• 1
  • 2
2017-10-08, 07:21
Medlem
Swisch är kanonbra för de som vill handla i Sverige.- Däremot finns Mobilepay i Danmark, Finland och Norge och flera andra EU länder.

Varför har Sverige annammat ett system som man bara kan använda i Sverige? (jävla inavel) Det är helt horribelt. - Vi som bor i gränsområden (dvs utanför stockholm) och reser mycket behöver mobilepay och inte lilla lokala swich där den duger till en latte på södermalm. Men turisterna står handfallna. BAD planning.

Nån som vet om NÅGON svensk bank erbjuder servicen med Mobilepay? Eller är de så DN skadade de också? 30 000 pendlar till Danmark och 100 000 till Norge för att jobba.
Citera
2017-10-08, 07:33
Bannlyst
Du kan inte tänka dig att ha två betalappar installerade?
Citera
2017-10-08, 07:34
Medlem
sucuks avatar
Mobilepay verkar ännu mer inavlat, det är framtaget av danske bank, en enskild bank alltså. Swish är åtminstone ett samarbete mellan banker i Sverige, starkt tveksamt att det kommer förändring i närtid.

transferwise och olika multivalutakort kan vara lösningen för dig.
Citera
2017-10-08, 07:44
Medlem
Vem betalar ens med swish? Jag trodde gemene man bara använde swish mellan varandra alternativt privata affärer. Men i butik? Nej, då kommer kortet eller Samsung pay fram.
Citera
2017-10-08, 09:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag bor inte i Sverige och kan använda Swisch. Kanske felet ligger hos dig.
Citera
2017-10-08, 09:35
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viryz
Vem betalar ens med swish? Jag trodde gemene man bara använde swish mellan varandra alternativt privata affärer. Men i butik? Nej, då kommer kortet eller Samsung pay fram.

Första gången jag hört om någon som faktiskt använder samsung pay Swish däremot är etablerat både i affärsvärlden och privat.
Citera
2017-10-08, 10:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag bor inte i Sverige och kan använda Swisch. Kanske felet ligger hos dig.
Swish funkar utomlands men bara till svenskar (eller sådana som har svenska bankkonton).

Men som sagt, vem sjuttom betalar med annat än kort eller kontant när man är utomlands?
Citera
2017-10-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Första gången jag hört om någon som faktiskt använder samsung pay Swish däremot är etablerat både i affärsvärlden och privat.

Samsung Pay är ju det enda mobila betalsystem som fungerar i ALLA kortterminaler (förutsatt att man har en Samsung telefon)! Telefonen har en magnetremsa innuti sig och kortterminaler tror att man faktiskt har dragit kortet när man lägger telefonen mot den. Detta är mycket bättre än lösningar så som Apple Pay, vilket förutsätter att affärsägaren har en särskild kortterminaler.
Citera
2017-10-08, 11:06
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friend-or-Foe
Samsung Pay är ju det enda mobila betalsystem som fungerar i ALLA kortterminaler (förutsatt att man har en Samsung telefon)! Telefonen har en magnetremsa innuti sig och kortterminaler tror att man faktiskt har dragit kortet när man lägger telefonen mot den. Detta är mycket bättre än lösningar så som Apple Pay, vilket förutsätter att affärsägaren har en särskild kortterminaler.

Upp till 250 kr är det va? Trist med gränser. Allt för att det tar hela 5 sekunder att använda kortet som vanligt. Har inte sett någon butik som accepterar samsung pay och har aldrig känt något behov av att använda det. Speciellt inte med en så enorm brist på säkerhet.
Citera
2017-10-08, 11:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friend-or-Foe

Det är ingen magnetremsa, det är en NFC-krets. Förklaras ingående här: http://www.androidauthority.com/what-is-nfc-270730/

Hursomhelst, själv så använder jag aldrig mobiltelefonen för några finansiella transaktioner genom diverse appar (förutom Uber kanske), eftersom jag anser detta vara för osäkert. Både genom att mobilen inte har samma skydd mot intrång som en ordentlig dator har, samt att batteriet faktiskt kan ta slut när man behöver betala eller när man behöver visa upp att man har betalt.

Västtrafik har sin betalapp "To Go", eller vad den kallas, kolleger vars ajfånar fått slut på batteri har fått betala 1200 i kontrollavgift på grund av detta. Hade de haft fysiskt månadskort istället, hade de inte fått problem. Banken har försökt pracka på mig swish i flera reklamutskick. När jag skulle skaffa BG (istället för PG) började de prata om swish. Jag fick stå på mig i flera dyrbara minuter för att få ett BG-nummer kopplat till mitt konto!

Edit: När jag läser tråden om Swish, så blir jag lite förvirrad. Systemet funkar väl bara i Sverige och mellan svenska banker? Sedan har jag läst att Swish bara är tänkt att fungera mellan privatpersoner, inte mellan privatpersoner och företag. Läste i DI om någon småföretagare som tagit emot Swish från kunder och fått problem med skattemyndigheterna. Detta eftersom bokföringsmässigt funkar det inte för företag. Stämmer detta? -Då är det ju ännu värdelösare om det inte funkar i butiker, för aldrig (nästan aldrig) över pengar till eller från privatpersoner privat.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-10-08 kl. 11:26.
Citera
2017-10-08, 11:45
Medlem
EbolaTillAllas avatar
I stora delar av Europa har man ett betalningssystem som idag är helt okänt i Sverige.

Det är en plattformsoberoende "virtuell app" där pengarna lagras i form av färg- och mönsterkoder på en bas av valsad bomullsmassa. För marginaltransaktioner används ett kompletterande system av metallpoletter med refliefmönster.

Det går att betala ett paket tuggummi eller köpa en öl utan att vara anluten till något bankkonto. Otroligt men sant.

Citera
2017-10-08, 11:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är ingen magnetremsa, det är en NFC-krets. Förklaras ingående här: http://www.androidauthority.com/what-is-nfc-270730/

Hursomhelst, själv så använder jag aldrig mobiltelefonen för några finansiella transaktioner genom diverse appar (förutom Uber kanske), eftersom jag anser detta vara för osäkert. Både genom att mobilen inte har samma skydd mot intrång som en ordentlig dator har, samt att batteriet faktiskt kan ta slut när man behöver betala eller när man behöver visa upp att man har betalt.

Västtrafik har sin betalapp "To Go", eller vad den kallas, kolleger vars ajfånar fått slut på batteri har fått betala 1200 i kontrollavgift på grund av detta. Hade de haft fysiskt månadskort istället, hade de inte fått problem. Banken har försökt pracka på mig swish i flera reklamutskick. När jag skulle skaffa BG (istället för PG) började de prata om swish. Jag fick stå på mig i flera dyrbara minuter för att få ett BG-nummer kopplat till mitt konto!

Edit: När jag läser tråden om Swish, så blir jag lite förvirrad. Systemet funkar väl bara i Sverige och mellan svenska banker? Sedan har jag läst att Swish bara är tänkt att fungera mellan privatpersoner, inte mellan privatpersoner och företag. Läste i DI om någon småföretagare som tagit emot Swish från kunder och fått problem med skattemyndigheterna. Detta eftersom bokföringsmässigt funkar det inte för företag. Stämmer detta? -Då är det ju ännu värdelösare om det inte funkar i butiker, för aldrig (nästan aldrig) över pengar till eller från privatpersoner privat.
Det finns Swish för företag, det används mest av småföretag och kostar några kronor per transaktion för det anslutna/mottagande företaget.
Det kan vara praktiskt för tex en låssmed som skall öppna en dörr mitt i natten och vill vara säker på att han får betalt.
Typfall, kunden ringer låssmeden, kunden är full och har tappat nycklarna. Låssmeden säger "swisha 2 600:- till mig så åker jag när jag ser pengarna".
Senast redigerad av trottwell 2017-10-08 kl. 12:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in