2017-10-08, 12:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns Swish för företag, det används mest av småföretag och kostar några kronor per transaktion för det anslutna/mottagande företaget.
Det kan vara praktiskt för tex en låssmed som skall öppna en dörr mitt i natten och vill vara säker på att han får betalt.
Typfall, kunden ringer låssmeden, kunden är full och har tappat nycklarna. Låssmeden säger "swisha 2 600:- till mig så åker jag när jag ser pengarna".

Jag läste artikeln om småföretagaren med problem för något år sedan. Det har tydligen ändrats nu.
Då har väl Swish blivit något bättre.
Citera
2017-10-08, 12:08
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Anedningen är väl delvis för att swish kom ut på marknaden rätt tidigt och till skillnad från många andra system varken kräver speciell hård, eller mjukvara (utöver gsm-radio och appen i sig).

Det verkar inte heller lika vanligt i andra system att kunna göra så enkla överföringar mellan privatpersoner vad jag sett.
För folk som ordnar marknader, mindre kulturevenemang och liknande är det ju guld.

EDIT: och att mobilepay skulle funka överallt i Europa är ju lögn. Det funkar bara i våra grannländer. Visserligen kan man tycka att det är lite klumpigt att man inte kör på samma system. Men det spelar ju mindre roll när du är i Spanien, England eller Österrike.
Kom ju ut på marknaden ett år efter Swish så inte heller kan man skylla på de svenska bankerna för att de valde sin egna lösning.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2017-10-08 kl. 12:12.
Citera
2017-10-08, 12:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
I stora delar av Europa har man ett betalningssystem som idag är helt okänt i Sverige.

Det är en plattformsoberoende "virtuell app" där pengarna lagras i form av färg- och mönsterkoder på en bas av valsad bomullsmassa. För marginaltransaktioner används ett kompletterande system av metallpoletter med refliefmönster.

Det går att betala ett paket tuggummi eller köpa en öl utan att vara anluten till något bankkonto. Otroligt men sant.

Haha, pengar ja... Tog mig några sekunder innan polletten trillade ner..

Om vi ska återgå till Swish som är topic: Att bankerna infört swish beror nog främst på två/tre saker: De vill inte handha "färgad bomullsmassa" längre, och de vill tjäna pengar på precis varenda liten transaktion ute i samhället. En annan grej är att de stora bankdatorerna, enligt uppgift, är enorma UNIX-baserade main-frames från 70-talet som fortfarande tuffar på. IDG hade en artikel att när stenålderssystemen går ner, vilket de gör titt som tätt, kallas gamla pensionerade ingenjörer i 80-årsåldern för att fixa igång hårdvaran. Swish är inte baserat på main-frames.
De som har Swish kanske kan vara glada att systemet bara funkar i Sverige, skulle man göra det gångbart internationellt, kommer väl de stora internationella bedragar-ligorna också med på köpet..
Citera
2017-10-08, 12:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är ingen magnetremsa, det är en NFC-krets. Förklaras ingående här: http://www.androidauthority.com/what-is-nfc-270730/

Hursomhelst, själv så använder jag aldrig mobiltelefonen för några finansiella transaktioner genom diverse appar (förutom Uber kanske), eftersom jag anser detta vara för osäkert. Både genom att mobilen inte har samma skydd mot intrång som en ordentlig dator har, samt att batteriet faktiskt kan ta slut när man behöver betala eller när man behöver visa upp att man har betalt.

Västtrafik har sin betalapp "To Go", eller vad den kallas, kolleger vars ajfånar fått slut på batteri har fått betala 1200 i kontrollavgift på grund av detta. Hade de haft fysiskt månadskort istället, hade de inte fått problem. Banken har försökt pracka på mig swish i flera reklamutskick. När jag skulle skaffa BG (istället för PG) började de prata om swish. Jag fick stå på mig i flera dyrbara minuter för att få ett BG-nummer kopplat till mitt konto!

Edit: När jag läser tråden om Swish, så blir jag lite förvirrad. Systemet funkar väl bara i Sverige och mellan svenska banker? Sedan har jag läst att Swish bara är tänkt att fungera mellan privatpersoner, inte mellan privatpersoner och företag. Läste i DI om någon småföretagare som tagit emot Swish från kunder och fått problem med skattemyndigheterna. Detta eftersom bokföringsmässigt funkar det inte för företag. Stämmer detta? -Då är det ju ännu värdelösare om det inte funkar i butiker, för aldrig (nästan aldrig) över pengar till eller från privatpersoner privat.
Jag resonerar likadant. Vad ska man förresten ha Swisch och liknande lösningar till? Så bråttom kan det väl inte vara att betala någon. Swisch hetsar till överkonsumtion och ogenomtänkta affärsbeslut.

Är det småtransaktioner är det för min del kort eller till och med kontanter som gäller. De som inte tar det är pajasar och inte värda att handla av.
Citera
2017-10-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag resonerar likadant. Vad ska man förresten ha Swisch och liknande lösningar till? Så bråttom kan det väl inte vara att betala någon. Swisch hetsar till överkonsumtion och ogenomtänkta affärsbeslut.

Är det småtransaktioner är det för min del kort eller till och med kontanter som gäller. De som inte tar det är pajasar och inte värda att handla av.

Den stora vinsten med swish är ju för de som har marknadsstånd, säljer hemkokt hjortronsylt eller merch efter spelningar.
Idag är det många som inte har så mkt kontanter i fickorna, och att hålla på med kortterminaler för sådant blir allt för krångligt för de som säljer grejer på det viset.
Citera
2017-10-08, 12:40
Medlem
Snart kan man betala med Apple Pay i Sverige. Fungerar hela världen. Mellan privat personer.
Dock måste man föra över pengarna till bank kontot, kanske tar det tid. Då är tjänsten dålig!
Citera
2017-10-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Jag kan inte se någon skillnad mellan swish och kontanter vad gäller risk för överkonsumtion och ogenomtänkta affärsbeslut. I bägge fallen använder man ju tillgängliga medel i kassan.
Kort däremot inbjuder ju verkligen till överkonsumtion. Räkningen skjuts ju upp 30-45 dagar i framtiden vilket innebär ett lån till konsumtion.
Citera
2017-10-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Snart kan man betala med Apple Pay i Sverige. Fungerar hela världen. Mellan privat personer.

Problemet med det, och android pay, är att de är plattformsberoende.
Citera
2017-10-08, 12:50
Medlem
Citat:
Det är ingen magnetremsa, det är en NFC-krets. Förklaras ingående här: http://www.androidauthority.com/what-is-nfc-270730/

Hursomhelst, själv så använder jag aldrig mobiltelefonen för några finansiella transaktioner genom diverse appar (förutom Uber kanske), eftersom jag anser detta vara för osäkert. Både genom att mobilen inte har samma skydd mot intrång som en ordentlig dator har, samt att batteriet faktiskt kan ta slut när man behöver betala eller när man behöver visa upp att man har betalt.

Västtrafik har sin betalapp "To Go", eller vad den kallas, kolleger vars ajfånar fått slut på batteri har fått betala 1200 i kontrollavgift på grund av detta. Hade de haft fysiskt månadskort istället, hade de inte fått problem. Banken har försökt pracka på mig swish i flera reklamutskick. När jag skulle skaffa BG (istället för PG) började de prata om swish. Jag fick stå på mig i flera dyrbara minuter för att få ett BG-nummer kopplat till mitt konto!

Edit: När jag läser tråden om Swish, så blir jag lite förvirrad. Systemet funkar väl bara i Sverige och mellan svenska banker? Sedan har jag läst att Swish bara är tänkt att fungera mellan privatpersoner, inte mellan privatpersoner och företag. Läste i DI om någon småföretagare som tagit emot Swish från kunder och fått problem med skattemyndigheterna. Detta eftersom bokföringsmässigt funkar det inte för företag. Stämmer detta? -Då är det ju ännu värdelösare om det inte funkar i butiker, för aldrig (nästan aldrig) över pengar till eller från privatpersoner privat.

Jo, det är en magnetremsa i de nya Samsung telefonerna. Det kallas för MST (magnetic secure transmission). Denna arbetar tillsammans med NFC. I gamla kortterminaler (som inte har NFC) så används MST och i de nyare terminalerna så används NFC. Detta gör att Samsung Pay kan användas i ALLA kortterminaler i hela världen.
Citera
2017-10-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Upp till 250 kr är det va? Trist med gränser. Allt för att det tar hela 5 sekunder att använda kortet som vanligt. Har inte sett någon butik som accepterar samsung pay och har aldrig känt något behov av att använda det. Speciellt inte med en så enorm brist på säkerhet.

Oj, trist med begränsningar. När man inte vet hur det fungerar så kan man ju alltid uttrycka sig tvärsäkert i sin sedimenterade åsikt utifrån hur man tror att det funkar
Citera
2017-10-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Upp till 250 kr är det va? Trist med gränser. Allt för att det tar hela 5 sekunder att använda kortet som vanligt. Har inte sett någon butik som accepterar samsung pay och har aldrig känt något behov av att använda det. Speciellt inte med en så enorm brist på säkerhet.

Det beror på vilken bank du har. Handlar du för över denna gräns så får du helt enkelt slå in koden till kortet, det är inte svårare än så.

Samsung Pay fungerar i ALLA butiker i hela världen (förutsatt att du har S7:an eller nyare modell). I nya kortterminaler så använder den NFC och i äldre så använder den en speciell teknik som "lurar" kortterminalen så att den tror att du dragit ditt vanliga bankkort (det kallas gör MST).
Citera
2017-10-08, 12:56
Medlem
trottwells avatar
Nörden

Citat:
Haha, pengar ja... Tog mig några sekunder innan polletten trillade ner..

Om vi ska återgå till Swish som är topic: Att bankerna infört swish beror nog främst på två/tre saker: De vill inte handha "färgad bomullsmassa" längre, och de vill tjäna pengar på precis varenda liten transaktion ute i samhället. En annan grej är att de stora bankdatorerna, enligt uppgift, är enorma UNIX-baserade main-frames från 70-talet som fortfarande tuffar på. IDG hade en artikel att när stenålderssystemen går ner, vilket de gör titt som tätt, kallas gamla pensionerade ingenjörer i 80-årsåldern för att fixa igång hårdvaran. Swish är inte baserat på main-frames.
De som har Swish kanske kan vara glada att systemet bara funkar i Sverige, skulle man göra det gångbart internationellt, kommer väl de stora internationella bedragar-ligorna också med på köpet..
Lustigt att du tar upp detta, jag kan bekräfta att det stämmer, jag känner en sådan person, han är bara drygt 60 år och tjänar riktigt bra på att bli inkallad lite då och då. Han betraktar det som sin hobby.
Senast redigerad av trottwell 2017-10-08 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in