man blir av det med hur i helsicke är detta ens lagligt?
Citera
2017-10-08, 13:27
Medlem
Citat:
Tog alla låntagare ansvar skulle ingen behöva betala 500% ränta och dessa bolag skulle vara putsväck. Men människor är duktiga på att förklara sina idiotiska felslut på kringliggande omständigheter. T.ex nöten här ovanför som måste låna pengar för att spela bort.
Jag är med på det. Att det här företaget, som alla andra skumraskföretag, har sitt säte utomlands där det är svårt att nå dem säger en hel del om vilka bedragare det rör sig om. Om de vet om att de inte gör några fel varför kan de inte ha ett kontor som alla andra företag och kliva fram i ljuset? Troligen för att de har det moraliska vettet att inse vilken korrupt verksamhet de bedriver men att pengarna lockar mer och därför förpassas moralen till andra plats.

Jag tror inte han är en nöt utan att företagens aggressiva marknadsföring kan få vanliga människor att hamna i fällan. Det är lätt att säga det men dopamin och belöningseffekter ska man inte underskatta.

Om vi tar ett extremt exempel som inte direkt har med det här att göra bara för att belysa hur ohederligt mbniskor nuförtiden resonerar. Går jag på krogen och hänger in jackan så betalat jag 20 kr, jag går och sätter mig och äter mat för 460 kr. Jag betalar sen med en 500 lapp, när servitören kommer tillbaka så säger hon att hon inte har växel. Är det mitt ansvar att kolla om de har växel innan jag sätter mig och äter för att inte bli rånad på 40 kr? När jag går ut för att ta min jacka så kostar det 300 kr att få sin jacka. Är det mitt ansvar att kolla alla regler innan man gör nåt?

Det är delvis mitt ansvar men i takt med att de intellektuellt ohederliga människor ökar i samhället så kommer tilliten, samarbetet och trovärdigheten att sjunka som en sten samtidigt som misstron ökar, fler bli icke-solidariska och det kommer bli ett ilsket bedrägerisamhälle där alla lurar varandra i något lokalt pyramidspel.

Vad jag menar är att det finns gränser för vissa saker. Människor lägger gärna ansvaret på individen pga att vi är ett individorienterat samhälle, men den man ger ansvaret borde man ocksp ge makten men det gör man inte. Makten har fortfarande de stora företag och de skiter fullständigt i individen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in