2017-10-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Jag är med på det. Att det här företaget, som alla andra skumraskföretag, har sitt säte utomlands där det är svårt att nå dem säger en hel del om vilka bedragare det rör sig om. Om de vet om att de inte gör några fel varför kan de inte ha ett kontor som alla andra företag och kliva fram i ljuset? Troligen för att de har det moraliska vettet att inse vilken korrupt verksamhet de bedriver men att pengarna lockar mer och därför förpassas moralen till andra plats.

Jag tror inte han är en nöt utan att företagens aggressiva marknadsföring kan få vanliga människor att hamna i fällan. Det är lätt att säga det men dopamin och belöningseffekter ska man inte underskatta.

Om vi tar ett extremt exempel som inte direkt har med det här att göra bara för att belysa hur ohederligt mbniskor nuförtiden resonerar. Går jag på krogen och hänger in jackan så betalat jag 20 kr, jag går och sätter mig och äter mat för 460 kr. Jag betalar sen med en 500 lapp, när servitören kommer tillbaka så säger hon att hon inte har växel. Är det mitt ansvar att kolla om de har växel innan jag sätter mig och äter för att inte bli rånad på 40 kr? När jag går ut för att ta min jacka så kostar det 300 kr att få sin jacka. Är det mitt ansvar att kolla alla regler innan man gör nåt?

Det är delvis mitt ansvar men i takt med att de intellektuellt ohederliga människor ökar i samhället så kommer tilliten, samarbetet och trovärdigheten att sjunka som en sten samtidigt som misstron ökar, fler bli icke-solidariska och det kommer bli ett ilsket bedrägerisamhälle där alla lurar varandra i något lokalt pyramidspel.

Vad jag menar är att det finns gränser för vissa saker. Människor lägger gärna ansvaret på individen pga att vi är ett individorienterat samhälle, men den man ger ansvaret borde man ocksp ge makten men det gör man inte. Makten har fortfarande de stora företag och de skiter fullständigt i individen.

Jag hävdar att lånekostnaden framgår på 99% av alla dessa långivare. På Ferratum står det hur tydligt som helst att det blir svindyrt. Det går inte jämföra med kostnader som inte har avtalats.
Citera
2017-10-08, 14:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Jag hävdar att lånekostnaden framgår på 99% av alla dessa långivare. På Ferratum står det hur tydligt som helst att det blir svindyrt. Det går inte jämföra med kostnader som inte har avtalats.

Fast vad du hävdar är ointressant, antalet gäldenärer pga smslån ökar konstant hos fogden så det är ett samhällsproblem - liksom vi hjälper alkisar måste vi hjälpa även denna grupp.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/siffrorna-skrammer-mig-sms-lanen-okar

Det finns en ockerlagstiftningen som om den bara tillämpades skulle skjuta alla snabblånen i sank direkt.
Citera
2017-10-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fast vad du hävdar är ointressant, antalet gäldenärer pga smslån ökar konstant hos fogden så det är ett samhällsproblem - liksom vi hjälper alkisar måste vi hjälpa även denna grupp.

Det finns en ockerlagstiftningen som om den bara tillämpades skulle skjuta alla snabblånen i sank direkt.

Som sagt. Jag tvivlar inte på att det finns mängder med idioter när det kommer till ekonomi. Jag har personligen inte sett ett lånerbjudande där kostnaderna inte framgår. Sen letar jag inte aktivt efter dåliga lån heller.

Förbudet finns redan. Ett förbud löser inte problemet av sig självt. Att få ekonomiska idioter att tänka skulle göra samhället gott.
Citera
2017-10-08, 15:10
Medlem
Intressant nog så går inte en större andel snabblån till kronofogden än vad gäller studielån, ca 5-7%

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6556142

Det finns således ett klientel som inte kan hantera lån oavsett om det 1% effektiv ränta eller 300%...

Som du äger, det handlar om att lösa den underliggande problematiken här, inte att förbjuda systembolaget.

Citat:

Citera
2017-10-08, 15:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrat
Som sagt. Jag tvivlar inte på att det finns mängder med idioter när det kommer till ekonomi. Jag har personligen inte sett ett lånerbjudande där kostnaderna inte framgår. Sen letar jag inte aktivt efter dåliga lån heller.

Förbudet finns redan. Ett förbud löser inte problemet av sig självt. Att få ekonomiska idioter att tänka skulle göra samhället gott.

Det finns lagstiftning mot ocker, problemet är att rättsstaten inte driver igenom den...

Det kommer alltid finnas ett antal procent som inte klarar att avhålla sig från sådana här uppenbart korkade beslut, du tycker väl inte att dessa får skylla sig själv och procentarna skall få utnyttja deras uppenbara mentala tillkortakommande?

Häng ut fanskapen som driver smsbolagen offentligt, skam fungerar betydligt mycket bättre än något monetärt straff någonsin skulle göra.
Citera
2017-10-08, 15:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Intressant nog så går inte en större andel snabblån till kronofogden än vad gäller studielån, ca 5-7%

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6556142

Det finns således ett klientel som inte kan hantera lån oavsett om det 1% effektiv ränta eller 300%...

Som du äger, det handlar om att lösa den underliggande problematiken här, inte att förbjuda systembolaget.

Fast smslånebolagen är en relativt ny företelse, de kom 2006 och jag sa direkt att de kommer dödas av ockerlagen men icke - de måste skjutas i sank!
Citera
2017-10-08, 15:34
Medlem
Sant, fast statistiken förskjuts även av det faktum att bakom varje csnlån står en person, medan ett smslån som gått till kronofogden sannolikt kan kopplas till en person med ett flertal smslån från olika företag hos kronofogden, dvs 5-7% av lånestock överskattar antalet låntagare.

Det finns folk som köper jeans för 2000 kronor, dvs det finns tyvärr idioter för allt :-) En statlig god man borde kanske utses vid 18 års ålder.

Citat:
Fast smslånebolagen är en relativt ny företelse, de kom 2006 och jag sa direkt att de kommer dödas av ockerlagen men icke - de måste skjutas i sank!
Citera
2017-10-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Läser man inte avtalet före man skriver under så ska det inte landa i ett rättsfall bara för att du ska rättfärdiga din blunder...

Tycker inte räntan är orimlig egentligen.. säg att säkert upp mot 25% av de måste gå via kronofogden och harkla sig fram och förmodligen inte bli reglerad alls, och i bästa fall via nån typ av utmätning eller avskrivning (räkna de som förlorade pengar för långivaren).
Detta betyder att den summan måste kompenseras av övriga 75% som betalar, och flesta betalar inom 1-3 mån så intäkterna går inte säkra på årsbasis som är mer naturligt hos vanliga banker.

För att företaget ska gå break even så måste du därför betala 25% av lånet på månadsbasis för att kompensera för de som inte betalar igen.. sen ska företaget ha säkerhetsmarginal och lite vinst på det som alla banker har och lägger gissningsvis på 5% extra och du landar på en månadskostnad i storleksordning av vad du fick.

Marginalen är samma på de stora bankerna, men där behöver kansek bara 1% gå till kronofogden och alla låntagare sitter kvar över långa perioder. vilket förklarar den kraftiga ränteskillnaden

Ska man anklaga någon för ocker så är det väll snarare de större bankerna med sina marginaler på främst bolån
Jag är nog beredd att hålla med dig om att en ränta på 180% kan vara befogad för den här typen av lån. Till att börja med så är lånebeloppet rätt lite vilket medför att hanteringskostnaderna blir förhållandevis stora. Det tar som bekant lika lång tid att göra kreditprövning för ett miljonlån som ett tusenkronorslån. Skulle tro att rätt stor andel av låntagarna inte betalar tillbaka vilket leder till stora kreditförluster för företaget. Dessutom så tror jag att många låntagare kontaktar banken via telefon och mail. Det gör att administrationskostnaderna blir stora.

Om man som TS saknar säkerhet för lånet och saknar inkomster som garanterar att banken får tillbaka sina pengar så får man räkna med att låna till väldigt dåliga villkor. Skulle du vilja låna ut pengar utan att vara säker på att få tillbaka dem? Klart att banken behöver ta ut hög ränta som kompensation för den stora risk lånen innebär.
Citera
2017-10-08, 17:36
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag trodde också att så skulle vara fallet men eftersom det inte faller under allmänt åtal har det inte hänt (ännu).

Jag skulle ur en samhällssynpunkt dock gärna se att ett fall drivs av åklagare för att få fram ett prejudikat. Det borde gå att göra om intresset bara fanns.
Citera
2017-10-08, 17:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag är nog beredd att hålla med dig om att en ränta på 180% kan vara befogad för den här typen av lån. Till att börja med så är lånebeloppet rätt lite vilket medför att hanteringskostnaderna blir förhållandevis stora. Det tar som bekant lika lång tid att göra kreditprövning för ett miljonlån som ett tusenkronorslån. Skulle tro att rätt stor andel av låntagarna inte betalar tillbaka vilket leder till stora kreditförluster för företaget. Dessutom så tror jag att många låntagare kontaktar banken via telefon och mail. Det gör att administrationskostnaderna blir stora.

Om man som TS saknar säkerhet för lånet och saknar inkomster som garanterar att banken får tillbaka sina pengar så får man räkna med att låna till väldigt dåliga villkor. Skulle du vilja låna ut pengar utan att vara säker på att få tillbaka dem? Klart att banken behöver ta ut hög ränta som kompensation för den stora risk lånen innebär.
Enligt länken som Markowitz delade tidigare så faller dock ditt resonemang då endast 5-7% hamnar hos kronofogden.

Eller förspråkar du att samma räntesatser ska gälla CSN lån då lika många låter bli att betala dessa också?
Citera
2017-10-08, 18:11
Medlem
Att bara 5-7% går till kronofogde säger inte allt om kassaflödet och vinster. Innan en skuld går till kronofogde säljs den ofta till ett inkassobolag till kraftig rabatt (om man inte har en intern inkassoverksamhet). Det är inkassobolaget som sedan ger upp och skickar till kronofogde.

Tittar du t.ex på Ferratums bokslut så ser du att på 100MEuro i inkomster (dvs räntor) så har man kreditförluster på 34MEuro (förluster vid avskrivningar av lån, förlust vid sålda lån etc). På sista raden ser man en vinst på ca 10MEuro efter kreditförlust/personal/reklam/egna räntekostnader etc.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Enligt länken som Markowitz delade tidigare så faller dock ditt resonemang då endast 5-7% hamnar hos kronofogden.

Eller förspråkar du att samma räntesatser ska gälla CSN lån då lika många låter bli att betala dessa också?
Citera
2017-10-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Vi läste exempelvis tidigare i tråden att någon varit i kontakt med företaget då denne hade betalat fakturan några dagar sent. Telefonsamtalet tog gissningsvis 9 minuter och med en personalkostnad på 400 kr/h så kostade samtalet 60 kronor. Det är ett exempel på att smålån blir förhållandevis dyra på grund av att de drar till sig krångliga kunder som inte förstår att pengarna ska vara mottagaren tillhanda på förfallodagen och att man därför behöver skicka betalningsuppdraget några dagar tidigare för att vara säker på att mottagaren får pengarna i rätt tid.

Tror att banken inte driver alla fall till Kronofogden för att de förstår att det inte leder någon vart. Om inte KF kan göra utmätning så får banken ändå betala avgift (600 kr eller något liknande). Gissar att man därför hellre avskriver skulden (efter massor av år) än att gå till KF då det bara innebär merkostnader för banken. Det finns därför ett stort mörkertal.

Att CSN-lån är så billiga beror bland annat på att det är stora belopp som hanteras och att antalet kunder är många = skalfördelar. Dessutom vill staten att folk ska utbilda sig och kravet på vinst i systemet saknas, en privatägd bank måste gå med vinst. För det tredje så finns det god säkerhet, kunderna studerar och ökar sin möjlighet att vara anställningsbara vilket leder till att de ofta kan betala tillbaka lånet. Jag tror till skillnad från dig att de flesta väljer att följa betalningsplanen för CSN-lån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in